PDA

View Full Version : oplossing oversturing buizen met minder volume



diengeman
3 maart 2004, 20:05
volgens versterker reparateur:
Je kunt een loadbox gebruiken maar het echte "overdrive" geluid wat bij de versterker hoort, wek je hier niet mee op, het blijft een surrogaat.

diengeman
3 maart 2004, 20:06
oplossing: d.m.v. correcties aan de instellingen en spanningstoevoer van de 4 eindbuizen het vermogen te verkleinen.
Het voordeel is dan dat je d.m.v. een schakelaar op de achterkant van de
versterker gemonteerd, de originele instelling naar keuze weer terug kunt
halen.
Deze modificatie is op sommige versterkers van fabriekswege al toegepast.
De versterker bezit dan beide mogelijkheden; klein of groot vermogen.

Ik denk dat je ook qua kosten er dan het meest voordelig uitkomt.

diengeman
3 maart 2004, 20:06
oplossing: d.m.v. correcties aan de instellingen en spanningstoevoer van de 4 eindbuizen het vermogen te verkleinen.
Het voordeel is dan dat je d.m.v. een schakelaar op de achterkant van de
versterker gemonteerd, de originele instelling naar keuze weer terug kunt
halen.

riesj
3 maart 2004, 20:42
Hoi,


Je kunt een loadbox gebruiken maar het echte "overdrive" geluid wat bij de versterker hoort, wek je hier niet mee op, het blijft een surrogaat.

Ik neem aan dat je met een loadbox een attenuator bedoeld.
Een beetje attenuator kan prima het overdrive geluid laten doorkomen en is geen surrogaat. Let wel, je moet je speaker(s) wel voldoende vermogen geven, opdat de speakers lekker klinken.
Zelf heb ik een Weber (mini)Mass en die werkt goed genoeg! 8-) . Is trouwens ook te bypassen via de ingebouwde switch :P. Bijkomend voordeel van een attenuator is, dat als je mocht switchen van versterker de attenuator gewoon meeverhuist.

Een paar nadelen van een mod aan de versterker zouden kunen zijn:
dat de versterker niet meer origineel is.
Ik weet niet precies wat voor mod je in gedachten hebt, maar ik neem aan, dat na de mod de versterker op 2 eindbuizen zal gaan werken? :???: Een buis zal toch op zijn flikker moeten krijgen voor oversturing. Dus zullen 2 buizen harder verslijten als de andere 2. Zou dit niet een nadelig gevolg voor je geluid kunnen hebben? :???:

Bovendien vraag ik me af, gezien de huidige dollarkoers, of het uitvoeren van zo'n mod zo heel veel goedkoper is dan de aanschaf van een attenuator.

Just a thought!

Groetjes,

diengeman
3 maart 2004, 20:57
volgens de ombouwer zou hij op 4 buizen blijven werken denk ik hij zegt namelijk dit:

Als je 2 van de 4 buizen er uithaalt dan verklein je weliswaar het
uitgangsvermogen van de versterker, maar van de instelling van de buizen
klopt dan niets meer, er blijft dan niet veel van het geluid meer over, dus
dit kan ik je dan ook niet aanbevelen.

diengeman
3 maart 2004, 21:02
"d.m.v. correcties aan de instellingen en spanningstoevoer van de 4 eindbuizen het vermogen verkleinen" is toch eigenlijk hetzelfde principe als een koch loadbox (power attenuator). dus dat tast dan toch ook het geluid aan? of werkt zoiets beter dan een attenuator?

riesj
3 maart 2004, 22:02
"d.m.v. correcties aan de instellingen en spanningstoevoer van de 4 eindbuizen het vermogen verkleinen" is toch eigenlijk hetzelfde principe als een koch loadbox (power attenuator).
Nou hetzelfde principe is het natuurlijk niet, omdat een Kochloadbox na de eindtrap zijn werk doet, terwijl dit natuurlijk in de eindtrap is. :)
De rest van je vraag wordt te technisch voor mij, maar het lijkt me, dat het aanpassen van de spanningen over de eindbuizen je geluid kleuren :???:

Groetjes,

Bouke
4 maart 2004, 00:08
Hey,

Ik heb twee buizen getrokken uit mijn Twin amp. zodat 'ie ipv 100 watt nu 60 watt is. Op de low output stand was het 25 watt en nu is het 15 watt en dat gebruik ik momenteel. Je krijgt dus eerder break-up en je behoudt de power om ook de speakers flink te laten meewerken. Mijn ervaring met mijn Twin is dat het geluid er veel mooier van wordt. Ik zoek natuurlijk ook een rauwe oversturing, dat moet je wel willen. Voor meer headroom schakel ik dan naar high output = 60 watt, maar voor repeteren is 15 watt hard zat. Mijn Super Reverb is 40 watt en dat is vrij hard om te repeteren als je het randje wilt gebruiken. Maar hij is dan zooooooo moooooooiiiiii!

Groets,

Bouke

Epic
4 maart 2004, 09:20
oplossing: d.m.v. correcties aan de instellingen en spanningstoevoer van de 4 eindbuizen het vermogen te verkleinen.
Het voordeel is dan dat je d.m.v. een schakelaar op de achterkant van de
versterker gemonteerd, de originele instelling naar keuze weer terug kunt
halen.

Is dit niet dat variac idee dat EvH gebruikt om die geroemde "brown-sound" te krijgen ?

Bouke
4 maart 2004, 09:39
oplossing: d.m.v. correcties aan de instellingen en spanningstoevoer van de 4 eindbuizen het vermogen te verkleinen.
Het voordeel is dan dat je d.m.v. een schakelaar op de achterkant van de
versterker gemonteerd, de originele instelling naar keuze weer terug kunt
halen.

Is dit niet dat variac idee dat EvH gebruikt om die geroemde "brown-sound" te krijgen ?

Zit standaard op mijn Twin en die heeft niet echt een brownsound :D

Bouke

guhlenn
4 maart 2004, 10:55
Natuurlijk is een attenuator een surrogaat voor een buizenamp op 8-10. Het echte werk is gewoon die amp op 10 gooien en doof worden.

diengeman
4 maart 2004, 11:28
hoe klinkt die brownsound?

diengeman
4 maart 2004, 12:23
weer een reactie van de versterkerreparateur:

Een loadbox of attenuator (verzwakker) zoals jij voorstelt, geeft je de
mogelijkheid om je amp met full power te gebruiken met minimaal geluid uit je luidspreker. Oftewel het vermogen wordt dan voor het grootste gedeelte opgeslokt door de loadbox, terwijl je versterker maximale energie moet leveren. Je bereikt dan inderdaad het gewenste resultaat, maar het nadeel is dat de 4 eindbuizen in je versterker een aanzienlijk verkorte levensduur hebben.
Als je 2 van de 4 eindbuizen verwijderd zoals jij dat suggereert, betekent
dat, dat de overige 2 alle werk moeten doen.
Het modificeren van de versterker is iets geheel anders; de buizen worden
dan minder belast door de lagere voedingspanning, wat vervolgens resulteert in een langere levensduur voor de eindbuizen.
Je zou er ook aan kunnen denken om beide mogelijkheden tegelijk (loadbox + modificatie ) te gebruiken, de eindbuizen sturen dan minder vermogen naar de loadbox, Het gebruik van een loadbox is in dat geval minder schadelijk voor je versterker.

Dirk_Hendrik
4 maart 2004, 12:48
Als je 2 van de 4 eindbuizen verwijderd zoals jij dat suggereert, betekent
dat, dat de overige 2 alle werk moeten doen.


Dit is een rare redenatie. Deze uitspraak suggereert namelijk dat er een bepaalde hoeveelheid werk te doen is die door twee of door 4 buizen gedaan moet worden. Dat is dus niet waar. Er zijn 2 of 4 buizen die een bepaalde hoeveelheid werk kunnen leveren. Met 2 is die hoeveelheid werk dus minder.

Daarnaast gaat buizen uittrekken altijd in combinatie met een impedantieaanpassing van je eindtrafo naar je speakers . Daardoor is die verstoorde instelling waarvan je "reparateur" praat ook weer gecompenseert.

Ten slotte zullen buizen die altijd op maximaal vermogen werken sowieso een kortere levensduur hebben. Dat heeft niets te maken met het wel of niet gebruiken van een loadbox. Jammergenoeg houden we van de sound van die buizen die op max werken. Dat een loadbox ook invloed op de klank zal hebben is iets wat zeker is. De klank van een buizenbak is een wisselwerking tussen buizen, eindtrafo en belasting (de speakers dus). Speakers hebben een gillig frequentiekarakter wat maar heel beperkt door een loadbox kan worden geimiteerd. het overdrivekarakter van de versterker zal dus wel te horen zijn maar zonder die wisselwerking die het geluid spannend maakt.

Nielsje
4 maart 2004, 13:20
Menschen, probeert u allen eens de Weber MASS en dan wenscht U te nimmer meer enen anderen Loodendoos.

Nicci
4 maart 2004, 13:30
weer een reactie van de versterkerreparateur:

Een loadbox of attenuator (verzwakker) zoals jij voorstelt, geeft je de
mogelijkheid om je amp met full power te gebruiken met minimaal geluid uit je luidspreker. Oftewel het vermogen wordt dan voor het grootste gedeelte opgeslokt door de loadbox, terwijl je versterker maximale energie moet leveren. Je bereikt dan inderdaad het gewenste resultaat, maar het nadeel is dat de 4 eindbuizen in je versterker een aanzienlijk verkorte levensduur hebben.
Als je 2 van de 4 eindbuizen verwijderd zoals jij dat suggereert, betekent
dat, dat de overige 2 alle werk moeten doen.
Het modificeren van de versterker is iets geheel anders; de buizen worden
dan minder belast door de lagere voedingspanning, wat vervolgens resulteert in een langere levensduur voor de eindbuizen.
Je zou er ook aan kunnen denken om beide mogelijkheden tegelijk (loadbox + modificatie ) te gebruiken, de eindbuizen sturen dan minder vermogen naar de loadbox, Het gebruik van een loadbox is in dat geval minder schadelijk voor je versterker.

- met hoeveel verschillende reparateurs heb je nu gepraat?
- als je twee buizen trekt lijkt het me simpelweg dat het vermogen van de versterker halveert. dit betekend vrij simpel dat je op lagere volumes de eindbuizen reeds overstuurt.
- een loadbox is voor zo ver ik weet niet schadelijk voor je versterker. als je een versterker op vol volume laat draaien zullen de eindbuizen (met of zonder loadbox) sneller slijten. er zijn mensen die kiezen voor een 15 watt versterker, omdat de eindbuizen dan gemakkelijker te oversturen zijn. ook deze mensen zullen sneller nieuwe eindbuizen moeten aanschaffen.

vraagje: wat wil je nu eigenlijk bespreken in dit draadje?

diengeman
4 maart 2004, 13:47
weet jij een weber mass te koop dan?
dan koop ik hem gelijk.
helaas zijn deze moeilijk te vinden.

wat is impendantie? hoe kan ik deze aanpassen? is dit het aantal ohms, of iets anders?

Nielsje
4 maart 2004, 13:52
nee, ik weet geen MASS te koop, maar ik wil er wel een kopen (gewoon importeren)

ja impendantie is het aantal ohms :)

diengeman
4 maart 2004, 13:53
als ik de impendantie kan aanpassen is 2 buizen eruit trekken dus de beste oplossing?

ik wil namelijk m'n marshall jcm2000 DSL100 veel verder kunnen openzetten zodat ik het echte overstuurde jankgeluid krijg.
hiervoor zijn dan 3 mogelijkheden:

-2 buizen eruit trekken en impendantie aanpassen
-attenuator gebruiken (liefst weber mass)
-modificeren van versterker.

diengeman
4 maart 2004, 13:57
op mijn versterker zit 1 16 ohm en 2 parralel uitgangen van 8 en 4 ohm. op m'n speakerkast zit een 16ohm en een 4ohm mono en 2 8 ohm stereo

hoe moet ik dit aanpassenals ik 2 buizen eruit trek?

diengeman
4 maart 2004, 14:02
en met het modificeren krijgen de (eind)buizen dan toch ook niet voldoende "op hun mieter"? dus dan heb je toch ook niet de echte lekkere oversturing van de buizen? of zie ik dit verkeerd?

Nielsje
4 maart 2004, 14:09
twee buizen eruit trekken, en dan je cab op 16 ohm laten staan, maar snoer in die van 8 ohm drukken, klaar

(wel binnenste 2 buizen, of de buitenste 2!!! nooit de 2 linker, of de 2 rechter!!!)

en dan ff sparen voor een mass, en die eraan hangen :)

diengeman
4 maart 2004, 14:22
dus m'n speakercabinet op 16 ohm mono zetten en m'n snoer dus in de 16 ohm mono ingang op m'n speakerkast inpluggen?

en de andere kant van het snoer in de 8 ohm uitgang van m'n versterker inpluggen?

en je weet ook 100% zeker dat ik de 2 buitenste of binnenste buizen eruit kan trekken zonder dat er iets beschadigd? het is een marshall jcm2000 dsl 100, of is dit bij elke marshall hetzelfde?

welke zijn beter, de 2 buitenste of de 2 binnenste, of maakt dit niet uit?

dat zijn toch trouwens die grote buizen? el34 dacht ik?

het zijn nogal wat vragen, maar ik heb er zelf niet veel verstand van.

Nielsje
4 maart 2004, 14:32
zijn idd de grote buizen

altijd de buitenste, of binnenste, maakt verder niet, deze buizen werken namelijk in paren, en dan neem je gewoon per paar de helft weg.

ik heb zelf ook een dsl 100 :) ik gebruik het zelf niet (speel veel clean op het moment) maar jaywalker heeft de tsl, en die draait op 2 eindbuizen zonder problemen.

pimmetje
4 maart 2004, 14:43
Ik denk dat je met die DSL100 toch al snel aan de loadbox/hotplate/webermass zal moeten.

Of je nu op 100 of op 50 watt draait (en dan ook nog over meerdere 12"-ers)... het blijft LOEIHARD. En het gaat al snel loeihard.

Ga er eens vanuit dat een 10watt versterker over diezelfde speakers slechts 2x zo zacht gaat als je 100watt versterker. Dan kan je waarschijnlijk wel aangokken dat die 50watt niet enorm veel sneller over z'n nek zal gaan dan die 100watt.

Hoe groter het vermogen van de versterker, des te minder nut dit soort ingrepen (buizen trekken) heeft voor het thuis spelen. Hij gaat op half vermogen toch nog te hard. Bij een 30watter met 4 buisjes is het effect van de ingreep zeg maar al op veel vriendelijker geluidsniveau merkbaar.

Nicci
4 maart 2004, 15:47
Menschen, probeert u allen eens de Weber MASS en dan wenscht U te nimmer meer enen anderen Loodendoos.

ik heb nog wel een loadbox in de aanbieding

Nielsje
4 maart 2004, 15:56
wat voor enen dan mijnheer?

Nicci
4 maart 2004, 16:02
Koch loadbox

diengeman
4 maart 2004, 16:29
Of je nu op 100 of op 50 watt draait (en dan ook nog over meerdere 12"-ers)... het blijft LOEIHARD. En het gaat al snel loeihard.

]
en als ik er een koch TS212 HC 2*12 speakerkast onder hang? of 1 of 2 engl 1*12 met celestion classic lead 80 speakerkast(en)? scheelt dit in geluid dan wel in geluid?

Nicci
4 maart 2004, 16:35
loeihard . . . .
als je een attenuator op 2% van normaal vermogen zet, kan je hem redelijk open zetten, eigenlijk wel vol open, zonder dat de buren klagen
8-)

peveo
4 maart 2004, 16:49
Attentuator of niet je zult toch wel wat geluid moeten produceren wil het echt lekker klinken.
De speakers hebben ook een aanzienlijk aandeel in je geluid en die dingen moeten natuurlijk wel in beweging komen en dat lukt dus alleen met volume.

Ik heb zelf een Hotplate tussen mijn Marshall SLP en een 2x12 cab, en die hete plaat staat op -12db wil ik het lekker hebben.
De SLP staat op 8, en geloof me in de huiskamer is dat best hard. Tis goed te doen voor mij, maar de buren kunnen toch nog mee genieten van een gratis concert ;-).

Ergo, wil je eindbuis vervorming , dan moet het gewoon hard.


Peter

peveo
4 maart 2004, 16:50
Attentuator of niet je zult toch wel wat geluid moeten produceren wil het echt lekker klinken.
De speakers hebben ook een aanzienlijk aandeel in je geluid en die dingen moeten natuurlijk wel in beweging komen en dat lukt dus alleen met volume.

Ik heb zelf een Hotplate tussen mijn Marshall SLP en een 2x12 cab, en die hete plaat staat op -12db wil ik het lekker hebben.
De SLP staat op 8, en geloof me in de huiskamer is dat best hard. Tis goed te doen voor mij, maar de buren kunnen toch nog mee genieten van een gratis concert ;-).

Ergo, wil je eindbuis vervorming , dan moet het gewoon hard.


Peter

peveo
4 maart 2004, 16:51
Attentuator of niet je zult toch wel wat geluid moeten produceren wil het echt lekker klinken.
De speakers hebben ook een aanzienlijk aandeel in je geluid en die dingen moeten natuurlijk wel in beweging komen en dat lukt dus alleen met volume.

Ik heb zelf een Hotplate tussen mijn Marshall SLP en een 2x12 cab, en die hete plaat staat op -12db wil ik het lekker hebben.
De SLP staat op 8, en geloof me in de huiskamer is dat best hard. Tis goed te doen voor mij, maar de buren kunnen toch nog mee genieten van een gratis concert ;-).

Ergo, wil je eindbuis vervorming , dan moet het gewoon hard.


Peter

peveo
4 maart 2004, 16:54
Attentuator of niet je zult toch wel wat geluid moeten produceren wil het echt lekker klinken.
De speakers hebben ook een aanzienlijk aandeel in je geluid en die dingen moeten natuurlijk wel in beweging komen en dat lukt dus alleen met volume.

Ik heb zelf een Hotplate tussen mijn Marshall SLP en een 2x12 cab, en die hete plaat staat op -12db wil ik het lekker hebben.
De SLP staat op 8, en geloof me in de huiskamer is dat best hard. Tis goed te doen voor mij, maar de buren kunnen toch nog mee genieten van een gratis concert ;-).

Ergo, wil je eindbuis vervorming , dan moet het gewoon hard.


Peter

pimmetje
4 maart 2004, 17:39
en als ik er een koch TS212 HC 2*12 speakerkast onder hang? of 1 of 2 engl 1*12 met celestion classic lead 80 speakerkast(en)? scheelt dit in geluid dan wel in geluid?

Als je er slechts 1x12" aan hangt, zal dat ZEKER schelen. Hoeveel 't scheelt ligt ook weer aan het verschil in efficiency van de speakers... maar ok.

Echter.... 50W over 1x12 echt open draaien is nog steeds niet iets wat je in een rijtjeshuis dagelijks moet flikken... krijg je problemen mee :D
Voor oefenen en zo kom je dan denk ik al iets meer in de buurt. Het ligt er dan natuurlijk wel aan hoe hard jullie spelen, want op zo rond standje 6 komt er echt wel voldoende kabaal uit 50W over 1x12".

Het grote nadeel aan slechts 1 speaker is natuurlijk wel dat je minder spreiding krijgt (en sowieso een ander geluid). Dat zal je zeker merken.

Maar wat is nu eigenlijk de bedoeling?... ik vraag dus ff wat specifieker naar WAAR je 'm wilt gebruiken (thuis/oefenen/live) en HOE hij ongeveer moet klinken (heel klein randje of AC/DC).

pimmetje
4 maart 2004, 17:40
en als ik er een koch TS212 HC 2*12 speakerkast onder hang? of 1 of 2 engl 1*12 met celestion classic lead 80 speakerkast(en)? scheelt dit in geluid dan wel in geluid?

Als je er slechts 1x12" aan hangt, zal dat ZEKER schelen. Hoeveel 't scheelt ligt ook weer aan het verschil in efficiency van de speakers... maar ok.

Echter.... 50W over 1x12 echt open draaien is nog steeds niet iets wat je in een rijtjeshuis dagelijks moet flikken... krijg je problemen mee :D
Voor oefenen en zo kom je dan denk ik al iets meer in de buurt. Het ligt er dan natuurlijk wel aan hoe hard jullie spelen, want op zo rond standje 6 komt er echt wel voldoende kabaal uit 50W over 1x12".

Het grote nadeel aan slechts 1 speaker is natuurlijk wel dat je minder spreiding krijgt (en sowieso een ander geluid). Dat zal je zeker merken.

Maar wat is nu eigenlijk de bedoeling?... ik vraag dus ff wat specifieker naar WAAR je 'm wilt gebruiken (thuis/oefenen/live) en HOE hij ongeveer moet klinken (heel klein randje of AC/DC).

pimmetje
4 maart 2004, 17:40
Kutforum... heel antwoord gepost... niets van te zien...

pimmetje
4 maart 2004, 17:41
nogmaals....


en als ik er een koch TS212 HC 2*12 speakerkast onder hang? of 1 of 2 engl 1*12 met celestion classic lead 80 speakerkast(en)? scheelt dit in geluid dan wel in geluid?

Als je er slechts 1x12" aan hangt, zal dat ZEKER schelen. Hoeveel 't scheelt ligt ook weer aan het verschil in efficiency van de speakers... maar ok.

Echter.... 50W over 1x12 echt open draaien is nog steeds niet iets wat je in een rijtjeshuis dagelijks moet flikken... krijg je problemen mee :D
Voor oefenen en zo kom je dan denk ik al iets meer in de buurt. Het ligt er dan natuurlijk wel aan hoe hard jullie spelen, want op zo rond standje 6 komt er echt wel voldoende kabaal uit 50W over 1x12".

Het grote nadeel aan slechts 1 speaker is natuurlijk wel dat je minder spreiding krijgt (en sowieso een ander geluid). Dat zal je zeker merken.

Maar wat is nu eigenlijk de bedoeling?... ik vraag dus ff wat specifieker naar WAAR je 'm wilt gebruiken (thuis/oefenen/live) en HOE hij ongeveer moet klinken (heel klein randje of AC/DC).

diengeman
4 maart 2004, 18:17
het is voornamelijk voor te oefenen in de oefenruimte en voor life. thuis wil ik hem ook gebruiken, en daar kan ik hem redelijk hard zetten omdat het een vrijstaand huis is. maar voor thuis is het niet het belangrijkste, ik weet toch wel dat ik hem thuis niet helemaal open kan zetten, met welke oplossing dan ook.

diengeman
4 maart 2004, 18:30
ik wil clean met een klein randje, wat nu niet lukt, maar ik wil vooral het echte acdc geluid ja.

pimmetje
5 maart 2004, 11:35
Clean met een klein randje kan je misschien nog net redden bij het oefenen/live, maar om eerlijk te zijn, betwijfel ik 't... je zal dan ook echt 't aantal speakers moeten minimaliseren, waardoor 't geluid weer minder spreidt.

Je zal dan dus aan de loadbox vast blijven zitten voor ac/dc geluid op vriendelijk volume bij 50 of 100watt (zeg maar een marshall op 6 of 7).
Maarrrrrrrr.... Marshall heeft toch ook 20watt (of zo) buizenbakken? Misschien is dat wat voor je... het zijn wel combo's. Dus voor thuis zit je al gebakken met de 1x12" en voor oefenen live gooi je er nog 2x12" onder.

Ik denk dat je verbaasd zal staan over hoeveel volume daaruit komt.

diengeman
5 maart 2004, 13:23
als ik 2 1*12 kasten van 8 ohm aan elkaar lus, welke impendantie moet ik dan op m'n versterker en loadbox(attenuator) hebben? blijft dit gewoon 8 ohm, of wordt dit 4 ohm? of mischien 16 ohm?

Nielsje
5 maart 2004, 14:02
aaan elkaar?!

je bedoelt in serie? of parallel?!

diengeman
5 maart 2004, 14:26
volgens mij heet dat serie, maar dat weet ik niet zeker. ik sluit dan'een loadbox (attenuator) op 1 uitgang van m'n buizentop en daar sluit ik een 8 ohm speakerkast, op deze speakerkast sluit ik dan weer een speakerkast van 8 ohm aan. de buizentop kan ik op 2*4(paralel), 2*8(paralel) of 1*16 ohm zetten. op de loadbox zit mar 1 uitgang en 1 ingang, dus ik kan de speakerkasten volgens mij niet paralel schakelen als ik het goed heb.

diengeman
5 maart 2004, 14:32
het probleem is dat ik een marshall 1960A heb met 4 en 16 ohm mono en 2*8 ohm stereo. mar ik wil 2 speakerkasten van 8 ohm kopen met op beiden een uitgang om door te lussen. ook wil ik nog een koch loadbox kopen die ik op beide kan aansluiten. dus op de mono stand van de 1960A (16 of 4 ohm) en op de 2 speakerkasten (2*8 ohm) en op 1 speakerkast (8 ohm). ik weet dus niet of ik nu een 8 ohm of een 16 ohm loadbox moet kopen

birt
5 maart 2004, 15:26
ik heb mijn jmp2203 op 50 watt aan 2 cabs gehangen en dan de master op2 en de preamp op 7, aannemelijk volume en goeie klank


maar het liefste zet ik de preamp bijna volledig open en de master over de helft op 100 watt, vuil dwarrelt van het plafond, alles trilt mee, je staat zelf te beven, je broekspijpen wapperen en op straat kan iedereen nog beter meegenieten dan op de benedenverdieping 8-)
nu heb ik echt het marshall-gevoel te pakken :P

birt
5 maart 2004, 15:27
ik heb mijn jmp2203 op 50 watt aan 2 cabs gehangen en dan de master op2 en de preamp op 7, aannemelijk volume en goeie klank


maar het liefste zet ik de preamp bijna volledig open en de master over de helft op 100 watt, vuil dwarrelt van het plafond, alles trilt mee, je staat zelf te beven, je broekspijpen wapperen en op straat kan iedereen nog beter meegenieten dan op de benedenverdieping 8-)
nu heb ik echt het marshall-gevoel te pakken :P

birt
5 maart 2004, 15:29
ik heb mijn jmp2203 op 50 watt aan 2 cabs gehangen en dan de master op2 en de preamp op 7, aannemelijk volume en goeie klank


maar het liefste zet ik de preamp bijna volledig open en de master over de helft op 100 watt, vuil dwarrelt van het plafond, alles trilt mee, je staat zelf te beven, je broekspijpen wapperen en op straat kan iedereen nog beter meegenieten dan op de benedenverdieping 8-)
nu heb ik echt het marshall-gevoel te pakken :P