PDA

View Full Version : Goede online shops om bassen te importeren uit USA?



De Teng
3 maart 2004, 17:08
Je leest het al.. we blijven nieuwsgierig. Iemand goede online stores die ook gewoon aan shipping naar Europa doen?

Iemand tips? Tweedehands Elrick, Celinder of een enkele Fodera zelfs komt dan in range....

frenske
3 maart 2004, 17:57
Zeg er dan wel bij dat je amerikaanse online shops bedoelt! Ik neem aan dat je dat bedoelt.

De Teng
3 maart 2004, 21:22
Je leest het al.. we blijven nieuwsgierig. Iemand goede online stores die ook gewoon aan shipping naar Europa doen?


Toch?

AntY
3 maart 2004, 23:07
ik wil een rick importeren naar nederland, maar dat mogen die stores niet doen van rickenbacker :(

wimpie
4 maart 2004, 04:13
"t gaat je in ieder geval een hoop extra euri's kosten. :cry: :cry:

verzenden + verzekeren, douanebelasting(12%)+invoerrecht(19%)

http://www.thebassplace.com/index1.html
http://www.accessbass.com/
http://www.basscentral.com/2003/index.php
http://www.bassemporium.com/
http://www.bassexchange.com/catalog/default.php
http://www.bassnw.com/
http://www.clubbass.ca/
http://www.basspalace.com/
http://www.vintagebass.com/
http://instruments.listings.ebay.com/Guitar_Bass_W0QQfromZR4QQsacategoryZ38078QQsocmdZL istingItemList

De Teng
4 maart 2004, 09:36
Tja... maar aan de andere kant, als de dollar erg laag gaat staan, zul je hem desondanks alles misschien nog wel goedkoper in NL kunnen krijgen. Soms nog best moeilijk, maar als je die dollarprijzen ziet... :o

BassBoy
4 maart 2004, 10:51
Ha, ik ben tot nu toe zeker de enige die het aangedurft heeft :p. Zo'n 3 weken geleden heb ik m'n OLP stingray5 uit de states gehaald. In Nederland kost ie zo'n 450 euro, en in de vs zo'n 240 dollar (!). Dat is maar zo'n 192 eur. Je begrijpt dat dit nogal aantrekkelijk is. Verzendkosten rekende mijn zaak zo'n 80 dollar voor: verzekerd en wel met US Postal naar Holland. Ik was dus voor zo'n 250 eur klaar. Tot en met de dag van vandaag heb ik nog niks van de douane gezien. Ik heb de winkel ook gevraagd of ze iets wisten om ze de taxes konden omzeilen. Dat hebben ze gedaan door de waarde van mn bas 99 dollar op te geven bij de douane. Maar zoals gezegd heb ik nog steeds niks hoeven te betalen aan importkosten.
Waar je moet bestellen/ welke winkel? Gewoon op E-Bay. Muziekzaken zonder eigen site zetten al hun waar gewoon op E-Bay waar je gewoon nieuwe instrumenten gelijk kunt kopen. Creditcard is dan wel noodzakelijk. Je hoeft niet bang te zijn om op E-Bay te gaan kopen; koop alleen wel bij muziekzaken op ebay die een paar honderd goede reviews hebben, en vaak een ebay onderscheiding hebben. De muziekzaken die hun instrumenten aanbieden zijn dus eigenlijk sub-winkels van ebay, en dus in feite onlinewinkels. Ik kan het je echt aanraden want ik had m'n bas al een week na de bestelling (ga dan niet bieden, maar kies voor 'direct kopen'). Mijn winkel heette 'Grand Central Music'; zoek daar maar eens op. Ze hebben alleen maar goeie reviews en ook ebay onderscheidingen maar er zijn nog veel meer goeie op ebay. GC Music verzend dus naar Europa, maar dat doen ze allemaal. Check tevens op het feit of ze een verzekerde verzending hebben, en mail ze van te voren voor de totale verzendkosten. De lage dollarkoers scheelt echt een hoop, dus je moet het gewoon doen.
(Mijn OLP heeft trouwens de vetste finish OOIT: zwart met een Pearl pickguard. 't is echt een flea-achtige finish, die je niet kunt krijgen in Euroopa. Dat is dus ook al een reden om in de vs te bestellen, gewoon een groter assortiment). Cheers, BzBoy

De Teng
4 maart 2004, 11:57
Ja BassBoy, zes OLPtjes inmiddels?

Als het forum een fout aangeeft krijg je 99 van de 100 keer toch wel je post erop, je moet alleen ff refreshen. Helaas kun je ze toch niet allemaal deleten...moderator? :roll:

Moet je ze wel zo gek krijgen om die waarde zo laag op te geven> ik ben van plan een dure bas te kopen misschien, dus vraag ik me af of ze dat willen doen. Al is het uiteraard te proberen, maar als je een leuk merknaampje op de zijkant hebt staan, dan gaan ze vast nadenken bij 'le douanier..' toch?

AntY
4 maart 2004, 11:59
invoerrechten zijn 3%, geen 17%. in totaal moet je dus (prijs bas + verzenden)*0,8 * 1,22 rekenen. waarbij de 0,8 op de huidige dollarkoers slaat. dat zal t ongeveer zijn.

en bassboy: dat verhaal van een lagere waarde opgeven klinkt leuk, maar als ik een rickenbacker importeer krijg IK een boete EN de winkel. ze zijn echt niet gek bij de douane.

het kan enkele maanden duren voor je de rekening van de belasting krijgt. ze zijn niet de snelste daar. reken jezelf dus nog niet zo snel rijk....

en ja, het KAN zijn dat je er niks meer van hoort, maar het hoeft zeker niet zo te zijn..

wimpie
4 maart 2004, 13:55
Kep net mn Sadowsky PU's en pre-amp binnen zonder idd douane en invoer rechten te hoeven betalen. Kep ze eerst gemaild of ze de waarde van het pakket wilden verlagen (hoort op de "shipping invoid" te staan)......was geen enkel probleem :-D . Kreeg na 5 dagen keurig een envelop in de bus van sadowsky met de echte rekening dr in.

Topklasse !! :-D :-D

BtW: Anty....hoe kom je aan 3% invoerrecht??

http://www.belastingdienst.nl/9229237/t/internet.htm

Chris Wolstenholme
4 maart 2004, 14:03
Ja BassBoy, zes OLPtjes inmiddels?

Als het forum een fout aangeeft krijg je 99 van de 100 keer toch wel je post erop, je moet alleen ff refreshen. Helaas kun je ze toch niet allemaal deleten...moderator? :roll:

Moet je ze wel zo gek krijgen om die waarde zo laag op te geven> ik ben van plan een dure bas te kopen misschien, dus vraag ik me af of ze dat willen doen. Al is het uiteraard te proberen, maar als je een leuk merknaampje op de zijkant hebt staan, dan gaan ze vast nadenken bij 'le douanier..' toch?

moeten ze wel het verschil weten tussen fodera of OLP toch :)

Chris Wolstenholme
4 maart 2004, 14:04
Ja BassBoy, zes OLPtjes inmiddels?

Als het forum een fout aangeeft krijg je 99 van de 100 keer toch wel je post erop, je moet alleen ff refreshen. Helaas kun je ze toch niet allemaal deleten...moderator? :roll:

Moet je ze wel zo gek krijgen om die waarde zo laag op te geven> ik ben van plan een dure bas te kopen misschien, dus vraag ik me af of ze dat willen doen. Al is het uiteraard te proberen, maar als je een leuk merknaampje op de zijkant hebt staan, dan gaan ze vast nadenken bij 'le douanier..' toch?


OLP, PRS, ESP, STAGG, Fodera, haal jij er aan de naam uit of het duur is als je standaard douane dude bent :)

wimpie
4 maart 2004, 14:06
kep nog ff gebeld met de douane..........douanerechten op gitaren die electrisch worden versterkt zijn 3,7 %..............

wimpie
4 maart 2004, 14:14
OLP, PRS, ESP, STAGG, Fodera, haal jij er aan de naam uit of het duur is als je standaard douane dude bent :)


Op tv eens gezien dat een gast flink wat moest dokken omdat hij een dure Martin ac gitaar had gekocht in de US. Hij werd dus aangehouden bij de douane op schiphol. De heren van de douane zochten in een een of andere catalogus o.i.d de gitaar op die hij uit de US had meegenomen.
De man moest uiteindlijk invoerecht betalen, BTW plus een flinke boete wegens " belasting ontduiking"............ze zijn echt niet achterlijk !!!!

BassBoy
4 maart 2004, 15:04
anty: ik reken mezelf al wel rijk, omdat m'n winkel slechts 99 dollar als waarde heeft opgegeven. Sowieso erg weinig dus. Je moet niet als een lam schaap gewoon alles betalen wat er te betalen valt. Doe gewoon wat moeite en maak afspraken met de verkoper.

PS, het spijt me zeer van die 10 posts, maar dan moeten ze maar ff een betere server ofzeu halen. :-D

AntY
4 maart 2004, 15:14
bassboy, goedkoop is t zeker ;) maar de belasting kan nog komen.

vroeger was t 3,2% (zoek maar even op t forum)

De Teng
5 maart 2004, 10:11
Bah.... even een 'goed' voorbeeld dus, vanaf die link.

Voorbeeld 3: wel douanerechten en BTW

U bestelt een artikel waarvoor een hoger percentage aan douanerechten geldt, bijvoorbeeld voor kleding. Stel dat u twee spijkerbroeken koopt met een totale waarde van € 90,-. Per zending geldt een vrijstelling tot € 22,-. U krijgt dus geen vrijstelling. U betaalt 12 % douanerechten en 19 % BTW over de waarde van de spijkerbroeken en over de portokosten, die bij de € 90,- worden opgeteld. Stel: De portokosten zijn € 11,-.

De douanerechten bedragen dan 12 % van € 101,- (90 + 11) = € 12,12.
De BTW bedraagt 19 % van € 114,- (101 + 13 afgerond) = € 21,66.
Het totaal der belastingen is dus € 12,12 + € 21,66 = € 33,78.

(33,78/90) *100% = 37,5% EXTRA!!! Komt eigenlijk nog bij dat je ook al de VAT in de VS hebt betaald, dubbel BTW in wezen voor in NL te krijgen.

De dollarkoers moet dus die bijna 40% extra kosten dekken, afgezien van je absolute prijsvoordeel in EU. Oftewel als je de dollarkoers op 1.375 hebt staan, dan is het om het even.

:cry: Afgezien van je transportkosten.

De Teng
5 maart 2004, 10:13
Euh ja.. Teng.. wel alle posten lezen dus... :D

3,7% ipv die 12%.... foutje...

Dus in de nieuwe situatie grofweg (25/90)*100% = 28%

Nog steeds geen kattenpis, al was de dollar afgelopen maandag toch flink in de buurt! Nl. 1,255. De prognose schijnt goed te zijn voor ons arme muzikantjes. Factor twee is ook al in de mond genomen en dan is't feest!

B-Groove
5 maart 2004, 11:38
Hallo allemaal,

Heb toevallig net een basje besteld bij Bass Central, USA.
Ik betaal 3.7% invoerrechten over het totaal bedrag (incl. transportkosten). Over de som van dit alles komt dan nog eens 19% btw.
Het totaal bedrag van mijn order was $1445,-(incl. $196 verzendkosten) Dat is 1146 Eurootjes.. Ik weet alleen niet hoe de belastingen worden verrekend, volgens mij bij aflevering aan UPS. Ze hebben wel de waarde van de zending op $699 gezet zodat ik ongeveer 160 euro belasting moet dokken. Komt het totaal op ong. 1300 Euro.. De bas (Conklin Groove Tools GT-7) kost hier ong. 1900 Euro (2050 Euro met koffer, de bas past niet in een 'normale' koffer..), dus ik steek lekker 750 Euro in m'n zak...
Woensdag 10 maart wordt ie gebracht door UPS, heeft totaal 2 weken (vanaf de bestelling) geduurt ..Enne, perfecte guys daar bij B.C... DOEN!

The Mule
5 maart 2004, 17:54
anty: ik reken mezelf al wel rijk, omdat m'n winkel slechts 99 dollar als waarde heeft opgegeven. Sowieso erg weinig dus. Je moet niet als een lam schaap gewoon alles betalen wat er te betalen valt. Doe gewoon wat moeite en maak afspraken met de verkoper.

Alleen te hopen dat er niets misgaat met de verzending (zoek, vernield, gestolen), want de verzekering dekt de opgegeven waarde, en niet de stiekem-werkelijke waarde van je instrument... :-?

...toch wel iets om in het achterhoofd te houden, er is ook zoiets als jezelf te slim af zijn...

bassopotmus
6 maart 2004, 17:25
The mule heeft hier een sterk punt.
Gegeven is het feit dat met de huidige koersen het goedkoop kan zijn, dat zeker maar ik denk dat je hel voorzichtig moet zijn met deze dingen.
Als je denk dat de doane stom is, nee, trucjes hebben ze al meerdere malen gezien en als je ontkomt is dat simpelweg omdat ze steekproefgewijs checken. Als je jouw zending checken lukt het je niet een lage waarde op te geven als je bv. een Fender of Gibson verzend. Dan kotm er nog bij dat je dat verzekerde bedrag vs. shipping bedrag hebt.