PDA

View Full Version : Floyd Rose probleempje



Reneej
3 maart 2004, 14:51
Ik heb een Jackson dx-nogwat gitaar met een floyd rose brug erop en een locking nut aan de kop.

Ik dacht laatst leuk te zijn door hem volledig in D te stemmen (dus alle snaren een volle toon omlaag) en toen ging het mis. Als ik de tremelo arm gebruik om een 'dive-bomb' te maken ontstemt de gitaar volledig.
Ik heb hem inmiddels weer teruggestemd naar e, maar het probleem blijft; elke keer dat ik aan de tremelo-arm trek of duw gaat mn gitaar een halve toon omhoog of omlaag (en daarna dus niet meer terug)

Ik vermoed dat ik mn gitaar aan de achterkant open moet schroeven om dit probleem op te lossen, maar ik zou liever eerst van iemand die veel ervaring met floyd rose bruggen heeft horen wat ik precies eraan moet doen..

skabouter
3 maart 2004, 16:23
dit heb ik ook gehad. bij mij ging het over door een tijdje de nut locks los te maken, en in E te stemmen. dit een aantal keer doen. pas als hij echt gewoon in E blijft staan pas weer locken. dan proberen. als het nog niet lukt, gewoon nog een keer dit doen. zo kwam het bij mij weer goed

Joop M
3 maart 2004, 16:30
Ik heb het gehad met een Kahler even kijken hoe hij scharniert en daar
een druppeltje naaimachine olie (niet te veel een drupje)
Dit wordt ook geadviseerd door PRS maar die zeggen het op het schroefje
van de snaar te doen zodat het langzaam de as bereikt
Hier een link naar Jackson en Floyd rose
http://www.playmusicfree.com/special_promotions/jackson%20page/jackson_floyd_howto.htm
Grz Joop

bert k
3 maart 2004, 16:39
Ja, maar een Floyd Rose heeft geen scharnier, maar twee messen. Dan heeft een drupje olie geen zin.

skabouter
3 maart 2004, 16:41
een normale trem heeft ook geen scharnieren, toch ?
die nieuwe ibanez trems hebben wel min of meer scharnieren,.

Joop M
3 maart 2004, 16:51
Op de een of andere manier gaat ie heen en weer,en het lijkt of ie ergens blijft hangen.
Dus ergens zit een stroef punt, want hij zegt omhoog dan is ie hoger gestemd en omlaag lager dus hij komt niet lekker terug
Grz Joop

Swan
3 maart 2004, 16:54
als t n oude brug is kan t zijn dat de posts versleten zijn...wel raar dat ie in E t wel goed doet...niet gewoon n afstelprobleempje?

bert k
3 maart 2004, 23:18
Ik ben ook benieuwd naar de achterkant, waar de veren zitten. Misschien loopt er iets aan.

Reneej
3 maart 2004, 23:31
als t n oude brug is kan t zijn dat de posts versleten zijn...wel raar dat ie in E t wel goed doet...niet gewoon n afstelprobleempje?
In E heb ik hetzelfde probleem. Het probleem is ontstaan nadat ik hem een keer in D stemde.
Kan iemand mij vertellen hoe die veren aan de achterkant horen te staan? Ik heb het idee dat het probleem daar zit namelijk.

Rubenios
5 maart 2004, 08:10
als t n oude brug is kan t zijn dat de posts versleten zijn...wel raar dat ie in E t wel goed doet...niet gewoon n afstelprobleempje?
In E heb ik hetzelfde probleem. Het probleem is ontstaan nadat ik hem een keer in D stemde.
Kan iemand mij vertellen hoe die veren aan de achterkant horen te staan? Ik heb het idee dat het probleem daar zit namelijk.

dat is verschillend... veertje of 3 normaal...

Diedo
5 maart 2004, 16:56
het lijkt ook wel een beetje op het probleem bij sommige ibanezzen:
als de floyd heel heel veel gebruikt is dan is door de krachten op de studs het hout een beetje vervormd daaromheen (lindehout is niet heel erg hard), en daardoor staan die studs niet meer helemaal vast. als je dan je trem gebruikt blijft je stemming ongeveer een halve toon lager staan...

als dit het probleem is weet ik eigenlijk niet hoe je het zou moeten oplossen...

kokeleko
5 maart 2004, 19:37
Laat er dan een stud opzetten met een "binnenbus"(metalen geval om je stud in te schroeven), een bus met schroefdraad, gat van de oude stud uitboren , "binnenbus" erin en klaar ben je.

Wat ik ook wel eens heb gehad is dat de Floyd te dicht tegen mijn slagplaat van de Strat aan liep, kan het zaakie mooi ontstemmen.

Ook kan het gebeuren dat de fijnstemmers verlopen, ik heb er standaard een klein elastiekie om heen gewikkeld, loopt nooit meer van zijn plek.