PDA

View Full Version : Past een SD SH-4 JB in een strat?



imlikeajungle
3 maart 2004, 14:42
Past een SD SH-4 JB in een strat? Er is plaats in de body voorzien...
Thanx -

Sambal
3 maart 2004, 15:17
Billie Joe Armstrong (de echte en niet die RIP-OFF die op dit forum rondwandelt) heeft als hoofd gitaar zijn "Blue", een Fernandes Stratocaster copy (van een Fender Stratocaster dus). Daar speelt hij in ieder geval op bij de eerste 3 albums. (39/Smooth, Kerplunk, Dookie)

(Op Insomniac heeft hij ook een Fender Jag-Stang en op Nimrod, Warning en Shenanigans pakt hij ook weleens een Gibson Classic Series ES-135 en ES-335, maar dat doet er verders niet toe voor jouw vraag. )

In deze gitaar heeft hij een Seymour Duncan "Jeff Beck" humbucker pickup in de bridge positie.

Ik kan je vertellen dat dit blubber, maar dan ook echt blubber de blubber vet klinkt man! Te gek gewoon!

Verder heb ik geen eigen ervaringen, maar daar heb je natuurlijk niets aan.

NeeraDJ
3 maart 2004, 15:41
Als je wat hebt gefreesd of een fat/super strat hebt dan past ie ja. Dit is zelf één van mijn meest favoriete elementen en daarom gaat er volgende week weer een in mijn Ibanez. Zou ik mogen weten wat voor strat je hebt, bij voorkeur houtsoorten? De JB kan namelijk erg schel en treblig worden in een alder/maple/ash body. Als er eerst een single coil zat, en je de elektronica nog niet hebt vervangen, dan zou het handig zijn om de potmeter voor een 500k potmeter te vervangen. Single coils hebben vaak 250k potmeters. Niet dat dit niet kan, maar je verliest veel output en wat volume met een 250k potmeter. De 250k potmeter kan echter wel goed zijn als je de schelheid van de JB wat wilt overschaduwen. Veel JB gitaristen doen dit, wanneer ze niet van teveel output houden.

Het is overigens geen Jeff Beck humbucker. Veel gitaarfabrikanten e.d. gebruiken deze naam om meer te verkopen, terwijl ze er helemaal naast zitten. De JB werd als eerst gebruikt door Jeff Beck, maar Beck heeft dit element nooit geëndorsed. Het staat voor Jazz and Blues of Jazzy Bluesy. Geen kwalijke fout, gewoon even een correctie :wink: .

Jools
3 maart 2004, 15:50
"Evenly Voiced Harmonics" :lol:

NeeraDJ
3 maart 2004, 16:19
...aldus de zogenaamde Eddie van Halen pick up :lol:

Negative K3 fan
3 maart 2004, 16:28
past niet, je hebt de TB-4 nodig, niet de SH4.

imlikeajungle
3 maart 2004, 16:54
De houtsoorten weet ik zelfs niet, het is een 98 Mex Strat, rosewood nek - heel goeie gitaar, nu zitten er 3 single coils in. Toch een 500k pot insteken? Ik speel stevige rock, vrij high gain - bijna emo. En heeft Negative K3-fan gelijk of niet?
Ennuh thx voor de snelle reacties!

imlikeajungle
3 maart 2004, 16:54
double post...

Sambal
3 maart 2004, 16:58
En heeft Negative K3-fan gelijk of niet?

NegK3 heeft altijd het laatste woord :o

Maar idd, je hebt een strat en geen fat strat, zoals ik aannam. Een dubbelspoel past niet in de ruimte van een enkelspoel, dus dat wordt een verbouwing, of een hotrail element, of een fat strat kopen.

Negative K3 fan
3 maart 2004, 17:10
En heeft Negative K3-fan gelijk of niet?

NegK3 heeft altijd het laatste woord :o

en in deze kwestie ook gelijk.

NeeraDJ
3 maart 2004, 17:17
past niet, je hebt de TB-4 nodig, niet de SH4.

TB-4 is alleen als ie ook echt die spacing heeft wat mijn volgende vraag was. De meeste trems (non-Floyd) hebben gewoon regular spacing, daar kan dus gewoon een SH-4 in. Het enige verschil zijn de afstanden van de pole pieces. Meet het midden van de hoogste snaar tot het midden van de laagste snaar over het brugelement. Is dit meer dan 5 cm dan heb je idd een trembucker nodig, is dit minder of precies 5 cm dan heb je een humbucker nodig. Ik denk dat je een alder body hebt, dit kan erg riskant worden. Hou je van schelle hoge tonen en middentonen, met een stuk minder bas en warmte? Idd een 500k volume pot insteken, omdat je toch van de output houdt. Je kunt ook in de SD Custom Custom of Custom kijken, de Custom is wat gebalanceerder en heeft een stuk meer bas en past daarom net iets beter bij je gitaar. De CC en Custom passen trouwens nog steeds goed bij je speelstijl

Even een opmerking, soms heb je trembuckers die in non-trem gitaren passen en visa versa. Daarom is het belangrijk om deze meting uit te voeren.

Succes!

Sambal
3 maart 2004, 17:20
En heeft Negative K3-fan gelijk of niet?

NegK3 heeft altijd het laatste woord :o

en in deze kwestie ook gelijk.

[Off-topic]
Dat zeg ik toch..
PS. Waar is je oude signature? Die roeleerde :razz:
[/Off-topic]

green_day
3 maart 2004, 20:34
Ik heb precies wat jij zegt/wil. Een fender mex met rosewood toets en een JB trembucker. Voor een strat moet je ook een f-spaced humbucker hebben dus. Over de klank, je hoeft er echt geen nieuwe pot in te stoppen hoor! met een gewone 250k klinkt hij prima! Erg scherp, maar toch warm. Beetje moeilijk uit te leggen, maar het ding klinkt iig prima in een strat!

ArpeggioKing
4 maart 2004, 00:04
ik heb ook een JB in mijn strat al een tijdje zitten. Maar mijn mening is dat het wel iets te schel is, ik hou er niet heel erg van. Maar zoals al eerder werd genoemd het hangt af van het soort hout van je gitaar. Ik heb alder dus klink het wat schellig.

In mijn strat hebben ze trouwens een gat gefreesd om de humbucker er in te rossen. Maar dat kan allemaal prima, geen last van gehad of dergelijke.

Marijn

imlikeajungle
4 maart 2004, 13:38
ik heb gisteren mijn strat volledig uit mekaar gehaald, blijkt dat ie 95 is en niet 98, maar goed. er zitten al 500k pots in, alle drie - kan dat? ik ben er nooit eerder aangeweest. ik heb in de body een uitsparing voor een humbucker, regular spacing zoals NeeraDJ al zei. Dus ik kan zonder schaven een SH-4 steken. ik kan de polepiece afstand nu niet meten - dat doe ik later, maar even ter verduidelijking:

als de afstand <5cm -> SH4
als de afstand >5cm -> TB4

wat is nu het verschil tussen de TB4 en de SH4? en wat is f-spaced?

thx

Negative K3 fan
4 maart 2004, 16:07
gebruik de search daarvoor, dat anderwerp is al zo vaak v oorbij gekomen, als het een normale fender strat is dan heeft hij vrijwel zeker f-spacing, oftewel trembucker spacing.

green_day
4 maart 2004, 17:12
ik heb in de body een uitsparing voor een humbucker, regular spacing zoals NeeraDJ al zei. Dus ik kan zonder schaven een SH-4 steken.
wat is nu het verschil tussen de TB4 en de SH4? en wat is f-spaced?

thx

De grootte van het gat in je body heeft niks te maken de spacing van het element. Het hangt af van de "afstand" tussen de snaren. Bij een strat is de afstand anders dan bij een gibson. Daarom zie je vooral dat bij strats, ibanez en dergelijke tremolo gitaren een trembucker wordt geplaatst. In een hardtail achtige gitaar stoppen ze humbuckers (aangezien een andere spacing heeft) De grootte van die twee elementen zijn praktisch gelijk, het zit hem in de polepiece afstand. Dat is dan ook het enige verschil tussen de TB4 en SH4, verschil in klank is er niet!

NeeraDJ
4 maart 2004, 17:32
Correctie, mensen neigen dit vaker te doen. Vaste bruggen hebben soms ook trembucker/f-spaced afstanden en trems vaak gewoon standaard afstanden. F Spaced en Trembucker betekent vrijwel hetzelfde, F spaced is alleen de benaming door DiMarzio, en trembucker die door Seymour Duncan. Je kunt idd 500k pots hebben voor single coils, dit is alleen niet gewoonlijk. Single coils hebben minder output en hebben meestal niet eens meer dan 250k pots nodig, tenzij dit vermeld is door de fabrikant (Hot rails bv). Als er toevallig een 500k pot inzit is dit niet zo erg, maar wanneer je een 250k pot voor een humbucker gebruikt (vooral hoge output humbucker) dan heb je veel minder output en minder hoge tonen, daardoor klinkt het ook warmer en bekrompen.

Het verschil tussen een humbucker en trembucker is bijna te verwaarlozen. De polepieces van je gitaarelement lopen ongeveer evenwijdig met elke snaar, dit zorgt voor wat betere feedback voor de trillingen van je snaren wanneer je speelt. Bij sommige trems staan de snaren alleen wat verder uit elkaar en is de feedback iets minder. Daarom is de trembucker ontworpen, voor het precieze werk. Meestal merk je er eigenlijk niets van, als je een humbucker voor een trembucker zet, vooral niet als je je element laag hebt staan.

Oh misschien leuk om te weten, trembuckers zijn even duur als humbuckers dus je verliest er niets op mocht het een trembucker worden.

Negative K3 fan
4 maart 2004, 18:05
zit ook nog wat verschil in schroeven enzo.

NeeraDJ
4 maart 2004, 20:11
Hmm daar heb ik nog nooit iets over gehoord, en ik heb pasgeleden een kort onderzoekje gedaan naar trembuckers voor m'n Ibanez (Tone Zone bevalt echt niet meer!). Kun je vertellen wat?