PDA

View Full Version : Prijsdaling gitaren ivm lage dollar koers



HIM
2 maart 2004, 21:26
mij was verteld dat er zeer binnenkort prijsdalingen zullen komen op de meeste gitaren uit o.a Amerika (tot wel 20%) ivm de lage dollarkoers. kees dee zou dit ook gezegd hebben

wie weet hier meer van??

amon
2 maart 2004, 21:30
laten we onze handen in elkaar vouwen en hopen op deze toekomst

skeighter
2 maart 2004, 21:34
Zou m'n Gibson droom dan toch uitkomen? :-D

Javaca
2 maart 2004, 21:58
Dit staat ook in een van de laatste feedback magazines.

Aca Ilic
2 maart 2004, 22:04
Dat klopt !!!!

Nu kun je al een PRS met ten top en birds inlay nieuw voor €3200.- krijgen . Vorig jaar deze periode was het zeker €1000.- meer

amon
2 maart 2004, 22:08
dan moeten we maar hopen dat dat verhaal van osama die opgepakt is niet waar is...

Nicci
2 maart 2004, 22:34
en ik zou niet wachten tot na de presidents verkiezingen. dan gaat de $ weer omhoog.

vreemd. dat je een winkel binnenloopt voor de presidentsverkiezingen van amerika, omdat de gitaren dan nog goedkoper zijn. 8-)

Sliver
2 maart 2004, 22:49
Best een vaag idee ja. Maar die prijs hadden al lang omlaag gemoeten (de euro is toch al veel langer meer waard dan die dollar dacht ik). En tis toch ook niet leuk meer die prijzen. Wil je een fatsoenlijke gitaar kopen dan moet je toch al gauw meer dan 1000 euro meenemen. Denkt er dan niemand meer aan de arme student? Ik stem voor een gitaarsubsidie o.i.d. :-D

AntY
2 maart 2004, 22:56
Ik wilde een Rickenbacker importeren vai music123. blijkt dat oa Rick. Ernie ball Musicman en ESP ze verbieden buiten US en canada te verschepen.... kutzooi!

HIM
2 maart 2004, 23:17
het schijnt zelfs al zo te zijn bij Fender en PRS, dus als je zon gitaar gaat halen, direct daarover beginnen, en ze zullen zwichten en de prijs verlagen......

van gibson weet ik nog niks

Nicci
2 maart 2004, 23:20
je bedoelt dat winkels een beetje misbruik maken van de lage dollar koers door de prijzen niet evenredig te verlagen?
tsja. we zijn nu eenmaal aan die hoge prijzen voor USA gitaren gewend . . .

HIM
3 maart 2004, 09:08
je bedoelt dat winkels een beetje misbruik maken van de lage dollar koers door de prijzen niet evenredig te verlagen?
. . .

PRECIES

The Thumb
3 maart 2004, 09:31
je bedoelt dat winkels een beetje misbruik maken van de lage dollar koers door de prijzen niet evenredig te verlagen?
tsja. we zijn nu eenmaal aan die hoge prijzen voor USA gitaren gewend . . .

de gitaren die nu in de winkels hangen zijn vaak nog ingekocht tegen de hoge dollar rate, en worden daarom ook nog obv die rate verkocht (duur dus).

Nicci
3 maart 2004, 10:29
Die dollar is al een tijdje laag hoor. Voor produkten met een lage omzetsnelheid kan dit inderdaad zo zijn.

Chris Wolstenholme
3 maart 2004, 12:55
first in first out sucks dus behoorlijk :(

Nicci
3 maart 2004, 13:07
dat ligt er aan. over een tijdje zul je er blij mee zijn. dan is de dollar weer hoog, maar profiteer jij nog van de lagere prijzen. . . . .
hoe je het ook went of keert: het is lastig voor bedrijven om een fatsoenlijk prijsbeleid te voeren als de dollar zo'n duikvlucht neemt t.o.v. de €.

The Thumb
3 maart 2004, 13:16
ja, lifo zou in deze situatie wat beter zijn...

HIM
3 maart 2004, 19:29
Bij Feedback is de Gibson SG Standard HC iig al in prijs gedaalt!


Gibson SG Std. HC

Van: € 1.499,-
Voor: € 1.299,-

alhambra
3 maart 2004, 21:09
Zolang elke gitarist alleen maar geil wordt van een amrikaan zullen de prijzen hoog blijven, reden te meer om is wat verder te kijken en is te letten op kwalitiet i.p.v. imago. Of denken jullie serieus dat alleen amerikanen gitaren kunnen maken ????

HIM
3 maart 2004, 23:27
gitaren uit het verre oosten kunnen toch ook verhandeld worden met dollars... dan dalen die prijzen ook

Speeddemon
3 maart 2004, 23:51
gitaren uit het verre oosten kunnen toch ook verhandeld worden met dollars... dan dalen die prijzen ook
internationaal gezien wordt 80-90% van alle goederen verhandeld in dollars.
Het restje gaat in ponden, yen en euro's.

THW
4 maart 2004, 09:24
klopt
Ik had mijn Gison SG voor wat normaal E1000 was of zo heb ik nu voor e735 gekocht

De Teng
4 maart 2004, 09:53
Door die euro/dollar koers zit ik er over te denken om een gebruikte bas te laten importeren van topkwaliteit. Zon, Fodera...etc... die anders onbetaalbaar zijn, maar nu nog net betaalbaar worden. :)

(G&L Legacy on sale..anyone? ;) )

HIM
4 maart 2004, 10:08
als je importeerd vanuit de USA dan moet je daar over de inmportprijs 3% invoerheffing betalen en nog eens 19.5% BTW dus ik weet niet of je dan nog goedkoper uitkomt?

binnen de EU hoef je geen extra BTW te betalen als je importeerd

BlueFlame
4 maart 2004, 17:18
Ik ga in oktober naar de USA en zit er ook over te denken om daar een Gibson aan te schaffen en die naar mezelf in NL op te sturen (i.v.m. gooi- en smijtwerk van je gloednieuwe gitaar tussen de rest van de bagage en temperatuurverschillen in de bagageruimte met een normale vlucht, want in de handbagage kan/mag ie nie); ondanks de importheffing + BTW blijft het door de lage Dollarkoers interessant om te doen!

Moet ik wel voor de zekerheid binnenkort alvast een sommetje Dollars halen denk :wink:

Iemand hier ook zoiets gedaan?

Gr.
BF

HIM
5 maart 2004, 00:57
je kunt hem toch gewoon meenemen, weten die mensen bij de douane veel of je hem daar gekocht hebt of niet.

vergelijk het eens met je scheerschuim dat je daar koopt. moet je die ook nog een apart betalen dan???

pimmetje
5 maart 2004, 11:27
Maar over gitaren doen ze over 't algemeen moeilijker dan over een busje scheerschuim... heeft iets met de prijs/waarde te maken.

schaap
5 maart 2004, 15:33
Ga je het land in met een gitaarcase met daarin een oud cheap akoustisch ding, ram je daar kapot en doe je je andere gitaar dr in :-D

BlueFlame
5 maart 2004, 17:01
Ja hier zijn al een heleboel topics over; mijn conclusie is dat je er zowiezo uitgehaald wordt als je met een gitaarkoffer rondloopt en dat ze het serienummer nagaan. Dus die wisseltruuk werkt niet, of je moet heel veel mazzel hebben. Als je zegt niets aan te geven te hebben en je wordt eruit gepakt met je koffer, dan krijg je een flinke boete (ervaringen van meerdere mensen gehoord die er flink ziek van waren).

Als je geen aankoopbon kunt laten zien rekenen ze de cataloguswaarde voor de importheffing en de BTW. Bovendien, als je de gitaar wel zelf meneemt, dan mag hij waarschijnlijk alleen in de normale bagageruimte; niet echt ideale omstandigheid voor je nieuwe dure gitaar :lol: . Daarom wilde ik hem als special delivery naar mezelf sturen...

Maar ik hoor natuurlijk graag andere informatie die mijn conclusie weerlegt...

BF

Anders Destium
5 maart 2004, 21:29
De problemen met het meenemen van een gitaar in een vliegtuig verschilt van vlucht tot vlucht. Als hij is volgeboekt krijg je ook met oversized handbagage al een probleem, als het vliegtuig maar halfvol zit (of je vliegt businessclass) is het nooit een probleem. Het probleem met een gitaar uit de VS meenemen is dat ze kunnen zien hoe lang je er bent geweest. Toen mijn zus weer terug naar Europa emigreerde had ze een container vol met spul terug (zo ongeveer). Als daar een paar gitaren tussen hadden gezeten had geen haan er naar gekraaid, maar als ik een dagje naar de VS ga en terugkom met een gloednieuwe gitaar wordt het toch een stuk lastiger :wink:

cas121
6 maart 2004, 11:53
maar dat van de prijsdalingen is iig waar! ik was van de week bij een van mn favoriete gitaarzaken en daar doen ze nu dus een gibson lp standard (flametop) voor 2150, sg special (niet de faded!) voor 750 en ga zo maar door, die fadeds waren daar al helemaal cheapo!!!

te vet!

P****Fred
6 maart 2004, 13:43
zelfs met de importkosten en alles bijgerekend kom je
voor een prs bv heel wat goedkoper uit hoor

je kan bv (als je goed zoekt) een PRS Custom 22 met vogeltjes voor 2000 € hierheen halen...

incl verzendingskosten, douane, btw...