PDA

View Full Version : Wiring Diagrams



Sandman
6 maart 2002, 14:31
Ik ben op zoek naar het handboek voor het zelf solderen etc. van pick-ups en potmeters etc. Nou kwam ik deze tegen bij Vox:
http://cgi.voxhumana.nl/vox_store/Html/Images/466000.jpg
Is dit wat?, heeft iemand ervaring met dit boek?, is er een ander boek dat jullie mij kunnen aanraden? (behalve ralph denyer).
Ik heb het meeste aan een boek waarin alles stap voor stap staat: 'en nu pak je het snoertje en soldeer je het aan punt c van de volumeknop'. Zoiets dus.

Iemand die graag zichzelf die E 35,00 wil betalen voor het vervangen van HB's :wink:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Sandman op 2002-03-06 17:18 ]</font>

SteavisSmokin
7 maart 2002, 14:57
Ik heb geen ervaring met dat boek, wel heb ik 'a complete guide to guitar and amp maintenance' van Ritchie Fliegler. Dat boek is bedoelde voor beginners, maar zelfs daar staat geen stap voor stap instructie in omdat elementen solderen in je gitaar erg simpel is. Als je niet goed kan solderen zal ik je toch aanraden het te laten doen, want een slechte soldeerverbinding kan de nodige problemen opleveren.
Steven

Sandman
7 maart 2002, 17:53
Bij de SD's die ik laatst in heb laten bouwen zit een schema voor verschillende aansluitmogelijkheden. Echter geen van allen lijkt op wat er daadwerkelijk gebeurd is mijn gitaar. 1 komt in de buurt en dat is de 4-conductor aansluiting. Maar lang niet alles lijkt erop en er is uiteindelijk meer gedaan dan op het plaatje staat. Dus wat ik zoek is eigenlijk een Wat en Hoe in Soldeerland :wink:
Ik probeer eigenlijk gewoon te leren hoe ik elementen zelf kan solderen.

aadplagiaat
15 maart 2002, 00:33
Het belangrijkste bij solderen is het goed laten vloeien van de soldering.
Gebruik een goede soldeerbout met stevig vermogen....60watt of meer met een goede soldeertip. Dus niet een verroeste spijker op het gasfornuis leggen.
NOOIT S39 of iets dergelijks, daarvan rot de bedrading weg. Alleen tin 60/40 met harskern.
Oefen eerst op oude draden tot je de "feel" van het solderen te pakken hebt. Eigenlijk is er niets aan als je het eenmaal kunt.

De techniek: Buig de soldeertin zodanig dat er een stukje vrij in de lucht hangt. Neem de te solderen draad in de linkerhand en de soldeerbout in de rechter. houdt nu de draad met het blanke koperdeel tegen de soldeerboutpunt en breng ze tegelijkertijd tegen het uiteinde van de soldeertin. Op het moment dat de tin vloeit zie je die a.h.w. in de draad kruipen. Nu is de draad voorvertind. Doe dit ook met het punt waar de draad op moet komen. Als dit gedaan is kun je het aansluitpunt voorverwarmen tot de tin weer vloeibaar is en dan de draad erbij stoppen. Houdt nu de bout nog even tegen de tin totdat de tin van de draad en het aansluitpunt in elkaar vloeien. Bout weghalen en draad/aansluitpunt stilhouden tot de zaak is afgekoeld. Zo maak je een trefzekere verbinding.

Succes

Sandman
15 maart 2002, 11:10
OK. Thanx. Dus bij voorkeur een hoge wattage, ik heb nu 15 watt, dan zal ik dus een andere moeten fixxxen. En 60/40 tin met harskern, dat haal ik dan ff bij het gitaarboertje. GRtz

aadplagiaat
15 maart 2002, 16:17
Nog even ter verduidelijking, omdat ik gisteren niet meer de tijd had:
Veel mensen denken dat electronica beter met een kleine soldeerbout gesoldeerd kan worden ->klein vermogen ->kleine schade aan de te solderen componenten enz. Dit is nu een groot misverstand. De soldeertin vloeit bij zo'n 300graden. Het punt wat gesoldeerd moet worden moet dus die temperatuur bereiken zodat de tin goed vloeit. Maar alles wat eraan hangt (massa) onttrekt warmte aan het soldeerpunt.
Natuurlijk kun je met een 5watt boutje een half uur gaan zitten stoken, maar de warmte verspreid zich in dat half uur over alles wat verbonden is met het aansluitpunt. Effect is: gesmolten isolatie kapotte transistoren, condensatoren enz.

Een stevige soldeerbout met een brede tip (ik gebruik zelf een Weller soldeeerstation met geregelde temperatuur van 60watt en een tip van 2mm voor grotere solderingen) geeft een veel snellere opwarmtijd en dus minder kans op verspreiding van de warmte.

Vergeet ook niet eventuele gecorrodeerde draden en soldeerpunten (voorzichtig) schoon te krabben.

Misschien is dit allemaal ten overvloede maar goed.

groetjes

Sandman
15 maart 2002, 16:22
Op 2002-03-15 15:17, schreef aadplagiaat:
Misschien is dit allemaal ten overvloede maar goed.


Welnee, alle hulp is meegenomen. thnx