PDA

View Full Version : effecten guru gezocht



raven
2 maart 2004, 16:38
Wie heeft een goede boeken tip of weet adressen van websites waar op een heldere manier alle ins en outs over het gebruik van gitaar effecten uitgelegd wordt? Naast effecten ben ik vooral geinteresseerd in pre en post equalizer settings in combinatie met distortion. Ik beschouw mijzelf als een leek op dit gebied maar wil er graag alles over leren.

Thanks!

Lucky
2 maart 2004, 16:51
Je hebt je info het snelst als je een paar gerichte vragen hier of op Harmony Central stelt.

persoonlijk be ik niet echt een eq-yogi.
mer er is genoeg kennis op dit gebied verdeeld over de eerder genoemde forums (fori)


ooooohhhhmmmmmmmmmmmmmmmmmm

http://www.atributetohinduism.com/images/yogi.gif

Nicci
2 maart 2004, 17:14
ik neem aan dat je bedoelt: een EQ voor de versterker en 1 in de fx-loop. geen idee of daar een boek over is, maar verschil maakt.
ik denk dat je er lang over kan kletsen, maar dat je het gewoon moet uitproberen. het maakt nogal verschil welk spul je gebruikt (versterkers, speakers, gitaar).

misschien heb je iets aan deze site:

www.amptone.com

jpb
2 maart 2004, 19:23
http://www.atributetohinduism.com/images/yogi.gif

Zit dat nou een beetje lekker, Luca??

Speeddemon
2 maart 2004, 20:13
Luca, volgens mij is dat hele Atkins gedoe wel ERG doorgeslagen.
:lol: :wink:

Ibanez
2 maart 2004, 20:44
waarneer komt die oostblokker weer terug? :)

SiNiSTRaL
2 maart 2004, 21:32
morgen gaat ie weg uit joegoland, dus vrijdag ofzo issie weer in het land

Lucky
3 maart 2004, 00:02
ach...als je lang genoeg zo zit...dan voel je niets meer.......noiit meer
:o


speedy? Atkins?....
am I a no-no?

Speeddemon
3 maart 2004, 01:01
dat kereltje was nogal skinny, of nie?

raven
3 maart 2004, 09:40
Gasten, het ging mij eigenlijk meer om een effecten guru niet om een guru in 't algemeen. raken nu een beetje off topic, niet?

Harmony central ken ik (hele bruikbare site overigens) maar je vind daar naar mijn weten niet alle ins en outs over gitaar effecten. Ik bedoel daar overigens ook niet mee effecten van fabrikanten maar effecten in het algemeen. Ik wil gewoon (leren) begrijpen hoe een bepaald effect werkt.
Ik zou daarnaast ook meer willen weten over power attenuators en dummy loads etc.
Ik mis hiervoor gewoonweg een stuk theorie. Gewoonweg een beetje aan de knoppen draaien tot je een geluid hebt wat je bevalt maakt je mijns inziens geen guru. wat ik overigens met het eq stukje bedoelde is wanneer ik werk met een equalizer - distortion - equalizer. ik wil dan graag leren wat voor effect de pre en post eq heeft op het eind geluid en wat de voors en tegens zijn. Uiteraard kom ik door aan de knoppen te draaien wel op een gewenste sound uit maar dat is dan meer geluk dan wijsheid. Aub serieuze reacties op mijn vraag, nu wordt een naar mijn mening serieus topic omzeep geholpen met offtopic crap. :(

Marc Oblivian
3 maart 2004, 10:03
Juistem!
Ik vind het een goede vraag en ben ook wel benieuwd naar het antwoord...

Nielsje
3 maart 2004, 10:03
tja, je wil weten hoe ze werken...

ik ben daar ook nog niet zo best in, maar het begint te komen...

je moet wel enige verstand van electronica hebben, of daar aanleg voor hebben, d.w.z, dat je een beetje inzicht moet hebben in het hele gedoe.

het begint met de schema's van de effecten. Je zult zien dat het signaal van je versterker, een bepaald pad af gaat leggen, langs allemaal condensators, weerstanden, transistors, diodes en op-amps.

als je weet wat deze componenten met je signaal doen, dan weet je dus wat er aan je signaal veranderd, en hierdoor kan je dus bepalen wat je effect doet.

Simpel is om te beginnen met een booster, of kleine overdrive. Een delay of flanger zou ik even laten liggen :)

een goede site om schema's vandaan te toveren is www.generalguitargadgets.com

raven
4 maart 2004, 14:16
Juistem!
Ik vind het een goede vraag en ben ook wel benieuwd naar het antwoord...

Ik heb nog eens goed gezocht op het web en kan je de volgende tips geven : www.amptone.com staat echt boordevol interessante informatie.
wel jammer dat er hier en daar links inzitten naar pagina's die niet meer bestaan maar desondanks zeer de moeite waard. Er staan hier ook boeken reviews op. Het boeken aanbod is op dit gebied beperkt maar er is wel het een en ander verkrijgbaar. het zijn dan vaak wel engelse boeken en de enige (die ik zo snel kon vinden) die hem op voorraad heeft is bol.com zoek maar eens in het engelstalige boeken aanbod op isbn nummer 0793587042. Schijnt volgens de recenseur (schrijf ik dat goed?) voor verbetering vatbaar te zijn maar 't is volgens hem wel een van de beter boeken op dit gebied.

Ps. voor tips houd ik mij uiteraard nog altijd aanbevolen.

hadv
4 maart 2004, 18:28
je zou eens op de naam Craig Anderton moeten zoeken
die gast heeft nogal veel over electronica in de muziek geschreven