PDA

View Full Version : Beginnende Basist



Attempted
2 maart 2004, 10:54
Hoi, ik wil graag beginnen met Basgitaar spelen. ik ben daarom op zoek naar een of meer winkels in Gelderland (liefst in de buurt van Arnhem) waar ze een flink aantal verschillende bassen hebben staan zodat ik de verschillen goed kan zien en voelen. ook wil ik graag weten waar ik vooral op moet letten bij het uitproberen/aanschaffen van een bas. en mischien nog bepaalde merken/types die interesant voor een beginner, liever niet al te duur dus. verdere tips die nuttig zijn voor iamand zoals mij zijn ook welkom. alvast dank.

JaZ86
2 maart 2004, 12:27
Hey, ik ben ook net begonnen met bassen en heb voor de Dean Playmate gekozen. Ik weet niet of hij er nog steeds in de aanbieding is, maar ik heb hem bij http://www.feedback.nl vandaan. Vestigingen in Apeldoorn, Utrecht en Rotterdam en hij is niet duur.

http://www.feedback.nl/pix/playmate-edge09.jpg
€119.--


succes ermee!

Anavrin
2 maart 2004, 12:50
ik ken deze hele winkel niet, maar vond hem op goudengids.nl:
http://www.pietguitars.nl

Bastijn
2 maart 2004, 13:17
1: lees de FAQ

2: zoek met de zoekfunctie naar soortgelijke topics, we hebben er al tallozen gehad

AntY
2 maart 2004, 13:29
die site ziet er goed uit. in ieder geval deskundig en behulpzaam aan beginners.

Attempted
2 maart 2004, 18:21
Bedankt, ik heb forum doorgzocht en wel wat nuttigge informatie gevonde, alleeen hier en daar tegenstrijdig. bv over bepaalde merken. ik hoor/lees zowel erg positieve als negatieve dingen over bv. squier en stagg. Kan iemand met ervaring op deze merken zijn of haar mening geven. nogmaals bedankt.

Hero
2 maart 2004, 19:29
Hoi
Ik speel nu een maand of 5 basgitaar.
Ik heb het volgende gedaan:
Ik kon nog helemaal niets spelen op de basgitaar maar ben gewoon naar verschillende winkels gegaan en gevraagd of ze me konden helpen aan een "beginnersbass" allemaal hun verhaaltje laten doen en in iedere winkel alle basgitaren die in mijn prijsklasse vielen vastgehad en een beetje op gepingelt. Ook al kan je in het begin niet spelen, je merkt dan toch wel welke bas je het lekkerste in de hand ligt. neem gewoon genoeg tijd en pingel ook onversterkt een beetje.

Ik ben uiteindelijk uitgekomen bij een squier P-Bass omdat deze het lekkerste aanvoelde. Na 5 maanden heb ik nog steeds geen spijt van deze koop, hij speelt super en ben er erg blij mee :) Ik heb voor de rest geen echte ervaring met andere basgitaren dus kan hem niet echt vegelijken.

Attempted
2 maart 2004, 20:57
Hoi.
Ik speel nu een maand of 5 basgitaar.
Ik heb het volgende gedaan:
Ik kon nog helemaal niets spelen op de basgitaar maar ben gewoon naar verschillende winkels gegaan en gevraagd of ze me konden helpen aan een "beginnersbass" allemaal hun verhaaltje laten doen en in iedere winkel alle basgitaren die in mijn prijsklasse vielen vastgehad en een beetje op gepingelt. Ook al kan je in het begin niet spelen, je merkt dan toch wel welke bas je het lekkerste in de hand ligt. neem gewoon genoeg tijd en pingel ook onversterkt een beetje.

Bedankt, Hier hier heb ik wat aan. Ik zal hieraan dneken als ik rond ga kijken in de winkels. nog een vraagje over de squier P bass, ik heb deze al een aantal keer op zien komen als beginners Bas. mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald heb?!?

Primitive
2 maart 2004, 21:04
moet je fender jazz kopen:P Dát is pas een goede beginners bas:P

maar zal vast niet in je prijsklasse komen:) :-D

Hero
2 maart 2004, 21:49
Bedankt, Hier hier heb ik wat aan. Ik zal hieraan dneken als ik rond ga kijken in de winkels. nog een vraagje over de squier P bass, ik heb deze al een aantal keer op zien komen als beginners Bas. mag ik vragen hoeveel je ervoor betaald heb?!?

Ik heb er bij de muziekwinkel Tony Lang in Sittard 220 Euro voor betaald (inc. kabel :) ) Maar in Keulen (MusicStore.de) hebben ze hem voor 144 euro.

De meeste basgitaren onder de 200 euro (hier in de buurt) vond ik erg "goedkoop" en niet lekker aanvoelen.

AntY
2 maart 2004, 22:53
Bedankt, ik heb forum doorgzocht en wel wat nuttigge informatie gevonde, alleeen hier en daar tegenstrijdig. bv over bepaalde merken. ik hoor/lees zowel erg positieve als negatieve dingen over bv. squier en stagg. Kan iemand met ervaring op deze merken zijn of haar mening geven. nogmaals bedankt.

je hoort zoveel tegenstrijdigheden omdat iedereen nou eenmaal zijn eigen mening heeft.

over squier: vermijdt in ieder geval de affinity series.

dan nog: bijv Cort en Yamaha bassen voelen minstens zo goed aan als Squiers. Voordeel is dat ze ook nog beter klinken, in mijn oren tenminste. Ze zijn gewoon degelijker dan de Squiers.

frenske
3 maart 2004, 13:20
Ergo, je kunt nog zo veel vragen stellen aan "ervaren" bassisten en zult minstens net zo veel verschillende antwoorden terug krijgen.

Probeer eens paar goedkopere bassen. Wat vind je van de
- Klank
- Ligt de hals lekker in de linkerhand.
- Kan je rechterduim ergens opsteunen.
- Gewicht
Als je dan een keuze heb gemaakt, kijk dan naar de prijs en vergelijk de winkels met elkaar!

Ga niet meteen voor de goedkoopste bas. Een fijne bas is veel meer waard dan de goedkoopste (dit klinkt erg onnozel, maar je begrijpt wat ik bedoel).

Attempted
4 maart 2004, 17:24
Ok, ik ben met dit advies een van de groter muziek winkels in arnhem ingegaan. ik heb hier een paar beginners bassen uitgebrobeerd en vond qua geluid, speelbaarheid, gewicht en uiterlijk de Yamaha RBX170 het prettigst spelen. Ik heb er een Boggy 75watt Basversterker bij uitgeprobeerd. dit samen speelt echt Zeer comfortabel, klinkt mooi en is qua prijs haalbaar voor mij. ik heb nog niet besloten om deze set te kopen omdat ik nog nog wil rond kijken of ik iets aantrekkelijkers vind in andere winkels.

Maar ik heb nog een paar vragen over die Yamaha, hij is €250, de versterker is €115 en samen plus snoer en riem word het geheel €375. zoals ik al zei weet ik het nog niet zeker, want ze hebben de Bas daar in het rood liggen en ik zou hem liever in het zwart hebben, bovendien is ie volgens mij is ook goedkoper te krijgen. dus is er iemand die een plek weet waar deze goedkoper is (liefst zwart). en als er iemand is die deze gitaar heeft kan die mischien zeggen hoeveel hij/zij er voor betaald heeft.

heel erg bedankt.

AntY
4 maart 2004, 17:35
heb je de peavey microbass ook al geprobeerd?

Chris Wolstenholme
4 maart 2004, 18:33
duitsland :) daar haal je de RBX 270 voor 270E

Attempted
4 maart 2004, 19:01
duitsland :) daar haal je de RBX 270 voor 270E

Ik weet dat ie in duitsland goedkoop is, op http://www.musik-produktiv.de 190€ is. maar goed, als het dichterbij kan is dat wel mooi meegenomen, als ik namelijk naar duitland ga ben ik dat geld aan benziene kwijt :p

Chris Wolstenholme
4 maart 2004, 19:34
laat je hem brengen :) ;)
feedback heb er 1 staan, maar k weet niet of je ze hier zo goedkoop kan halen als daar.

Hero
4 maart 2004, 20:38
probeer altijd wat van de prijs af te pingelen, is bij kasse een heel item over geweest (niet specefiek bassen) nee heb je en ja kun je krijgen.
Een viendin van mij heeft zo 70 euro van de prijs van bass + versterker afgekregen :)

en vergeet ook de standaard niet :) is toch wel erg fijn :)

Attempted
4 maart 2004, 21:14
laat je hem brengen :) ;)
feedback heb er 1 staan, maar k weet niet of je ze hier zo goedkoop kan halen als daar.

op de Feedback site staat een Yamaha RBX 270 voor €229, maar toen ik op belde zeiden ze dat ie 299 was en dat het een typfout is :(. of bedoel je dat je er een in de winkel heb zien staan, een RBX 170, in dat gaval, welk fideaal en voor hoeveel stond ie er.

over afpingelen gesproken, dat is zeker het proberen waard, ook al ben ik er zeer slecht in. wat is een goeie prijs denken jullie voor een
zwarte Yamaha RBX 170, Bogy 75 watt versterkertje, snoer, riem en eventueel standaard. ik denk dat €350 wel een mooi rond getal is.

Moonchild
7 maart 2004, 17:44
[quote="AntY

je hoort zoveel tegenstrijdigheden omdat iedereen nou eenmaal zijn eigen mening heeft.

over squier: vermijdt in ieder geval de affinity series.

[/quote]

Ik zou eigenlijk zeggen, kies een affinity en vermijd de rest van squier :D
De affinity series hebben hetzelfde body hout als zijn duurdere broertjes van fender, namelijk Alder (Elzen) ipv Agathis dat op de rest van de squiers zit.
De affinity is ook nog eens goedkoper.
Als je er een koopt moet je wel zorgen dat je er een aantal in handen krijgt zodat je de beste eruit kan pikken.

voor meer positieve reacties en info op Squier affinity P-bassen: www.talkbass.com
ik kan me herinneren dat hierover ooit een grote thread was.

niels_r
7 maart 2004, 19:06
Mijn 'affinity' had een multiplex body :wink:

Zou ook wel een beetje lomp zijn om de goedkopere versies met beter hout te maken.

Chris Wolstenholme
7 maart 2004, 21:04
170 was t volgens mij in rotterdam :) maar daar zet k geen geld op in, er stond cker een rbx 170 of 270.

Moonchild
8 maart 2004, 21:08
Mijn 'affinity' had een multiplex body :wink:

Zou ook wel een beetje lomp zijn om de goedkopere versies met beter hout te maken.

ahja, nou op het moment zijn ze iig van alder, dus sla je slag! :D

Attempted
9 maart 2004, 19:26
Iemand advizeerde me Kees Dee in Amersfoort. Iemand ervaring daar?

AntY
10 maart 2004, 01:29
kijk voor de grap even op het gitaren forum , daar stondpas een thread oiver gitarenwinkels. lees dat, enje zult niet shoppen bij kees :)

Attempted
12 maart 2004, 22:08
Ok, ik ben vandaag bij Kees Dee geweest, persoonlijk vond ik het een zeer goeie winkel, veel keus, vriendelijk, behulpzaam en geen iritaties. hier moet ik wel bij zeggen dat als je niet of slecht kan handellen dit geen goeie winkel is, prijzen zijn namelijk zeer hoog maar goed onderhandelbaar.

maar goed, ik ben hier uitgekomen op een zeer aantrekkelijk setje, Squier jazz bas, Beginners versterker 25 watt, snoer, riem, standaard en stevigge tas. geheel voor €400,- rond. iemand die nog iets kan zeggen over deze bas, combinatie en/of prijs. bedankt.

paul15
12 maart 2004, 23:23
Ok, ik ben vandaag bij Kees Dee geweest, persoonlijk vond ik het een zeer goeie winkel, veel keus, vriendelijk, behulpzaam en geen iritaties. hier moet ik wel bij zeggen dat als je niet of slecht kan handellen dit geen goeie winkel is, prijzen zijn namelijk zeer hoog maar goed onderhandelbaar.

Klopt, de prijzen lijken erg hoog maar er gaat zelfs zonder dat je afdingt veel vanaf. Bovendien bied Kees je veel service. Ik heb er een jaar geleden een Ibanez Sound Gear gekocht en ben er erg tevreden mee. Veel succes met oefenen, het is even moeilijk om door te zetten, maar als je eenmaal een beetje kan spelen is het zeker de moeite waard geweest. Je moet eens kijken of je andere beginnende muzikanten kan vinden, dan kan je samen oefenen/spelen en dan leer toch iets sneller.

Want twee weten meer dan een :-D

paul15
12 maart 2004, 23:24
Ok, ik ben vandaag bij Kees Dee geweest, persoonlijk vond ik het een zeer goeie winkel, veel keus, vriendelijk, behulpzaam en geen iritaties. hier moet ik wel bij zeggen dat als je niet of slecht kan handellen dit geen goeie winkel is, prijzen zijn namelijk zeer hoog maar goed onderhandelbaar.

Klopt, de prijzen lijken erg hoog maar er gaat zelfs zonder dat je afdingt veel vanaf. Bovendien bied Kees je veel service. Ik heb er een jaar geleden een Ibanez Sound Gear gekocht en ben er erg tevreden mee. Veel succes met oefenen, het is even moeilijk om door te zetten, maar als je eenmaal een beetje kan spelen is het zeker de moeite waard geweest. Je moet eens kijken of je andere beginnende muzikanten kan vinden, dan kan je samen oefenen/spelen en dan leer toch iets sneller.

Want twee weten meer dan een :-D

paul15
12 maart 2004, 23:24
Ok, ik ben vandaag bij Kees Dee geweest, persoonlijk vond ik het een zeer goeie winkel, veel keus, vriendelijk, behulpzaam en geen iritaties. hier moet ik wel bij zeggen dat als je niet of slecht kan handellen dit geen goeie winkel is, prijzen zijn namelijk zeer hoog maar goed onderhandelbaar.

Klopt, de prijzen lijken erg hoog maar er gaat zelfs zonder dat je afdingt veel vanaf. Bovendien bied Kees je veel service. Ik heb er een jaar geleden een Ibanez Sound Gear gekocht en ben er erg tevreden mee. Veel succes met oefenen, het is even moeilijk om door te zetten, maar als je eenmaal een beetje kan spelen is het zeker de moeite waard geweest. Je moet eens kijken of je andere beginnende muzikanten kan vinden, dan kan je samen oefenen/spelen en dan leer toch iets sneller.

Want twee weten meer dan een :-D

bassopotmus
13 maart 2004, 11:06
[quote="AntY

je hoort zoveel tegenstrijdigheden omdat iedereen nou eenmaal zijn eigen mening heeft.

over squier: vermijdt in ieder geval de affinity series.



Ik zou eigenlijk zeggen, kies een affinity en vermijd de rest van squier :D
De affinity series hebben hetzelfde body hout als zijn duurdere broertjes van fender, namelijk Alder (Elzen) ipv Agathis dat op de rest van de [/quote]

Als je dan toch voor goed hout gaat, kijk eens waar er Ash in zit, met name swamp ash. Zwaarder hout, meer dicht heid en meer tone.

The Mule
13 maart 2004, 11:48
[mierenneuk-modus AAN] Swamp-ash, of moerasessen, is door de vele ingesloten luchtkamers/-cellen, waarmee de arme boom het hoofd boven water moest zien te houden, juist lichter (geringere dichtheid) en dat schijnt volgens velen de toon bij Fenders juist weer ten goede te komen [mierenneuk-modus UIT]

Surferboy
13 maart 2004, 13:50
Zijn er Fenders van Swamp-Ash dan? De gemiddelde '70ties RI is loeizwaar....(Lees: Ash)........net als mijn ATK! :razz: 8-)

The Mule
13 maart 2004, 14:48
Zijn er Fenders van Swamp-Ash dan? De gemiddelde '70ties RI is loeizwaar....(Lees: Ash)........net als mijn ATK! :razz: 8-)

Er zijn Fenders van swamp-ash, maar het is een minderheid. De gewichtige types uit de 70's waren inderdaad NIET van swamp-ash...

bassopotmus
13 maart 2004, 17:11
inderdaad, mijn fout(waist dat er verschil in zat, maar waar..). Maar ik weet wel dat ik 3x liever een (swamp)ash heb dan een alder body. Maar natuurlijk is de alder weer beter dan een mutiplex plankje.
Als we het dan toch oevr fenders hebben,d an vind ik de ash Fender beter kinken dan de Alder.Zeker met een laagje nitro, maarja....

bassopotmus
13 maart 2004, 17:12
inderdaad, mijn fout(wist dat er verschil in zat, maar waar..). Maar ik weet wel dat ik 3x liever een (swamp)ash heb dan een alder body. Maar natuurlijk is de alder weer beter dan een mutiplex plankje.
Als we het dan toch over fenders hebben,dan vind ik de ash Fender beter kinken dan de Alder.Zeker met een laagje nitro, maarja....

The Mule
13 maart 2004, 17:34
Wat is de Nederlandse naam van alder ook al weer? Ik vergeet het steeds weer... Mijn 1977 P-bass heeft in elk geval een essen body, is een zware jongen, maar het is desondanks een perfect resonerend stukje gereedschap voor ouderwets vette klanken!

Surferboy
13 maart 2004, 17:40
elzen...dacht ik.....

bassopotmus
13 maart 2004, 18:34
elzen, juist (wie gebruikt nog die nederlandse namen?), Ik ben wel kapot van ash de laatste tijd, zeker die mooie natural uitgevoerde '70 jazzjes. Lekker vinnig geluid meestal, maarja dat meer vintage oude gaat er ook goed in, toch wel 2 hele karakteristieke sounds. (ligt uiteraad niet alleen aan het hout)

Surferboy
13 maart 2004, 19:47
Mijn Ash-bodied Ibanez (jaja weet het) ATK is ook erg lekker!! Veel punch vooral!!! 8-)

Venomer
15 maart 2004, 13:25
elzen, juist (wie gebruikt nog die nederlandse namen?), Ik ben wel kapot van ash de laatste tijd, zeker die mooie natural uitgevoerde '70 jazzjes. Lekker vinnig geluid meestal, maarja dat meer vintage oude gaat er ook goed in, toch wel 2 hele karakteristieke sounds. (ligt uiteraad niet alleen aan het hout)

Ha, ha: "wie gebruikt nog die nederlandse namen?"

ash = essen
natural = naturel
vintage = klassiek
sounds = klanken

Thank you! :wink:

frenske
15 maart 2004, 15:17
Ha, ha: "wie gebruikt nog die nederlandse namen?"

ash = essen
natural = naturel
vintage = klassiek
sounds = klanken

Thank you! :wink:

Hmm, naturel hout komt zeker niet van plastieke kerstbomen!

Surferboy
15 maart 2004, 19:41
Neej, van plastieke kerstbomen komt 'Ibanez-hout' :razz: :lol:

bassopotmus
16 maart 2004, 18:07
njaa check de toplijn eens van ibbi zeg het dan nog eens..Niet mijn smaak, maar wel leuke bassjes prijs/kwaliteit( zeker in deze tijden van belang)

Attempted
19 maart 2004, 22:59
Ok, ik heb me besluit genomen en heb mn bas gekocht, ik ben gegaan voor de Squier Jazz Bass met een Samick BA 25 versterker. Ik wou eventjes bedanken voor de Hulp, Bedankt.

Surferboy
20 maart 2004, 01:20
njaa check de toplijn eens van ibbi zeg het dan nog eens..Niet mijn smaak, maar wel leuke bassjes prijs/kwaliteit( zeker in deze tijden van belang)

Ik doelde op de Ergodyne's....... :wink: :roll:

Hero
20 maart 2004, 15:43
Ok, ik heb me besluit genomen en heb mn bas gekocht, ik ben gegaan voor de Squier Jazz Bass met een Samick BA 25 versterker. Ik wou eventjes bedanken voor de Hulp, Bedankt.

Mu komt het moeilijke: oefenen, oefenen en nog eens oefenen!