PDA

View Full Version : di



emielow
1 maart 2004, 22:01
heeft iemand tips omtrent DI's.

welke zijn goed? waar moet je op letten?

Primitive
2 maart 2004, 08:23
en wat zijn het? :???: :D

emielow
2 maart 2004, 12:11
zoiets als dit

http://www.bassmatters.nl/imgass/db900.gif

en kastje waarmee je je bas / gitaar rechtstreeks in het mengpaneel / opnameapparatuur kunt flikkeren,

dat weet ik ook, maar zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten?

ik wil het gaan gebruiken om op te nemen op de computer

emielow
2 maart 2004, 12:14
zoiets als dit

http://www.bassmatters.nl/imgass/db900.gif

en kastje waarmee je je bas / gitaar rechtstreeks in het mengpaneel / opnameapparatuur kunt flikkeren,

dat weet ik ook, maar zijn er nog specifieke dingen waar je op moet letten?

ik wil het gaan gebruiken om op te nemen op de computer

Clunk
2 maart 2004, 12:56
dat ken toch ook zonder zon ding?

tenminste, ik heb er alleen een kabel tussen mijn pc en mn bas.
:o

buuck
2 maart 2004, 13:24
dan versterkt jou geluidskaart het signaal.. behringer heeft redelijke dingen voor een kleine prijs

Antal
2 maart 2004, 13:31
Behringer heeft idd goede en ze zijn ook redelijk betaalbaar. Ik gebruik ze zelf ook van behringer.

JoVe
2 maart 2004, 17:34
Ik heb dit pedaal:

http://www.jimdunlop.com/products/electronics/mxr/products/m80.html

Alleen heb ik de D.I. nog nooit gebruikt, dus...

Maar als de D.I. van dezelfde kwaliteit is als de rest van het pedaal zit het wel goed.

niels_r
2 maart 2004, 19:25
Die van Behringer heb ik laatst een keertje gebruikt. De opnames vanaf het mengpaneel zijn mislukt dus hoe het geluid was heb ik zelf niet kunnen horen, maar ik heb gehoord dat dat wel in orde was.

Verder schijnt de DI van Hughes & Kettner (klein rood ding (RedBox??)) erg goed te werken. Heb ik zelf dus nog nooit gebruikt.

Maar heb je geen lijnuitgang (of effectloop) op je versterker zitten? Die kun je namelijk ook prima op de computer aansluiten.

Zo inpluggen in je computer werkt bij mij wel (actieve bas), maar het geluid is niet optimaal. Bij mijn passieve bas werkt het nog minder.

niels_r
2 maart 2004, 19:26
Die van Behringer heb ik laatst een keertje gebruikt. De opnames vanaf het mengpaneel zijn mislukt dus hoe het geluid was heb ik zelf niet kunnen horen, maar ik heb gehoord dat dat wel in orde was.

Verder schijnt de DI van Hughes & Kettner (klein rood ding (RedBox??)) erg goed te werken. Heb ik zelf dus nog nooit gebruikt.

Maar heb je geen lijnuitgang (of effectloop) op je versterker zitten? Die kun je namelijk ook prima op de computer aansluiten.

Zo inpluggen in je computer werkt bij mij wel (actieve bas), maar het geluid is niet optimaal. Bij mijn passieve bas werkt het nog minder.

basswasp
2 maart 2004, 19:45
Bij m'n laatste optreden (voorprogramma Luie Hond) moest ik ook over de Behringer DI spelen, alleen kwam achteraf de geluidsman naar me toe om me te vertellen dat ik heel weinig output had en in verhouding erg veel ruis. Het bleek dat op de DI het '-20 dB'-knopje aanstond...

Nu weet ik niet of dit iets met het uiteindelijke geluid te maken heeft gehad (het zou niet horen), maar op de opnames van de mengtafel klonk mijn bas ontzettend knorrig. M'n ronde volle gedefineerde geluid was weg en er bleef een halfvol knorrig, minder goed gedefineerd geluid uit over.

Het vreemde is dat ik ook weleens direct (bas - snoer - input) in een Powered Mixer heb ingeplugd. Zelfs dit klonk beter.

Laus
4 maart 2004, 22:07
tja..het blijft behringer-budget.

ik vindt vaak de DI´s op de versterkers, dus na de preamp het beste klinken.

zo hebben we ook recent de bas opgenomen op opnames. later nog een keer dat spoortje door de speaker en microfoon halen.

Chris Wolstenholme
5 maart 2004, 01:30
ik gebruik altijd de DI out van me amp, is dat beter/minder?

basbeest
9 maart 2004, 18:57
hoeft niet minder te zijn.... belangrijkste is dat er geen ruis in je signaal komt door een di kastje als er ruis in je versterker is een di kastje de uitkomst omdat je dan het zuivere signaal van je bas wegplukt (tenzij je hem na je pre amp zet) Ik heb zelf een EBS combo waar een hele goede DI ingebouwd zit Hierin kan ik kiezen of ik de preamp aan of uit zet. Ik zet deze meestal uit omdat je dan aan je podium geluid kan werken (door aan de preamp te draaien) zonder dat je het geluid van de geluidsman wijzigt die anders helemaal stront gek zou worden. Dus essentieel is een output die hard genoeg is niet te veel ruis en dat eruit komt wat je erin stopt dus geen verandering van klankleur door zo'n kastje (jezus wat een lang bral verhaal :-D )

Ruud
9 maart 2004, 20:51
[quote="basswasp"]Bij m'n laatste optreden (voorprogramma Luie Hond) moest ik ook over de Behringer DI spelen, alleen kwam achteraf de geluidsman naar me toe om me te vertellen dat ik heel weinig output had en in verhouding erg veel ruis. Het bleek dat op de DI het '-20 dB'-knopje aanstond...
quote]

Hmmm, slechte geluidsman assie niet weet hoe ie zo'n DI in moet stellen zeg.... heb der zelf ook geregeld over gespeeld tijdens grotere optredens... ben der alleen totaal geen fan van dat ze je basgeluid voor je AMP wegtrekken.. hoor je op het podium geluid van je amp, en das dus totaal verschillend van het geluid in de zaal....oftewel, de geluidsman kan het lekker zetten zoals hij het wil, niet zoals jij het wil... daarom sta ik er tegenwoordig op dat ze de DI-out op mijn Amp gebruiken, enja, die schakel ik inderdaad na mijn Buizenpreamp en mijn EQ... en als dat niet werkt.. dan graag een MIC voor mijn Cabinet.

Maarja, als je een kloteamp hebt, dan kan het erg van pas komen... :-D want die hoort de zaal dan niet...

basswasp
9 maart 2004, 22:54
Met m'n versterker is niks mis hoor :D

Alleen kan m'n versterker DI alleen voor de pre-amp geschakeld worden, zo hangt het geluid alleen van m'n bas af. Het probleem is dat het geluid hierbij sterk afhangt van de geluidsman. Ik heb nu een aantal keer door m'n DI gespeeld en de opname's teruggeluisterd. Thuis gooi ik er altijd een CoolEdit-compressor overheen en dan klinkt 't lekker. Op een lokaal radiostation hier klonk m'n bas erg iel en knorrig. Op radio Winschoten klonk het al een stuk beter en wanneer ik m'n bas live door een PA hoor, klinkt het ook goed. Van microfoons ben ik niet echt een voorstander, ze vangen ook bijgeluiden op (gitaristen/drummers meestal) en ze maken het geluid minder direct en donziger.

Binnenkort wil ik eens gaan kijken wat een compressor voor m'n DI geluid kan doen (EBS MultiComp?). De ultrieme oplossing is natuurlijk om het signaal vanaf de bas te splitsen in een signaal voor je versterker en voor de DI. Elk met z'n eigen toonregeling.