PDA

View Full Version : zelf pedalenbak maken?



gab
5 maart 2002, 19:29
heeft er iemand ervaring met het maken van een eigen pedalenbak. waar moet ik zoal op letten. daarnaast zie je altijd die grote brede klitteband of zo iets in de bak gelijmd. weet iemand waar ik dat kan kopen.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: gab op 2002-03-05 19:29 ]</font>

Rectifier
5 maart 2002, 22:51
Die klitteband kan je op de markt kopen. Weliswaar iets smaller....
Schroeven in een houtenplaat draaien gaat trouwens beter dan klitteband. Dat laat nog wel eens los.

Let wel op om een goede voeding te gebruiken en voeding zo ver mogelijk weg bij de gitaarkabels om brom/ruis te voorkomen.

Een voeding ook niet te diep in/wegbouwen omdat die koeling nodig is. Maar daar zorgt het bier wel voor dat er per ongeluk overheen wordt gegooid.... :smile:

ekkerman
9 maart 2002, 14:36
maak een kist die je aan de zijkanten diagonaal zaagt en dan is de lange voorkant vast aan de bodem ( deze kant ziet het publiek dus en zou je de naam van je band op kunnen schilderen ofzo ) en de achterkant vast aan de deksel dus eigenlijk twee gespiegelde identieke delen .
op het bodemgedeelte komen de pedaaltjes en het andere is de deksel.
maak er een stekkerblokje in waar je trafo's in komen en je zou korte snoertjes moeten solderen van pedaal naar pedaal.
je kan er links en rechts jack female montage delen in de schuine zijwanden kunnen monteren om aan de ene kant je bak in en aan de andere kant je bak uit te gaan richting amp.
je zou de pedaaltjes als volgt kunnen bevestigen;
schroef van je pedaaltje de boden eraf en boor er een gaatje door om er een boutje door te kunnen doen en doe deze met een groter boortje een beetje verzinken in die bodem binnenkant .
dan een moertje aan de buitenkant/onderkant van de bodemplaat vervolgens plak je een stukkie plakband er overheen om kortsluiting met je printplaatje te voorkomen en schroef de boden weer vast .nu komt er dus een boutje uit je pedaaltje van onder.
je moet dus wel in je bak een dubbele bodem hebben anders gaat het niet ,of een lat werkje rondom de onderkant waardoor de bodem van je bak een centimeter van de grond af komt.
boor nu op de plek waar het pedaaltje moet komen een gat in de boden en verzink deze om het moertje waarmee het boutje vast zit aan het pedaaltje te doen verzinken en dus staat je pedaaltje nu stabielin je bak .
dan een moertje met ring aan de onderkant van de bak en klaar is kees !.
ook zijn er speciale stripjes te koop die je aan de 4 schroefjes van het pedaaltje bevestigt en dan steken er 4 stripjes uit waarmee je het pedaaltje bevestigt.
maak het geheel af met hoeklijk en hoekstukken en hij gaat een leven lang mee en je pedaaltjes nu ook !! succes.

gab
9 maart 2002, 21:54
bij deze dank. het geeft in iedergaval enige ideeen voor als ik zelf aan het knutselen sla.

Michiel Moorthamer
5 april 2002, 14:29
Gebruik geen trafo's die verneuken je geluid ja.

maarten
5 april 2002, 17:52
ik vroeg me af hoe het zit met de volgorde van de pedaaltjes, ik heb nl maar één maar als ik dr meer wil hebben en die achter elkaar ga aansluiten maakt het dan wat uit in welke volgorde ze zitten? i d8 toch van wel he?

greets

maarten

gab
7 april 2002, 18:16
natuurlijk maakt het uit in welke volgorde je pedalen zet. leuk om mee te experimenteren. kijk eventueel op http://www.gtrfx.com/gtrfx/index.htm
bij fxsettings voor wat ideen over een 'basis' volgorde.

AllodoX
14 april 2002, 11:56
'k heb bij m'n bass het op deze volgorde :

bass -> overdrive -> bass synth -> phaser / volume pendaal -> voorversterker -> ( fx loop ) compressor -> eindversterker -> speakers.

als je de compressor voor de overdrive zet, dan haal je de pieken van de overdrive er niet uit, en dat kan zeer auw zijn voor je speakers. daarom zet ik altijd de compressor achter de overdrive.

Rectifier
14 april 2002, 12:47
Niet iedereen wil z'n overdrive compressen.
Als bassist zul je dat anders ervaren dan een gitarist.
Je kan dan ook een Limiter gaan gebruiken.

Ik gebruik vaak compressie, maar dan voor de overdrive sectie.

Yek
16 mei 2002, 20:15
Ik heb er eentje op maat laten maken een tijdje geleden. Maar daarvoor had ik de volgende pragmatische oplossing, althans, als je al een 6-space of grotere 19" rack gebruikt. Dan kun je nl een bodem in de deksel monteren en daarom je pedalen schroeven. Dan vervoer je in één keer je 19" én je pedalen.

AllodoX
16 mei 2002, 23:30
Op 2002-04-14 12:47, schreef Rectifier:
Niet iedereen wil z'n overdrive compressen.
Als bassist zul je dat anders ervaren dan een gitarist.
Je kan dan ook een Limiter gaan gebruiken.

Ik gebruik vaak compressie, maar dan voor de overdrive sectie.


zal zeker wel verschil inzitten jah :smile:
bass heeft veel hogere output levels, en als je die dan ook nog es door een overdrive perst, dan krijg je zo nu en dan wel eens lompe output jah :smile:

niet goed voor je speakers :smile:

Ron C
17 mei 2002, 09:59
Bij bas klinkt het inderdaad beter wanneer je de overdrive voor de compresor zet.