PDA

View Full Version : 4 in 1 of 2x 2 in 1 kast(en)?



amon
1 maart 2004, 16:17
test

amon
1 maart 2004, 16:17
ik wil wat extra volume en daarvoor wil ik zelf een kast gaan maken. ik kan 2x 15" speakers en 2 hoorns en nog allerlei ander spul (inputs, wieltjes, etc) kopen. daarbij wil ik ook nog 2x 12" celestion speakers kopen en dan komt het:
wat zou jij doen, alles in 1 kast zetten, of twee losse kasten maken?
keuzes zijn als volgt:

alles in 1 kast:

hoorn hoorn
12" 12"
15" 15"

of per 2 kasten, 1 kast als volgt:

hoorn
15" 12"
(15" in het midden, maar die kan ik hier uiteraard niet tussen 2 regels in zetten)

ik hoop dat de spaties het doen, anders kloppen de ideeen niet meer

Fuhgawz
1 maart 2004, 16:29
Ik zou alles in één kast dumpen. Dat scheelt je wat bouwmateriaal, knutseltijd en sleepwerk.

Bryaaan
1 maart 2004, 16:38
waarvoor zou je 2 kasten willen?

Thijssie
1 maart 2004, 16:41
ik wil wat extra volume en daarvoor wil ik zelf een kast gaan maken. ik kan 2x 15" speakers en 2 hoorns en nog allerlei ander spul (inputs, wieltjes, etc) kopen. daarbij wil ik ook nog 2x 12" celestion speakers kopen en dan komt het:
wat zou jij doen, alles in 1 kast zetten, of twee losse kasten maken?
keuzes zijn als volgt:

alles in 1 kast:

hoorn hoorn
12" 12"
15" 15"

of per 2 kasten, 1 kast als volgt:

hoorn
15" 12"
(15" in het midden, maar die kan ik hier uiteraard niet tussen 2 regels in zetten)

ik hoop dat de spaties het doen, anders kloppen de ideeen niet meer


Waarom zou je dat willen doen?

pimmetje
1 maart 2004, 17:02
Ga voordat je gaat knutselen ook 'ns na of je voldoende vermogen hebt om die speakers aan te sturen. Een speaker die net niets voor z'n kut krijgt, klinkt vaak ook net nergens naar.

Persoonlijk zou ik nooit zulke grote zooi allemaal in 1 kast gooien. Dat sleept niet bepaald lekker en 't ook qua plaatsing op bepaalde podia kan ondeelbaarheid best wel 'ns onhandig zijn. Qua geluid/volume is die ondeelbaarheid is in één kast natuurlijk wel te maken, maar een deel niet mee te hoeven slepen is ook wat waard :D.

Ik zou zelf denk ik voor 2 losse kasten van 12"+15" gaan. Dan heb je ook met 1 kast nog 't voordeel van het geluid van 2 verschillende speakers. Vooral met 2 verschillende speakers kan je dan ook nog kijken of je ze elkaar wilt laten aanjagen (serie) of elkaar wat wilt laten dempen (parallel).

andy
1 maart 2004, 17:40
@ Amon, wat moeten het voor een speakerkasten worden??? Zang???

andy
1 maart 2004, 17:46
Bewerken schijnt niet te werken. :evil:

@Amon Wat jij wilt maken lijkt namelijk verdomd veel op de boxen van de kleinste PA set voor het bedrijfje waar ik ooit voor werkte.

amon
1 maart 2004, 19:44
nou kijk, het gaat alleen maar door als die speakers nog niet verkocht zijn, als ze dat niet zijn, koop ik ze zeker en dan zie ik wel of het wat uithaalt (anders verkoop ik de hele zooi wel weer door met winst)...

kijk, ik dacht, 2 kastjes (het is trouwens gewoon voor gitaar, niet zang, zit daar groot verschil in?) kun je altijd nog stapelen tot een grote en is makkelijker te sjouwen en te plaatsen idd op podium.

voor bouwmateriaal etc hoef ik het niet te doen (alles in 1 kast dumpen) want bij die koop zitten genoeg hoekjes/handvaten/wieltjes/inputs/elektronica/etc voor misschien wel 3 kasten...

amon
1 maart 2004, 19:48
misschien hoeft het ook allemaal niet, vanwege aanschaf fender princeton twin, maargoed, dan vind ik het toch nog leuk om wat te knutselen (mn gitaarbouwproject wat ik wilde starten mag ik van mn ouders pas in de zomervakantie starten, vanwege schoolresultaten :cry: ).

maargoed, toch graag nog wat meningen/argumenten

andy
1 maart 2004, 20:53
Ik vind het nogal een vreemde combinatie voor een speakerkast voor een gitaar. Ik betwijfel of je er goed geluid uit krijgt. Ik zou de 2 12 inchers in een box zetten voor gitaar versterking. En van die 15 inchers en de hoorns twee zangboxjes maken.

amon
1 maart 2004, 21:02
zat ik inderdaad ook al aan te denken, want ik heb vanavond besloten samen met de verkoper dat ik die fender koop...
en dan nog een 2x 12" speakerkastje erbij lijkt me dan al genoeg voor mijn formaat gigs.




en dan die zangboksen (ik heb er ook nog een goede 2x 2x200 watt eindversterker voor), kan ik altijd bij ons in de kelder een repetitieruimte beginnen (kelder is toch helemaal verbouwd tot feestzaal). ik heb toch ook al een drumstel, dan alleen nog een fatsoenlijke bassversterker. maja, dat zijn latere plannen :wink:

amon
1 maart 2004, 21:03
zat ik inderdaad ook al aan te denken, want ik heb vanavond besloten samen met de verkoper dat ik die fender koop...
en dan nog een 2x 12" speakerkastje erbij lijkt me dan al genoeg voor mijn formaat gigs.




en dan die zangboksen (ik heb er ook nog een goede 2x 2x200 watt eindversterker voor), kan ik altijd bij ons in de kelder een repetitieruimte beginnen (kelder is toch helemaal verbouwd tot feestzaal). ik heb toch ook al een drumstel, dan alleen nog een fatsoenlijke bassversterker. maja, dat zijn latere plannen :wink:

andy
1 maart 2004, 21:17
Ja, ja. Voordat je ouders het weten hebben ze een complete studioruimte in hun kelder. :D Gefeliciteerd met de amp trouwens. Een 2 keer 12 inch box eronder kan net ff DAT stukje extra geven.

amon
1 maart 2004, 21:38
zou wel leuk zijn dat te hebben in de kelder en dan verdienen met verhuur... maja, dr zijn niet zoveel bands in de omgeving van dit gehucht, dus denk ik niet dat ik veel 'klanten' zal hebben dan...

amon
1 maart 2004, 21:53
aaaaaaah, wat hou ik toch van de rabobank, lekker internetbankieren en amps kopen zonder met je ouders te overleggen :P !!!
(ik hoop maar dat ze er blij mee zijn, want ze moeten ermee gaan leven)