PDA

View Full Version : Hulp gevraagd van ervaren zelfbouwers: Phase 45/ vibrato.



Nielsje
29 februari 2004, 23:30
test

Nielsje
29 februari 2004, 23:31
Beste ervaren zelfbouwers, ik ben uw hulp nodig:

Ik kan, bekomen van ene V!N op dit forum, een al geetst printje van een phase 45.

Nu is een phaser, zoals julllie weten, het originele signaal, + wat wobbeligs.

Nu wil ik mijn phase 45 zo maken, dat ik voor phase kan kiezen, maar ook alleen voor het wobbelige, de vibrato.

Dit kan theoretisch, door gewoon op het punt waar de beiden signalen bij elkaar komen, een schakelaar in het originele signaal op te nemen, waardoor ik deze desgewenst aan, of uit kan schakelen.

http://www.tonepad.com/project.asp?id=13

Hier kan men de layout en het schema vandaan downloaden, in pdf formaat.

Ik ben zelf enigzins bedreven in het met schema's werken en dergelijke (dat moet ook wel als je werktuigbouw studeert...) maar ik ben nog niet zo goed dat ik precies weet hoe ik dit probleem moet aanpakken..

Mochten jullie de oplossing weten, zouden jullie dit dan kunnen aangeven in het schema, en ook in de layout? zo kan ik er weer van leren :)

Ik hoor het wel van jullie...

Jeroenvanhulsteijn
2 maart 2004, 21:06
nou, ik studeer ook werktuigbouwkunde. maar zo'n phaser is toch iets te ingewikkeld voor mij. ik denk dat het al wel helpt als ik weet wat die ic's doen. want ik heb nu geen idee wat er in en uitgaat en waarom :-?

Dirk_Hendrik
3 maart 2004, 10:55
Uit je beschrijving krijg ik het gevoel dat je de oplossing al bedacht heb. Ik kan daar dus niet zoveel aan toevoegen.
Ik ga je een ander voorstel doen, namelijk een stereopotmeter. Op het punt waar de twee signalen bij elkaar komen heb ik in benedenstaand schema 2 potmeters toegevoegd. Dit moet dus 1 stereopotmeter (lineair, 100k doet het wel) zijn. Het trucje is dat de 2 lopers tegen elkaar in moeten draaien. Als de ene loper dus aan massa ligt ligt de ander aan een uitgang (wobbel of droog) en andersom. Hiermee kun je dus traploos de hoeveelheid droog of nat signaal instellen.

http://community.webshots.com/s/image8/3/51/46/122735146qlJvQe_ph.jpg

Nielsje
3 maart 2004, 11:07
dirk, je bent geweldig

ik kreeg gister van V!N ook een dergelijke oplossing, maar dan meteen inclusief een 'univibe' mod, zodat ie een beetje als een univibe klinkt.

ik had hier alleen nog niet weer aan gedacht :)

ik weet niet hoe ik die versie moet posten...

ik zit nu alleen nog een beetje te dubben, opzich is zo'n mix pot wel erg makkelijk, maar als ik het allebei gebruik in een nummer, de kans is klein, zou een extra switch wel makkelijk zijn...

hm...

enig idee wat een 'dubbele' (stereo) pot kost?

groeten, niels

V!N
3 maart 2004, 12:59
Ha Dirk,

Ik had stilletjes al gehoopt dat jij met een puik plan op de proppen zou komen. :) Helaas zie ik niet meer dan een klein wit vakje met een klein rood kruisje .. :(



En Niels,

Post die mod ook maar niet, dat zou erg respectloos staan tegenover degene die dit verzonnen heeft. Ik heb het je gestuurd uit mijn digitale bibliotheek (die iedere effectebouwer eigenlijk zou moeten aanleggen) en zal hier later dan wel de link van de pagina posten waar ik het vandaan heb.

Nielsje
3 maart 2004, 13:21
@ V!N

Ik heb het wel degelijk van jou gekregen :)

maar op die mod staat ook wel wie hem gedaan heeft hoor :)
Ik heb ook wel een kleine bibliotheek, maar deze stond er nog niet in :)

Dirk_Hendrik
3 maart 2004, 13:31
Stereopot 2*100K lineair bij Conrad: 2.42 Euro.

Over die rode kruisjes. Tsja, webshots werkt niet altijd mee..... rober het ff met de properties of door gewoon de link te volgen.