PDA

View Full Version : Germanium fuzzface af!



SiNiSTRaL
29 februari 2004, 23:20
zo....
hij is nu af, hoef alleen nog uit het bord te zagen en in een behuizing te mieteren en hij is echt af ;)
bij gebrek aan een 9v batterij maar getest met 6 1,5 volt batterijen in een rij met draadjes :) maar hij klinkt verdomde lekker :)

http://members.lycos.nl/muzikantenforum/printje1.JPG

http://members.lycos.nl/muzikantenforum/printje2.JPG

Lucky
29 februari 2004, 23:21
cool!

behuizing?

SiNiSTRaL
29 februari 2004, 23:23
de grootste maat van www.banzaieffects.com
zoek daar maar voorn foto :P

Lucky
29 februari 2004, 23:35
http://www.banzaieffects.com/parts/pictures/enclosures2.jpg

BIG !!!!!!!!

SiNiSTRaL
29 februari 2004, 23:36
nee, die onderste 2 verkopen ze niet, het is die bovenste, ze verkopen er nog 1tje kleiner zelfs....

Lucky
29 februari 2004, 23:37
leuk

heb je clips?

SiNiSTRaL
29 februari 2004, 23:39
nop, zoals ik boven al zei heb ik um ff een beetje getest met 6 1,5v batterijen :D, dus sounds zitten er nog nie in (wil je ook niet horen via een marshall vs230 ;) )
maar sash wil um wel hebben, dus zal hij er weleens wat mee opnemen :D

Lucky
29 februari 2004, 23:43
kijk...
dan zal ik um nog wel es horen...
als hij hem niet binnen drie weken weer verkoopt

:D

jpb
1 maart 2004, 08:52
Mooie foto's; volgens mij zijn dat hele goede potmetertjes die je gebruikt.
Maak je ook foto's als 'ie af is? succes verder

Diedo
1 maart 2004, 10:48
euhm pat... had je niet gewoon een proefprintje van 2 maten kleiner kunnen kopen? op het kleinste preofprintje kun je minstens 3 van deze fuzzfaces bouwen; tip voor de volgende keer: denk om de layout, dat scheelt veel ruimte en misschien wel uitzaag problemen.
verder ziet het er wel netjes uit! op naar het volgende projectje!

Javaca
1 maart 2004, 14:17
Wat waren de kosten ervan?

Waar heb je het schema vandaan?

Diedo
1 maart 2004, 16:16
www.generalguitargadgets.com bijvoorbeeld...
de switch is ongeveer een tientje en de transistoren kosten 5 euro ofzo (toch pat???), omdat dit redelijk speciale dingen zijn en het printje kost een paar euro (zoŽn grote is wat duurder :-D ) en die jack connectoren zijn een iets meer dan een euro en de pots zijn iets van 3 euro, andere electronica is meestal iets van 0,25 euro... dan heb je nog een behuizing van een tientje en dan ben je er wel zoŽn beetje...

eigenlijk kost het geen drol en is het hartstikke leuk!

SiNiSTRaL
1 maart 2004, 17:28
@diedo idd
alleen die 'andere electronica' was niet 0.25, de weerstandjes waren 0.05 (3 stuks) en de condensators 0.15 (2 stuks)

en zo'n groot gaatjesbord is ook wel handig, gewoon uitzagen, hou ik nog genoeg over voor nog een fx projectje....

bigtonemusicbrewery
1 maart 2004, 22:07
Very cool, Sinistral. That's a big piece of perf board though! What kinda transistors did you use? They look like ac128's.

SiNiSTRaL
1 maart 2004, 22:34
they are....i couldn't get my hand on any NTK275 (americans) But i thought AC128 is the european (Philips) version of the ntk275, so it wouldn't make a big difference...
and i'm just gonna cut the print out of the perfboard, zo i can use the rest of the board for something too ;)

Swan
1 maart 2004, 22:38
erg cool....kan je die onderdelen gewoon bij n grotere electronica zaak kopen?

SiNiSTRaL
1 maart 2004, 22:43
yus, alleen die germaniumtransistors vind je nergens meer hier denkik, moet je ff op banzai-effects site kijken...

Swan
1 maart 2004, 22:46
damn die schemaatjes zien er erg ingewikkeld uit....had jij al ooit zoiets gedaan hiervoor?

V!N
1 maart 2004, 23:32
Naar welke schema's kijk je Swam ? 'n Fuzzje gaat er altijd in en is ook een geweldige aanrader om mee te beginnen.

Dankzij het stappenplan van Oskar is het haast niet mogelijk een fuzz op te kloten: http://home.zonnet.nl/osbruil/fuzzfacetour.html
Ossekar gebruikt een perfboard zonder banen (dan zou het een stip-board zijn) of met eilandjes (dan zou het een eh .. perfboard met eilandjes zijn) maar een perfboard in de pure zin van het woord. Door de benen van de componenten lang te houden, hoeft er ook geen draad gesponnen te worden tussen de compnenten, maar met een beetje buigen en een druppel tin is het klaar.

Niet alles uit het stappenplan vind ik even puik. Binnenin de behuizing is het een rotzooi .. en het kaas-sjabloon ?
Maar toch, een erg goed plan voor een eerste fuzz. Dan komt het allemaal nog niet zo nauwkeurig.

En SiNaSpRiL, de volgende keer zet je de onderdelen wel wat economischer neer op het bord ? ;)

Swan
1 maart 2004, 23:52
die ziet er wel easy uit ja :D

Robbert
2 maart 2004, 00:00
http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/

http://smallbox.zeonhost.com/projects/fface/fface.gif

CoOL!

Jeroenvanhulsteijn
2 maart 2004, 00:46
Die input, is dat een "stereo" aansluiting?

Robbert
2 maart 2004, 00:52
Yep, vanwege de shorting tussen de sleeve en ring.

SiNiSTRaL
2 maart 2004, 09:25
anders zou je batterij leeglopen als je de snoer eruit trekt :)
@swan: enige solderen wat ik weleens had gedaan was een element in mijn gitaar zetten :)

Jeroenvanhulsteijn
2 maart 2004, 10:10
Ah ok, bedankt ppl.

Kga denk ik ook maar eens zoiets proberen. Zo'n fuzzface ziet er echt simpel uit.

SiNiSTRaL
2 maart 2004, 15:18
alleen over dat schemaatje daar....die 470 ohm weerstand is volgens mij alleen als je germaniums gebruikt....bij silliconen is het 330 ohm...

Lucky
2 maart 2004, 15:19
guys!
eigenlijk heel leuk!

vertel es. waar moet je zijn voor de onderdelen. Waar kun je ze het beste aanschaffen?

SiNiSTRaL
2 maart 2004, 15:37
bij de electronica winkel :roll:

Lucky
2 maart 2004, 16:03
grutjes wat reuze grappig zeg !

mieters !!!

SiNiSTRaL
2 maart 2004, 16:25
nee, het is gewoon zo :)
je kan het ook via internet halen, www.dil.nl en www.banzaieffects.com
het was niet grappig bedoeld, meer als een soort 'duh' ;)

Lucky
2 maart 2004, 16:47
begrijp ik wel maar ik doelde inderdaad op wat "insiders tips" van "de meesters"

thanks!!

Swan
2 maart 2004, 17:33
ehm misschien n domme vraag maar wat zijn germaniums?

Speeddemon
2 maart 2004, 18:01
ehm misschien n domme vraag maar wat zijn germaniums?
mensen die ongeveer 200km ten oosten van Nederland wonen. :wink:

Diedo
2 maart 2004, 18:02
dat is een bepaald soort transistor die een kenmerkend geluid geeft; je hebt ook silicium transistoren die weer net een ander karakter hebben.

Swan
2 maart 2004, 18:10
wat is t verschil in geluid dan?

Nielsje
2 maart 2004, 18:22
dat moet je horen..

germaniums zijn wat 'losser' en niet zo schel, terwijl een siliconen wat strakker is en wat strakker.

SiNiSTRaL
2 maart 2004, 19:01
germaniums zijn gewoon oude transistors, vanaf eind jaren 60 ofzo kwam de silliconentransistor en zijn ze die gaan gebruiken, maar de germaniums klinken toch wat romiger enzo....wat minder gain ook

V!N
2 maart 2004, 19:16
Lucky, wat voor inside tips wil je weten ? Naast Pulmeester ben ik ook Fuzzmeester. :D

De weerstand die tussen die van 33k en die van 8k2 zit, is voor een germanium kloon een van 470 Ohm, voor een siliconen kloon 330 Ohm.


Oh, is de hype rond die belachelijke eBay Fuzz Face die Jimi Hendrix zou hebben gehad al afgelopen hier ?
Mag ik verklappen waarom de verstandige bieders hebben afgehaakt en Jimi dit pedaal nooit gezien kan hebben ?

Of geloven jullie nog steeds heilig dat ze per ongeluk teveel hadden geboden en dat goeie ouwe Jimi hierop heeft staan stampen ?

Swan
2 maart 2004, 19:16
kan je makkelijker aan die soliconentransistors komen dan?

bigtonemusicbrewery
2 maart 2004, 19:38
ehm misschien n domme vraag maar wat zijn germaniums?
mensen die ongeveer 200km ten oosten van Nederland wonen. :wink:

LOL! Good one Speeddemon.

SiNiSTRaL
2 maart 2004, 19:39
juist aan silliconen, germaniums worden niet meer gemaakt, omdat silliconen daarvoor in de plaats kwamen, alle transistors zijn silliconen
tenzij je een adresje voor germaniums hebt ;)

SiNiSTRaL
2 maart 2004, 19:40
De weerstand die tussen die van 33k en die van 8k2 zit, is voor een germanium kloon een van 470 Ohm, voor een siliconen kloon 330 Ohm.




hehe, no shit? :P
dat zeg ik een paar posts terug ook al ;)

bigtonemusicbrewery
2 maart 2004, 19:55
Het verschil tussen silicium en germanium: De meeste mensen zullen op Vroege hendrix als germanium en recente
hendrix als silicium wijzen, maar ik denk dit slechte voorbeelden zijn omdat het grootste deel van
zijn toon uit zijn amp die al manier omhoog wordt gedraaid kwamen.

De definitiefste "germanium" geluiden kan ik denken van enkele vroege
Aerosmith riffs zoals "laatste kind" of "zelfde oude lied en dans"
zijn. Dit zijn goede voorbeelden omdat de amp toon zeer schoon is. Het dons is zeer het warme klinken. Zanderig. Niet ondersteunt veel.

Een goed voorbeeld van silicium is Zaterdag Nacht van Elton John's de
"in orde voor het Vechten". Everytime hoor ik dit ik aan Silicium denk. Zeer schril en raspy met heel wat vervorming en ondersteun.

De transistors van het germanium zoals NKT275 en AC126 hebben een
typische hfe van 90. AC128'S zijn ongeveer 60. Ook hebben de transistors van het Germanium veel langzamer
omschakelingstarief.

De transistors van het silicium zoals BC108 hebben een typische hfe
van 250 en de hoge aanwinst BC109 400 met zeer snelle
omschakelingstarieven hebben.

Het is het omschakelingstarief dat de vorm van de correcte golf
controleert. Terwijl zowel het germanium als het silicium vierkante golven zullen
veroorzaken, het silicium zal veel strakker zijn. Dit vertaalt in meer ondersteunt en het symmetrischere knippen.

Speeddemon
2 maart 2004, 20:06
Een goed voorbeeld van silicium is Zaterdag Nacht van Elton John's de
"in orde voor het Vechten". .
:lol: :seriousf: GEWELDIG!

Wat te denken van de tone op Geweren N' Rozen's "Zoet kind of mij".... :roll:

Jeroenvanhulsteijn
2 maart 2004, 21:03
Een goed voorbeeld van silicium is Zaterdag Nacht van Elton John's de
"in orde voor het Vechten". .
:lol: :seriousf: GEWELDIG!

Wat te denken van de tone op Geweren N' Rozen's "Zoet kind of mij".... :roll:

Kom kom, je gaat toch geen loopje met hem nemen he :D Hulde aan de weinige mensen die de nederlandse taal zo kunnen waarderen.

bigtonemusicbrewery
2 maart 2004, 21:27
@ Speeddemon: Ik hou van de opening riff naar die lied. Ik weet niet juist wat gebruikte Snee uitrust, maar ik vind dat ik het met veel verschillende soorten vervormingen kan krijgen. IMO, moet gebruiken het belangrijkste aspect van de toon humbuckers in de hals positie.

@ Sinistral: Eigenlijk germanium worden transistors nog steeds geproduceerd. NTE maakt equivilants voor bijna alles. Mensen draaien hun neuzen op aan NTE hoewel, omdat hun transistors "vervangingen" zijn. IMO, zijn zij heel goede kwaliteit en hebben een betere faliure verhouding dan en GEEN transistors. NKT275's is nog steeds in productie. De originelen die door een bedrijf gebruikt werden, werden in het Pluis Gezicht riep Newmarket gemaakt. De NKT275's zal door een bedrijf nu worden gemaakt riep DSI geproduceerd worden. Ik ben zeker er is iemand die nog steeds de ACxxx transistor in Europa produceert aangezien zij zo populair over daar waren. Hier was ECGxxx heel populair. Een heel goede bron voor het vinden zijn GEEN transistors in kleine DIY hoeveelheden oude TV en radio herstelling winkel. Het hardste scheidt krijgt de oude man achter de toonbank om zijn ezel (billen) uitstappen en om blik voor hen in de hopen van troep in de rug van zijn winkel te gaan.

Lucky
3 maart 2004, 00:07
ja leuk!

ik binnekort ook eens knutselen.
ff ergens een lijstje met onderdelen scoren en dan een kijken.
al was het maar voor de leuk.

kun je ergens van die ronde fuzzface enclosures los kopen?

Speeddemon
3 maart 2004, 01:03
@ Speeddemon: Ik hou van de opening riff naar die lied. Ik weet niet juist wat gebruikte Snee uitrust, maar ik vind dat ik het met veel verschillende soorten vervormingen kan krijgen. IMO, moet gebruiken het belangrijkste aspect van de toon humbuckers in de hals positie.

sounds to me like a JCM800 2205 or 10 (with the additional diode clipping) with a Boss GE-7. I've managed to cop his tone pretty well with my Tubefactor.

Btw, when will that superduper Gemini Fuzz ship to Europe?

"Snee"... GEWELDIG x2! :seriousf:

SiNiSTRaL
3 maart 2004, 17:48
in het Pluis Gezicht
Pluis gezicht LOL
(means something like Fuzz face, but very literally translated, more like in fuzzy hair :) )

bigtonemusicbrewery
3 maart 2004, 19:59
@ Speeddemon: Ik hou van de opening riff naar die lied. Ik weet niet juist wat gebruikte Snee uitrust, maar ik vind dat ik het met veel verschillende soorten vervormingen kan krijgen. IMO, moet gebruiken het belangrijkste aspect van de toon humbuckers in de hals positie.

sounds to me like a JCM800 2205 or 10 (with the additional diode clipping) with a Boss GE-7. I've managed to cop his tone pretty well with my Tubefactor.

Btw, when will that superduper Gemini Fuzz ship to Europe?

"Snee"... GEWELDIG x2! :seriousf:

I've just finished the last of my back orders and now I'm working on the Gemini. It's been a working prototype on bread board. I just finished designing the PCB and will etch it tonight. Hopefully I will have everything migrated by this weekend. Then I'll probalby play with it for a week or so. Then I promised someone in England that they'd get to play with it first. Then it's on it's way to Michel and you. So maybe in 3 or 4 weeks?

http://bigtonemusic.com/Gemini2.jpg
http://bigtonemusic.com/Gemini3.jpg
http://bigtonemusic.com/Gemini4.jpg
http://bigtonemusic.com/Gemini5.jpg

Javaca
3 maart 2004, 20:40
Gaaf :-D

Erg mooie vormgeving.

Robbert
3 maart 2004, 20:55
Looking nasty! :D

Price.. 250 USD?

jpb
3 maart 2004, 21:00
Geluid van germanium transistoren: wat dacht je van Jimmy Page, en Jeff Beck (Truth bv), met tonebenders.

Lucky
3 maart 2004, 21:27
vet !!!

Mitch
4 maart 2004, 12:54
Still looks sexy as hell ! Have fun with it next week, Keith !