PDA

View Full Version : Delay: BOSS DD-3 vs IBANEZ DE-7



Fuhgawz
29 februari 2004, 21:45
Ik ben van plan om binnenkort eens een keer tweedehands een leuk niet te duur delaypedaaltje aan te schaffen. Nou is mijn oog gevallen op de DD-3 van Boss en de DE-7 van Ibanez.
Wat zijn de voor- en nadelen van deze pedalen, welke zouden jullie kiezen en zijn er nog andere pedalen die ik niet over het hoofd moet zien?

Speeddemon
1 maart 2004, 00:30
Boss DD-3:
-'t is een Boss, dus degelijk
-800ms max delaytijd
-verschillende modi
-geen analoge sound
-wordt van gezegd dat ie steriel kan klinken

Ibanez DE7:
-Tonelok concept is handig, maar nog niet perfect
-switch is erg dun en heeft de neiging gek te doen bij ruwer gebruik
-wel switch voor 'analoog/digitaal' sound ("Delay/Echo")
-max 2.6sec delay
-geen verdere modi
-kan self-oscillaten als de beste (beter dan m'n Boss DM-2!!!)

Ik heb een DM-2 en een DE7.
DD-3 geef ik niks om, ik zou nog wel een DD_2 willen, vanuit verzamelaars-oogpunt.

Speeddemon
1 maart 2004, 00:32
Boss DD-3:
-'t is een Boss, dus degelijk
-800ms max delaytijd
-verschillende modi
-geen analoge sound
-wordt van gezegd dat ie steriel kan klinken

Ibanez DE7:
-Tonelok concept is handig, maar nog niet perfect
-switch is erg dun en heeft de neiging gek te doen bij ruwer gebruik
-wel switch voor 'analoog/digitaal' sound ("Delay/Echo")
-max 2.6sec delay
-geen verdere modi
-kan self-oscillaten als de beste (beter dan m'n Boss DM-2!!!)

Ik heb een DM-2 en een DE7.
DD-3 geef ik niks om, ik zou nog wel een DD_2 willen, vanuit verzamelaars-oogpunt.

ReinoutV
1 maart 2004, 10:23
Ik heb de DE-7 zelf gehad. Deze maakte nogal veel ruis en ongewenst geluid, zeker in combinatie met mijn chorus toendertijd. Ik zou voor de Boss gaan, of ff doorsparen voor een Line 6 DL-4 (die is echt perfect, heb ik nu).

Fuhgawz
1 maart 2004, 12:47
Wat is "self oscilaten"? En wat is het verschil tussen analoge en digitale sound? Heeft iemand een voorbeeld? Ik verwacht van mijn delay dat het vertraagde signaal precies zo klinkt als het eerste, dus geen verkleuring. Een DL-4 is me trouwens iets te prijzig.
Heeft er trouwens iemand ervaring met de BOSS RV-3 Reverb/Delay? Heeft deze een beetje goede delay functie?

Speeddemon
1 maart 2004, 14:53
analoge delays klinken wat warmer, vanwege hun slechtere hoge-frequenties weergave. Elke volgende repeat klinkt verneukter zeg maar. Analoge delays zijn over t algemeen ideaal als je meer 'ambience' wil, ipv duidelijke delays.

'self-oscillation' is een term die beschrijft wanneer de delay zichzelf voedt, doordat de repeats op 'oneindig' staan, en de delaytime continu gevarieerd wordt. Dit kan klinken als een startende helicopter, een opstijgende UFO, slechte sound-fx uit jaren'50 Sci-Fi films...
De DD-3 kan dit geloof ik niet, en de DE7 als de beste.
Wees gewaarschuwd, het volume neemt ook toe, dus zet of volume op 3 of 4 van je delay, of (beter), zet er een compressor achter.

Fuhgawz
1 maart 2004, 15:38
Hartelijk dank voor de goede reacties! Ik denk dat ik in dat geval toch liever een digitale delay heb vanwege het meer duidelijke karakter, en de DE-7 klinkt wat geschikter als ik dit zo lees. Dat self oscilaten klinkt trouwens ook wel leuk. Ik ga vrijdag naar de EMI om zelf wat te testen. Ondertussen zijn meer reacties en gebruikservaringen altijd welkom!

Speeddemon
1 maart 2004, 16:42
fugawz, vergeet niet dat t mooie aan de DE7 is, dat je kan KIEZEN of ie 'analoog' moet klinken of 'digitaal' (=1-op-1 kopieën).
Nou moet ik wel zeggen dat m'n 2e DE7 (had er eerder één, een Made in Taiwan, nu heb ik een Made in China, waarvan de veertjes beter zitten, minder switch-slijtage) een tikkeltje high-boost heeft, dus ik gebruik die digitale stand echt NOOIT. Misschien moet ik ooit nog eens een condensator over de output solderen.