PDA

View Full Version : Volgorde



moretel
5 maart 2002, 14:04
Ik zit altijd te rommelen met de volgorde van gitaar, effecten naar versterker.
Ik heb een Multieffect, een H en K Tubefactor en een Rat distorsion. Effectloop gebruik ik niet.
Wat vinden jullie de beste volgorde en vooral waarom?

PeArLjAm
5 maart 2002, 14:08
Die tubefactor is toch een pre-amp??? Zo ja zou ik eerst de distortion doen, dan het multieffect en dan de H&k.. Ik doe altijd eerst mn distortion (ook een rat) en dan de resterende effecten erachter... Het is ook een beetje persoonlijke smaak misschien maarja..

Kitaarhiero
5 maart 2002, 14:12
en waar is een wah-pedaal het handigst? vooraan meteen na de gitaar of helemaal achteraan?

PeArLjAm
5 maart 2002, 14:19
Na je distortion..

Kitaarhiero
5 maart 2002, 14:28
aha :smile: ok bedankt

moretel
5 maart 2002, 16:28
De Tube factor gebruik ik om mijn gitaargeluid wat warmer te maken, hij is ook erg goed in overdrive stand.
Als ik de factor gebruik om het geluid wat voller te krijgen dan zou hij als eerste moeten denk ik omdat ie anders een vervormd signaal te verwerken krijg.
Dus in wezen komt de vraag erop neer:
Vervormd gitaar geluid naar factor of clean geluid naar de factor om dan vervormd te worden, snappie nog?

sleep_to_saturate
5 maart 2002, 17:02
Ik zou het juist andersom doen als PearlJam als ik logisch beredeneer.
Eerst Tubefactor dan Multieffect dan distortion (Rat).
Dan zou je dus je gitaargeluid eerst warmer maken dan een effectje d'r aan geven en op het laatst pas de distortion erdoorheen gooien. Dat klinkt voor mij logischer omdat je dan niet je geluid vervormd de effectenbak insluist. Maar ja dat is puur redenatie van mij. :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sleep_to_saturate op 2002-03-05 16:05 ]</font>

Rectifier
5 maart 2002, 17:26
Mee eens, althans...

Sommigen plaatsen een wah trouwens voor de distortion en anderen erna. Dat is puur een kwestie van smaak en niet wat beter is dan...

Als je je multiFX alleen gebruikt voor chorus/delay/reverb etc. dan hoort ie in je FX loop. Maar dat wil je zeker niet.
Dus:
H&amp;K Tube factor --> Proco Rat --> Multi FX --> Amp.

Tijdseefecten altijd als laatste in de keten en het liefst in de parallele FX-loop, daar klinkt ie gewoon het beste. Maar ja, kwestie van.....inregelen en gewenning.

Maar basisregel: Gitaar -> EQ's/Comp/Wah -> Overdrive/Distortion -> (evt.Wah) -> Chorus/Flanger/Phaser -> Delay/Reverb -> Amp

sleep_to_saturate
5 maart 2002, 17:47
Bedankt Rectifier voor het duidelijke overzicht. Ik vind het zelf ook wel interessant. Tijdseffecten inderdaad als laatste dat was ik effe vergeten. Zat ik toch in de buurt qua logica. :smile:

moretel
6 maart 2002, 10:22
Ik zit inderdaad te denken om de effectloop te gaan gebruiken. Maar ik gebruik toch nog regelmatig overdrive en distorsion geluiden van mijn multieffect. Als ik dan de Rt gebruik heb ik het multieffect op clean staan.
Binnenkort maar eens een avondje hier mee aan de slag.
Het enige nadeel vind ik altijd dat als je dit soort zaken thuis gaat afregelen met je grote versterker het tijdens het oefenen vaak niet klopt en als ik aan het rommelen ben met de apparatuur tijdens het oefenen zie je bij iedereen de gezichten al : AL klaar? je bent al 5 minuten bezig.

sleep_to_saturate
6 maart 2002, 10:30
Ja dat heb ik ook altijd. Heb ik het thuis allemaal mooi afgeregeld. Kom ik bij de oefenruimte klopt het voor geen meter. Ben ik weer een halfuur aan het klooien.

PeArLjAm
6 maart 2002, 12:09
Distortion kan voor en na de wah, of je kunt een wah voor je distortion gooien en eentje erna (had hendrix ook) voor 2 verschillende geluiden.

En over die tubeman, heb ik weer wat geleerd k dacht namelijk dat je eerst de effecten deed en die dan de voorversterker inlust (ik heb geen ervaring met losse voorversterkers) Het is denk ik ook een beetje zoeken en aansluiten dan lukt het denk ik vanzelf wel om een goed geluid te vinden denk ik zo..

Rectifier
6 maart 2002, 21:02
Ja, het basisgeluid moet natuurlijk al goed zijn, voor je gaat oefenen. En dan zou het alleen een kwestie moeten zijn van toonregeling om in de band te horen te blijven.

Want de effecten kun je van te voren goed instellen. Ik kan me voorstellen dat je met deze setup wel aan het tapdansen bent, als je een beetje snel van geluid moet veranderen.

moretel
6 maart 2002, 23:36
Het tapdansen valt wel mee. Alleen heb ik soms stukjes waarin ik clean speel en overstap op distorsion en na zang weer terug moet, bv. een nummer van Eels (rags to rags) dat is ff concentreren. Als ik niet hoef te zingen valt het wel mee. Maar de RAT gebruik ik als ik echt lekker te horen moet zijn. De Factor staat altijd hetzelfde ingesteld.

Als ik soms artikeltjes lees over andere gitaristen of de setups op gitaarnet valt het bij mij nog wel mee.
Maar ik sluit niet uit dat ik in de toekomst weer alleen op een goeie buizen versterker ga spelen met hoogstens een chorus en wah.