PDA

View Full Version : Leren op gehoor spelen?



baggy
18 augustus 2001, 15:44
Hoe leer ik op gehoor spelen? Ik heb het geprobeerd om bv. nummers uit te schijven maar dat sloeg nergens op. Is er geen methode voor ofzo?

taylor
18 augustus 2001, 16:30
wat bedoel je sloeg nergens op?lukt het je niet.

om op het gehoor te spelen moet je eerst het gehoor trainen,dus je moet intervallen kunnen onderscheiden/benoemen,ladders op het gehoor er uit pikken ,akkoorden kunnen onderscheiden/benoemen(alles op gehoor alleen).

plus je moet eigenlijk theorie beheersen want als er in en nummer een bepaald schema wordt gespeeld,en je pikt dit op dan weet je dus wat de mogelijkheden zijn en is het nummer zo uitgevogelt.(als je het goed beheerst)

dus neem les in theorie/gehoors training(er is zo'n duur woord voor maar ben het effe kwijt)

sleep_to_saturate
21 augustus 2001, 12:26
Het is handig als je een goed gevoel voor muziek hebt. Heb zelf nooit theorie nodig gehad om op gehoor te kunnen spelen.
Je moet gewoon niet te moeilijk beginnen. Probeer eerst eens een makkelijk 4 akkoordenliedje.
Echt goed op gehoor spelen komt met de jaren. Op een gegeven moment hoor je gewoon welk akkoord het is en wat voor soort akkoord. Probeer zo veel mogelijk nummers uit te zoeken.
Maar ik moet wel toegeven als je solo'tjes op gehoor wilt spelen moet je wel de theorie kennen.

baggy
21 augustus 2001, 12:58
En wat voor theorie is dat dan? Ik zit op gitaarles dus ik neem aan dat het met theorie wel snor zit toch?

Rectifier
21 augustus 2001, 15:17
Je moet natuurlijk wel een goede basis hebben.Als je nog niet weet waar alle accoorden zitten dan heeft het geen zin.Maar je moet wel accoordenschema's kennen voor je op je gehoor kan spelen.Het is mij ook gelukt zonder welke les dan ook.Maar het kost je gewoon veel tijd en oefening.En toonladders erbij,dan kan je op je gehoor solo's spelen.Echter,als je er geen gevoel voor hebt,krijg je het ook nooit.Maar dat blijkt later wel.Succes en gewoon eigenwijs blijven oefenen!

Eko
21 augustus 2001, 19:50
Het lijkt mij makkelijk als je in ieder geval voor ieder accoord tenminste 3 plekken op je gitaar weet om het te spelen.De meeste schema`s moet je ook redelijk snel kunnen aanvoelen of horen.
Dit is echter allemaal te leren en dat gaat (vind ik tenminste) het snelst als je in een band gaat spelen of regelmatig met anderen inproviseerd.Speel van alles , van Tante Leen tot AC/DC, van K-Otic tot Madonna. Het zal je spel en gevoel vooruit doen gaan.
Succes Martin

Jimi Hendrix
21 augustus 2001, 20:01
Ik zou zeggen: een goede muzikant is een muzikant die alles kan spelen, dus way to go EKO

taylor
23 augustus 2001, 20:56
ja maar toch de feeling er voor krijgen gaat niet voor iederen op,de enne kan het zelf de ander heeft daar les voor nodig.

veel denken volgens mij ook dat als je dit leert theorie/gehoorstraining dat je dan altijd in die(moeilijke) termen/theorie denkt als je speelt, dit is niet zo op en gegeven moment moet het automatisch gaan zeg maar.(omdat dan je gehoor alles herkent)

maar je moet dus door wat jaren te spelen zelf ontdekken of je les nodig hebt of nie.

Jimi Hendrix
24 augustus 2001, 11:13
OK, en wat is er tegen denken terwijl je speelt? Er zit zeker ook een intellectuele kant aan muziek en muziek maken, maar veel mensen zien dat niet in/zjin er bang voor.
Al dat op het gevoel gespeel leidt in ieder geval voor mijn oren (vaak) tot onbevredigende resultaten. Het is echter dan wel de kunst om 'bedachte' dingen op een natuurlijke manier te spelen en dat kan volgens mij weer als je het in je hoofd 'hoort'.

taylor
24 augustus 2001, 13:47
nee je begrijpt me verkeerd,ik zij veel mensen denken dat je dan in theorie denkt als je speelt, dit is ook wel zo maar het is dan automatischme.

bv als je leert auto rijden denk je veel na over de handelingen in het begin maar als je kunt rijden gaat alles van zelf.

Rectifier
24 augustus 2001, 13:57
Zoals Eko al zei,probeer met zoveel mogelijk verschillende muziekstijlen mee te spelen ook al hou je alleen van jazz ofzo.Zo leer je verschillende stylen en kun je van je favoriete stijlen je eigen stijl maken. En als je al wat gevordert bent zoveel mogelijk gaan improviseren of jammen met andere muzikanten. Daarvan leer je op je gevoel spelen en je moet ook rekening houden met je mede muzikanten.Je moet fouten ook kunnen opvangen. Het spelen op gehoor is gewoon een heel proces en heel heel veel spelen is de grootste stap naar spelen op je gehoor.

Jimi Hendrix
24 augustus 2001, 16:16
Ware woorden, rectifier!
Taylor, volgens mij begrijp jij mij weer verkeerd, m'n betoogje was meer bedoeld als aanvulling op jouw inzending.

taylor
24 augustus 2001, 21:57
oh sorry :smile:

Ic3gl0vE
2 september 2001, 22:23
op gehoor, volgens mij moet je dat gewoon in je hebben.

Eko
3 september 2001, 00:04
Volgens mij hebben maar weinig mensen ,, het ,, in zich.Maar samen spelen en leren dat b.v. je niet alle twee de gitaren de accoorden op de zelfde plek laat spelen is iets wat je alleen beter leert als je het samen met anderen uitprobeert.Samenspelen betekent niet alleen dat je samen geluid maakt , maar ook dat je beter leert spelen om het geluid van het geheel te beinvloeden.
Dit komt uiteraard ook je techniek ten goede.
Tevens jut je elkaar op om beter te presteren en zit er meer drang achter om te blijven repeteren.( ook thuis)

taylor
3 september 2001, 23:13
idd eko

Eko
3 september 2001, 23:30
Taylor ,
De zaak waar je het over had in Zutphen is niet altijd open.Is zaterdags de beste gelegenheid?

taylor
4 september 2001, 13:38
hmmmm zaterdag is die wel open ja.

anoniem
18 september 2001, 19:47
mijn tip is eerst naar de bas luisteren en vervolgens er akkoorden bij te combineren. Ik doe het op deze mannier en kan een gemiddeld liedje vlot uitzoeken. Heb nooit gehoortraining gehad en toonladders zou ik diep over na moeten denken.
Maar je moe het inderdaad in je hebben denk ik.

anoniem
26 september 2001, 22:37
Inderdaad, JE moet het kunnen, ik speel alleen op gehoor, en wil er niet eens aan denken om noten te kunnen lezen! Ik hoor een liedje en speel het gelijk mee... De vrouwtjes vinden het ook nog eens heeeel erg leuk!!!

I've spoken!

Rectifier
27 september 2001, 15:03
Ik kan ook geen noot lezen, alleen walnoten.
Speel alles op gehoor! Hehehe,scheelt papierwerk! Maar moet wel vaak dingetjes uitzoeken!

Kitaarhiero
27 september 2001, 18:17
Ik doe allebei. wát ik op gehoor kan is meestal maar een klein stuk van een liedje, of een écht punk nummer, zoals de nummers van de Hives, de nummers díe ik kan (van de hives) heb ik zelf uitgevonden.
Ik heb trouwens ook het basis schema van saturday night kunnen ontdekken, maar da's nou ook weer niet zo moeilijk.
Op gehoor spelen gaat mij niet zo héél goed af, ik gebruik liever tab ofzo. van notenschrift gaat ook wel.

Jimi Hendrix
28 september 2001, 23:46
Je moet gewoon allebei kunnen.
Als je niet op gehoor kunt spelen ben je live nergens, als je niet noten kunt lezen ontzeg je je de aansluiting bij de wereld van de gedrukte muziek: studiogigs en dergelijke.

Kitaarhiero
30 september 2001, 21:24
Op gehoor mééspelen kan ik natuurlijk wel heel goed. maar er zit ook een visueel aspect in. als ik het liedje nog niet ken kijk ik altijd af bij de andere gitarist(en)

Jimi Hendrix
29 oktober 2001, 14:41
Eh, ja.

Rectifier
30 oktober 2001, 16:58
Maar euh, ik ben ook niet van plan om studio gitarist te worden en al helemaal niet solo's in spelen die door anderen zijn bedacht.... :wink:

taylor
30 oktober 2001, 17:40
oh waarom niet das beter dan gewoon werk toch??

Rectifier
30 oktober 2001, 18:00
Doe me dan maar vuurwerk!

taylor
30 oktober 2001, 18:39
ja hehehe.

maar toch als je op 1 of andere manier je geld kan verdienen met muziek moet je de kans pakken.

maarja

Jimi Hendrix
31 oktober 2001, 09:24
Ja precies.
Als je iets niet wil betekent overigens niet dat je niet moet willen kunnen!!

poeyerke
31 oktober 2001, 10:29
Op 2001-10-30 16:40, schreef taylor:
oh waarom niet das beter dan gewoon werk toch??


Nou niet echt, ik heb al een keer van mijn werk m'n hobby gemaakt (IT). Dus ik wil nu graag een hobby houden. :grin:

Ik zou het natuurlijk ook om kunnen draaien, denk alleen dat je erg goed moet zijn, om goede verdiensten te hebben + een kruiwagen (niet zo een van de G*MM*) is handig.

taylor
31 oktober 2001, 13:21
ja dat klopt voor studiogitarist moet je het inspelen zoals iemand het wil hebben niet zoals jij het wil en je moet dingen super snel kunnen uitzoeken.

maar muziek maken is nooit werk eigenlijk.

Jimi Hendrix
31 oktober 2001, 14:46
Dat ben ik dan weer niet met je eens.
Want als je ze jou bellen, bellen ze je ook omdat je weet hoe een gitaar moet klinken.
Je moet natuurlijk wel proberen je producer van dienst te zijn, maar met een beetje geven en nemen kom je een eind.

taylor
31 oktober 2001, 16:53
ja maar toch is het vaak zo dat je het volgens hun regels moet doen dus ze willen dit of dat dan krijgen ze dat ook.

sommige(producers) laten je meer zelf je gang gaan.

sickpunk
23 november 2001, 16:09
k kan het dus totaal niet wel een beetje basis akoorden, maar een maat van hoort het nr. twee keer en de derde keer speelt ie mee. maar hij speelt al veel langer dan mij, dus met de tijd komt het wel

Kitaarhiero
24 november 2001, 12:21
Op 2001-10-31 15:53, schreef taylor:
ja maar toch is het vaak zo dat je het volgens hun regels moet doen dus ze willen dit of dat dan krijgen ze dat ook.

sommige(producers) laten je meer zelf je gang gaan.


maar dat is dan ook gewoon het werk waar je voor kiest, en als het gewoon om een begeleidings partij gaat, dan is het snel/makkelijk verdient;).

waarschijnlijk vragen producers ook gitaristen voor hun sound, als een single van (God bewaar me) de spice girls heel disco moet klinken, huren ze Nile Rogers en niet Jimmy Page.

taylor
24 november 2001, 14:36
nee ik vind als je met muziek bezig bent als beroep dat dat geen baan is ik bedoel het voelt niet zo tis wel een baan of werk maar ook weer niet zoals naar de fabriek gaan of naar het kantoor daar ben je altijd blij als het weer 5 uur is weet je..

Jimi Hendrix
24 november 2001, 14:42
Het vak van muzikant is in wezen volkomen klote, tenminste dat vind ik steeds meer.
Maar het is geen vak, het is een roeping en je kunt dr niet omheen als je dr eenmaal voor gekozen hebt.
Dit neemt niet weg dat het soms geweldig kicken kan zijn en als je op bedrijfsfeestjes speelt dan denk je ook: gelukkig dat ik muzikant ben en niet zo'n vervelende rotbaan op kantoor heb. maar goed.

ekkerman
24 november 2001, 15:17
maar je maakt wel veel uren k*t files tegenwoordig dan uitladen en soundchecken , eten omkleden en dan een uurtje of 4 of 5 spielen.
tís of laat ik zeggen het kan een mooi vak zijn .
soms kan een te gekke bruiloft als je de mensen op de tafels krijgt leuker zijn dan een gigantisch duf personeelsfeest met van die grijze ballen en anderhalf uur speech van een over zijn eigen woorden struikelende directeur gaaaaap !
maar om met alle input van je zelfstudie ( in mijn geval autodidact ) toch geld te verdienden is wel fantasties al moet je goed adverteren om daar uiteindelijk te geraken !

taylor
24 november 2001, 15:51
ja daar ben ik het wel mee eens dat het gewoon 1 keiharde business is en vaak niet leuk.

je hebt ook van die mense die gaan in 1 band alleen voor de leuke kant als er moet worden afgebouwd dan staan in de zaal met 1 biertje in hand 1 vrouw op te pikke ofzo en jij(en de rest van de band) maar sjouwe met gvd klote troep.

Jimi Hendrix
24 november 2001, 20:40
Dank, taylor en ekkerman!

Kitaarhiero
25 november 2001, 14:02
Taylor en Ekkerman: bedankt

Het lijkt mij persoonlijk best wel lekker om gewoon met muziek een inkomen te hebben...dan neem ik de minder leuke kanten wel voor lief, elk beroep heeft zo z'n minder leuke kanten, ik kan me voorstelen dat een geoloog het geweldig vindt om veld onderzoek te doen (lekker in het buitenland enzo), maar het iets minder prettig vindt om daar een heel natuurkundig raport over te schrijven...bijvoorbeeld.

Jimi Hendrix
25 november 2001, 14:21
Met het essentiële verschil dat je in de muziek per definitie sneller met jezelf in de knoei komt als het niet leuk is, simpelweg omdat je met iets artistieks bezig bent.

taylor
25 november 2001, 17:06
waar wordt ik voor bedankt eigenlijk???

Jimi Hendrix
26 november 2001, 08:40
Wat mij betreft voor je instemming met mijn negatieve geklets een paar entries eerder.

ekkerman
26 november 2001, 10:26
weet je wat ik eigenlijk nog het aller ,ALLER ergste vind ??
als je in 1 of andere zalen complex of cafe restaurant je je eigen moet omkleden op een plek waar ieder wel denkend mens nog niet eens zijn of haar hond uit zou laten...
in een vieze keuken of bezemhok op 1 4kante meter met een vloer zo vies ....
dawil je nie weten...
het ergste is dat de gasten waarvoor je speelt daar absoluut geen weet van hebben en het moeilijk is om , als je weer es dus als een derderangs burger behandeld wordt het niet je humeur te laten bederven.
meestal vraag ik dus waar we ons om kunnen kleden en wel aan iemand met een beetje gezag want die stage huppels en weekeind krachten weten het vaak niet en soms kun je door een beetje doorvragen of er toevallig niet een kamer vrij is ( waar je de spullen zoals kleding make up etc ) kunt laten liggen
al weer een hoop gedaan krijgen maar soms is het echt zwaar k !!!!!!

taylor
26 november 2001, 12:29
hmmm waarom doe je make up enzo op dan hoort dat bij de act of werk je in 1 circus?

moretel
27 november 2001, 13:30
maar muziek maken is nooit werk eigenlijk.


Laatst een interview gehoort met beroepsmuzikant (uit de klassieke hoek).
Hij klaagde niet echt maar de vele uren studie en reizen (alleen op je kamer) voor een optreden is best moeilijk vol te houden. Vooral als je je elke keer weer bezig houdt met nieuwe muziek. Je moet ergens de motivatie vandaan halen.

ekkerman
27 november 2001, 16:51
nee, vroeger toen wij nog en hele disco achtige top 40 band hadden en de ( homosueele ) zanger en zangeres zich make upten toen deden wij dit ook want in die vooral groene en gele lampen zie je er echt niet uit en zie je ellek puistje ...
nu doe ik dat niet meer ,we hebben wel licht maar op zo'n bruiloft , personeels feest of diner show pfff geen zin meer in maar onze zangeres ( lekker ding !!) doet het wel en dus zou ze dit willen kunnen laten liggen om dan in de pauzes weer een beetje bij te werken , zodoende

taylor
28 november 2001, 22:49
aha

Kitaarhiero
29 november 2001, 17:18
Op 2001-11-27 15:51, schreef ekkerman:
nee, vroeger toen wij nog en hele disco achtige top 40 band hadden en de ( homosueele ) zanger en zangeres zich make upten toen deden wij dit ook want in die vooral groene en gele lampen zie je er echt niet uit en zie je ellek puistje ...
nu doe ik dat niet meer ,we hebben wel licht maar op zo'n bruiloft , personeels feest of diner show pfff geen zin meer in maar onze zangeres ( lekker ding !!) doet het wel en dus zou ze dit willen kunnen laten liggen om dan in de pauzes weer een beetje bij te werken , zodoende


:s kwa?

ekkerman
29 november 2001, 20:24
:s kwa?

[/quote]

?

ekkerman
29 november 2001, 20:27
wij hadden trouwens ook een homosueele bassist en die luste in die periode van zichzelf al puberen't ontdekken ook wel pap van de make up doos zowel on or off stage...
maar denken jullie nou a u b niet dat ik iets tegen homo's heb ofzo nee hoor , dat interesseert mij in het geheel niet !!

Gman
20 december 2001, 13:08
Op 2001-08-21 18:50, schreef Eko:
Speel van alles , van Tante Leen tot AC/DC,

Vind je het goed als ik tante Leen ff laat liggen voor wat ze is? hahaha
Ik bespeel liever niet tante Leen. :eek: