PDA

View Full Version : Bigsby



Sir Peckerkäse
28 februari 2004, 19:50
wat vinden jullie van de bigsby vibrato? er staat op de ene website dat het een geweldig ding is die gestemt blijft en de andere site zegt weer het omgekeerde

mening

jorrit
28 februari 2004, 20:02
sjah.....net als met floyds....je hebt de orriginele en de namaak... dus ook verschil in qualiteit. de echte bigsby is super op voorwaarde dat je hem gebruikt waarvoor die bedoeld is. vibrato etc. en geen divebombs.

Luca P
28 februari 2004, 20:36
Juist.
En bij een Bigsby moet je top kam en zadeltjes op de brug goed zijn.
Dus dat de snaren er niet in gaan klemmen.
Anders blijf je klooien met ontstemmen.

Trocar
28 februari 2004, 20:40
Ik had persoonlijk zoiets van: wat moet ik met dit ding? Dat komt omdat ik nogal lomp met vibrato's omga, en daar is de Bigsby niet voor bedoeld. Maar ik heb verder wel veel goeds gehoord over de orginele versie; waar ie voor bedoeld is dan.

Koekje
28 februari 2004, 22:05
er zijn meer slechte bigsby's dan goeie ...
maar persoonlijk vin ik een gitaar (archtop weliswaar :chicken: ) wel mooier met dan zonder :-D

Mitch
29 februari 2004, 11:19
Op mijn nieuwe gitaar komt een Duesenberg vibrola. Da's een goede kopie van Bigsby met als grootste voordeel dat de snaarbevestiging een stuk eenvoudiger is. Bij Bigsbys moet je het eindringetje van je snaar om een staafje doen, snaar om de achterste as doen en daarna pas doorhalen.
De Duesenberg heeft i.p.v. staafjes op de as gaatjes in de as, zodat je de snaar er gewoon doorheen kunt halen.

Qua stemgevoeligheid hangt het, zoals gezegd, meer van andere factoren af: zadels, topkam, tuners.
Het mooie vind ik ook van Bigsbys en hun kopieën dat het in tegestelling tot Floyds e.d. niet zo zeer toon en sustain weghaalt, maar deze alleen wat verandert. Je hebt lekkere lange snaren, dat maakt een hoop goed.

bert k
29 februari 2004, 13:45
Nog een groot verschil is het bereik. Je lan met een Bigsby niet zo diep, hooguit een, anderhalf toontje zakken. Met een Floyd kan je echt duikvluchten tot je snaren in een boogje hangen.
Wat betreft het ontstemmen, dat is een probleem van alle tremolo's. Beste oplossing is denk ik grafieten kam en locking mechanieken.

amon
29 februari 2004, 13:48
op marktplaats staat er sinds vandaag/gister 1 te koop...
ik weet niet of het wat is, maja, je kunt het altijd proberen