PDA

View Full Version : Floyd rose trem...To do...or...Not to do



Billie Joe Armstrong
28 februari 2004, 10:24
Als je een Fender Standard Fat Strat neemt, een mexje, moet je dan een Floyd rose nemen, of niet? En is dat dan, omdat het niet "hoort" ofzo, net als een trem op een lp, of is het gewoon zeer prettig en zeker aan te raden...

Roepen maar... (naja, typen maar...)

HIM
28 februari 2004, 11:15
je moet niks en alles mag....

Maroetoo
28 februari 2004, 11:41
Ik heb ook floyd rose (op ibanez) maar het is alleen voordelig als je hem eemaal gestemd hebt want dan blijft hij ook gestemd maar verder....

skabouter
28 februari 2004, 12:08
het heeft aardig wat nadelen. je moet er goed mee omgaan, stemmen is klote, en als je een snaar breekt barst de hel los.
maar je kan er leuke dingen mee, en als je een goede hebt heb je een goede stemvaste gitaar (ALS ie eenmaal gestemd is)

Harry
28 februari 2004, 13:51
wil je graag een tremolo op je gitaar? Dan zou ik het doen, als je hem toch niet gebruikt zijn het klotedingen.

NeeraDJ
28 februari 2004, 14:24
Ten eerste: Wat voor Floyd is het? Aangezien het een mexje is, verwacht ik Licensed Floyd of toch niet? Als het een Licensed is dan moet je het niet doen. Dat zijn echt klote dingen, waar bijna iedereen op het forum wel over klaagt.

2e: Als je met een Floyd om kan gaan dan is het echt heel leuk. Ik vind die trucjes die je met een Floyd kan nou niet zo bijzonder, maar aangezien ik een kwaliteitsfloyd heb is het leuk om er weleens mee te kloten.

3e: KwaliteitsFloyds geven je weinig problemen. Ik heb een Lo Pro Edge, volgens sommigen de beste Floyd op de markt naast de Schaller. Ik heb hier weinig problemen mee, breek geen snaren, blijft goed gestemd etc. Wanneer ik de snaren verwissel dan is het wel even 5-10 minuten meer werk dan met een fixed bridge. Zo moet je de Floyd steeds ondersteunen en aanpassen om te voorkomen dat ie niet te hoog of te laag gaat staan. Je moet dat ding een aantal keren stemmen, waar je het geduld wel voor moet opbrengen, maar als ie eenmaal klaar is dan geeft ie je geen problemen meer.

lupoloco
28 februari 2004, 15:04
Ten eerste: Wat voor Floyd is het? Aangezien het een mexje is, verwacht ik Licensed Floyd of toch niet? Als het een Licensed is dan moet je het niet doen. Dat zijn echt klote dingen, waar bijna iedereen op het forum wel over klaagt.

2e: Als je met een Floyd om kan gaan dan is het echt heel leuk. Ik vind die trucjes die je met een Floyd kan nou niet zo bijzonder, maar aangezien ik een kwaliteitsfloyd heb is het leuk om er weleens mee te kloten.

3e: KwaliteitsFloyds geven je weinig problemen. Ik heb een Lo Pro Edge, volgens sommigen de beste Floyd op de markt naast de Schaller. Ik heb hier weinig problemen mee, breek geen snaren, blijft goed gestemd etc. Wanneer ik de snaren verwissel dan is het wel even 5-10 minuten meer werk dan met een fixed bridge. Zo moet je de Floyd steeds ondersteunen en aanpassen om te voorkomen dat ie niet te hoog of te laag gaat staan. Je moet dat ding een aantal keren stemmen, waar je het geduld wel voor moet opbrengen, maar als ie eenmaal klaar is dan geeft ie je geen problemen meer.

niet alle licensed zijn slecht hoor :roll:

Static-M
28 februari 2004, 15:22
Idd, ik heb een Maverick Foyd op m'n Maverick zitten en dat ding hoef ik dus echt nooit te stemmen.

josh.vandenberg
28 februari 2004, 15:34
floyd rose kost suystain,en ik kan 'm niet omhoog trekken .

Ik heb 'm met een stuk staal vastgezet aan de onderkant.Als je gevoelige elementen hebt,hoor je je veren trillen als íe niet vaststaat.

Nooit op een les paul installeren.dan ben je je sound kwijt.

BLOK182
28 februari 2004, 16:04
Een one-way floyd (alleen divebomben) vind ik zo gek nog niet, stemvast, leuke trics en als je een snaar breekt of de hele zooi wilt wisselen is er geen vuiltje aan de lucht. Maar een zwevende floyd, mmm, toch maar over denken.

Maiden Michiel
28 februari 2004, 16:32
Mijn Floyd Rose 580LP heerst! Goede Floyd!

RRRobin
28 februari 2004, 16:39
hmmm kheb ook een edge, in t begin is t vooral lastig, maar als je ermee om leert gaan is t een leuke tool op je gitaar en werkt het hartstikke simpel :)

Anders Destium
28 februari 2004, 20:00
Ik ken floyd licensed bruggen die het origineel overtreffen (en ja dat is een subjectieve mening :wink: ). Een goede floyd ontstemt minder en us beter te finetunen dan singlelocking trems en hardtails. Dat is althans mijn ervaring, en dan heb ik het ook niet over een goedkope singlelocking trem en hardtail.

Het is niet not-done om op een strat een floyd te hebben. Dat is een dubbele ontkenning, dus eigenlijk staat er: Het is done om op een strat een floyd te hebben :D

Als je je in het uitoefenen van een hobby laat leiden door kortzichtigheid van anderen gaat er toch iets fout volgens mij :)

NeeraDJ
28 februari 2004, 23:52
niet alle licensed zijn slecht hoor :roll:

Dudes, ik heb dit onderbouwd met de mening van anderen en tikje van mezelf. De enige Licensed Floyds waar ik ervaring mee heb zijn die op goedkope BC Rich gitaren staan, toen ik nog gek was op die gitaren..

M.a.w. die zogen!

Ik zal nog een goeie tegen moeten komen :???:

Ibanez RuleZ
29 februari 2004, 00:38
my $0,02: floyd moet je liggen, probeer het eerst echt uit, want zoals al duidelijk is vinden veel mensen het een onding, terwijl anderen er echt bij zweren (zoals ondergetekende).
De hele discussie over licenced floyds off topic, want we hebben het niet over een lo pro, maar over een kopie die door fender wordt gemaakt (die overigens tegenwoordig de rechten hebben van floyd rose om de originele te verspreiden en ik dacht ook te laten maken). Ik heb geen ervaring met dat ding, maar het enige wat ik kan zeggen is TESTEN!!!!

enne, wat boeit het nouw of het hoort of niet... een floyd op een GIBSON is raar, of liever apart, maar op een fender vind ik het juist eigenlijk wel cool. Als ik ooit nog een strat koop, dan is dat definately er een met een floyd!

harrald

Neals
29 februari 2004, 11:55
Zelf gebruik ik de trem niet, dus ik heb een floyd om een stemvaste en vaste brug te hebben.

Afgezien van het geetter met ball-ends knippen heb ik geen gedonder zoals snaren die niet op stemming blijven want de zwevende floyd kan geen kant op.

Verder klopt het wel dat een floyd sustaindodend is.

Neals
29 februari 2004, 11:55
Zelf gebruik ik de trem niet, dus ik heb een floyd om een stemvaste en vaste brug te hebben.

Afgezien van het geetter met ball-ends knippen heb ik geen gedonder zoals snaren die niet op stemming blijven want de zwevende floyd kan geen kant op.

Verder klopt het wel dat een floyd sustaindodend is.

jorrit
29 februari 2004, 15:57
haha jah maar die goedkope bc riches zijn zowiezo klote dus de foyd ook :D

Thom TK
29 februari 2004, 19:02
Een vaste brug geeft wel een warmer geluid en meer sustain, maar ik koop liever geen gitaar zonder floyd, want dan mis ik toch de tremolo.

Casey
29 februari 2004, 23:20
Ten eerste: Wat voor Floyd is het? Aangezien het een mexje is, verwacht ik Licensed Floyd of toch niet? Als het een Licensed is dan moet je het niet doen. Dat zijn echt klote dingen, waar bijna iedereen op het forum wel over klaagt.


3e: KwaliteitsFloyds geven je weinig problemen. Ik heb een Lo Pro Edge, volgens sommigen de beste Floyd op de markt naast de Schaller.


Lees eens goed wat er op je Lo Pro Edge staat en ga je schamen !

Anders Destium
1 maart 2004, 00:15
Die jongen zegt zo vaak domme dingen dat het volgens mij geeneens zin heeft om hem te proberen op te voeden :wink:

Het feit dat hij ook nog meent te moeten noemen dat dat niet alleen zijn eigen mening is, maar ook die van anderen is al een teken aan de wand: Als je niet weet waarover je lult, houd dan gewoon je bek in plaats van jezelf belachelijk te maken...

Met een floyd verlies je idd sustain, als je bijvoorbeeld een mahonie body hebt wordt dit gecompenseerd en is het niet vervelend. Met een neck-thru is het probleem helemaal verholpen...alleen jammer dat er geen Fender strats zijn met of mahonie body of neck thru constructie :)

Thom TK
1 maart 2004, 12:02
Die jongen zegt zo vaak domme dingen dat het volgens mij geeneens zin heeft om hem te proberen op te voeden :wink:

Het feit dat hij ook nog meent te moeten noemen dat dat niet alleen zijn eigen mening is, maar ook die van anderen is al een teken aan de wand: Als je niet weet waarover je lult, houd dan gewoon je bek in plaats van jezelf belachelijk te maken...


wtf?

Maiden Michiel
1 maart 2004, 12:03
Volgens mij was dat niet tegen jou

renier
1 maart 2004, 12:47
Een one-way floyd (alleen divebomben) vind ik zo gek nog niet, stemvast, leuke trics en als je een snaar breekt of de hele zooi wilt wisselen is er geen vuiltje aan de lucht. Maar een zwevende floyd, mmm, toch maar over denken.

one way is ook niet alles. je kunt dan een aantal leuke trucjes niet meer uit voeren (bijvoorbeeld de typische satriani / vai grace notes) en je blijft een probleem houden dat wat mij betreft het grootste euvel van een FR trem is: als je een snaar bend, en je speelt dan een andere snaar, issie vals, omdat je door het benden de spanning op de brug veranderd hebt

jorrit
2 maart 2004, 11:48
als je een goede floyd hebt (en duidelijk heb jij die nog niet gehad..) heb je helemaal geen last daarvan.

skabouter
2 maart 2004, 12:11
onzin, ik heb een goede floyd en dat probleem heb je !

Diedo
2 maart 2004, 15:35
of je hebt die nieuwe ZR trem... maar dat "probleem" klopt... in hoeverre het nou echt een probleem is moet je zelf bepalen...

skabouter
2 maart 2004, 16:16
precies, ik heb het ook, maar zie het niet als een probleem

NeeraDJ
2 maart 2004, 16:24
Lees eens goed wat er op je Lo Pro Edge staat en ga je schamen !

Licensed under Floyd Rose Patents. Kun je engels graflul?! Ja?! Oh dan weet je vast ook wel wat "Patent" betekent. Nee? Dat dacht ik al, ga jij maar eerst lekker uitzoeken wat het verschil is tussen een Licensed FLoyd en een Floyd licensed under FR patents. En ik moet me hier schamen, jezus hoe dom kun je zijn :lol:

@Anders D: Oooh het haasje komt weer uit z'n holletje heb ik begrepen. Wat grappig is, is dat wanneer wij discussies hebben jij uiteindelijk toch je bek houdt. Laat ik je de moeite besparen een post hierop te plaatsen: "Ja omdat je anders niet kapt met zeiken". Oh? Ik wil best kappen, maar het grappige is dat jij meestal aandringt op onderbouwing voor commentaar. Maar een van de keren (mahonie/nato discussie had ik begrepen) kon je geen goeie reden verzinnen om mijn bek dan ook te snoeren.

Even om terug te komen op het tweede gedeelte van je post. Je hebt dit heel goed geformuleerd, het is niet alleen mijn mening, dwz dat mijn ervaringen hier ook in vermeld staan. Waarom zou ik dat er nou bij zetten denk je, de mening van anderen? "Omdat je niet weet waarover je lult", nou nee anders had ik mijn ervaring er niet bij vermeld. Ik weet dus daadwerkelijk waar ik over "lul", ik zet het er alleen bij om overtuigender over te komen want wat de een lelijk noemt is voor de ander schoon. De enige die zich hier belachelijk maakt ben jij dus. Opvoeding? Man je begrijpt jezelf amper, dat blijkt uit dit woord!

Diedo
2 maart 2004, 16:33
krijgen jullie maar even lekker de tering... :evil:

NeeraDJ
2 maart 2004, 16:50
Sorry hoor! Ik meen het, maar dit is weer lekker een afsnauwbui van Anders D waar ik niet voor pispaal wil spelen. Ik probeer de sfeer hier niet te verzieken ofzo, en komt dat zo over dan bied ik mijn excuses aan :wink:

Nicci
2 maart 2004, 17:05
Idd, ik heb een Maverick Foyd op m'n Maverick zitten en dat ding hoef ik dus echt nooit te stemmen.

goh, dashandig. wil ik ook. hoef je dan echt nooit meer te stemmen? :???:

jorrit
2 maart 2004, 17:55
onzin, ik heb een goede floyd en dat probleem heb je !

niks geen onzin ik heb een rg7620 gehad en daar kon je de meest debiele dingen mee doen en na controleren met het stemkastje was ie nog steeds gestemd....

skabouter
2 maart 2004, 21:21
daar hadden we het toch niet over ? het ging over het benden !

Casey
3 maart 2004, 21:51
[quote=Casey]
Lees eens goed wat er op je Lo Pro Edge staat en ga je schamen !

Licensed under Floyd Rose Patents. Kun je engels graflul?! Ja?! Oh dan weet je vast ook wel wat "Patent" betekent. Nee? Dat dacht ik al, ga jij maar eerst lekker uitzoeken wat het verschil is tussen een Licensed FLoyd en een Floyd licensed under FR patents. En ik moet me hier schamen, jezus hoe dom kun je zijn :lol:

quote]

Neem de volgende keer voordat je antwoord eerst ff je pilletje in want volgens mij heb je een lichtelijk persoonlijkheid probleem .
Misschien dat je behalve schelden als een kleuter het verschil dan ook ff zelf kan uitleggen zodat we er nog wat wijzer van worden want volgens mij zijn alle niet Floyd originals Licensed !
Vertel op en nu zonder gelijk te huilen a.u.b.

NeeraDJ
3 maart 2004, 22:59
OK laat ik het doen zonder te schelden. Ik schold omdat je mij persoonlijk aanviel, en godsamme dat kan ik toch een stuk beter. Weet je wat leuk is, jij valt me nu weer aan en wilt dit soort confrontatie voorkomen heb ik begrepen? Hmm misschien is een cursus communicatie wat voor jou.

Om terug te komen op het onderwerp. Je hebt mijn vraag niet beantwoord, en volgens mij weet je ook niet waar ik op doelde. Je maakt ongeveer dezelfde vergissing die mij tot correctie heeft gestaan. Je doelt teveel. Original Floyd Rose trems zijn weliswaar zeer goed, maar dat wil niet zeggen de beste. Alles wat niet onder dit jasje schuilt hoeft niet licensed te zijn. Licensed under Floyd Rose Patents (aldus wat op de Lo Pro Edge staat), betekent dat er een Floyd Rose patent ligt op die trem en relativeert zich niet tot haar kwaliteit. Ibanez heeft dit later wegens omstandigheden afgeschaft en de nieuwe Edge Pro draagt dus geen patent van Floyd Rose meer met zich mee (zeg ik dit goed?). Het ontwerp van de Lo Pro Edge was dus even goed zo niet beter dan de Original Floyd Rose, en mocht ik mij niet vergissen ook dan de Licensed.

Nogmaals iets dat Licensed onder een patent is, is geen Licensed Floyd Rose. Als je je ook behoorlijk had gedragen dan was dit in eerste instantie mijn uitleg geweest.

Anders Destium
5 maart 2004, 21:14
> NeeraDJ

Wat me het meeste aan je irriteert is je houding. Er is in jouw ogen geen andere waarheid dan jouw eigen, en je zult ook nooit iets oppikken van wat anderen tegen je zeggen. Je zult toch een keer moeten realiseren dat verschillende mensen verschillende meningen hebben, en dat heeft niets met goed en fout te maken. Als iemand het niet met je eens is bedoelt diegene dat NIET persoonlijk. Als je altijd het laatste woord wil hebben en alleen maar harder gaat roepen als mensen je geen gelijk geven luistert binnen de kortste keren niemand meer naar je.

In dit topic heb je overigens geen gelijk. Ik zal gelijk maar uitleggen waarom niet: Ik heb een Ibanez RG470 met een lo-trs brug. Deze brug is een van die crappy floyd-rose kopieen, hij is gemaakt van zacht staal met klote studs die slijten als de ziekt (veel mensen blokkeren deze brug, heb ik ook gedaan). Het rare is dat deze brug wél licensed under Floyd Rose patents is, het staat er duidelijk op (en dat is dus precies hetzelfde als op een lo-pro). Qua kwaliteit liggen deze bruggen mijlenver uit elkaar, maar volgens jouw verhaal staat Floyd Rose voor de kwaliteit van beide in. Dat is niet zo, Floyd Rose (de firma) heeft alleen ingestemd met het ontwerp ervan.

Misschien is het je nog niet opgevallen dat ik enkel in het weekend post op gitaarforum. Misschien moet je toch eerst eens tot tien tellen voordat je dingen concludeert.

Als je graag het laatste woord wil hebben gun ik je dat best, maar dat is iets heel anders dan gelijk hebben of krijgen.

NeeraDJ
6 maart 2004, 00:05
Oh nee hoor Anders je begrijpt me helemaal verkeerd. Ik zeg juist dat de Licensed Patents stuff je niets over de kwaliteit vertelt, en er volledig van onafhankelijk is. Dat heb ik in mijn laatste post al drie keer herhaald.
Een quote uit mn vorige post: betekent dat er een Floyd Rose patent ligt op die trem en relativeert zich niet tot haar kwaliteit.

En jij durft mij op de kwestie van andere waarheden te wijzen? Bij een topic hebben we het doel tot een conclusie te komen. Ik kom hierbij met mijn stellingen, deze kunnen zowel goed als fout zijn. Ik zou daarom graag op mijn fouten gewezen worden, mits diegene mij ook kan uitleggen waarom ik dan fout ben. Wanneer dit uitloopt tot een discussie dan is mijn fout niet helemaal bewezen of maakt diegene juist een fout waar ik hem op wijs. Dit is mijn beredenering, en het laatste woord kan me verder een worst wezen. Roepen is iets heel anders dan vragen, en ik vraag dan. Wanneer iemand mij aanspreekt op mijn opvoeding of taalgebruik ipv mijn fout dan wordt het persoonlijk. Dit relativeert zich tot jou. Wil je het niet persoonlijk hebben, maak het dan niet persoonlijk. Nogmaals ik accepteer je kritiek, maar helaas is jouw kritiek het gevolg van eigen mening en misopvatting waar jij je weer niet aan toekent.

Anders Destium
6 maart 2004, 00:19
Ik sta meer dan 100% achter mijn posts en opvattingen. Als iemand jou op jouw fouten wijst erken je deze niet, dat is iets dat al meerdere keren is voorgekomen.

Ik zal je niet aanvallen op je taalgebruik of opvoeding. Zolang je niet over ghetto/grote stedentaal begint waar ik niets van begrijp is er weinig mis mee. Je schijnt alleen niet te begrijpen dat je door jouw gebruik van de Nederlandse taal een bepaalde houding tentoon spreidt die andere mensen tegen de borst stuit (mij incluis), en daar kun je echt wel wat aan doen. Als je zelf een houding aanneemt die weinig speling toelaat kun je niet verwachten dat andere mensen je een strobreed toe gaan geven. Het ultieme gelijk zul je toch nooit krijgen, zeker niet op de manier waarop jij discussies voert.

NeeraDJ
6 maart 2004, 00:47
Waarom ik deze niet erken? Dat staat in m'n vorige post. Meerdere malen? Nou nee, ik geef je wel gelijk dat dit voor is gekomen. Volgens mij heb ik niemand aangevallen in mijn eerste post in deze tread hoor, dus ik weet niet waar je het over hebt, pas nadat ik ben aangevallen heb ik hier op minstens hetzelfde niveau op gereageerd. Als jij meer dan 100% achter je posts staat dan ben jij veel vaker dan ik degene die zijn fouten niet erkent. Ik ben trouwens niet de enige die jou hierop wijst, op het bassieforum was hier een kort getwist over. Ik heb ook bijna geen woorden gebruikt die je niet in het woordenboek terug zult vinden dus daarover zit ik goed. Ik reageer op mensen op dezelfde manier waarop er op mij wordt gereageerd, uit ervaring is gebleken dat men dit beter begrijpt. Wat als ik nou een normale houding aanneem zoals ik dat in de eerste post deed, ik heb je volgens mij geen aanleiding gegeven mij persoonlijk aan te vallen. Dit heb je ook nog bevestigd door te wijzen op eerdere ervaringen met mij. Je valt dus aan naar aanleiding van vijandigheid en daar ben ik niet van gediend, jij gunt me dus niet eens de ruimte.

Toch vreemd hè, ik heb net een aantal fouten van mij toegegeven dat zou ik volgens jou toch niet doen? Mocht je nog iets toe te voegen hebben...

AllodoX
6 maart 2004, 00:53
Zeg kindertjes.. als jullie je piswedstrijdje nu eens ff in private-messages oplossen..

NeeraDJ
6 maart 2004, 00:55
Waarom? Er is toch al een conclusie getrokken op de on topic vragen, dus we zitten de topic niet in de weg hoop ik :)

Sorry dat ik jullie hiermee moet lastigvallen, maar dit is minstens even irritant voor mij als voor jullie

Diedo
6 maart 2004, 12:52
ik vind het fokking irritant!! elk topic waar het woordgrope "floyd rose" of Element keuze" in staat eindigt zo´n beejte in een ruzie, omdat je iemand weer niet goed bij zn hoofd vind omdat ie een tonezone in zn lespaul heeft, of omdat een in ouw ogen minder goede trem prima vindt...

ik wordt er echt kotsmisselijk van... HOE VAAK MOET NOG WORDEN UITGELEGD DAT MUZIEK PUUR SMAAK GEBONDEN IS EN EN DAT EEN KWALITEITSVERSCHIL LANG NIET ALTIJD TOT MINDERWAARDIGHEID HOEFT TE LEIDEN?
de een vind een strat van 50 euro heerlijk en de andere neemt niet genoegen met een plank van 1000+ euro...
WHO CARES?