PDA

View Full Version : vergelijking rack/versterker



Iced Dragon
28 februari 2004, 09:39
net een prachtig bericht getypt en dan kan ik het weer niet posten en ben ik het kwijt (gdvdmm!!!!!!!!!!!!!!!!!vl zlf mr d klnkrs n! :x wtf is hier allemaal aan de hand?)

in het kort:

kan ik met een rack de sound en kracht van een gewone versterker evenaren? Maw, kan ik met mijn 530 en een E930 of VHT 2/50/2 een Powerball/Savage/Sovereign evenaren?

Wat zijn de ev. voordelen van een rack, buiten het feit dat het compacter/draagbaarder, stereo is en je er iets kunty uitflikkeren als het je niet aanstaat? De nieuwprijs van een 930 en een Powerball is quasi gelijk, waar ligt dan het verschil? Is de 930 dan een zo veel betere eindtrap dan dewelke een PB heeft? Of spelen louter economische aspecten een rol? Nl. van een PB worden er meer verkocht dus kunnen ze de prijs drukken?

De combinatie die bij haarguitars aangeboden staat lijkt me de max maar net als de SE eigenlijk een beetje boven mijn huidig niveau. 'k kan het wel betalen maar eigenlijk heb ik dat nog niet nodig, al zou'k het wel heel leuk vinden.

'k weet wel dat deze vraag evengoed op het rackforum geplaatst kon worden, maar ik wil ook even de mening van niet-rack eigenaars.

Bjorn

ps: is de 530 één van de bétere voorversterkers op de markt?

josh.vandenberg
28 februari 2004, 12:05
Een losse top is draagbaarder.Ook al zegt de hele wereld van niet. Denk maar even na.Een stereo poweramp,twee boxen pre amp effecten gitaarsnoer,midipedaal snoeren voeding plus ik weet niet wat.

Ikheb het allemaal gehad.Je loopt 5 keer naar je auto,en hoopt dat er niks gejat wordt.Je bent aan het klooien met je snoeren en flightcases.Je vergeet soms wat.

Nee ,dan een top,box ,versterker 3 snoeren en een ,vind ik,complete sound.Paar effecten en heb zo ook meer punch en snij door de mix.

Rack klinkt mij ook te hifi en hoe meer je er tussen zet hoe trager je geluid wordt.

josh.vandenberg
28 februari 2004, 12:06
Een losse top is draagbaarder.Ook al zegt de hele wereld van niet. Denk maar even na.Een stereo poweramp,twee boxen pre amp effecten gitaarsnoer,midipedaal snoeren voeding plus ik weet niet wat.

Ikheb het allemaal gehad.Je loopt 5 keer naar je auto,en hoopt dat er niks gejat wordt.Je bent aan het klooien met je snoeren en flightcases.Je vergeet soms wat.

Nee ,dan een top,box ,versterker 3 snoeren en een ,vind ik,complete sound.Paar effecten en heb zo ook meer punch en snij door de mix.

Rack klinkt mij ook te hifi en hoe meer je er tussen zet hoe trager je geluid wordt.

Mijn poweramp gebruik ik waar die veel beter voor is .Namelijk in mijn huiskamer voor hifi,klinkt te gek.

skabouter
28 februari 2004, 12:29
ik heb 2 preamps gehad, alleen geen poweramp. maar ik heb het wel eens geprobeerd, maar op de een of andere manier vind ik die rack dingen toch minder. ik heb wel een rack, met daarin nu preamp, wat FX`s en wireless enzo. maar ik wil eigenlijk een top, ipv die preamps.
ik vind de preamps TE duur worden, wil je in de buurt van een mooie top komen. ik vind tops nog altijd beter klinken. ok, de engl 580 enzo zullen wel FANTASTISCH zijn. maar die gewone 530`s, jmp`s en andere dingen stellen maar weinig voor, vind ik.

doncker
28 februari 2004, 20:48
idd een top is veel handiger , je zit zo hard met je kabels te klooien , midi-board moet aangesloten worden enz. , gewoon een losse top , plug en play

Baco
28 februari 2004, 21:58
idd een top is veel handiger , je zit zo hard met je kabels te klooien , midi-board moet aangesloten worden enz. , gewoon een losse top , plug en play

Same goes here, ik wou terug back to basics gaan en gewoon in een head pluggen en spelen. Nu, of een Engl SE basic is dat laat ik even in het midden :wink:

Een rack is inderdaad wel handig, enorm veel mogelijkheden, maar een goede pre-amp en een goede amp kost natuurlijk wel een pak eurootjes...

skabouter
28 februari 2004, 23:52
Dat staat even buiten kijf, een engl SE is ook niet gratis.
kijk, als je toch al een rack hebt, met Fx`s en midicontroller enzo, dan kan daar opzich net zo goed een pre/power setup bij. krijg je alleen wel een groot rack, maar ok. dat moet maar...........en top is ook groot
maar als je puur wilt scheuren en het simpel houd is een top wel lekker, denk ik.
ikzelf zou eent op altijd leuker vind, ik heb het niet zo op die losse dingetjes, alleen dan wat FX`s in een rackje

Nielsje
29 februari 2004, 00:03
maar die gewone 530`s, jmp`s en andere dingen stellen maar weinig voor, vind ik.


Ik hoop maar voor je dat je met jmp's de rack krengen bedoelt en niet de die versterkers uit de jaren '70

anders zullen we van jou eens een midget skabouter maken :evil:

:razz:

Ibanez RuleZ
29 februari 2004, 00:55
beide zaken hebben voordelen, een top voor zijn "draagbare" karakter en een rack om zijn mogelijkheden.

Ik ben zelf heel bewust voor een rack gegaan, want ik vind het grote voordeel dat je zelf een preamp en een poweramp kan selecteren. Ik ben uiteindelijk alsnog op hetzelfde merk terecht gekomen (Mesa pre en eind), maar dat was na verschillende poweramps geprobeert te hebben. Je kan dus je geluid beter customizen.

Ik kan niet zeggen dat het ene beter is dan het andere, ieder zijn ding, feit blijft wel voor mij, dat ik vind dat veel preamps (daar zit voornamlijk het verscihl met tops) veel geavanceerder zijn: kijk naar de Mesa Triaxis, de H&K Acces, de Engl 930 (dat is toch die programmeerbare). Daar zit veel meer opties qua sound in, wat ik gewoon een voordeel vind. Ik heb zelf dan nog een Mesa Quad, maar dat ding was toen hij uitkwam echt het creme de la creme op veelzeidigheid gebied voor mesa: 2 aparte preamps in 1 doosje (mk IIc+ en mk III). Dat is voor mij het grote voordeel van de losse pre en poweramp.

harrald

skabouter
29 februari 2004, 00:59
Ik kan niet zeggen dat het ene beter is dan het andere, ieder zijn ding, feit blijft wel voor mij, dat ik vind dat veel preamps (daar zit voornamlijk het verscihl met tops) veel geavanceerder zijn: kijk naar de Mesa Triaxis, de H&K Acces, de Engl 930 (dat is toch die programmeerbare). harrald

die programmeerbare is de 580. 930 klinkt als een poweramp.......

en @ nielsje, met zijn verdachtmakingen: wat denk je zelf :D ik ben een barbaar, maar geen cultultuur barbaar. en NATUURLIJK bedoel ik de rackpreamp, want daar hadden we het toch over :D

Ibanez RuleZ
29 februari 2004, 14:50
jep, je hebt gelijk, gelijk maar ff aangepast

Harrald

V!N
29 februari 2004, 16:58
Er wordt hier helaas automatisch uitgegaan dat een rack vol moet zitten met midi-gestuurde effecten. Dan krijg je inderdaad een hifi-onding met veel kabels.

Maar als we het bekijken als een versterker .. mijn rack heb ik destijds genomen omdat er geen top of combo was die aan mijn eisen kon voldoen.
Meer dan een voorversterker en een eindversterker heeft er nooit ingezeten en meer heb ik ook nooit nodig gehad, (afgezien van eens een stompboxje).

Dus: een rack, een speaker, snoer tussen die twee en ik zie niet wat er dan zoveel anders aan is dan een top.

wimmeltje
5 maart 2004, 13:32
Ik moet zeggen dat ik erg blij ben met mijn rek. Je kan een rek erg groot maken maar ook gewoon erg klein met alleen een pre en poweramp en een FX unit. Ik denk zeker niet dat een rek meer aansluiten is dan een top. Een top moet je nog je pedalen voor aansluiten en speaker kast. Als het goed is heb je al je pedalen al bekabeld zoals het in het rek ook al is gedaan. Dus komen we uit op 3 kabels. 1 tussen gitaar en pedalenbak. 1 tussen pedalenbak en top en 1 tussen top en speakerkast. Bij het rek 1 tussen gitaar en rek. 1 tussen rek en speakerkast en 1 tussen footcontroller en rek. Ik kom beide uit op 3. Geen verschil dus aan meer of minder kabels. Verder is het zeker dat je veel meer geluiden kan maken bij een rek dan een los topje. Dat was bij mij de reden voor een rekje. Verder kan je ook zelf kiezen tussen de pre en poweramps en de wattages van de poweramps. Een voorbeeld als je aan triaxis met een G-force en een 20/20 mesa eindtrap hebt weegt het misschien nog minder dan alleen een top en je hebt alles bij elkaar en het klinkt super en zeker niet hifi of digitaal.