PDA

View Full Version : Wordt er niet te weinig met de omkasting van combo's gedaan?



Kees1
27 februari 2004, 12:03
Valt er niet wat aan het geluid van cobo's te verbeteren, meestal is de kast niet meer dan een paar planken met de luidspreker.

Kijk je bij Hifi luisprekerboxen dan worden er computers en wat nog meer gebruikt om goed geluid te krijgen.

Wordt er niet te weinig met de omkasting van combo's gedaan?

Thijssie
27 februari 2004, 12:11
Valt er niet wat aan het geluid van cobo's te verbeteren, meestal is de kast niet meer dan een paar planken met de luidspreker.

Kijk je bij Hifi luisprekerboxen dan worden er computers en wat nog meer gebruikt om goed geluid te krijgen.

Wordt er niet te weinig met de omkasting van combo's gedaan?

Maar voor een gitaar klinkt "een paar planken en een luidspreker" veel beter dan zo'n klinisch hifi ding :P

Jim Marshall
27 februari 2004, 12:12
Waarschijnlijk niet, als je bedenkt dat de meeste combo's als "oefen"versterker worden gebruikt. En daarbij komt nog, hoe ingewikkelder, hoe duurder (meer ontwikkelingskosten) en als je bedenkt dat een electrisch gitaar voornamelijk in de middentonen geluid produceerd, waarom dan moeilijk doen. Een HIFI speaker werkt over de lage, midden en hoge tonen en als je die allemaal goed wilt horen moet je wel goed spul bouwen.

Mithrandir
27 februari 2004, 12:55
Over wat voor een verbeteringen hebben we het dan? En dezelfde verbeteringen gelden dan toch ook voor cabinets, want ook dat is niet veel meer dan wat planken met 1/2/4/8/12/16/32 speakers.

En combo's worden ook genoeg voor optredens gebruikt.

marc_o
27 februari 2004, 12:56
Er wordt toch genoeg aan gedaan?
Bij rivera bijvoorbeeld experimenteren ze nogal met verschillende speakers en gesloten of open achterkant, nu ook met een apart ingebouwde speaker in de combo met basreflexgaten...beetje Thiele-effect in je combo.
Er wordt dus best wat gedaan qua constructie en geluidsmogenlijkheden. Het meest zal wel gebeuren tijdens de ontwerpfase en als ie goed klinkt, brengen ze 'm op de markt....tenminste, dat lijkt mij de bedoeling.

Baker
27 februari 2004, 13:21
Waarschijnlijk niet, als je bedenkt dat de meeste combo's als "oefen"versterker worden gebruikt.

Hoe kom je daar nou bij??? :???:

bert k
27 februari 2004, 13:24
Nou, vroeger ging dat wel anders... Jim Marshall gebruikte Greenbacks in zijn kast omdat dat gewoon goedkope speakertjes waren, en zijn boxontwerp was tamelijk natte vinger. Maar het bleek te klinken, dus liet hij het zo.

Thijssie
27 februari 2004, 16:40
Waarschijnlijk niet, als je bedenkt dat de meeste combo's als "oefen"versterker worden gebruikt.

Ik vind dit tamelijke onzin.

70% van de gitaristen speelt meestal op kleine podia of in kroegjes waar een (open) combo veel beter klinkt dan een losse top met een (gesloten) kast vanwege de gerichtheid van het geluid.



En daarbij komt nog, hoe ingewikkelder, hoe duurder (meer ontwikkelingskosten) en als je bedenkt dat een electrisch gitaar voornamelijk in de middentonen geluid produceerd, waarom dan moeilijk doen. Een HIFI speaker werkt over de lage, midden en hoge tonen en als je die allemaal goed wilt horen moet je wel goed spul bouwen.

Het is niet zo zeer het frequentiebereik wat het verschil in een goede hifi- en gitaar luidspreker maakt.

Een hifi speaker moet een zo neutraal mogelijke weergever zijn, wat er in gaat moet zo natuurgetrouw worden weergegeven.

Voor een gitaarcabinet geldt dat helemaal niet, dat moet je zien als een verlengstuk van je gitaar + effecten + versterker en klinkt veel beter als het juist een "eigen geluid" heeft.

5 berkenmultiplex plankjes met een ouwe greenback er in, klinkt 100x mooier dan een Magnat Plasma van tienduizende euro's aan je buizenbak. Maar sluit je dat ding aan op je stereo dan zou je zweren dat je alles op hebt geblazen....

V!N
27 februari 2004, 19:54
Bertje heeft gelijk.

De Marshall 1960a is de meest gekopieerde kast ter wereld en was het resultaat van "hoe krijg ik vier louspeakers in een zo klein mogelijk kastje".

Dus er wordt te weinig met de kasten van combo's gedaan ? Juist meer ! Die moeten rekening houden dat er ook nog een chasis in zit met spul wat misschien geventileerd moet worden en er een compromis tussen half/full back moet worden gemaakt.
Dat is nog eens wat anders dan vier loudspiekers in een afgezaagd aanrechtkastje proppen.

Enneh, "Jim Marshall" .. Met opmerkingen van dat kaliber doe je de afbraak aan de naam van de échte Jim Marshall.

Jim Marshall
27 februari 2004, 20:02
70% van de gitaristen die daadwerkelijk optreden ja, maar er zijn wereldwijd veel (beginnende) gitaristen die nooit op een podium staan en alleen thuis of met een paar vrienden ergens in een garage spelen.
En de keuze tussen een top met cabinet of een combo is voor veel mensen niet alleen afhankelijk van het geluid maar ook van vervoersmogelijkheden, geld en opslagruimte.

Jim Marshall
27 februari 2004, 20:29
Er zijn nog wel wat dingen die je met de omkasting van een combo kunt doen, of het geluid er beter van wordt weet ik niet.
1 Als plantenbak gebruiken
2 Of als slaapplaats voor de kat.
3 Of als bierflessenbak (nooit verkeerd)
4 Of als kaarsenstandaard
5 Of als stoel

Eigenlijk is een combo HEEL multifunctioneel.......

Anders Destium
27 februari 2004, 20:42
Ik ken genoeg combo's die Marshall halfstacks qua geluid verpulveren, en daarbij ook nog eens meer mogelijkheden hebben...

Bijvoorbeeld van Engl, Koch, Rivera en zelfs Line 6 :razz:

pint
27 februari 2004, 20:48
spreek me nou niet van line6 in 1 zin met engl
line6 is troep
en ik weet het jammer genoeg :evil: :-(

Jim Marshall
27 februari 2004, 21:02
Wat is er mis met line6 dan?

Anders Destium
27 februari 2004, 23:06
Line6 stinkt, en het is neppe tone.

Don't fuck with the almighty TONE.

JOric
27 februari 2004, 23:14
Ja, er wordt veel te weinig met speakerkasten gedaan!
Mensen geven duizende euro's uit aan een dure gitaar met dure elementen en een nog duurdere buizenversterkers (met veel te veel wattage om er nog een beetje EINDbuisvervorming uit te krijgen zonder de muren in te laten storten, waardoor men zichzelf veroordeelt tot de inferieure pre-amp ditsortion, maar dat terzijde) en hangen die dure spullen vervolgens aan een cabinetje van triplex of multiplex. Vaak nog verpakt in TOLEX. Alsof het allemaal niets uitmaakt voor je geluid. En al die cabinetjes en combo's zien er allemaal meestal ook nog even grijs of zwart uit ook.
Ja, dat kan veeeel beter. Hardhout dus.
Kijk hier maar eens:
http://www.sultone.com/

JOric
27 februari 2004, 23:15
Ja, er wordt veel te weinig met speakerkasten gedaan!
Mensen geven duizende euro's uit aan een dure gitaar met dure elementen en een nog duurdere buizenversterkers (met veel te veel wattage om er nog een beetje EINDbuisvervorming uit te krijgen zonder de muren in te laten storten, waardoor men zichzelf veroordeelt tot de inferieure pre-amp ditsortion, maar dat terzijde) en hangen die dure spullen vervolgens aan een cabinetje van triplex of multiplex. Vaak nog verpakt in TOLEX. Alsof het allemaal niets uitmaakt voor je geluid. En al die cabinetjes en combo's zien er allemaal meestal ook nog even grijs of zwart uit ook.
Ja, dat kan veeeel beter. Hardhout dus.
Kijk hier maar eens:
http://www.sultone.com/

JOric
27 februari 2004, 23:16
Ja, er wordt veel te weinig met speakerkasten gedaan!
Mensen geven duizende euro's uit aan een dure gitaar met dure elementen en een nog duurdere buizenversterkers (met veel te veel wattage om er nog een beetje EINDbuisvervorming uit te krijgen zonder de muren in te laten storten, waardoor men zichzelf veroordeelt tot de inferieure pre-amp ditsortion, maar dat terzijde) en hangen die dure spullen vervolgens aan een cabinetje van triplex of multiplex. Vaak nog verpakt in TOLEX. Alsof het allemaal niets uitmaakt voor je geluid. En al die cabinetjes en combo's zien er allemaal meestal ook nog even grijs of zwart uit ook.
Ja, dat kan veeeel beter. Hardhout dus.
Kijk hier maar eens:
http://www.sultone.com/

JOric
27 februari 2004, 23:18
Ja, er wordt veel te weinig met speakerkasten gedaan!
Mensen geven duizende euro's uit aan een dure gitaar met dure elementen en een nog duurdere buizenversterkers (met veel te veel wattage om er nog een beetje EINDbuisvervorming uit te krijgen zonder de muren in te laten storten, waardoor men zichzelf veroordeelt tot de inferieure pre-amp ditsortion, maar dat terzijde) en hangen die dure spullen vervolgens aan een cabinetje van triplex of multiplex. Vaak nog verpakt in TOLEX. Alsof het allemaal niets uitmaakt voor je geluid. En al die cabinetjes en combo's zien er allemaal meestal ook nog even grijs of zwart uit ook.
Ja, dat kan veeeel beter. Hardhout dus.
Kijk hier maar eens:
http://www.sultone.com/

JOric
27 februari 2004, 23:20
[quote="Kees1"]Valt er niet wat aan het geluid van cobo's te verbeteren, meestal is de kast niet meer dan een paar planken met de luidspreker.

++

Ja, er wordt veel te weinig met speakerkasten gedaan!
Mensen geven duizende euro's uit aan een dure gitaar met dure elementen en een nog duurdere buizenversterkers (met veel te veel wattage om er nog een beetje EINDbuisvervorming uit te krijgen zonder de muren in te laten storten, waardoor men zichzelf veroordeelt tot de inferieure pre-amp ditsortion, maar dat terzijde) en hangen die dure spullen vervolgens aan een cabinetje van triplex of multiplex. Vaak nog verpakt in TOLEX. Alsof het allemaal niets uitmaakt voor je geluid. En al die cabinetjes en combo's zien er allemaal meestal ook nog even grijs of zwart uit ook.
Ja, dat kan veeeel beter. Hardhout dus.
Kijk hier maar eens:
http://www.sultone.com/

JOric
27 februari 2004, 23:26
Ja, er wordt veel te weinig met speakerkasten gedaan!
Mensen geven duizende euro's uit aan een dure gitaar met dure elementen en een nog duurdere buizenversterkers (met veel te veel wattage om er nog een beetje EINDbuisvervorming uit te krijgen zonder de muren in te laten storten, waardoor men zichzelf veroordeelt tot de inferieure pre-amp ditsortion, maar dat terzijde) en hangen die dure spullen vervolgens aan een cabinetje van triplex of multiplex. Vaak nog verpakt in TOLEX. Alsof het allemaal niets uitmaakt voor je geluid. En al die cabinetjes en combo's zien er allemaal meestal ook nog even grijs of zwart uit ook.
Ja, dat kan veeeel beter. Hardhout dus.
Kijk hier maar eens:
http://www.sultone.com/

JOric
27 februari 2004, 23:27
Ja, er wordt veel te weinig met speakerkasten gedaan!
Mensen geven duizende euro's uit aan een dure gitaar met dure elementen en een nog duurdere buizenversterkers (met veel te veel wattage om er nog een beetje EINDbuisvervorming uit te krijgen zonder de muren in te laten storten, waardoor men zichzelf veroordeelt tot de inferieure pre-amp ditsortion, maar dat terzijde) en hangen die dure spullen vervolgens aan een cabinetje van triplex of multiplex. Vaak nog verpakt in TOLEX. Alsof het allemaal niets uitmaakt voor je geluid. En al die cabinetjes en combo's zien er allemaal meestal ook nog even grijs of zwart uit ook.
Ja, dat kan veeeel beter. Hardhout dus.
Kijk hier maar eens:
http://www.sultone.com/

pint
28 februari 2004, 08:58
Wat is er mis met line6 dan?

ik zal niet zeggen dat alle line6 producten slecht zijn . :evil:
maar ik heb er zeer slechte ervaringen mee en ik ben niet alleen .
kijk maar op harmony central . :-?
of zelfs op het eigen line6 forum .
het zijn vooral de goedkopere modelen zoals de flex enz.

marc_o
2 maart 2004, 12:27
Anders, je weet nu onderhand toch wel dat er meer O's in moeten he?
Tooooooooooonnnnneh

Jim Marshall
2 maart 2004, 13:09
ik zal niet zeggen dat alle line6 producten slecht zijn . :evil:
maar ik heb er zeer slechte ervaringen mee en ik ben niet alleen .
kijk maar op harmony central . :-?
of zelfs op het eigen line6 forum .
het zijn vooral de goedkopere modelen zoals de flex enz.[/quote]


Elk huisje heeft z'n kruisje.
Niet dat ik line6 fan ben ( geeneens ervaring mee ) maar elk merk heeft wel (goedkope) modellen die niet zo geslaagd zijn.
Marshall is ook niet alles, kijk maar eens goed naar de binnenkant en vraag je dan af " is dit het geld wel waard?" Ik denk van niet.
Maar het merk heeft een iets wat mensen aanspreekt.
Ik heb ook problemen gehad met de techniek van marshall en kan nu wel alles verkopen en dan op zoek naar een merk met een technisch doordacht ontwerp EN een goed geluid maar dan heb ik geen marshall, dus.....Concessies doen is de moeilijkste keuze.

Antal
2 maart 2004, 13:22
Ik heb ook problemen gehad met de techniek van marshall en kan nu wel alles verkopen en dan op zoek naar een merk met een technisch doordacht ontwerp EN een goed geluid maar dan heb ik geen marshall.

Moet je persé een Marshall dan? Als je ze toch niet goed vind zijn er toch genoeg alternatieven! Of wil je er alleen maar 1 omdat iedereen er 1 heeft???? :???:

Jim Marshall
2 maart 2004, 15:27
Nee, ik behoor gelukkig niet tot het soort mensen die alles willen wat een ander heeft.
Maar een marshall heeft een marshall geluid en een fender heeft een fender geluid en een mesa heeft een mesa geluid en een vox heeft een vox geluid en een peavy heeft een peavy geluid en een london city heeft een london city geluid en een enz. enz. enz.
DAAROM HEB IK EEN MARSHALL!!!!!!

Snappie?

Harry
2 maart 2004, 16:02
tja, zo heeft iedereen zijn problemen. Joric een vastzittende enter-knop, en jij wil per se een marshall. Ik wil in ieder geval GEEN marshall, omdat er voor hetzelfde geld zoveel betere spullen te koop zijn.

V!N
2 maart 2004, 19:01
een marshall heeft een marshall geluid en een london city heeft een london city geluid en een enz. enz. enz.
DAAROM HEB IK EEN MARSHALL!!!!!!

Laat een London City nou net een kopie zijn van een Marshall .. :roll:
Je doet je naam echt eer aan he ?


En de discussie goed of niet goed is zinloos, het is goed als het in jouw oren beter klinkt dan iets anders. Sommigen zijn blij met een engl, sommigen met een Randall, anderen met een nieuwe Marshall, weer anderen met een Marshall uit de goeie oude tijd.

Smaken verschillen. Persoonlijk heb ik heb het meer op de wat minder jonge Marshalls en brunettes terwijl er hele volksstammen tevreden zijn met een engl en een blonde del.
Moeten zij weten, laat ze er blij mee zijn. Dan ben ik blij met wat voor mij goed klinkt.

Droffie
2 maart 2004, 19:31
Back to topic....

Ik vind wel degelijk dat er veel goede combo's gebouwd worden. Je moet ze alleen weten te vinden.
Verwacht van Marshall geen topkwaliteit combo. Dat is hun markt ook helemaal niet. Wil je echt een combo van goede kwaliteit moet je 't ook in de duudere merken zoeken.
Koch, Bogner, Fargen, Rivera, Bad Cat, Cornford, Dr. Z enz enz...

Als je daarop gespeeld heb wil kijk je nooit meer om.