PDA

View Full Version : OS op recording-computer



Br@mbo
27 februari 2004, 11:17
Jaaaaa , ik heb besloten , ik ga mij eerst een PC aanschaffen
vandaar deze vraag

het zal volgende PC worden :

AMD 1.7 ghz , 256 mb ram ( later 512 ) , VGA onboard ( zo'n beetje standaard compje dus )

geluidskaart moet nog bepaald worden.

Ik wil op deze PC dus recorden maar ook kunnen internetten ( GAMEN is dus absoluut niet noodzakelijk !!! )

Welk OS gebruik ik dan best ?
Linux valt hier af denk ik ( slecht met geluid en weinig opties ) , blijven over : Windows 2000, XP , 98 , ME ,...

suggesties ? liefst onderbouwd

bvd , Bram


oja , als mijn newbie - topics irriteren , zegt u het maar , ik wil alleen bijleren

Mithrandir
27 februari 2004, 11:46
Als eerste het antwoord op je vraag:
Zet er gewoon WinXP Pro UK op met SP1, of SP2 als het nog even gaat duren, want die zit er aan te komen en verbeterd XP weer op een aantal punten. XP Pro is gewoon de meest stabiele en betrouwbare windows voor de desktop.

Ik vind trouwens je configuratie wel erg minimaal, zeker voor recording zou ik aan iets dikkere P4 (2.8 ghz met een 800 Mhz FSB) denken en minimaal 512 MB (2x256 400Mhz dual channel) en een snelle harde schijf (serial ata 10000 RPM schijf ofzo). Recording/producing vergt een hoop van je processor, geheugen en HD en er is niks erger dan een trage PC als je een track wilt opnemen en bewerken.

wat voor een budget heb je ongeveer voor je PC?

trouwens, Linux is alles behalve beperkt, hooguit wat lastiger om goed te configureren. Maar er is genoeg audio-software voor te krijgen en de laatste distributies ondersteunen de meeste hardware wel.

bert k
27 februari 2004, 11:54
Ja, een wat snellere processor kan geen kwaad. AMD XP 2500 of hoger. Snelle harde schijf is ook nuttig, alhoewel je niet moet overdrijven. Ik heb 7200 toeren, 8M cache schijf, en dat gaat snel zat. Serial ATA, met RAID en zo is leuk als je vet gaat multitracken, dus veel sporen tegelijk.
Wat je wel erg merkt is een hoop geheugen. Stop daar zoveel als je kan betelen in je PC.

Mith zei het: gewoon Windows XP. Het is het nieuwste besturingssysteem, en de oudere worden steeds minder ondersteund. Vooral 98 is nu toch wel verouderd. Een hoop dingen lopen er niet goed meer op.
Ik draai zelf probleemloos onder XP, alleen heb ik dus een ongeregistreerde kopie, en die kan ServicePacks niet installeren. Ik zit er over te denken om XP toch maar gewoon in de winkel te gaan halen :cry:

O ja, we vinden je verhalen niet irritant :) Juist leuk toch?

Mithrandir
27 februari 2004, 12:37
Hehehe, die 10.000 toeren schijf is wellicht iets teveel van het goede idd. Maar Serial-ATA met een RAID configuratie merk je wel echt in je performance, ik heb er spijt van dat ik het niet genomen heb in mijn nieuwe PC.

El Capitain
27 februari 2004, 13:47
Wat kost dat dan zoal? Want misschien dat ik dat moet gaan overwegen voor mijn volgende PC. Ik zit ook te denken aan een nieuwe PC en daar wil ik flink mee gaan multitracken.
Geheugen zou sowieso bij mijn 1024 MB worden en processor iets van AMD 2800+. Maakt Pentium of AMD trouwens nog uit bij recording of is het allebei wel goed?

bert k
27 februari 2004, 14:08
Intel of AMD maakt volgens mij niks uit. Ik draai al jaren heel tevreden met AMD. Is ook net wat goedkoper.

x.studio
28 februari 2004, 18:46
Zie even geen enkel voordeel erin om voor XP-pro te gaan, home voldoet prima. Als je het echt goed wil doen dan niks geen onboard video of geluidschips aktief, en maak hem dual-boot, dus 2x XP erop. Een normaal geinstalleerde voor normaal gebruik, en een tot op het kale bot uitgeklede en getweakte versie. Die laatste gebruik je dan als je wil gaan opnemen en bewerken. Voor 2-sporenwerk hoef je overigens niet moeilijk te doen, trekt een beetje pc op z'n sloffen. 2 harde schijven erin kan ook geen kwaad, een voor de data, de ander voor de proggies.
Vermijd moederborden met een via-chipset, heb er iets te vaak moeilijkheden over gelezen om dat risico te willen lopen.
Zorg voor een echt stille pc, je wil bij akoestische opnames geen stofzuigergeluid op de achtergrond.
Een echte audio-pc is geen budget geval en betekend behalve stevige configuratie ok een kwaliteits audio kaart. Vergeet ook niet te investeren in goede nearfield monitors. (heb je voor dat pakketje een ruime 2500 eurootjes liggen?)

Gezien je eerdere postings wat betreft welke mic's en de bijbehorende handicap van eigenlijk geen budget denk ik dat je een speciale audio pc qua kosten op je buik kan schrijven.

Standaard pc tje dus, ok, kan ook, gooi er wel een reepje extra geheugen bij zeker als vga al 'onboard ' is, geeft de grootste prijs/prestatiewinst.
Fatsoenlijk geluidskaart erin en gaan. Zorg als het even kan er wl voor dat je niet hoeft af te mixen met van die minimale pc-speakertjes, dan nog liever een écht goede koptelefoon.

Br@mbo
28 februari 2004, 20:22
Gezien je eerdere postings wat betreft welke mic's en de bijbehorende handicap van eigenlijk geen budget denk ik dat je een speciale audio pc qua kosten op je buik kan schrijven.

eum , voel ik hier enige afkeer ? :(


Standaard pc tje dus, ok, kan ook, gooi er wel een reepje extra geheugen bij zeker als vga al 'onboard ' is, geeft de grootste prijs/prestatiewinst.
Fatsoenlijk geluidskaart erin en gaan. Zorg als het even kan er wl voor dat je niet hoeft af te mixen met van die minimale pc-speakertjes, dan nog liever een écht goede koptelefoon.

op termijn komen er leuke monitortjes , voorlopig een koptelefoon


bedankt voor je verhaal

x.studio
29 februari 2004, 02:35
eum , voel ik hier enige afkeer ?

Nee hoor, sorry als het zo overkwam, maar was niet zo bedoelt. Ik typte dat eigenlijk in omdat ik het even niet logisch vond dat je op dag A de kosten van een mic te hoog vond en op dag B een PC wil bouwen/bestellen :???: . Ik verwijt echter niemand, jou dus ook niet, dat je geen geldboom in de tuin hebt groeien. Oogst hier ook enkel druiven,bramen en een enkel zielig peertje :-D

Br@mbo
29 februari 2004, 09:14
't zit zo , ik spaar al een tijdje voor een PC , en voor mn mic wilde ek niet van mn PC-geld nemen

naja , tis idd onlogisch :p

bert k
29 februari 2004, 13:55
x.studio: ff over dat dual-boot, dat moet neem ik aan op twee verschillende partities. Mag dat dan ook op twee partities op 1 schijf? Het lijkt me wel wat, maar dan denk ik aan de volgende config: 1 schijf met twee partities met twee keer XP, en een serialATA-raid dinges voor de data. Is dat wat?

x.studio
1 maart 2004, 01:08
Bert schreef:

ff over dat dual-boot, dat moet neem ik aan op twee verschillende partities. Mag dat dan ook op twee partities op 1 schijf? Het lijkt me wel wat, maar dan denk ik aan de volgende config: 1 schijf met twee partities met twee keer XP, en een serialATA-raid dinges voor de data. Is dat wat?

2x XP op dezelfde partititie gaat volgens mij niet eens. Nou ben ik absoluut geen pc goeroe, dus als iemand me kan verbeteren graag, maar ik zou het als volgt doen: op partititie C de normale XP, op D de 'audio' XP, E voor overige programma's/data. eventueel maak je er naar believen nog wat partitities bij voor games back-up's of wat dan ook. Op HD nr2 een hele grote partititie voor de audiofile's en een wat bescheidener voor diversen, mp3's etc.
Hoe je het zaakje indeelt , ach ieder heeft z'n voorkeuren, maar verstandig is wel om je OS een eigen partitie te geven en de programma's elders op je schijf staan. De reden dat ik de normale XP, op C zet en niet op D (C is het snelste gedeelte van je HD), is om te voorkomen dat je bij het installeren van sommige (niet audio) software problemen krijgt als dat programma persé wat op C wil/moet plaatsen en dat zou je getweakte xp versie weer vertragen.
Het raid verhaal is een hoofdstuk op zich, je hebt raid 0, raid 1, raid 2 etc met elk hun voor en nadelen. Ik neem aan dat je huidige schijf ook daarvoor geschikt is? anders valt er weinig te raiden (open deurtje).

De partititie indeling zou sowieso anders worden om mee te beginnen. De bedoeling ligt er voor ons soort toepassingen in om de datastroom die van je HD's afkomt serieus te verhogen en daarvoor word de data verdeelt over 2 harde schijven (voor de duidelijkheid, dat is iets anders dan 2 partitities). De pc kan dan lezen en schrijven van 2 HD's tegelijk en dat is mooi natuurlijk. Nadeel is dat als een schijf de geest geeft de data op de andere schijf waardeloos is (maar halve data aanwezig simpelweg gezegd). Dit is dan de zgn raid 0 (of raid 1 ?) opstelling. Het kan ook anders, de andere raid configuratie's, maar daar mis ik ook het een en ander aan kennis. Hoop dat ik met bovenstaande al niet teveel de plank heb misgeslagen.

M'n eigen pc ziet er qua indeling ongeveer zo uit als boven m'n raid verhaaltje, behalve dan het dus het dual boot gedeelte, dat heb ik niet gedaan omdat ik m'n pc niet echt intensief voor audio gebruik, enkel voor 2 sporen werk (Wavelab), voor m'n opnamebuien gebruik ik een HD-recorder en dat bevalt me prima. Heb er wel aan gedacht om hem echt als audio gereedschap te bouwen en er op diverse plekken info over ingewonnen, daar is nog wat van blijven hangen. Had wat ambitieuze plannen om er 2 R-bus geluidskaarten in te hangen om via m'n HD-recorder 16 sporen simultaan heen en weer te kunnen pompen, maar werd een te prijzig grapje voor hobby gebruik.

Even nog iets anders: ik las ergens in een postje van je dat je sp1 niet kon installeren, is wel aan te raden, en hoeft geen probleem te zijn, ook niet bij jouw versie :-D

tsjee wat een lap tekst heb ik weer neer weten te kwakken...

El Capitain
1 maart 2004, 03:26
Dat laatste over XP SP1 kan ik beamen...
Installeer die shit! :)

Br@mbo
1 maart 2004, 07:30
2x een OS op dezelfde partitie kan idd niet !

Ik heb mijn processor al : een Pentium 4 2.0 ghz....

tja , het is niet top , maar ik heb em nieuw gekocht voor 50€ van een kennis die in computers handelt.

En DDRAM 512 mb is ook al binnen

ReinoutV
1 maart 2004, 10:26
Dat laatste over XP SP1 kan ik beamen...
Installeer die shit! :)

OT: hoe dan...?

El Capitain
1 maart 2004, 15:12
windows kr@ken en dan windows update doen...

easy...

bert k
1 maart 2004, 16:49
Ja, sure. Ik heb een registratievrije XP, en alle automatic updates installeert hij netjes, behalve SP1, dan gaat ie over nummers gillen.

x.studio
1 maart 2004, 18:46
Er is een verschil tussen registreren en aktiveren. Om te checken of jouw OS ook geactiveert is ga je naar : start> uitvoeren> je tiept in: oobe/msoobe /a en dan ok. Heb zo'n vermoeden dat die van jouw nog niet geaktiveert is.

Negative K3 fan
1 maart 2004, 18:48
Er is een verschil tussen registreren en aktiveren. Om te checken of jouw OS ook geactiveert is ga je naar : start> uitvoeren> je tiept in: oobe/msoobe /a en dan ok. Heb zo'n vermoeden dat die van jouw nog niet geaktiveert is.

en hoe activeer je hem dan?

bert k
1 maart 2004, 19:10
Er is een verschil tussen registreren en aktiveren. Om te checken of jouw OS ook geactiveert is ga je naar : start> uitvoeren> je tiept in: oobe/msoobe /a en dan ok. Heb zo'n vermoeden dat die van jouw nog niet geaktiveert is.
FF geprobeerd, en hij is hartstikke geaktiveerd. Ik ga toch eens kijken hoe het zit met sp1

Speeddemon
1 maart 2004, 19:19
hey X.studio, ik sta zelf op t punt een nieuwe PC aan te schaffen (budget ongeveer 1350-1400 euro, ex geluidskaart, incl monitor)
dacht hieraan:
P IV, 2.8Ghz HT met 1Mb cache
512 RAM (400/3200)
160Gb WD Harde schijf (7200rpm, 8Mb databurst cache)
128Mb GeForce FX5200 (wil ook stoere spelletjes kunnen doen ;) )
Philips DVDRW824K 8x DVD-R
Aopen 56x CD-ROM
E-yama 17" TFT
Creative I-trigue 3300 2.1 speakers
Logitech Internet keyboard+OPTical premium mouse
Windows XP Home Ed.

dit alles was zo'n 1400 eurie bij Mycom. Wil er dus op kunnen gamen, en allerhande licht grafisch werk kunnen doen, maar ook Cubase SX2 gaan draaien.
Wat vind je hiervan?
QUa geluidskaart zat ik te denken aan die Terratec DMX 6Fire 24/96 met die handige 5.25" bay voor I/O. Ben voorlopig nog niet van plan zwaar te multitracken (daar heb ik m'n Korg D16 nog voor), maar wel voor goeie audio.

Gaat dat zo lukken?

Negative K3 fan
1 maart 2004, 22:34
ik zou de FSB (en dus ook ram geheugen) etc wat sneller doen bij jouw pc, bijvoorbeeld met een asus P4p800 bordje met zon ***PE chipset. Doet de prestaties denk ik wel goed, maar dat wordt lastig als het in zon totaalpakket veranderd moet worden.

En als je die TFT eruit gooit en er een goede CRT in bespaar je daar ook grof geld op, maar ik heb het sowieso niet op TFT's.

lupoloco
1 maart 2004, 22:45
128Mb GeForce FX5200 (wil ook stoere spelletjes kunnen doen ;) )
Gaat dat zo lukken?

ik zou dan toch (minimaal) voor de 5600 versie gaan, de 5200 is vrij traag hoor, zeker voor zo'n pc!

bert k
1 maart 2004, 22:52
Voor audio is dat een lekkere setup. De Terratec kaart is volgens mij prima. Ik heb zelf de 24/96, die bevalt me best, en ik lees goeie dingen over die 6Fire.
Wat NegK3 zegt over die TFT monitors zit wel wat in. Als je de ruimte hebt (achter je buro/tafel) kijk dan eens voor een gebruikte 21" CRT. Die kosten geen drol meer (100 euro, overal) . Ik heb er 2 naast elkaar staan, en geloof me, voor Cubase SX heb je die ruimte nodig... Ik weet niet zeker of die videokaart ook dual monitor ondersteunt maar dat zal toch wel?

Speeddemon
2 maart 2004, 00:01
@Lupoloco: ik dacht meer aan GTA Vice CIty, S.O.F. II, C&C Generals. Dat trekt ie toch wel?

@Lennart: Ik had al inderdaad gedacht aan de bijbehorende moederplank, met een 800Mhz FSB. Ook wil ik de PIV 2,8Ghz HT versie, met de 1Mb L1 cache en 129kb L2 cache.

@Bert K: Ik wilde juist GEEN CRT, ivm magnetische straling (met een Strat ervoor spelen gaat dan niet), ruimte en stroomverbruik.
Je hebt wel gelijk dat het een belachelijke kostenpost is (419 is de goedkoopste, zonder DVI).

Is 512Ram genoeg voor zo'n systeem, of zouden jullie eerder kijken naar 1Gb? En wat is dat XS Ram en die Twin Matched zooi?

x.studio
2 maart 2004, 02:00
Hier één linkje, verder ga ik hier niet qua warez e.d., nemen de mods me ook niet in dank af vrees ik en er zijn andere wegen voor, probeer de nieuwsgroepen eens bv alt.crack.nl. Als je met google een beetje zoekt in oude postingkjes komt die vraag en eventuele antwoorden nogal vaak voorbij.
het linkje met de bestanden en uitleg:
http://www.xs4all.nl/~rpronk/sp1.htm

En mocht je toch met nieuwsgroepen aan de slag gaan, breng dan ook eens een bezoekje aan nl.muziek instument gitaar, gezelligste kluppie op het net. Niet altijd druk, maar sfeer is er top en we jammen ook nog eens 2x per jaar met elkaar.

x.studio
2 maart 2004, 02:38
speeddemon:
512 geheugen is voorlopig zat, videokaart is wat aan de lichte kant, maar ze trekken de spellen die je noemt volgens mij wel. Zou ik eventueel upgraden naar een ATI 9600 (niet de se).
Ik weet niet wat je met de oude pc van plan bent, maar als die gaat onderstoffen op zolder, kun je overwegen om geen nieuw toetsenbord en muis te kopen. Een TFT is wat minder op gamegebied, maar snap je wel als je voor je scherm gitaar wil spelen.
Systeem lijkt me prima voor wat je er mee wil, alleen afmixen zou ik nooit op pc speakers doen, maar dat is weer een ander hoofdstuk.

Mithrandir
2 maart 2004, 09:43
Ik zou voor de video kaart zelfs een Radeon 9800 Pro nemen Speeddemon, deze kaart is niet overdreven duur meer en een van de beste op het moment . En als het even kan toch wel een TFT met dvi, want de beeldkwaliteit daarvan is toch wel beduidend beter, wat voor gamen en grafische bewerking gewoon erg lekker is. Alleen zal je er dan met 1400 euro niet komen denk ik, maar je kunt beter iets duurdere/nieuwere hardware nemen, anders wil je over twee maanden toch weer upgraden en nu over vier maanden :roll:

Dan kun je tenminste ook een beetje fatsoenlijk Max Payne 2, half-life 2, doom 3 em UT2K4 spelen (al zijn de laatste 3 nog niet eens uit).

Speeddemon
2 maart 2004, 12:44
Mith, ik heb net veel goeds gelezen over de Point of View FX5600. Die was iets van 90 euro.

Hoe verhouden al die kaarten zich eigenlijk?
eerst had je GeForce 2 & 3. Toen die Ti ####, en die MX####. En nu dan die FX5200, 5600, 5700 en 5900.
Worden die ATI kaarten trouwens evengoed ondersteund als de GeForce based kaarten?
Sorry voor mijn vooroordelen, maar ik stam nog uit de tijd dat toen de eerste Voodoo kaart uitkwam, dat DE engine was, en vervolgens zag ik dat GeForce de engine werd, terwijl die ATI Rage Pro's enzo er altijd maar een beetje bij hingen.

Br@mbo
6 maart 2004, 12:11
Processor Intel Pentium 4 2.0 ghz socket 478 €50 2dehands
Case Lynek SJA-209 €28.5 nieuw
Harddisk WD 400JB 40Gb 7200rpm 8Mb (refurbished) €31.8 nieuw
512Mb PC400 DDram €89 nieuw
Router €20 2dehands
Motherboard Intel 865GLCL €110.50 nieuw
Cdrewriter LiteOn 52x32x52x €37.38 nieuw
Audiorack Maya I € 99 nieuw


dit wordt em ( ja ik heb connecties in de computerwereld :p )

Mithrandir
6 maart 2004, 17:52
Mith, ik heb net veel goeds gelezen over de Point of View FX5600. Die was iets van 90 euro.

Hoe verhouden al die kaarten zich eigenlijk?
eerst had je GeForce 2 & 3. Toen die Ti ####, en die MX####. En nu dan die FX5200, 5600, 5700 en 5900.
Worden die ATI kaarten trouwens evengoed ondersteund als de GeForce based kaarten?
Sorry voor mijn vooroordelen, maar ik stam nog uit de tijd dat toen de eerste Voodoo kaart uitkwam, dat DE engine was, en vervolgens zag ik dat GeForce de engine werd, terwijl die ATI Rage Pro's enzo er altijd maar een beetje bij hingen.

ATi en NVidia zijn op dit moment DE spelers, waarbij de ATI Radeon 9800XT 256 MB gewoon DE kaart is om te gamen (maar een pro met 128 wil ook wel hoor :)). Tegenwoordig is het op het windowsplatform vooral DirectX wat de klok slaat en OpenGL hangt er wat bij, terwijl op Linux juist OpenGL ondersteund. Maar de drivers van de kaarten van NVidia en ATI ondersteunen natuurlijk beiden goed.

ATI presteerd op dit moment eigenlijk beter dan NVidia, maar de Geforces presteren ook prima.

Mithrandir
6 maart 2004, 17:53
Mith, ik heb net veel goeds gelezen over de Point of View FX5600. Die was iets van 90 euro.

Hoe verhouden al die kaarten zich eigenlijk?
eerst had je GeForce 2 & 3. Toen die Ti ####, en die MX####. En nu dan die FX5200, 5600, 5700 en 5900.
Worden die ATI kaarten trouwens evengoed ondersteund als de GeForce based kaarten?
Sorry voor mijn vooroordelen, maar ik stam nog uit de tijd dat toen de eerste Voodoo kaart uitkwam, dat DE engine was, en vervolgens zag ik dat GeForce de engine werd, terwijl die ATI Rage Pro's enzo er altijd maar een beetje bij hingen.

ATi en NVidia zijn op dit moment DE spelers, waarbij de ATI Radeon 9800XT 256 MB gewoon DE kaart is om te gamen (maar een pro met 128 wil ook wel hoor :)). Tegenwoordig is het op het windowsplatform vooral DirectX wat de klok slaat en OpenGL hangt er wat bij, terwijl op Linux juist OpenGL ondersteund. Maar de drivers van de kaarten van NVidia en ATI ondersteunen natuurlijk beiden goed.

ATI presteerd op dit moment eigenlijk beter dan NVidia, maar de Geforces presteren ook prima.

Ic3gl0vE
6 maart 2004, 19:19
Voor audio is dat een lekkere setup. De Terratec kaart is volgens mij prima. Ik heb zelf de 24/96, die bevalt me best, en ik lees goeie dingen over die 6Fire.
Wat NegK3 zegt over die TFT monitors zit wel wat in. Als je de ruimte hebt (achter je buro/tafel) kijk dan eens voor een gebruikte 21" CRT. Die kosten geen drol meer (100 euro, overal) . Ik heb er 2 naast elkaar staan, en geloof me, voor Cubase SX heb je die ruimte nodig... Ik weet niet zeker of die videokaart ook dual monitor ondersteunt maar dat zal toch wel?

Zo'n 21" scherm is wel een leuk idee eigenlijk... Nu op mijn 17" ding heb ik echt ruimte tekort inderdaad. Is het alleen wel verstandig een tweedehands monitor aan te schaffen? En waar moet je op letten bij zo'n ding?

harrie-beton
9 maart 2004, 09:49
Voor gamen is de fx5200 te traag inderdaad. ATI RADEON 9600 is veel beter.

Voor een audio pc is 1 ghtz met harde schijf van 80 gig genoeg. Geheugen maakt weinig uit. 256 mb is genoeg. Al die audioprogramma's gebruiken de harde schijf. Investeer in een goede geluidskaart en bouw daar de pc omheen.
Snelheid is niet zo van belang, de pc die de jongens roepen zijn vooral voor videobewerking, audiobewerking is veel "lichter" voor een pc.

Windows xp en XP pro verschillen alleen maar in netwerkfuncties. Een legale XP is wel fijn vanwegeg de updates en een goed geweten.

Een Apple is ook een goed keuze maar gezien het lage marktaandeel zou ik dat niet doen. Linux - voor een niet IT'er te veel werk.

hb