PDA

View Full Version : HELP! Stratpak of toch Ibanez?????



Gothicmetalguy
3 maart 2002, 21:41
Hejz. Ik heb een vraagie. Ik wil beggine met gitaar spelen maar ik kan nie kiezen tussen een Ibanezpak en een Stratpak. Ik wil vooral metal spelen. Info please. En weet iemand wat ze kosten???
Ik zelf heb gehoort dat de Squier versterker kutter is als de Ibanez en dat Ibanez beter is voor metal.
HELP ME!

GerjandH
3 maart 2002, 22:22
Als je metal wilt spelen moet je zeker weten gaan voor de Ibanez. Ibanez gitaren zijn degelijke gitaren en het belangrijkste is dat er humbucker-elementen op zitten. Deze zijn in tegenstelling tot de enkelspoelselementen o p bijv. de Squier geruisloos en daarom zeer geschikt om een beste baal distortion overheen te rossen. Versterkers van Ibanez zijn ook helemaal niet verkeerd. Aan de andere kant is een Squier Strat, waar ik zelf ook op begonnen ben, ook zeer bruikbaar. Strats zijn veelzijdige Gitaren met een goed en vol clean geluid. Overdrive is ook goed, distortion iets minder, maar als je niet zoveel distortion gebruikt kun je er best mee uit de voeten. Er zijn trouwens ook Squiers met 2 enkelspoels elementen en een humbucker erin, dan kun je nog meer kanten op. Je beginnersgitaar is meestal,(alleen niet als ie je echt niet bevalt) de basis voor de aankoop van andere gitaren, mensen die kiezen voor een squier willen daarna meestal een 'echte' USA strat. Wanneer je een goedkope Ibanez neemt, ben je geneigd daarna een betere, duurdere Ibanez te kopen. Het hangt gewoon af van wat je zelf wil, vind je de gitaar zelf mooi, speelt ie lekker is het technisch goed spul enz. enz.
Tip: Ga gewoon naar een muziekwinkel in de buurt en vraag aan de verkoper of ie je het geluid van en (al dan niet) goedkope Ibanez, en dat van een Squier wil laten horen, dan kan je zelf oordelen.
Maar als het je puur om de Metal gaat, GO FOR THE HUMBUCKERS!!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: GerjandH op 2002-03-03 22:24 ]</font>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: GerjandH op 2002-03-03 22:26 ]</font>

Markie
4 maart 2002, 13:00
Tja, ik heb dus ook een Strat Pack gekocht toen ik begon en ben in principe zeer tevreden over die gitaar.

Ik denk dat je niet zoveel over de versterker moet nadenken. Volgens mij is het grootste gedeelte van het geld dat je betaald voor de gitaar bestemd en dus moet je die twee gitaren goed afwegen.

Die versterker is sowieso bij zo'n pakket natuurlijk een versterker met minimale mogelijkheden en dus leuk om thuis te oefenen. Persoonlijke ervaring is dat je na een half jaar les toch een grotere versterker gaat kopen (als je er geld voor hebt) en/of effectenbak.
Maar met die gitaar zul je nog wel wat langer doorspelen.

Ik sta zelf, nu na 1,5 jaar op het punt om een tweede gitaar aan te schaffen. Maar zal de Squier Strat nooit wegdoen!! Ook al heeft hij geen humbuckers en inderdaad wat ruis, hij speelt zeer snel.

Maar ik heb geen ervaring met Ibanez gitaren, dus vraag het ook aan anderen wat ze er van vinden.

Mark

Dude
4 maart 2002, 13:14
Marshall heeft ook zo'n pack man kijk effe

http://www.musiciansfriend.com/srs7/sid=020303235550205232075235223034/g=home/search/detail/base_pid/515380/

Gothicmetalguy
4 maart 2002, 15:04
Ok. Hartstikke bedankt voor de info. Ik denk dat ik ga voor de Ibanez aangezien die kwalitief beter is als de Squier en de Humbuckers staan mijn wel aan. :smile:

Ibanez
4 maart 2002, 16:21
Je moet inderdaad de ibanez nemen, ibanez zijn het beste voor rock/metal en vooral als starterspakket veel mooier. Je hebt alleen niet een starterspakket van ibanez maar je moet gewoon een versterker er bij kopen. En squiers vind ik veel te saai en afgezaagd, iedereen heeft er een als beginnersgitaar. En dan is ibanez ook veel mooier/orgineler om mee te beginnen want squier is een ondermerk van fender en ibanez is een gewoon een echt merk.

Gothicmetalguy
4 maart 2002, 16:25
Ja. Aangezien ik dol op zwart ben en gekke gitaar vormen (ja, ik vind de BCRich Beast mooi :wink: )
lijk mij Ibanez wel wat. Hij is lekker anders.

Gothicmetalguy
4 maart 2002, 22:44
Hejz. Ik heb nog een vraagie. Kun je uit een Ibanez ook een mooi clean geluid krijgen?

JV
4 maart 2002, 22:56
Op 2002-03-04 22:44, schreef Gothicmetalguy:
Hejz. Ik heb nog een vraagie. Kun je uit een Ibanez ook een mooi clean geluid krijgen?


jazeker hoor, uit de meeste ibanezsen komt gewoon een prachtig vol open clean, waar je ook het dak ermee af kan rammen

sebass
4 maart 2002, 23:25
Ben niet echt blij als ik met mijn cleane geluid het dak eraf kan rammen :wink:

Nee hoor ik begrijp je wel. Is er een Ibanez in zo'n pakket met humbuckers. Dat zou zeer relaxt zijn sd's erin nieuwe mechaniekjes en je kan zeer tevreden zijn denk ik.

Kjiratsiekoedel
4 maart 2002, 23:36
Op 2002-03-03 22:22, schreef GerjandH:
... humbucker-elementen op zitten. Deze zijn in tegenstelling tot de enkelspoelselementen o p bijv. de Squier geruisloos en daarom zeer geschikt om een beste baal distortion overheen te rossen. ... Maar als het je puur om de Metal gaat, GO FOR THE HUMBUCKERS!!


Waarom hebben dan niet alle electrische gitaren Humbuckers als deze ruisloos zijn??? Wat is eigenlijk het voordeel/nadeel van Humbuckers/enkelspoelselementen????

Gothicmetalguy
5 maart 2002, 08:49
Ja zou ik ook wel is wille weten.
Is dat duurder ofzo???

Kitaarhiero
5 maart 2002, 13:24
volgens mij heeft dat gewoon te maken met de wensen van de gebruikers... niet alleen hebben HB's geen ruis... ze klinken ook zeer anders dan SC's! en dan komt smaak erbij kijken. verder kun je met SC's geluiden maken die je niet kan maken met HB's en andersom!
en veel HB's hebben tevens een grotere omvang dan single-coils.

GerjandH
5 maart 2002, 20:04
Precies! uit de singlecoils komt een compleet ander geluid dan uit humbuckers. Je moete r wel rekening mee houden dat niet iedereen veel distortion gebruikt, en daarmee is het juist het meeste merkbaar. Bovendien zijn er ook wel geruisloze single coils op de markt.

Ohja nog iets vergeten: Op sommige Ibanez gitaren zit ook een single coil (of 2), alleen die halen het Fender geluid niet! dus geen misverstanden pleazz

GerjandH
5 maart 2002, 20:08
Voorbeeld:
Luister eens naar Clapton of Hendrix of SRV:
puur singlecoils Fendergeluid

Alle metalbands, nu-metalbands enzovoort hebben humbuckers, dus bijv. Korn Linkin Park enz., die spelen trouwens ook op Ibanez

The Dude
6 maart 2002, 16:46
Die gozer van Linkin Krap speelt zessnarig PRS en zeven inderdaad Ibanez. En begrijp me niet verkeerd, ik haat LP !

Is het niet zo dat een humbuck gewoon een sterker geluid kan omzetten, in vergelijking met een single coil ??

GerjandH
6 maart 2002, 17:13
Ja je hebt gelijk die spelen PRS, maar OK

Ik ben zelf ook niet zo'n fan van LP en dat soort shit, maar ok ik gaf ff een voorbeeld :smile:

Gothicmetalguy
7 maart 2002, 08:56
Nah. Ik hou zelf ook nie van Linkin Park. Beetje erg veel rap alleen One step closer vind ik wel tof.

sash
11 maart 2002, 18:12
Ik heb het niet zo op Ibanezzen, die halzen (vooral van de RG series) zijn zo verschrikkelijk dun dat het (voor mij) lijkt alsof het van spaanplaat is gemaakt ofzo. De 7-snarigen van Ibanez spelen voor mij veel beter, want de hals lijkt op die van een 'gewone' 6-snaar, omdat ie veel breder is. Maar ik zie mezelf ook weer geen blues spelen op een 7-snaar...

Gothicmetalguy
11 maart 2002, 19:17
Ik heb inmiddels een Ibanez GRX40 gekocht en hij bevalt me prima. Prima clean en die humbuckers kan je lekker mee scheuren. Ik vind die hals juist erug lekker.

Dirk_Hendrik
11 maart 2002, 20:10
Humbuckers versus enkelspoels:

Enkelspoels zijn het oudste. De werking bestaat uit (over het algemeen)6 magneetjes (1 onder elke snaar) met een grote spoel er om heen. Bewegende metalen snaar verstoord magnetisch veld en dus ontstaat er een stroompje in de spoel. Basisnatuurkunde les 1. Nadeel van dit principe is dat een extern magnetisch veld, meestal 50 hz ook een stroompje kan opwekken en enkelspoelselementen dus gevoelig zijn voor brom.
Toen Seth Lover van Gibson in de 50's de humbucker uitvond (jawel de PAF, Patend Applied For) had hij eeen truc bedacht met twee sets spoelen die niet om 2 keer 6 magneetjes heen gewonden zijn maar om 2 keer 6 niet magnetische staafjes met een permanente magneet eronder. Het gevolg hiervan is dat het geheel voor de trillende snaar in fase is en voor externe bromstoringen uit fase. Nadeel is dat het geheel minder hoog (de "fender twang" uitgeeft (door faseopheffing) en dus doffer klinkt. Daarnaast klinkt het geheel ook dikker daar je 2 spoelen hebt en dus meer output. Vandaar dus dat het geheel zo lekker is voor Metal waar je een "heet" element zoekt en dat ge-twang je worst zal wezen.

Voor de scholieren met natuurkunde in hun pakket; Het bovenstaande verder onderzoeken is een geramde 8 op je havo examen. Is voor mij al 14 jaar terug...

sash
11 maart 2002, 20:21
Op 2002-03-11 19:17, schreef Gothicmetalguy:
Ik vind die hals juist erug lekker.


Dat is voor iedereen persoonlijk en het is ook helemaal niet negatief bedoeld ofzo dat ik zeg dat ik die hals niet lekker vind spelen. Voor de rest zijn Ibanezzen fantastische gitaren.