PDA

View Full Version : potmeters en condensatoren



Lacrymosa
3 maart 2002, 17:19
Heeft er iemand ervaring met andere potmeters en condensatoren
en welke moet je gebruiken voor welke elementen
Ik vin mijn gitaar af en toe wat te sompig, nou hoorde ik dat je er dan een 1Meg ohm pot in moet zetten, heeft er hier iemand ervaring meer, of heeft er iemand andere suggesties?

Cheers

Peter_1
3 maart 2002, 20:21
Condensatoren.

Single Coils: 0.05 uF
Humbuckers: 0.02 uF
Dit zijn richtwaarden. Condensatoren zijn afhankelijk van het type element. Donker klinkende elementen hebben doorgaangs lichtere condensatoren nodig omdat zwaardere condensatoren veel van de top afhalen van de klank. Elementen met meer top-end kunnen gewoonlijk iets zwaardere condensatoren hebben.

Wat potmeters aangaat zou ik niet verder gaan dan 500k met humbuckers

DOLBY
4 maart 2002, 08:18
Als je potmeters helemaal open staan (op 10), dan heeft de waarde van de potmeter of de condensator helemaal geen invloed op het geluid. (tenminste bij passieve electronica)

axkman
1 mei 2002, 16:21
De invloed van de capaciteit is nog degelijk aanwezig waneer de potmeter helemaal open/dicht gedraaid staat

Mitchel_12000
3 mei 2002, 20:32
Misschien een hele domme vraag maar wat is in gods naam een condensator in je gitaar?

Neophyte
29 mei 2002, 17:47
Op 2002-05-01 16:21, schreef axkman:
De invloed van de capaciteit is nog degelijk aanwezig waneer de potmeter helemaal open/dicht gedraaid staat


dat beaam ik, kheb net het hele tooncircuit uit n gitaar gesloopt en ik moet zeggen: Dat is wel ff beter zo :smile:

axkman
16 december 2002, 15:40
Precies! Maar je hebt nu ook CTS 'Off-load' potmeters, op standje 10 klikken ze en zijn ze volledige losgekoppeld. Kortom, wel toonregeling, en mocht je het willen, even verder klikken en je pickups hangen direct aan de uitgang!

Kjiratsiekoedel
16 december 2002, 15:57
IK ga in de vakantie mijn giaat SHIELDEN. Ik heb hiervoor een 0.33uF 400V 'metal film' condensator nodig.

Wat kost zoiets??

urezna
16 december 2002, 16:41
ik weet niet wat JIJ onder shielden verstaat, maar dat doe je niet met een condensator hoor....
Onder shielden zou je volgens mij nmoeten verstaan het aanbrengen van afscherming om de electronica in je gitaar, en dat zou je kunnen doen door gebruik van bijv aluminium folie. Afplakken van de ruimte in de body waar alles zich in bevindt, inclusief het plaatje dat je er voor schroeft.

Overigens zou met een volledig opengedraaide potmeter de invloed van condensatoren en de waarde van je potmeter inderdaad niet meer van invloed moeten zijn, de potmeter vormt dan een directe doorverbinding in het deel van de schakeling waar dat van belang is. Het sleepcontact doet in feite dan niets meer, maar verbindt direct door.

Condensatoren kosten overigens niet veel, afhankelijk van het type loopt dit van een paar cent tot een paar euro.
succes!

Kjiratsiekoedel
16 december 2002, 16:45
Ja, das waar. Ik verander ook het elektrciteitscircuit.

Guinness
17 december 2002, 09:32
Op 2002-05-03 20:32, schreef Mitchel_12000:
Misschien een hele domme vraag maar wat is in gods naam een condensator in je gitaar?


Dat is een klein electronisch dingetje dat je aan je toonregelknop van je gitaar zit om de klank te kleuren. Heb je de knop helemaal open heb je een helder geluid, met de knop dichter geeft de condensator een doffer / donkerder geluid. Ze zijn makkelijk te herkennen in je gitaar. Ze bestaan meestal uit een of ander keramisch materiaal, of metaal met een kunstof ommanteling waar twee draadjes uit komen.

Lacrymosa
17 december 2002, 11:05
Waar ik laatst achter kwam:
Je heb spoelen en condersatoren (dualiteiten)
Beide worden ze gebruikt in filters, dus als je dr een con in doen dan krijg je in het geval van een gitaar een laag doorlaat filter.

Maar er zitten ook spoelen in je gitaar (elementen)

En ik kwam er dus achter waardoor het komt dat als je je volume half dicht draait, je wat hoog verliest

dit komt door de spoelen in je gitaar die samen met je volume pot een laag doorlaatfilter vormen.

CheerS!!

Dirk_Hendrik
17 december 2002, 13:35
Op 2002-12-16 15:57, schreef Kjiratsiekoedel:
IK ga in de vakantie mijn giaat SHIELDEN. Ik heb hiervoor een 0.33uF 400V 'metal film' condensator nodig.

Wat kost zoiets??


Wooah!!! Ik weet niet hoe hard jij je snaren aanslaat mar bij mij komen er maar enkele 10 tallen milivolts uit mijn elementen. Om de 400 Volt te halen moet je dus behoorlijk hard beuken.

Zonder grappen, 400 volt is wat overdreven. elke .33uF ofvel 330 nanofarad voldoet. Een 400 volt exemplaar is alleen behoorlijk prijzig. Een 10 of 20 volts exemplaar kost een kwartje. Kun je em ook nog een keer ongestraft fukken.

Kjiratsiekoedel
17 december 2002, 13:51
Op 2002-12-17 13:35, schreef Dirk_Hendrik:


Op 2002-12-16 15:57, schreef Kjiratsiekoedel:
IK ga in de vakantie mijn giaat SHIELDEN. Ik heb hiervoor een 0.33uF 400V 'metal film' condensator nodig.

Wat kost zoiets??


Wooah!!! Ik weet niet hoe hard jij je snaren aanslaat mar bij mij komen er maar enkele 10 tallen milivolts uit mijn elementen. Om de 400 Volt te halen moet je dus behoorlijk hard beuken.

Zonder grappen, 400 volt is wat overdreven. elke .33uF ofvel 330 nanofarad voldoet. Een 400 volt exemplaar is alleen behoorlijk prijzig. Een 10 of 20 volts exemplaar kost een kwartje. Kun je em ook nog een keer ongestraft fukken.


Dat weet ik. Ik neem er ook toch maar een met een lagere waarde.

Ik las net dat dit hoge voltage is tegen 'kortgesloten buizenversterkers'.
Ik heb een transistor versterker, en deze is geaard (denk ik, er zit een geaarde stekker in een geaard stopcontact)

Ik heb net het mailtje terug van de lokale elektronica zaak: hij kost 0,50 euro.

urezna
17 december 2002, 14:40
Op 2002-12-17 11:05, schreef Lacrymosa:
Waar ik laatst achter kwam:
Je heb spoelen en condersatoren (dualiteiten)
Beide worden ze gebruikt in filters, dus als je dr een con in doen dan krijg je in het geval van een gitaar een laag doorlaat filter.

Maar er zitten ook spoelen in je gitaar (elementen)

En ik kwam er dus achter waardoor het komt dat als je je volume half dicht draait, je wat hoog verliest

dit komt door de spoelen in je gitaar die samen met je volume pot een laag doorlaatfilter vormen.

CheerS!!


Ik vermoed dat dit effect niet eens zo groot is bij de hoorbare frequenties waar we het hier over hebben.
Wat wel scheelt is dat je distortion aanzienlijk afneemt bij lagere volumes. Distortion (vervorming) is doorgaans een afvlakking van het signaal, wardoor er in het frequentiespectrum hogere harmonischen toegevoegd worden. Dit uit zich in een klankkleur met veel hoge tonen....
Een harmonische is in dit geval een veelvoud van de grondtoon, in de muziek is dit een octaaf hoger. Kun je enorm veel hoger wiskunde op los laten, doen we maar niet hier.... :wink:

Dirk_Hendrik
17 december 2002, 16:33
Ik vermoed dat dit effect niet eens zo groot is bij de hoorbare frequenties waar we het hier over hebben.

Toch wel. Dit is de reden dat standaard Strats hoog verliezen met het dichtdraaien ven de volumeknop. Het is ook de reden dat er op de volumeregelaar van een MusicMan EVH "tone" staat.

De oplossing is het plaatsen van een 1nF condensatortje tussen de "hete" kant en de loper van je volumeregelaar.