PDA

View Full Version : neck thru bouwen... info gevraagd!



amon
26 februari 2004, 14:53
ik wil als het wil lukken een neck thru bouwen. het word mn eerste gitaar die ik bouw, maar ik dacht ach, als de neck mislukt haal ik die er alsnog af en zet ik er wel een fabrieksneckje op...

maar wat voor houtsoort is geschikt voor neck EN body? en hoe zit het met het fretten en toetsen? welk hout moet/kan ik gebruiken om de toets te maken en hoe wil ik die gaan fretten met al dat mm-werk?

mocht de neck thru lukken, kan de headstock dan ook meteen eraan blijve, of moet ik die eraf halen en onder zo'n hoek er weer oplijmen?

en waar moet ik nog meer op letten, behalve de scale enzo?

ik wil de elektronica van achteren doen, zodat er geen slagplaat op komt (net als bij veel ibanezjes), mocht dit ook niet lukken, dan wordt het gewoon een slagplaat...


mocht het helemaal mislukken, nemen we een nieuwe plank

Surferboy
26 februari 2004, 16:37
Maple is wel geschikt voor body en neck.....

Bassie79
26 februari 2004, 16:52
zie hier houtsoorten en beschrijvingen

http://www.warmoth.com/common/goodwood.htm

amon
26 februari 2004, 17:23
ok, bedankt voor de link adriaan...

amon
26 februari 2004, 17:39
Maple is wel geschikt voor body en neck.....

alle maple soorten?

amon
26 februari 2004, 18:26
mijn keuze is (denk ik) gevallen op een soort les paul standard body en die uiteraard gewoon lakken.
maar is dat wel zo handig voor een neck thru? ik bedoel, moeten die hol of solid?

vraagje over de lak:
welke lak kan ik het beste gebruiken? want 1 lak voor de body en 1 lak voor de neck geeft waarschijnlijk kleurverschillen en dat is nou net niet de bedoeling...

ik weet het, ik vraag veel, maar de bieb is dicht en ach, daar is dit forum toch ook voor...

amon
26 februari 2004, 18:26
mijn keuze is (denk ik) gevallen op een soort les paul standard body en die uiteraard gewoon lakken.
maar is dat wel zo handig voor een neck thru? ik bedoel, moeten die hol of solid?

vraagje over de lak:
welke lak kan ik het beste gebruiken? want 1 lak voor de body en 1 lak voor de neck geeft waarschijnlijk kleurverschillen en dat is nou net niet de bedoeling...

ik weet het, ik vraag veel, maar de bieb is dicht en ach, daar is dit forum toch ook voor...

bert k
26 februari 2004, 20:52
Als je een neck-tru maakt, dan zit alles, snaren, brug, pups, tot en met de mechanieken in feite op hetzelfde stuk hout. Wat je dan voor de body gebruikt is niet meer zo belangrijk, je kan er van alles voor nemen, wat je maar mooi vindt. En als je een heel mooi plankje voor de body hebt, kan je hem ook olieen of beitsen, dan blijf je het hout zien.

amon
26 februari 2004, 23:42
het was sowieso de bedoeling de gewoon te olien/beitsen.
maar de neck (en het deel van de body) is dus het beste om met maple te doen, en de rest (de zijkanten) van de body maken dus niet uit wat voor hout?

maargoed, een lp standard body, is dat te doen met neck thru?

ik ga morgen naar de bieb, kijken wat ze daar aan info hebben.

bert k
26 februari 2004, 23:49
Maple of mahonie, dat wordt ook veel gebruikt. En dan dan je een lange hals maken waar alles op komt, en dan twee helften van de body, boven en onder zeg maar, gewoon aan de zijkanten lijmen, of je haalt waar de pups en de brug komen hout weg, en je doet de body daar overheen laten vallen. Hmmm, beetje vaag verhaal...

amon
27 februari 2004, 00:07
Hmmm, beetje vaag verhaal...

ja, inderdaad, maar het is nog te volgen...
ik dacht idd al aan maple en dan een wat donkerdere kleur voor de 'zijkanten', maar nu zag ik op een site dat de breedte van de neck smaller is dan die van de elementen enzo en daar hadden ze nog 2 strips van 1,5cm ofzo naast de neck thru gelijmd en dan pas de helften vd body. mocht me dat lukken (en dat ga ik dan ook proberen) dan mag ik mezelf toch wel feliciteren en dan boeit het me niet meer of het fretten ofzo nog misluk. (maar het zou mooi zijn als die ook gewoon goed zouden komen...)

bert k
27 februari 2004, 12:07
Dat kan, met zo'n extra strip. Moet je een heel andere houtsoort nemen, das mooi. Maar ik neem aan dat je eerst de hele zaak in elkaar lijmt, en dan pas gaten voor pups gaat fresen. En dan maakt het niet meer uit hoe groot de pups zijn, je freest gewoon in 1 keer door.

Misschien kan je een kant en klare toets met gleuven of kompleet gefret kopen, das idd nogal lastig. Ik zou sowieso een aparte toets nemen, dus niet direct in het maple fretten.

amon
27 februari 2004, 13:18
ik dacht inderdaad ook al aan een voorgefrette, of in ieder geval voorgegleufde toets ja.

ik lijm eerst de hele boel aan elkaar (vierkant met uitsteeksel voor de hals) en dan pas de vorm en al het andere.
ik doe inderdaad die strips een hele andere houtsoort, de hals licht, dan donkere strips en de rest van de body tussenin...


hopelijk wordt het wat...
maar weet iemand een site met bouwtekeningen incl maten ed?
en is dat lp standard nou wel een goed idee om dat massief te doen? of moet dat echt hol (want aan een holle ga ik niet beginnen...).

michielv
1 maart 2004, 13:23
het was sowieso de bedoeling de gewoon te olien/beitsen.
maar de neck (en het deel van de body) is dus het beste om met maple te doen, en de rest (de zijkanten) van de body maken dus niet uit wat voor hout?

maargoed, een lp standard body, is dat te doen met neck thru?

ik ga morgen naar de bieb, kijken wat ze daar aan info hebben.

Nee, zou ik je afraden. Zowel de hals als de kop staan onder een bepaalde hoek en dat lijkt me met een doorlopende hals niet echt fijn te doen.

Daarnaast kun je voor de hals beter een laminaat maken van een paar dunnere plankjes. Die eerst uitzagen (grof) in de juiste vorm zodat je niet achteraf enorme dikke blokken hout moet weghalen. Nog een voordeel: je kunt houtsoorten met elkaar combineren (ziet er mooi uit en je kunt het geluid nog een beetje beinvloeden. Mahonie klinkt heel anders dan maple en zeker wanneer je een meer LP geluid wilt hebben is dat wel belangrijk).

Als ik al een gitaar met doorlopende hals zou maken koos ik voor een plat model, is veel eenvoudiger (ook met elementgaten frezen). Heb je al eens aan een firebird oid gedacht? Die hebben van origine ook doorlopende halzen 8-) .

Als laatste: een LP standaard is een massieve gitaar...... Alleen de cheapo jaren 70/80 kopieen zijn gemaakt van een plaatje triplex gebogen over een plank met balkjes maar die dingen fluiten als de neten!

California Jam
1 maart 2004, 17:34
het was sowieso de bedoeling de gewoon te olien/beitsen.
maar de neck (en het deel van de body) is dus het beste om met maple te doen, en de rest (de zijkanten) van de body maken dus niet uit wat voor hout?

maargoed, een lp standard body, is dat te doen met neck thru?

ik ga morgen naar de bieb, kijken wat ze daar aan info hebben.

Nee, zou ik je afraden. Zowel de hals als de kop staan onder een bepaalde hoek en dat lijkt me met een doorlopende hals niet echt fijn te doen.

Daarnaast kun je voor de hals beter een laminaat maken van een paar dunnere plankjes. Die eerst uitzagen (grof) in de juiste vorm zodat je niet achteraf enorme dikke blokken hout moet weghalen. Nog een voordeel: je kunt houtsoorten met elkaar combineren (ziet er mooi uit en je kunt het geluid nog een beetje beinvloeden. Mahonie klinkt heel anders dan maple en zeker wanneer je een meer LP geluid wilt hebben is dat wel belangrijk).

Als ik al een gitaar met doorlopende hals zou maken koos ik voor een plat model, is veel eenvoudiger (ook met elementgaten frezen). Heb je al eens aan een firebird oid gedacht? Die hebben van origine ook doorlopende halzen 8-) .

Als laatste: een LP standaard is een massieve gitaar...... Alleen de cheapo jaren 70/80 kopieen zijn gemaakt van een plaatje triplex gebogen over een plank met balkjes maar die dingen fluiten als de neten!

Het is niet alleen mooier maar er zit ook een gedachte anders. De echte redn is dat je het materiaal in/onder een bepaalde hoek zaagt (recht of bijv. kwartiers gezaagd) en die tegendraads, zeg maar de nerven in tegengestelde richting weer verlijmt. Op die manier voorkom je dat later de hals gaat krom gaat trekken of gaat torderen. Je zal niet de eerste zijn die een neck om z'n oren krijgt wanneer er voor de eerste keer snaren opkomen. Vegeet niet dat de trekkracht van een solid body zo'n 80 kilo bedraagd. Dat deze methode ook nog eens een leuk visueel effekt heeft is mooi meegenomen. :razz: Bovendien expirimenteren de echte bouwers met verschillende houtsoorten vanwege de klankkleur en daarna pas vanwege het effekt.

amon
1 maart 2004, 21:51
De echte redn is dat je het materiaal in/onder een bepaalde hoek zaagt (recht of bijv. kwartiers gezaagd) en die tegendraads, zeg maar de nerven in tegengestelde richting weer verlijmt. Op die manier voorkom je dat later de hals gaat krom gaat trekken of gaat torderen

ok, dat eerste gedeelte snap ik niet helemaal, bedoel ik dat ik niet alles met de nerf mee in de lengte moet zagen, maar sommige andere houten ook schuin door de nerf (niet haaks)?

en dat van dat kromtrekken, ik las ergens dat in een neckthru geen halspen hoeft. zou wel mooi zijn als dit waar is, scheelt denk ik ook wat moeilijke uren... maar is dit wel waar?

amon
1 maart 2004, 21:57
De echte redn is dat je het materiaal in/onder een bepaalde hoek zaagt (recht of bijv. kwartiers gezaagd) en die tegendraads, zeg maar de nerven in tegengestelde richting weer verlijmt. Op die manier voorkom je dat later de hals gaat krom gaat trekken of gaat torderen

(gvd, moet ik dit voor de 2e keer type, omdat ie het niet deed...)


maargoed.
ik snap je eerste verhaal niet helemaal, bedoel je dat ik een aantal delen van de hals met de nerf mee moet zagen en andere plankjes schuin (tussen haaks op de nerf en met de nerf mee in dus) moet zagen?

en over die neck met dat kromtrekken, ik las ergens op internet dat je bij een neckthru gitaar geen halspen in hoeft te bouwen. zou mooi zijn als dit klopt, scheelt wat klusuren, maar klopt dit wel?


ik heb nog tijd zat om goede ontwerpen te maken (les paul ben ik idd niet meer van plan, ik ben eens naar de instrumenten winkel gegaan en heb daar verschillende lp's erg goed lopen te bestuderen, maar ziet er nog te moeilijk uit). ik mag namelijk toch pas in de zomervakantie beginnen van mn ouders, vanwege mn schoolprestaties die niet bepaald goed zijn...

bert k
1 maart 2004, 22:31
Aaahhh, 1 x knopje drukken!!! Het wordt echt geplaatst :-D

Over die nerf weet ik niet zeker, maar het verhaal klinkt serieus genoeg om het ff uit te zoeken. Over de trussrod weet ik wel zeker: die moet er gewoon in. Necktroughs kunnen net zo goed kromtrekken als ieder ander, dus je zal wel moeten...

California Jam
2 maart 2004, 12:21
Amon, wat ik eigenlijk zeg is dat het bouwen van een solid body meer is dan wat planken aan elkaar lijmen en er gaten in frezen voor de pups. Eigenlijk zou je je eerst moeten verdiepen in houtbewerking en dan met name fijnhout zoals dat veel gebruikt wordt in de instrumentenbouw.
Ik denk dat jouw projekt een beetje te hoog gegrepen is en ik zou het knap van je vinden als je er toch wat moois van weet te maken. :wink:

amon
2 maart 2004, 17:19
hmm, hij deed het dus wel... en daarna nog een aantal keer ook...

maargoed, ik ga het in ieder geval wel gewoon proberen. mn eerste mislukking kan zijn dat de planken niet recht zijn en dat er naden ontstaan, mn 2de mislukking lijkt me de hals. ik wil denk ik ook maar eens een middagje naar vox humana gaan en eens kijken wat die lui mij allemaal aan te bieden (ook qua info) hebben.

michielv
3 maart 2004, 13:24
Khep de dubbele posts effe weggeveegd want dat lijkt nergens op :-)

Overigens moet ik California Jam wel gelijk geven: het klinkt niet alsof je ooit iets met hout gedaan hebt. Een middagje bij een bouwer rondhangen is altijd zinvol, kun je veel van leren.

Vraagje: heb je wel de nodige basisgereedschappen als lijmklemmen ed?

Een halspen is bedoeld om de hals te verstevigen en de tegenkracht eventueel aan een andere snaardikte aan te kunnen passen. Dat heeft niets te maken met de hals/body verbinding.

Als ik jou was zou ik eerst eens beginnen met het maken van een nieuwe gitaarbody en daar een bestaande hals op monteren. Later kun je altijd nog een complete gitaar gaan bouwen..

amon
3 maart 2004, 19:45
ik heb wel veel met hout gedaan hoor, maar dat waren hele andere dingen als een gitaar bouwen...
qua gereedschap moet het lukken en ik heb op school al gezien dat daar een 'figuurzaag' staat voor dikker hout en allerlei andere dingen (precieze boormachines tal van lijmklemmen, etc) is daar ook te vinden, dus mocht ik thuis iets missen, dan neem ik de plank(en) wel mee naar school

dat van die halspen, ik dacht zelf ook dat die er altijd in moet, maar omdat ik op een site las dat die niet in een neck-thru hoefde, dacht ik; ik zal het eens even vragen.

California Jam
3 maart 2004, 20:45
ik heb wel veel met hout gedaan hoor, maar dat waren hele andere dingen als een gitaar bouwen...
qua gereedschap moet het lukken en ik heb op school al gezien dat daar een 'figuurzaag' staat voor dikker hout en allerlei andere dingen (precieze boormachines tal van lijmklemmen, etc) is daar ook te vinden, dus mocht ik thuis iets missen, dan neem ik de plank(en) wel mee naar school

dat van die halspen, ik dacht zelf ook dat die er altijd in moet, maar omdat ik op een site las dat die niet in een neck-thru hoefde, dacht ik; ik zal het eens even vragen.
Dan moet je weten dat hout leeft en dus werkt endus krom gaat trekken. Vandaar de halspen. Deze heeft echter totaal geen nut als je alleen maar een groef freest en daar een pen in legt. Een halspen moet aan een kant geborgd zijn en aan de andere kant verstelbaar zijn. Om het effekt van holler of boller te krijgen moet de pen in het midden van de hals (of op twee punten) een knik hebben en op die plek kontakt met de hals hebben. Door de pen pen losser of strakker te zetten oefent de knik meer of minder druk op de hals uit waardoor deze dus holler of boller gaat staan. M.a.w. ook een halspen vereist kennis...
Over het hout; door lagen hout in (verschillende richtingen gezaagd) te verlijmen voorkom je het natuurlijke kromtrekken maar omdat de trekkracht van een in a gestemde solid body zo'n 80 kilo bedraagt is de halspen bedacht.

amon
3 maart 2004, 20:51
tja, ok, dat verhaal van die halspen weet ik dat dat niet even een ijzeren staafje in een gleuf is... (hoewel ik moet zeggen, dat ik daar nog het minst naar om gekeken heb). maar ik werd op het foute spoor gebracht door die site.

dat trekkracht verhaal wist ik ook, maar ik dacht juist dat als ik gewoon alles met de naad mee naast elkaar plak, dat dat steviger zou zijn dan sommige delen schuin ten opzichte van de naad te zagen. (het komt tenslotte uiteraard naast elkaar te zitten, niet op elkaar)

michielv
4 maart 2004, 09:41
Als je met "naad" nerf bedoelt: het verzagen waar eerder over gesproken werd (kwartiers) is niet schuin op de nerf maar heeft te maken met de manier waarop de boom oorspronkelijk verzaagd is. Kwartiers gezaagd hout is steviger dan vlak gezaagd (flat sawn) hout maar ook duurder omdat er minder planken uit een boom kunnen.

Het is dus niet de bedoeling dat je zelf het hout in de meest gekke hoeken gaat zagen maar dat je hout koopt wat door een houtzagerij al kwartiers dan wel vlakgezaagd is. Overigens: Fender gebruikt al 50 jaar vlakgezaagd hout voor hun halzen dus het kan wel :-)

Ennuh: zo'n "figuurzaag" voor dikker hout heet een lintzaag :)

amon
4 maart 2004, 15:50
Ennuh: zo'n "figuurzaag" voor dikker hout heet een lintzaag :)

lintzaag, precies...dat zeiden ze bij gibson ook toen de telecaster nieuw was bij fender:
"iedereen met een lintzaag en een plank hout kan dat maken."

(was het maar zo makkelijk.. :) )

michielv
5 maart 2004, 12:32
*grinnik* :cool:

Shaggy
16 maart 2004, 11:57
Hoe gaat het nou met je project .. ik zit ook te geilen op een eigen bouwproject maar ik zag dat alleen een ntb hals al 360 euro kost .. ik ben wel benieuwd.
Het is geen goedkope en makkelijke grap! Heb je al een body?

amon
16 maart 2004, 12:28
omdat het met school slecht gaat mag ik er niet aan beginnen van mn ouders, want ze zien het al gebeuren dat ik dan zoveel mogelijk met die bouw bezig ben en niks meer aan school doe. ik heb tot nog toe wat schetsen (simpele en uitgebreide) gemaakt, maar het project zelf moet nog wachten tot minstens in de zomervakantie, misschien nog wel langer, want ik heb nu mn geld uitgegeven aan een nieuwe versterker en wil een nieuwe gitaar kopen (ik krijg net de postbode aan de deur met de elementen). dus ik wacht er denk ik nog mee.

djgitarist
14 september 2005, 14:42
Ik ben ook van plan om zelf iets te gaan bouwen:

Ik dacht aan een tele of sg achtige body met minimalistische electronica. Ik heb al 1 dimarzio pafpro voor in de brug-positie.

Het lijkt mij lastig om een hals aan de body te bevestigen, daarom dacht ik ook aan een neck-through-body design. Bij Vox Humana verkopen ze voor 300-400 euro kant en klare neck-through-body's, is dat iets?

Mattia
14 september 2005, 18:13
Ik ben ook van plan om zelf iets te gaan bouwen:

Ik dacht aan een tele of sg achtige body met minimalistische electronica. Ik heb al 1 dimarzio pafpro voor in de brug-positie.

Het lijkt mij lastig om een hals aan de body te bevestigen, daarom dacht ik ook aan een neck-through-body design. Bij Vox Humana verkopen ze voor 300-400 euro kant en klare neck-through-body's, is dat iets?

Ja, 'duur' noem je zoeits.

Ga naar Carvin.com, kun je er ook een kopen, voor de helft van de prijs.

djgitarist
15 september 2005, 09:51
ok bedankt voor de tip!

Ik zie daar trouwens ook voor 99 euro een strat-slagplaat met 3 single coils die op 7 manieren kunnen worden geschakeld. Erg interessant, maar ja hoe klinken die pickups?