PDA

View Full Version : IS stemmen naar E gunstig?



florence
3 maart 2002, 15:13
Ik begin net te spelen, en stem mijn instrument gewoon in C. Nu kom ikhier iemand tegen die hem in e stemt, en wat grepen betreft makkelijker en sneller schijnt te spelen. Ik ben ik me aan het af vragen of het mischien beter is het maar direct in e te leren, maar hoe pakt dat uit in de practijk? Heb daar helemaal geen zicht op, en mischien kaqn een van de ervaren spelers me hier iets over duidelijk maken.

Groetjes, Florence

jaccoos
3 maart 2002, 16:35
meer dan 75% van de liedjes wordt in standaard e tuning gespeeld. als je begint is dit zeker makkelijk. later kun je andere stemmingen gebruiken zoals c, drop d, d of open e.

Peter_1
3 maart 2002, 16:42
Kan het zijn dat je twee zaken doorelkaar haalt?

Een gitaar is normaliter in E gestemd. Dit betekent dat de stemming van de snaren van de laagste naar de hoogste E-A-D-G-B-E is.

Echter de toonladder die je gebruikt zal waarschijnlijk C majeur zijn: C-D-E-F-G-A-B
Deze toonladder speel je echter op een gitaar met een open-E stemming.

Ik denk dat je je gitaar normaal gestemd hebt en dat er hier sprake is van een misverstand

florence
3 maart 2002, 16:52
Ok, nu sta ik dus helemaal op het verkeerde voetje. De stemming die zij hier heeft is niet EADGBA, maar ( en dan moet ik moeilijk gaan doen.)
snaar 6 en 5 stemmen op fret 7
snaar 5 en 4 stemmen op fret 5
snaar 4 en 3 stemmen op fret 4
snaar 3 en 2 stemmen op fret 3
snaar 2 en 1 stemmen op fret 5

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan, want ik zit ff vast.
Waar heb ik het nu over??

Florence

Peter_1
3 maart 2002, 17:01
Snaar 1 (laagste snaar stemmen naar E)
Snaar 2 is snaar 1 in fret 5
Snaar 3 is snaar 2 in fret 5
Snaar 4 is snaar 3 in fret 5
Snaar 5 is snaar 4 in fret 4
Snaar 6 is snaar 5 in fret 5

florence
3 maart 2002, 17:07
Op 2002-03-03 16:01, schreef Peter_1:
Snaar 1 (laagste snaar stemmen naar E)
Snaar 2 is snaar 1 in fret 5
Snaar 3 is snaar 2 in fret 5
Snaar 4 is snaar 3 in fret 5
Snaar 5 is snaar 4 in fret 4
Snaar 6 is snaar 5 in fret 5



Hier ben ik eergister mee begonnen, maar wat is nu die stemming die ik beschreef? Hij is wel sneller en simpeler te bespelen, alleen speelt ze veel barre grepen. Als dit nu makkelijker is, waarom gebruiken anderen deze stemming dan niet? Blijft nog de vraag voor mij open wat voor stemming dit ne is. (zelf weet ze het ook niet :sad: )

Flo,tje
---
Wil zo graag leren!

The Dude
3 maart 2002, 17:33
Ik heb niet veel verstand van alternatieve stemmingen. Alhoewel ik ze ook wel gebruik.

Maar volgens mij is dat wat jij beschrijft een open C (C G C G C e)

Ik maak zelf gebruik een of andere zelf utgevonden stemming.
- Ik stem alle snaren 1 stap terug van een standard tuning.
- Dan gaat de e snaar (nu een D geworden) in een C.
- En de g snaar (nu een F geworden) gaat weer omhoog naar een G.

Op deze manier kan je van die lekker lage akoorden mengen met hoog. En ze zijn gemakelijker te pakken dan normaal.

Dit soorten akoorden krijg je dan :
D|-------------------
A|-------------------
G|---3----5-----8----
C|---3----5-----9----
G|---3----7-----9----
C|---3----5-----9----

jaccoos
3 maart 2002, 19:30
ik heb ff snel een programma voor je opgezocht. ap guitar tuner. dan moet je een mic in je pc stoppen, deze bij je gitaar houden. of als je elektrisch speelt een verloop plug nemen en op de line in aansluiten. progje starten en tunen. dit is heel simpel. en morgen naar de winkel om een echt stemapparaat te kopen. http://upcnl.tucows.com/files6/APGuitar.exe

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: jaccoos op 2002-03-03 18:30 ]</font>

Peter_1
3 maart 2002, 21:25
Wie heeft je eigenlijk gezegd dat je je gitaar in C moeten stemmen. Lijkt me namelijk erg onlogisch als je net gitaar leert spelen.

99% van de literatuur, met accoorddiagrammen en toonladdervingerzettingen (lijkt me handig als je net begint) is dan niet te gebruiken.

Kitaarhiero
3 maart 2002, 21:45
Misschien is het wel zo dat hij door middel van de C stemt, zoals een piano (die trouwens op A gestemt is).

Peter_1
3 maart 2002, 21:56
Je zou verwachten dat je de a toets gebruikt op de piano om je gitaar mee te stemmen.

Persoonlijk kan ik me niet goed voorstellen dat je een gitaar naar C-stemt. Of de spanning op de snaren is veel te hoog of veel te laag. Op een drop-D loop je al aardig de kans dat de lage-D snaar loopt te buzzen tegen de frets, als je nog eens een keer een hele noot verlaagd lijkt mij dit alleen maar erger worden.

Ik denk nog steeds dat er hier een open-e stemming en een c-majeur toonladder doorelkaar worden gehaald.

Men noemt een gitaar ook wel eens een C-instrument en een blaasinstrument ook wel eens een Eb-instrument. Dit heeft te maken met de manier waarop bepaalde muziek wordt genoteerd.

sleep_to_saturate
4 maart 2002, 15:31
Op 2002-03-03 15:52, schreef florence:

snaar 6 en 5 stemmen op fret 7
snaar 5 en 4 stemmen op fret 5
snaar 4 en 3 stemmen op fret 4
snaar 3 en 2 stemmen op fret 3
snaar 2 en 1 stemmen op fret 5

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan, want ik zit ff vast.
Waar heb ik het nu over??

Florence
Dit analyserend vanuit de C als begintoon zou je deze stemming hebben:
C G C E G C
naar E terugvertalend zou dit dus zo zijn:
E B E Gis B E - die stemming is dus precies een open E.
Dus in jouw geval stem je inderdaad een open C. Nou wordt het weleens gebruikt inderdaad zo'n open stemming. Ik zelf ook. Maar het lijkt me moeilijk akkoorden leren als je net begint. Stemapparaatje kopen lijkt me een goed idee. :smile:

florence
5 maart 2002, 16:18
ok ik heb maar een stem apparaatje aangeschaft, en speel in de meest gebruikte setting EADGBE. bedankt voor de hulp en adviezen allemaal.

Flotje,
--
met zere vingertjes

Neals
27 maart 2002, 14:55
Ik ben gek op dropped D
maar jah, das weer persoonlijk