PDA

View Full Version : Volgorde



Globetrotter
26 februari 2004, 13:34
Hoi!

Ik heb op korte tijd een aantal 2de hands pedaaltjes gekocht, en der komen er in de nabije toekomst nog bij. Intussen zijn 't er al enkele, en der komen der nog bij en aangezien ik compleet geen idee heb in welke volgorde ik ze best aansluit (qua veiligheid, qua beste klank) vraag ik het dus aan jullie.
Huidige pedaaltjes:
- Boss DS1 (gewone distortion)
- Boss PH2 (phaser)
- Vox Wah
- Boss stemkastje, gewoon, niet de pedaal...

Toekomstige pedaaltjes:
- Elektro Harmonix Small Clone Chorus
- Ibanez Tubescreamer 9
- Fuzz Face
- misschien nog een Big Muff, afhankelijk wat ik uit de Fuzz Face krijg
én naar de zomer toe:
- een multi effectenbak; bv. de Boss GT6...

Ik heb een versterker met send return... Kunnen jullie (toch al zeker voor de huidige effectjes) een goede volgorde geven? Alvast bedankt!
:wink:

BartL
26 februari 2004, 13:41
Sooooooooooow, meneer heeft inkopen gedaan :-D
Ik zou zeggen, vergeet die multi-effect & hou het bij losse pedaaltjes!

Die BOSS DS-1, krijg je daar ook overdrive achtige distortion uit? Ik bedoel: klinkt hij met een beetje distortion ook goed?

Lucky
26 februari 2004, 15:00
ik zou zeggen de pahser voor de distortion (ds1 en ts9), de fuzz voor de distortion, de wah na de distortion, chorus na de de distortion maar voor de wah.
phaser en fuzz moet je even uitproberen wat je het lekkerst klinkt.
veiligheid hoef je je geen zorgen om te maken...alleen wat je mooi vindt.

Je kunt als richt lijn vraag gebruiken will ik een phaser tone vervormen...of wil ik een vervormde tone phasen...

je kunt ook je ts9 voor de fuzz zetten ...of als laatste en als clean boost gebruiken...
experimenteer...dat is het beste!

dus als richtlijn
fuzz - phase - ts9 - ds1 - clone - wah
en dan lekker gaan wisselen

tuner uit je signaal lijn (enorme tonesucker)
multieffect in de prullenbak

Globetrotter
26 februari 2004, 15:39
- en is de TU2, de pedaaltuner van Boss ook een tonesucker?
- mijn DS 1 is enkel goed voor wat distortion bij riffs en solo achtige dingen... in sommige gevallen beter dan de distortion op mijn versterker... De TS, of de Fuzz Fave, of zelfs een Bug muff zouden er nog bijkomen om nog vettere drive te bekomen, of om een langere sustain bij toonladders en riffs...
- de wah na de overdives en distortions, is dat goe? Zit er op een Boss DS1 geen preamp (gelijk op een folk gitaar) waardoor je ne power boost op de input van die wah gaat krijgen? Vroeg me da af... Die wah mag niet kapot, hij is 2dehands nieuw, en momenteel mijn grootste oogappel! :wink:

BartL
26 februari 2004, 16:04
Er kan normaal gesproken niets beschadigd worden, maakt niet uit welke volgorde. (Volgens mij)

Trouwens...een TS9 wat is het precies voor een pedaal? Ook te gebruiken voor hardrock-akkoorden & tokkel-achtige shit met eenbeetje distortion?

Nielsje
26 februari 2004, 16:07
weet je dat niet?\

ga je schamen!!!!!

foei!

das een ibanez tubescreamer :)

BartL
26 februari 2004, 16:19
Jaja, da wist ik al een jaar. Ma ik heb dr nog nooit eentje getest ofzo :-?
In het zuiden hebben ze hem nergens inde winkels (waarvan er al niet veel zijn)

Is het pedaal te gebruiken voor soft/hard-rock akkoorden e.d.?

Zou je het als een vervanger voor een DS-1 kunnen zien?

ReinoutV
26 februari 2004, 16:20
Vaak wordt de wah als eerste in je signaallijn gezet. Op guitargeek.com kan je veel van dat soort setups bekijken. Experimenteren werkte het best. Er zijn al redelijk wat topics over dit onderwerp geweest, dus als ik jou was zou ik even de zoek-functie gebruiken.

Wilson
26 februari 2004, 23:16
Jaja, da wist ik al een jaar. Ma ik heb dr nog nooit eentje getest ofzo :-?
In het zuiden hebben ze hem nergens inde winkels (waarvan er al niet veel zijn)

Is het pedaal te gebruiken voor soft/hard-rock akkoorden e.d.?

Zou je het als een vervanger voor een DS-1 kunnen zien?

ik heb een ts 9, en voor hardrock heeftie toch wat te weinig gain. Het is een lichte overdrive. Ik gebruik em zelf in combinatie met mn strat voor ook voor powerchords en dergelijke, maar dat is meer omdat ik niets heb met meer gain. hij is wel heel geschikt voor lichte rock en als clean/solo boost en natuurlijk voor een lekker bluesy overdrive

Nielsje
26 februari 2004, 23:30
inderdaad..

hij is erg goed voor om je geluid net een tikje te geven..

bluesy dingen, maar ook voor een lekkere lichte drive..

tis niets voor hardrockers enzo, vind ik..

ik vind het opzich wel een lekker iets, ik hou wel van die lichte drives..


die luisteren (vind ik) heel goed, naar wat je speelt, bij een super zware distortion klinkt alles het zelfde.

Fuhgawz
27 februari 2004, 13:31
Ikzelf vind de wah beter klinken voor de distortion dan erna. De phaser is naar mijn mening precies andersom. Je kunt dan bijvoorbeeld de fuzz of DS-1 gebruiken voor akkoorden en de tube screamer er bovenop gooien om solo's te boosten. Ik denk dat deze volgorde het beste klinkt:

Vox Wah -> Fuzz -> DS-1 -> Tube Screamer -> Small Clone -> Phaser

Maar zoals al eerder is gezegd is het een kwestie van smaak, dus je kunt het beste gewoon zelf kijken hoe jij het het beste vindt klinken.
Veel succes ermee!

Nicci
27 februari 2004, 14:57
dus als richtlijn
fuzz - phase - ts9 - ds1 - clone - wah
en dan lekker gaan wisselen


beetje vage richtlijn.

normaal gesproken plaats je de wah eerst.
daarna de overdrives
daarna de moduleerders (phaser, smallclone)

deze laatste categorie wil het ook goed doen in de effectloop.

Lucky
27 februari 2004, 16:29
oeps
jullie hebben gelijk!

inderdaad, wah voor vervorming!
(heb ik zelf ook :) )

ik was zeker even in de war...
maar goed het blijft een kwestie van smaak natuurlijk