PDA

View Full Version : Lief dagboek,



Bouke
26 februari 2004, 09:33
Lief dagboek,

Gisteravond heb ik voor het eerst mijn Twin Amp op 15 Watt (!!) gespeeld. Twee buizen eruit, amp op low outputpower. Wauw! Eindelijk tijdens een repetitie op aanvaardbaar volume (nog net, want 15 Watt buizen over 2x12 speakers blijkt nog steeds onaangenaam hard te gaan :D) gespeeld. Heerlijke break-up en zeer dynamisch reageren op het spel op de gitaar. Ik had nog nooit echt de Twin goed over z'n nek gehad, los van met de Claysjiun PowerSoaker, en het klinkt beter dan ik verwacht had. Gewoon de amp zonder fx, soms beetje boosten voor dikke solo's, en gaan met dat ding. Nu kon de Twin op 4,5 en daar begon de break-up. De Twin op 100 Watt max power kan tijdens repetities op 1,5 of zo en daar leeft 't niet, niemand thuis, zeg maar. Nu is ie max 60 Watt en low 15 watt en da's een lekker bereik voor mijn amp. Heb ik net 4 nieuwe Svet's Winged C 6L6'en besteld mij vd Haar... Nou ja, twee op voorraad dan maar :D

Ben weer een beetje verliefd geraakt op mijn ampje, lief dagboek. Onze relatie zat al een tijdje in een dipje, een sleur zeg maar. Ze vertrouwde me ook niet meer omdat ik een paar keer was vreemdgegaan met een andere, digitale, pre-amp over haar gevoelige eindbuisjes. Kon ze dus niet tegen. Nu is alles weer redelijk goed en ze vindt mijn idee om eens een triootje te gaan doen met een Super Reverb nu ook wel aantrekkelijk worden. Geen partij voor haar denkt ze, omdat zij wel 12 inch speakers heeft. Ik denk beter te weten maar daar moet ze zelf maar achter komen...

Lief dagboek, ik ben blij dat ik deze ervaring even met je kan delen. De kriebels in mijn buik krijg ik inmiddels weer een beetje onder controle.

Groets,

Bouke







8-)

pimmetje
26 februari 2004, 10:44
Lekker he, zo'n bakkie dat je een beetje open kan draaien...
Er gaat dan idd niets boven lekker direct erin spelen... geen gezeik met fx en zo.

Je zou ook nog 'ns kunnen proberen om er andere speakertjes aan te hangen. Misschien dan net een tikkeltje minder efficiente dan er nu in hangen (wat voor hangen er eigenlijk in?), zodat je je amp nog wat verder open kan/moet schroeven. Een amp begint immers pas rond de 6 of 7 echt te klinken :D.

Daarvoor is 't wel jammer dat Fender (vooral bij z'n reissues) zo'n lage impedantie gebruikt. Vaak een parallelschakeling van meerdere 8ohmers, zodat 't uiteindelijk 2 of 4 ohm hoort te draaien. Dat beperkt de mogelijkheden om lekker te klooien met speakers en schakelingen wel...

Sj03rd
26 februari 2004, 12:17
LOL

Bouke
26 februari 2004, 13:01
Lekker he, zo'n bakkie dat je een beetje open kan draaien...
Er gaat dan idd niets boven lekker direct erin spelen... geen gezeik met fx en zo.

Je zou ook nog 'ns kunnen proberen om er andere speakertjes aan te hangen. Misschien dan net een tikkeltje minder efficiente dan er nu in hangen (wat voor hangen er eigenlijk in?), zodat je je amp nog wat verder open kan/moet schroeven. Een amp begint immers pas rond de 6 of 7 echt te klinken :D.

Daarvoor is 't wel jammer dat Fender (vooral bij z'n reissues) zo'n lage impedantie gebruikt. Vaak een parallelschakeling van meerdere 8ohmers, zodat 't uiteindelijk 2 of 4 ohm hoort te draaien. Dat beperkt de mogelijkheden om lekker te klooien met speakers en schakelingen wel...

Hey Pimmetje,

Ja man, lekker dynamisch van heel gevoelig tot knallen op dezelfde volumestand. Wel even wennen, want dat was ik niet gewend, maar op dezelfde repetitie begon ik het spelen met dynamiek al een beetje te leren :D

Ik ga volgende week de 4x10 cab van mijn bassist er aan hangen :D Kijken hoe dat klinkt. Ik ben erg vóór expirimenteren en ik knoop er zo wat (bij) aan. De amp is schakelbaar 4-8-16 Ohm (met 4 eindbuizen - met twee buizen 8 en 2 klopt dat?). Ik heb er 2x 8 ohm 12" Fender speakers in (p/n 026488 en verder de volgende getallen 12774 en 67-97220060 G1) die serieel aangesloten zijn. Dus eigenlijk 16 Ohm op de amp maar ivm met buizen trekken staat de amp nu op 8 ohm (moest van het fenderboekje :D).

Ken jij deze speakers? Verder nog leuke ideeetjes om te proberen?

Ik had de speakers een tijdje parallel geschakeld zodat ik met een 4 ohm powersoak kon klooien. Dat werkte opzich prima, maar de powersoak (Claysjiun 1.02 50%) topte hoog af, zeker op lagere volumes. Ik heb dat laatst opgelost door een EQ in de fx-loop te zetten en daar weer wat hoge freq's te boosten. Dat werkte prima. Op die manier kon ik heel veel klankkleuren maken op aangenaam volume met buizen oversturing. Maar toen ik de amp 15 watt maakte kon die nog verder open en klonk het allemaal nog beter, uiteraard. Een powersoaker is leuk voor bepaalde situaties als het écht zacht moet.

Groets,

Bouke

Jools
27 februari 2004, 14:56
hahaha

RRRobin
27 februari 2004, 16:31
wuhahahahha :D
vet :D

pimmetje
28 februari 2004, 16:41
Ik ga volgende week de 4x10 cab van mijn bassist er aan hangen :D Kijken hoe dat klinkt. Ik ben erg vóór expirimenteren en ik knoop er zo wat (bij) aan. De amp is schakelbaar 4-8-16 Ohm (met 4 eindbuizen - met twee buizen 8 en 2 klopt dat?). Ik heb er 2x 8 ohm 12" Fender speakers in (p/n 026488 en verder de volgende getallen 12774 en 67-97220060 G1) die serieel aangesloten zijn. Dus eigenlijk 16 Ohm op de amp maar ivm met buizen trekken staat de amp nu op 8 ohm (moest van het fenderboekje :D).

Ken jij deze speakers? Verder nog leuke ideeetjes om te proberen?

Ik ken die speakers niet, maar om eerlijk te zijn ben ik over 't algemeen niet erg onder de indruk van de fender design speakers. Dit zijn dan eigenlijk Eminence speakers voor Fender... maar ok...

Als je van experimenteren houdt, kan je met speakers je hart ophalen. 't Is gewoon absurd hoeveel verschillende speakers er zijn en hoeveel invloed dat op je geluid heeft.

Je bent zo te merken ook nogal op zoek naar een wat meer vintage geluid. Dan zouden een paar stuks Jensen P12N (tweed twin) of C12N (blackface twin reverb) volgens mij heel wat schelen. Weber maakt ook hele fijne vintage-style speakers... maar misschien dat je via ebay, marktplaats en zo eerst juist leuk wat kan proberen aan speakertjes die je tenminste direct weer voor dezelfde prijs kwijt kan raken.


Ik had de speakers een tijdje parallel geschakeld zodat ik met een 4 ohm powersoak kon klooien. Dat werkte opzich prima, maar de powersoak (Claysjiun 1.02 50%) topte hoog af, zeker op lagere volumes. Ik heb dat laatst opgelost door een EQ in de fx-loop te zetten en daar weer wat hoge freq's te boosten. Dat werkte prima. Op die manier kon ik heel veel klankkleuren maken op aangenaam volume met buizen oversturing. Maar toen ik de amp 15 watt maakte kon die nog verder open en klonk het allemaal nog beter, uiteraard. Een powersoaker is leuk voor bepaalde situaties als het écht zacht moet.

Een powersoak geeft idd toch niet echt het geluid dat je wilt. Je speakers krijgen dan gewoon te weinig voor hun kloten. Net als buizen, gaan veel speakers ook lekkerder klinken als je ze een beetje laat werken.

Mr.Jay
29 februari 2004, 19:30
[quote="pimmetje]
Ik ken die speakers niet, maar om eerlijk te zijn ben ik over 't algemeen niet erg onder de indruk van de fender design speakers. Dit zijn dan eigenlijk Eminence speakers voor Fender... maar ok...

67 = eminence. Niet de mooiste speakers in die Twin.
Fender Design stikkers zitten gewoon op alle Fender speakers, maar kunnen ook Oxford, CTS e.d. zijn.


>Je bent zo te merken ook nogal op zoek naar een wat meer vintage geluid.
T'is al beslist geen vintage versterker die Twin.

JaY