PDA

View Full Version : Hamer Centaura



Iced Dragon
26 februari 2004, 09:29
Hallo,
heeft iemand ervaring met deze gitaar (of met Hamer in't algemeen)?
Ooit op het punt gestaan om er een te kopen maar ben dan op mijn dinky gebotst. Het lijkt me anders wel een leuk gitaartje maar blijkbaar maken ze ze nu niet meer. Is dit eigenlijk een kwaliteitsgitaar of eerder goedkope brol (indertijd, ca'98, vroegen ze 800€ bij Verschelde in Kortrijk, maar 1250€ bij Piens :roll: ).
Als ik anders ooit eens op één bots zou ik wel geïnteresseerd zijn.
Weet iemand welke elementen er oorspronkelijk inzitten?

tnx,
Bjorn

Negative K3 fan
26 februari 2004, 12:08
hamer zijn kwalitatief erg goede made in usa gitaren, je ziet ze alleen zo fucking weinig (in nederland). Zit tegenwoordig een beetje hetzelfde idee achter als heritage en kramer enzo.

keef
26 februari 2004, 13:20
Dit is mijn USA archtop. Check HC over Hamer reviews - je zult heel wat enthousiaste verhalen tegenkomen. Afwerkingsgraad en kwaliteit is gemiddeld (veel) beter dan Gibson, maar prijzen veel lager. :)
http://www.lilypix.com/photos/data/a02ffd91ece5e7efeb46db8f10a74059/1737_p24432.jpg
http://www.lilypix.com/photos/data/a02ffd91ece5e7efeb46db8f10a74059/1737_p24432.jpg

Vexx
26 februari 2004, 17:08
Ziet er goed uit, keef...

NEEE.... mag... niet... kopen... moet... geld.. sparen..!!

Damn GAS.. :lol:

glacius
26 februari 2004, 18:47
wat een goddelijk mooie gitaar,... wat heb je daarvoor betaald ??

Joop M
26 februari 2004, 20:15
Hier nog een paar let niet op de eerste Gibson
http://www.lilypix.com/photos/showalbum.php?aid=1737&uuid=379
Met SD '59 en JB pickups
staat er een te koop voor 1400 euri
Grz Joop :lol:

Sicky61
27 februari 2004, 01:48
Hier nog een paar let niet op de eerste Gibson
http://www.lilypix.com/photos/showalbum.php?aid=1737&uuid=379
Met SD '59 en JB pickups
staat er een te koop voor 1400 euri
Grz Joop :lol:
Die junior is mooi :P

marc_o
27 februari 2004, 10:16
prachtige bak, je ziet ze inderdaad zelden. Gary Moore had er nog een signaturemodel van, maar die had ie wel meer.
Ik vind persoonloijk dat de kop soms wat groot lijkt als je de gitaar in z'n geheel ziet, maar dat is mijn bescheiden mening.

Nielsje
27 februari 2004, 10:29
.. ik heb wel eens van die begin jaren 80 les paul klonen gezien..

ongeloofelijk mooi..

ik denk niet dat je snel een miskoop doet met een hamer..

Het enige wat ik niet mooi vind zijn hun superstrat modellen, maar goed, misschien komt dat ook wel dat ik geen superstrat fan ben..

Iced Dragon
27 februari 2004, 10:59
foutje

Iced Dragon
27 februari 2004, 11:03
http://www.hamermuseum.com/Centauras/TChen%20Centaura%20copy.jpg

nou, ik vind dit een prachtige gitaar, misschien dat de head idd wat breed overkomt maar het heeft wel iets...
er is een een extra schakelaar, een 'thick'-switch of zoiets. Geeft een chorus effect, klopt dit? Is dit gewoon parallel naar serie schakelen of zo?
vind het blank toetsenbord met de dots aan de bovenkant prachtig en niet alledaags... :)

jorrit
27 februari 2004, 12:47
vette gitaar! weer eens wat anders als zo'n ibbie super strat!

die hamer (double cut ofzo?) is trouwens ook erg gaaf!

Joop M
27 februari 2004, 13:09
Hamer was vroeger al een populaire gitaar vooral in het hardrock gebeuren.
Maar was maar mondjesmaat te koop omdat ie onwijs duur was.
Dus toen kwam Ibanez op de markt met zijn (vind ik) klonen voor een stuk lagere prijs ,en werdt ook daarom populair ( mede door Steve Vay)
Maar ik blijf zeggen dat deze niet aan de Hamer kon tippen
Grz Joop

Joop M
27 februari 2004, 13:09
Hamer was vroeger al een populaire gitaar vooral in het hardrock gebeuren.
Maar was maar mondjesmaat te koop omdat ie onwijs duur was.
Dus toen kwam Ibanez op de markt met zijn (vind ik) klonen voor een stuk lagere prijs ,en werdt ook daarom populair ( mede door Steve Vay)
Maar ik blijf zeggen dat deze niet aan de Hamer kon tippen
Grz Joop

BLOK182
27 februari 2004, 22:24
Die Archtop is oppergeil, zit er al een tijdje op te gassen, MOOI 8-)

Luigi
27 februari 2004, 23:05
er zijn ook (ik geloof) Koreaanse versies van. Iemand ervaring daarmee?

jorrit
29 februari 2004, 15:52
( mede door Steve Vay)

tis vai... 8-)

maylingjv
29 februari 2004, 19:56
ik vind die hamer gitaren echt geil,zowat dezelfde kwaliteit als die dean gitaren he,ni ? gibson is er echt brandhout tegenover (allee ja kvind de gibsons van nu zowiezo al brandhout :-D )

birt
29 februari 2004, 20:14
http://cgi.benl.ebay.be/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=3707840150&category=2384

Epitheton
11 mei 2004, 21:59
Wow wat een ouwe thread, lol

Nou Iced dragon, Die Centaura die jij hier heen gelinkt heb is van mij =P
Hier's een grotere foto ervan:
http://img39.photobucket.com/albums/v120/swooptail/Hamer_CentauraSun.jpg

Hamer's zijn echt top!!! Ik wil er meer, lol

Hier is een P-90 special die ook van mij is
http://img39.photobucket.com/albums/v120/swooptail/White92P90Special.jpg

*edit.... Ohhh ja en die schakelaar, is een mid boost switch =)

gerrekat
11 mei 2004, 22:19
HAMERs zijn vet...ik vind eigenlijk vooral de standards vet (explorers) zeer hoge kwaliteit!

Ik weet zeker dat ik een keer een standard ga kopen, vooral bekend van Rick Nielsen natuurlijk (Cheap Trick)!


Hamer en DEAN hebben inderdaad een connectie...ze maakten beide GIBSON copieen met een hele eigenzinnige touch en waren kwalitatief superieur, beiden kwamen uit Chicago en zijn opgestart halverwege de jaren 70.

Dean Z vertelde me dat hij in die tijd zeer goed contact had met de man achter HAMER (ben zijn naam effe vergeten)...

Ik zou graag een mooie begin jaren 80 standard willen bemachtigen, ik vind ze echt geweldig!

Epitheton
11 mei 2004, 22:26
Hmmmmm een Standard......ooit zal ik ook zoeen kopen =)

(*Niet van mij trouwens)
http://img39.photobucket.com/albums/v120/swooptail/standard2.jpg

gerrekat
11 mei 2004, 22:30
DIE IS GEEEEEIIIIL! waar staat die te koop, van wie is ie?

Epitheton
11 mei 2004, 22:40
Hehehe.... die heb ik van Hamer Fan Club, van een gast in America, die was een custum order, hij had toen zelf het hout uitgezocht bij Hamer's Fabriek.

Het enige wat ik niet van Dean kan uitstaan zijn de "headstock's" Mijn god wat vindt ik die lelijk, maar verder zien hun USA Deans er mooi uit, kwa constructie en toon zijn ze ook goed hoor ik.

Iced Dragon
11 mei 2004, 22:51
he, hopelijk vind je het niet erg van die foto.
Ik vind dat een prachtige gitaar, vooral die afwerking. Op't punt gestaan om er een te kopen. ze hadden er zo een bij Piens maar had het geld niet. En toen ik er echt een wou kopen hadden ze alleen nog een witte chapparal. Ben dan maar m'n de Dinky gegaan..kostte bijna twee maal zoveel...
Later was ik nog gaan informeren in een kleine winkel en ze konden er nog aanraken voor slechts 800€ of zo (spreek hier van 1998) omdat ze failliet waren of zo???
Had er toen beter 1 gekocht.
Heb die gitaar eigenlijk leren kennen via Michael Fath's Rock Gitaar CDI.
Zijn doubleneck is ook prachtig : Candy apple red met een zwarte roos.

Zijn dat de originele elementen die je erin hebt zitten? Nog de originele brug?

Epitheton
11 mei 2004, 23:00
Chapperal's waren als betere gitaren beschouwd.... Als bolt-ons waren de Californians het meest populairst, dan Chappy's. Centaura's waren nooit echt zo goed ontvangen, dat kwam meestal door hun finish(behalve voor mijn sunburst), die waren meestal graniet kleurig of zo(je kan er een bekijken bij Kees Dee dacht ik) De Centaura zou eigenlijk de Steve Steven's(Billy Idol) III heten, maar die is toen naar Washburn gegaan, dus hebben ze toen de naam veranderd.


En nee hoor ik vindt het niet erg dat je die foto gebruikt hebt. Die elementen zijn precies hetzelfde als wat er in die foto staat, 2 Duncan Vintage Strat pickups(neck/middle) en ee Duncan JB in de brug. En de originele Hamer Flyod Rose Brug(die nu geblockt is hehe) En de prijs was ongeveer 700 Euro, dus echt niet slecht voor een handgemaakte instrument.

Iced Dragon
11 mei 2004, 23:08
ik zou ze ook enkel in die sunburstfinish willen.
wist niet dat de centaura's maar zo laag geapprecieerd werden?
weet wel dat het niet de kwaliteit is van een 2000€ gitaar maar waarmee kun je ze dan vergelijken? Toch beter dan de Ibanez RG's, niet?

Epitheton
11 mei 2004, 23:19
Ik weet wel dat Hamer aan De top zat in de jaren 80. En verder vergelijkbare instrumenten waren Jackson's en Charvels. En ik weet niets over Ibanez. Maar als het aan mij lag zou ik eerst een handgemaakt instrument kopen dan een die over het algemeen door machines gemaakt werden(PRS,Gibson,Fender,Ibanez ect.)

Iced Dragon
11 mei 2004, 23:20
hoe werkt die 'thick' switch nu precies? geeft dat niet een soort chorus effect of zo?

Epitheton
11 mei 2004, 23:27
Die switch is een mid boost switch, dus als je het aandoet is er een soort compresde sound die juist de Mid frequensies van de gitaar meer naarboven brengt, vooral voor solo's enzo is het handig.

Iced Dragon
11 mei 2004, 23:30
ach zo!!
het mysterie eindelijk verklaard! bedankt. 8-)

is dat actief of zo? met een batterij bedoel ik.

'k ga nu maar gaan slapen. Bedankt voor de toelichtigen.
zal er zeker ooit nog een kopen! maar eerst een poweramp.

Epitheton
11 mei 2004, 23:36
hehehe geen probleem graag gedaan

nee, hij is niet actief, dus als e die knop omdraait gaat de volume niet omhoog :D

gerrekat
12 mei 2004, 06:42
Hehehe.... die heb ik van Hamer Fan Club, van een gast in America, die was een custum order, hij had toen zelf het hout uitgezocht bij Hamer's Fabriek.

Het enige wat ik niet van Dean kan uitstaan zijn de "headstock's" Mijn god wat vindt ik die lelijk, maar verder zien hun USA Deans er mooi uit, kwa constructie en toon zijn ze ook goed hoor ik.


Vind meestal de flametops op HAMERs wat minder maar deze is echt fukking mooi en het is helemaal mijn kleurtje dat ingelegde MOP HAMER logo maakt het helemaal af...vind deze echt super!


Een gast die ik ken is HAMER collector en heeft een paar standards uit de jaren 70, die zijn nara ik meen zeer zeldzaam,...

Epitheton
12 mei 2004, 12:28
Vind meestal de flametops op HAMERs wat minder maar deze is echt fukking mooi en het is helemaal mijn kleurtje dat ingelegde MOP HAMER logo maakt het helemaal af...vind deze echt super!

Meeste Flametops zijn eigenlijk veel mooier in persoon dan op foto, dat komt door de manier hoe ze hun verf aanbrengen. Ze doen namelijk een doorzichtige laag vervolgens de kleur laag ect. wat het dan een soort 3-d effect geeft. Maar de laatste tijd komt Hamer met verschrikkelijk mooi spul naar buiten, als je al de custom orders ziet die er bestelt worden wordt je echt ziek van hehehe.

en ja Standards uit de jaren 70's zijn echt een van de meest zeldzame Hamer's die er zijn.

gerrekat
12 mei 2004, 12:33
Ik weet er alles van HAHAHHA. ik ben gek op mooie flametops....

ik heb vorige maand een custom DEAN V besteld met een natural top die wordt echt megageil!

deze HAMER vector is ook gaaf!

http://i1.ebayimg.com/01/i/01/c8/ba/32_3.JPG

Iced Dragon
12 mei 2004, 15:09
Wat is het hout in de body? heb gehoord swamp-ash, klopt dit?

Epitheton
12 mei 2004, 15:39
Bedoel je die van mij of die Vector hierboven?

Mijn Centaura is swamp-ash(net als meeste telecasters en strats), met maple fretboard en 1 stuk maple neck. Die Special is 100% mahonie(3 delig neck) en een rosewood fretbord

Die vectr boven is mahonie met maple top. En hoogst waarschijnlijk een 3 delig mahonie neck / rosewood fretbord.