PDA

View Full Version : Constructie Jazzgitaar



prs
26 februari 2004, 00:33
Hallo allemaal,

Ik zat vanavond eens te denken. Hoe is een jazzgitaar eigenlijk geconstrueerd?
Ik zal mijn vraag wat specificeren. Als je bijvoorbeeld de bedrading wilt laten vervangen, hoe komt men daar dan bij? (je kunt niet even zoals bij een telecaster of stratocaster de slagplaat eraf schroeven).
En hoe krijg je een hals los (als je bijvoorbeeld opnieuw gaat laten fretten) als de schroeven van binnenuit (dus vanuit de body) in de hals (Neck block) bevestigd zijn.
Hoe kom je daar ooit bij?
Groeten,
PRS

Punt
26 februari 2004, 01:05
Bedrading benader je via f-holes en de gaten waar elementen in zitten.
Even snel potmeters verwisselen is er niet bij, dat is een zware operatie :)
Met touwtjes aan de potmeters om alles weer terug te kunne plaatsen enzo.
De nek schroef je niet los, dat doe je met een gelijmde LP nek toch ook niet...

prs
26 februari 2004, 01:28
Je laat de nek gewoon aan de gitaar zitten als hij gefret wordt?
Je zegt "een gelijmde LP hals". Maar als de gitaar van binnenuit (vanuit de klankkast) met 2 schroeven is vastgezet in het neckblock, wat dan?
Dan kun je hem toch losmaken? Of laat je hem gewoon zitten als hij gefret wordt?

wietse
26 februari 2004, 07:13
zou kunnen , de hals losmaken maar hoe ?
je kan er immers niet bij , dus mooi laten zitten want je gaat niet het bovenblad er afhalen om bij die schroeven te komen.

sickpunk
26 februari 2004, 07:18
die potmeters is werkelijk waar een gekloot(hbe alle bedrading van m'n oude EKO moeten vervangen, alles was verrot...:S) ben er een paar uurtjes zoet mee geweest:P(is natuurlijk ook geen bedradings schema meer van, en al die dingen, weer door de gaatje wurmen...:S) en die hals, tjah.. die krijg je er van ze lang zal ze leven niet af benk bang, opzich geen ramp natuurlijk, tenzij je hals breekt ;)

Punt
26 februari 2004, 08:25
Als je hals breekt laat je hem lijmen :)

Epic
26 februari 2004, 09:35
Was hier niet al een topic over ?

Volg het bouwproces (http://www.gitaarnet.nl/magazine/artikelen/heeres-bouwproces/index.php3)

bert k
26 februari 2004, 09:59
Een jazzbak, hollow body met F-holes is een drama om de elektronika te vervangen.
De hals komt nooit meer los, die zit gelijmd. Ik ken die konstruktie met twee bouten wel van de gewone akoestische gitaren, maar ik weet niet of ze dat al bij jazzbakken doen.
Vaak kan je het bovenblad verwijderen door de lijm warm te maken, maar daar moet je wel een vakman voor zijn.