PDA

View Full Version : custom gitaar laten bouwen!!!



puvin
3 maart 2002, 10:13
Hallo,

als je een gitaar laat bouwen kost je dat dan eigenlijk heel veel aan de bouwer zelf of niet...
Ik bedoel,
moest je nu (belachelijk maar als voorbeeld) alle specificaties van een stratocaster kiezen zou die dan enorm veel meer kosten of niet??

Ik vraag dus gewoon of een custom gitaar een goed idee is voor een linkshandige zieligaard als ik :wink:

Gitaarwerk
3 maart 2002, 11:52
Ligt eraan..
Ik ben zelf heel erg veel eisend aan gitaren en ook weer niet.
Ik doe enorm veel an string bending, maar kan mijn truuckjes alleen maar op een telecaster uitoefenen. Lelijke gitaren ok, geluid vind ik super, maar zou toch bijvoorbeeld wat willen van een strat.
Dit licht dan wat ik nu zeg alleen bij de elementen, dus wat neit zo een punt is om te laten ombouwen.

Wat wel belangrijk is, is dat bijvoorbeeld, je een tiepe gitaar zo mooi vind, alleen het houd en de machine heads staan je niet aan, dan zou je er toch een andere voor moete la ten maken. Tis maar net tot hoever je wilt gaan, bij simpele aanpassingen zou ik zeggen dat het geen zin heeft, maar als je veeleisend bent, en je vind geen enkele gitaar alles hebben wat jij wilt, dan zou ik een custom laten maken. De prijzen kunnen rustig liggen van 500 tot 2000 euro.. misschien meer zelf...

Houd 1 ding in de gate,.. als je zo'n ding wilt laten bouwen, dan moet je ook weten waar je het over hebt.

ekkerman
3 maart 2002, 15:51
ja , vind ik ook eigenlijk moet je eerst een paar jaar "gitaar hoppen "en dan weet je ook wat je wel maar ook wat je niet wil en welke body en hals je bevallen.
ook kan het geen kwaad eerst een beetje over elementen nagedacht te hebben......

Peter_1
3 maart 2002, 16:04
Heb je eigenlijk al proberen te spelen op bestaande linkshandige gitaren? Misschien zit daar wel wat tussen wat je bevalt. Custom gitaren zijn in de regel een nogal dure aangelegenheid.

puvin
3 maart 2002, 17:08
ja,

jullie hebben gelijk :wink:
was een moment van zwakte héhé

ik weet eigenlijk niet goed wat ik wil

ik denk aan prs maarja

heel duur ook hé

Gitaarwerk
3 maart 2002, 18:15
PRS is leuk,..maar misschien neit een beetje teveel van et goeie?? voor nu nog..ik weet natuurlijk niet hoe ver gevorderd je al bent..

Ik ben niet een super speler, maar weet meer van hardware etc enzo... maar ik hou ook wel van een geile gitaar.. (das ff tegen beter weten in)

ekkerman
4 maart 2002, 10:23
echt geil hoeft niet zooo duur te zijn !

ekkerman
4 maart 2002, 10:24
de enige die bij p r s echt geil wordt is meneer smith zelf ( geld geil ! )

sebass
4 maart 2002, 17:25
Custom gitaar is wel duur als je echt het beste van het beste wilt hebben maar een fabrieksgemaakte gitaar waar hetzelfde inzit en van een hoogstaand merk is ben je zeke rveel meer kwijt.

Bijvoorbeeld de les paul.
Body (duuste ebben/quilted esdoorn) 360 eur
hals ebben(goed!!) 285 eur
Elementen (sd hummies) 211 eur
brug(schaller), kam, zadels (gt) 90 eur
mechaniekjes (grover/schaller) 50 eur
potmeters 24 eur
jack output overige elec. (ruimgenomen50 eur
totaal: 1070 euro!!!!!!!!! Om in elkaar te zetten is het niet zo moeilijk en als je dat wilt laten doen zal het geen 1000 eur kosten dus je bent zeker godkoper uit dan als je een gibson zou kopen en deze is misschien wel beter en perfect afgesteld op jou, klank van de body en hals de perfecte elementen etc.

Gitaarwerk
4 maart 2002, 23:34
eens met sebas..
custom gitaar bouwen is duurder als je er speciale eisen aan hebt.. dus niet aan de hardware, maar meer aan de bouw..

maar idd.. je bent voor een echte fender custom 4-5x zoveel kwijt, en dan heoven ze geneens beter te zijn..

lars
5 maart 2002, 00:42
je vergeet de lak en inlay in je lijsie en uurloon natuurlijk. plus dat ie kan mislukken als je het zelf doet (zo simpel is het zeker niet)en dat je er niet 3 naast elkaar kan zetten om de beste er tussenuit te picken en..... als je em verkoopt, krijg je er ampr wat voor terug natuurlijk

Chiel
5 maart 2002, 11:03
Wanneer je zeker weet wat je hebben wilt, neem dan eens contact op met Patrick Koopman. Een uitmuntend gitaarbouwer nabij Nijmegen. Hij staat ook ergens op het internet, maar waar weet ik niet meer precies. Heb lang lopen tobben of ik een gitaar zou laten bouwen. Maar thans ben ik zeer tevreden met mijn Wolfgang en Axis. Maar ach, wie weet.

sebass
5 maart 2002, 11:26
Over die lak en het bouwen. Daar had ik tot de 1000 eur voor uitgetrokken. Zoveel zal het natuurlijk nooit zijn, maar dan zit je nog onder de prijs van een gibson of prs. Inderdaad de inruilwaarde zal niet hoog zijn tenzij je iemand vindt die er wel verstand van de dure hardrware, goede elementen en qualtiteits hout heeft. Wat ook leuk is is een cursus volgen. Daar kun je je eigen gitaar maken en de prijs hangt af van hoe lang je erover doet en welke spullen je gebruikt (je krijgt wel 10% korting op de onderdelen). Voor meer informatie http://www.degiergitaarbouw.nl

Rectifier
5 maart 2002, 16:42
Iemand kan dan wel verstand van hardware hebben en je kan het duurste van het duurste nemen.
Maar vergeet niet dat een Custom gitaar aan JOUW eisen voldoet en niet aan die van iemand anders.
Vb. ik laat een Custom gitaar maken met een goudkleurige floyd rose, esdoorn toets met een v-curve aan de achterkant, tele-body met f-gaten erin, een fishman piezo erin, en één EMG humbucker erin en ik laat em spierwit spuiten.....

Ik betaal me scheel, maar wie wil die van me kopen als ik em zat ben??? Dan kun je fluiten naar je centen en geluk hebben als je iemand vindt die em wil.

Wat ik bedoel, als je een custom laat maken, denk dan in je achterhoofd dat als je'm ooit gaat verkopen (WANT DAT DOEN GITARISTEN NU EENMAAL :wink: dat ie dan ook nog een beetje presenteerbaar is.... snap ie.

check: http://www.double-d.nl die maakt steengoede gitaren.

Kjiratsiekoedel
5 maart 2002, 17:09
Welke gek verkoopt zijn/haar gitaar(en)????

Kitaarhiero
5 maart 2002, 17:17
welke gek laat een CUSTOM maken om te VERKOPEN?
als je een custom laat maken hou je van die gitaar!

gangsta
5 maart 2002, 19:20
ik geloof dat kitaarhiero hier een punt heeft.......

Rectifier
5 maart 2002, 22:48
Moet jij eens goed rondkijken bij alle Dealers in NL.
Kom je zeker een aantal Custom gitaren tegen in welke vorm dan ook.
Custom made of met welke aanpassingen dan ook, want dat is ook custom.

Ik snap zelf ook wel dat je niet een Custom laat maken om hem te verkopen.
We blijven wel Gitaristen.....en die verkopen/kopen nogal wat spul....gelijk of niet!

gershwin5150
5 maart 2002, 23:41
Op 2002-03-05 17:17, schreef Kitaarhiero:
welke gek laat een CUSTOM maken om te VERKOPEN?
als je een custom laat maken hou je van die gitaar!



Nou als een gitaar mij niet (meer) bevalt gaat ie echt de deur uit hoor. Ik hecht wat dat betreft geen waarde aan een gitaar (ik hou er dus niet van :grin: ). Het is voor mij puur een werktuig om muziek tengehore te brengen.

Trouwens je laat een custom gitaar natuurlijk niet maken OM te verkopen,maar ik kan me heel goed voorstellen dat je erop uitgekeken raakt of dat het toch niet is wat je zoekt en dat je hem verkoopt.
Als een auto niet lekker rijdt doe je hem toch ook weg (als je het geld hebt uiteraard)?

Kjiratsiekoedel
6 maart 2002, 07:01
Volgens mij laat je een custom precies naar jouw wensen bouwen.

DUS: je raakt er nooit op uitgekeken.
DUS: je verkoopt hem nooit
DUS: jij en je gitaar zijn onafscheidelijk tot aan de dood

gershwin5150
6 maart 2002, 18:02
Op 2002-03-06 07:01, schreef Kjiratsiekoedel:
Volgens mij laat je een custom precies naar jouw wensen bouwen.

DUS: je raakt er nooit op uitgekeken.
DUS: je verkoopt hem nooit
DUS: jij en je gitaar zijn onafscheidelijk tot aan de dood



Hmm ja maar als ik nu een bepaalde gitaar mooi vind, wil dat niet zeggen dat dat over 5 jaar nog zo is...Dus ik kan me goed voorstellen dat je er wel op uitgekeken raakt. Dan is verkopen toch een aardige optie ipv hem te laten vergaan in een hoekje?

PS onafscheidelijk met een gitaar? Hmm kan je zover gaan?

Noctiis
6 maart 2002, 18:08
soms hebben mensen geen keus... Soms moeten mensen hun custom gitaar weg doen voor hele andere redenen :sad:

Sandman
6 maart 2002, 19:49
Ik ben vrij materialistisch ingesteld, om niet te zeggen ook nog kapitalistisch. Ik heb een 9 jaar oude stratcopy van Vester. Verkopen doe ik em niet, hier heb ik op gitaar leren spelen. Ik zou em niet eens kunnen verkopen, heeft geen econ. waarde, laat staan dat iemand anders em zou willen hebben. Mijn epi ben ik aan het modificeren en als die af is, zou je zeggen dat je op zoek gaat naar iets anders. Maar wat ik 'maak' hou ik graag, om er naar te kijken of op te spelen. Want die gitaar herinnert mij aan een bepaalde periode/muziek. Kortom ik hecht dus enorme emotionele waarde aan mijn gitaren. Bovendien vind ik het zonde om bestede energie/aandacht/tijd/geld te verkopen voor een prijs ver lager dan de gemaakte investeringen. This is how I plead....emotional quilty....:wink:

ekkerman
7 maart 2002, 10:50
helaas zijn echte gitaristen niet monogaam ook niet als het op hun gecustomizde plankjes neerkomt.
en bij geld gebrek moet je of doorsparen of inruilen ,its as simple as that .....

Chiel
7 maart 2002, 16:15
Vroeger was ik o, zo tevreden met mijn Peavey Express 112 combo, mijn Boss MT-2 en mijn Aria Pro II gitaartje. Het was mijn sound en daar was ik trots op. Nu zou ik er niet meer aan moeten denken om met zo'n set-up op het podium te staan!

Je smaak verandert naarmate je jezelf ontwikkelt. Vroeger had ik scheepsladingen effecten over mijn geluid en nu alleen nog een delay'tje.

Zou je nu met een Floyd Rose, een Extreem lage actie en een megasnelle hals willen spelen, straks wil je misschien liever een stoptail model met een setje 0.012 snaren.

Dus .. .. ik ben het toch wel eens met Rectifier.

Kitaarhiero
7 maart 2002, 17:07
de enige gitaar die Kurt Cobain niet kapot sloeg was zijn Custom :wink:

Rectifier
7 maart 2002, 19:07
Een gitarist groeit gewoon mee met z'n spel. En dat uit zich ook in apparatuur.

Het zal mij zelf een zorg zijn of iemand z'n custom made gitaar verkoopt of houdt. Wat feit is, in de praktijk kom je ze gewoon veel tegen. En dan vang je voor zo'n gecustomizde gitaar minder dan een stand. uitvoering ondanks dat ie beter is/hoort te zijn.

En je hebt houders en verkopers.
Ik zei zelf ook van m'n 1e gitaar dat ik die zou houden voor het leven. Alles wat maar te customizen viel was gebeurd, behalve het hout. Superding, Squier uit Japan (Silver Series) en beter dan menig USA strat die ik ook in handen heb gehad. Dit is geen afkraak aan de USA strat, maar die gitaar was veel waard aan onderdelen. En dat krijg je er gewoon niet voor terug.

Hoe spijtig dat ook is.

ps. ik heb em allang verkocht, een gitaar moet bespeeld worden en dat deed ik niet meer na aankoop van een MusicMan!

puvin
7 maart 2002, 22:40
hmmm kitaarhiero :wink:

niewaar,

kurt sloeg wel massa's gitaren kapot maar altijd goedkope strats


nooit zijn jag, custom etc

ekkerman
8 maart 2002, 08:36
ik blijf van mening een echte gitarist slaat zowieso geen gitaar stuk on stage je gooit toch ook geen eigen kind uit het raam ?
en zeker als je op die hoogte nog een voorbeeld functie kan/dient te vervullen ook !

Rectifier
8 maart 2002, 11:53
Precies.....

Ik zag een paar jaar geleden een concert van een USA countryster. Kan ff niet op de naam komen, maar erg bekend.

Gaat samen met z'n slaggitarist tegenover elkaar staan. Beide een (dure) Takamine acoestische gitaar in de hand en namen hem in de hand als HONKBAL-knuppel.
Dus sloegen ze beide gitaren stuk tegen elkaar aan......

Wie doet dat nou??? Geeft dan zo'n gitaar weg aan een meisje of jochie die daar in de zaal staat en die graag wil gitaarspelen of die al speelt maar geen goede kan betalen.

Voor de Show... nou als je dat show noemt....kun je van mij een trap tussen je ballen krijgen! Leo Fender zou zich omdraaien in z'n graf als ie wist dat er dat met z'n gitaren gebeurde!

PeArLjAm
8 maart 2002, 12:28
Nou ik denk dat ome leo fender het wel gewend is hoor, er zijn immers al vele fender gitaren om zeep gehopen...

puvin
9 maart 2002, 10:13
maar goed ook
:wink:
nee graptje

euhm
wel ja,
country-gitaristen die hun spul kapot slaan...
Weird

maar kurt ja,
dat was grunge
bekijk het in de context...
En daarbij, het vernietigen van gitaren zorgt trouwens wel voor goedkopere gitaren (kijk je economie na :wink: ) en zorgt voor een rijkere leo fender in het graf :wink:

ekkerman
9 maart 2002, 19:02
Op 2002-03-08 11:53, schreef Rectifier:
Precies.....

Ik zag een paar jaar geleden een concert van een USA countryster. Kan ff niet op de naam komen, maar erg bekend.

Gaat samen met z'n slaggitarist tegenover elkaar staan. Beide een (dure) Takamine acoestische gitaar in de hand en namen hem in de hand als HONKBAL-knuppel.
Dus sloegen ze beide gitaren stuk tegen elkaar aan......

Wie doet dat nou??? Geeft dan zo'n gitaar weg aan een meisje of jochie die daar in de zaal staat en die graag wil gitaarspelen of die al speelt maar geen goede kan betalen.

Voor de Show... nou als je dat show noemt....kun je van mij een trap tussen je ballen krijgen! Leo Fender zou zich omdraaien in z'n graf als ie wist dat er dat met z'n gitaren gebeurde!



zal die malloot van een garth brooks wel weer geweest zijn ....
en persoonlijk denk ik dat leo fender dat stuk slaan alleen maar toejuicht ...kan hij namelijk weer een paar extra plankskes verkopen en ook de fender schoorsteen moet echt wel roken hoor.

Eddie van Halen
9 maart 2002, 21:48
Op 2002-03-05 00:42, schreef lars:
je vergeet de lak en inlay in je lijsie en uurloon natuurlijk.


Mijn muziekleraar van school had z'n eigen body gemaakt en ipv lak enzo op de body, was hij ff naar een textielwinkel geweest en een stukje stof gehaald in een zwart/witte tijgerprint (stof met haartjes van +/- 1cm) en had die erop gelijmd. :grin: Stond vet cool man!!!

gangsta
9 maart 2002, 23:39
bleh