PDA

View Full Version : Hulp nodig van de Fender-kenners/bezitters!



Joey
3 maart 2002, 02:07
Ik heb een paar vragen, want ik wil dringend een Fender strat aanschaffen! Schroom dus niet om er 1 of meerdere te beantwoorden...

- Wat kostte een USA strat in 1998/1999 nieuw?

- Wat kost een MEX Richie Sambora strat nieuw?

- Behouden Mexicaanse strats hun waarde net zo goed als Amerikaanse als je ze 2e hands koopt?

- Als een winkel een USA sunburst strat uit '98 aanbiedt voor 700 euro en beweert dat hij nieuw is, is dat dan een goede deal? En hoe kan je zeker weten of hij inderdaad nieuw is?

- Hoe noem je een strat die 2 single coils en 1 humbucker heeft? Is deze (veel) duurder dan een standaard strat met 3 single coils?

- Is een sunburst meer waard dan een 'effen' kleur? (hoorde ik van iemand, leek me sterk maar ik vraag het toch ff)

- Weet iemand eventueel een goede site of email adres van een importeur of iets dergelijks waar ik zulke vragen ook kan stellen? Bijvoorbeeld ergens waar ik de nieuwprijzen van verschillende modellen kan zien?

Okee, ik hoop dat jullie wat antwoorden kunnen verzinnen, jullie zouden me er in elk geval veel mee helpen. Thnx

poeyerke
3 maart 2002, 04:37
Poehee wat een hoop vragen :smile: gelukkig is daar een forum voor. Ik zal eens kijken wat ik kan beantwoorden.

- Wat kostte een USA strat in 1998/1999 nieuw?

Sorry, dat weet ik niet precies.

- Wat kost een MEX Richie Sambora strat nieuw?

weet ik ook niet precies, maar zou wel rond de 1000 euro kunnen zijn.

- Behouden Mexicaanse strats hun waarde net zo goed als Amerikaanse als je ze 2e hands koopt?

Een Amerikaanse strat behoudt zijn waarde beter denk ik, zeker op lange termijn.

- Als een winkel een USA sunburst strat uit '98 aanbiedt voor 700 euro en beweert dat hij nieuw is, is dat dan een goede deal? En hoe kan je zeker weten of hij inderdaad nieuw is?

Het is moeilijk om te zien of hij echt nieuw is, misschien kun je controleren op krassen (van bijv. een riem) op de achterkant.
Maar voor 700 euro mag het ook een goede 2e hands zijn hoor, da's een mooi bedrag!

- Hoe noem je een strat die 2 single coils en 1 humbucker heeft? Is deze (veel) duurder dan een standaard strat met 3 single coils?

Fat Strat, is volgens mij niet veel duurder, zo niet even duur.

- Is een sunburst meer waard dan een 'effen' kleur? (hoorde ik van iemand, leek me sterk maar ik vraag het toch ff)

Sunburst strat's zijn duurder in aanschaf vanwege de eisen aan het hout. 2e hands krijg je er echter niet meer voor dan voor een effen kleur denk ik.

- Weet iemand eventueel een goede site of email adres van een importeur of iets dergelijks waar ik zulke vragen ook kan stellen? Bijvoorbeeld ergens waar ik de nieuwprijzen van verschillende modellen kan zien?

Bij http://www.feedback.nl kun je wat prijzen opzoeken.
http://www.arbitergroup.com/benelux.htm is de importeur voor de benelux, daar kun je vragen stellen.
Prijzen zijn volgens mij alleen in amerikaanse dollars te vinden, en da's zonder belasting die je in Nederland verschuldigd bent.

gangsta
3 maart 2002, 10:13
Op 2002-03-03 01:07, schreef Joey:
- Wat kostte een USA strat in 1998/1999 nieuw? rond de 2000-2100 gulden.


- Als een winkel een USA sunburst strat uit '98 aanbiedt voor 700 euro en beweert dat hij nieuw is, is dat dan een goede deal? En hoe kan je zeker weten of hij inderdaad nieuw is? als het een usa strat is, is het een goede deal (als hij nix mankeert)

- Hoe noem je een strat die 2 single coils en 1 humbucker heeft? Is deze (veel) duurder dan een standaard strat met 3 single coils?
gewoon even duur denk ik

- Is een sunburst meer waard dan een 'effen' kleur? (hoorde ik van iemand, leek me sterk maar ik vraag het toch ff)
d8 t niet

gershwin5150
3 maart 2002, 12:20
- Als een winkel een USA sunburst strat uit '98 aanbiedt voor 700 euro en beweert dat hij nieuw is, is dat dan een goede deal? En hoe kan je zeker weten of hij inderdaad nieuw is?


Let ook goed op slijtage aan de frets, als er op gespeeld is zie je al vrij gauw kleine slijtage plekjes op de frets ontstaan (bv snel op de 2e fret onder de G snaar).

Kijk ook naar bv lichte corrosie vorming op het brugzadeltje van de lage E-snaar (waar vaak de hand op rust tijdens het spelen) en krasjes in de slagplaat (veroorzaakt door het plectrum) in de richting van de aanslag van de snaren. En op een gloednieuwe Strat mag je wel verwachten dat het beschermfolie nog op de slagplaat en op de plaatjes op de achterkant zit.

Het zijn allemaal minimale dingetjes, maar zo alles bij elkaar moet het toch een redelijk beeld kunnen vormen.

Frusciante
3 maart 2002, 12:44
he joey,
je maakt alvast een prima keuze met een usa strat. ik zal je in iedergeval geen mexicaan aanraden. een huidige strat incl case gaat je zon 2600 pietermannen kosten. let wel dit zijn de nieuwe american series, ik heb er zelf ook een en ben er zeer tevreden over. een nieuwe strat usa uit 99 of iets dergelijks gaat zo'n 1800 tot 2000 kosten inclusief case. dus je kan zelf al inschatten wat de aanbieding voor status heeft. de fat strats zijn inderdaad nauwelijks duurder, maar hebben over het algemeen wel een langere levertijd. >10 weken. tja de keuze tussen een american series en een standaard usa is aan jouw. de nieuwe strats klinken iets meer vintage, hebben beter zadels en stemmechanieken (zeer merkbaar), en hebben een vintage look (slagplaat is niet spierwit). het schijnt ook dat ze iets beter afgewerkt te zijn en meer sustain hebben maar dit is meer een verkooppraatje denk ik. succes ermee.

poeyerke
3 maart 2002, 13:44
De sustain van de oude 6 point brug schijnt beter te zijn, ik heb het zelf nooit gemerkt.
Maar ach, er zijn mensen die verschil zeggen te horen in het mer baterijen.

"if it feels good to you.... it's good"

Gewoon een goede deal voor 700 (mits in goede staat)

Joey
3 maart 2002, 16:08
Bij Feedback zijn die nieuwe American series maar 975 euro, dat is ook niet duur zeg.

Ik had gelijk nog een vraagje; je hoort vaak dat strats uit begin jaren '80 niet zo populair zijn vanwege de mindere kwaliteit. Heb je uit de jaren '90 ook een populaire/minder populaire periode, bijvoorbeeld bgein/halverwege/eind jaren '90?