PDA

View Full Version : Vraagje over gitaar "set-up"-en?



semt-x
25 februari 2004, 21:55
Ik hoorde laatst iemand ook zeggen dat ik mijn gitaar moet laten setuppen???
De aktie enzo???
Wat houdt dit allemaal in?
En hoe lang gaat dat ongeveer duren in de winkel????

pimmetje
25 februari 2004, 22:55
Set-uppen is dan waarschijnlijk "afstellen" voor mensen die onze inburgeringscursus nog moeten gaan volgen.

Dit houdt in dat je gitaar ff wordt langsgelopen en dat er allemaal zaken op standaard-hoogte voor jouw type gitaar worden gezet. Eigenlijk beter gezegd: alles wordt binnen standaard-marges afgesteld. En je gitaar wordt octaafzuiver gesteld. Dit werkje wordt ook wel intoneren genoemd en houdt in dat een toon hoog op de hals even zuiver is als zo'n zelfde toon lager op de hals.

Tenzij de mensen die 'm gaan afstellen precies kan vertellen wat je anders wilt. Bijvoorbeeld een andere actie (dus snaren dichter bij frets of juist verder van de frets af).

In principe is dat alles zo gebeurd, maar veel zaken zullen je gitaar wel enkele dagen houden. Deels komt dat omdat ze er nieuwe snaren op zullen zetten. Die moeten natuurlijk ook ff rekken voordat 't nut heeft om alles af te gaan stellen.

Het beste wat je volgens mij kan doen is dit forum uitkammen naar info over:
- je actie veranderen (brug / zadeltjes hoger of lager)
- intoneren / octaafzuiver stellen
- de hoogte van je pick-ups goed krijgen
- je halspen afstellen (hals holler/rechter)

Als je dat een beetje op een rijtje hebt, kan je 't al vrij snel zelf. Het enige dat een beetje link is, is het kloten aan je halspen. Maar als je 't allemaal met enig geduld en beleid doet en goed blijft nadenken wat je doet aan de hand van wat je aan info van forum en rest van internet hebt gehaald... dan kan er eigenlijk weinig fout gaan.

De eerste paar keer, zal je je gitaar misschien niet beter afstellen, maar na een tijdje heb je 'm precies zoals JIJ wilt. En dat kan je dan ook weer doen als je een keer bijvoorbeeld met dikkere snaren gaat spelen.

Zoals eerder gezegd: die lui in zo'n winkel stellen een beetje standaard af. Dat hoeft helemaal niet te zijn zoals JIJ 't eigenlijk wilt.

wietse
26 februari 2004, 07:17
even de faq lezen joh , daar staat alles in wat je weten moet over afstellen van je gitaar.