PDA

View Full Version : HELP, buizen opwarm vraagje



Dude
3 maart 2002, 00:18
ik heb vandaag een tweede hands peavy classic VT buizen bak gekocht, (eigenlijk is het een ss preamp en een 2x 6l6 GC poweramp), maar deze combo heeft geen stanby knopje.
Nu vraag ik me af hoe ik deze bak opwarm voor het spelen, en ook als ik een optreden heb, en een halfuurtje niet speel, moet ik hem dan uitzetten of het volume gewoon op nul draaien, of wat ???

Jeroen_SRV-fan
3 maart 2002, 00:53
petrolieumstelletjuh doet wonderen!

Dude
3 maart 2002, 01:19
leuk maar effe serieus, want ik weet het niet zeker...

SteavisSmokin
3 maart 2002, 12:08
Ongeveer 2 a 3 minuten laten opwarmen zonder er over te spelen, plug dus niets in! In de pauzes gewoon aan laten staan, buizen te vaak aan en uit zetten is niet goed voor ze.
Steven

Dude
3 maart 2002, 12:48
dank je wel, maar doe ik dit dus met het volume op 0 of op een andere manier

Dude
3 maart 2002, 15:49
???????????????

Dude
3 maart 2002, 15:54
mijn vraag is, moet ik tijdens het opwarmen gewoon mijn gitaar erin pluggen en het volume op nul zetten.
Of moet ik er helemaal geen gitaar inpluggen, en zo ja kan het kwaad om je gitaar er in en uit te halen als je versterken aan staat ????

gab
3 maart 2002, 16:07
ik denk dat je van een mug een olifant maakt. ik heb zelf een oud fendertje zonder stand-by knop. gewoon aanzetten. voor het opwarmen. met of zonder gitaar. draai het volume van je versterker eventueel terug naar 0 om eventueel onverwacht gitaar lawaai te vermijden als je hem gebruikt voor een optreden. bij thuis oefenen kan je ook gewoon meteen gaan spelen. geluid wordt wat mooier in de loop van de tijd maar dat is alles.

SteavisSmokin
3 maart 2002, 17:44
Het is niet goed voor de buizen om meteen te gaan spelen tijdens het opwarmen, dat opwarmen en die standby knoppen bestaan niet voor niets! Laat ze eerst opwarmen (2 a 3 minuten) en plug dan je gitaar in zodat je zeker weet dat er geen signaal in de versterker komt tijdens het opwarmen (stel dat het een keer gebeurd is trouwens geen ramp). Stand van volume knop maakt niet uit. En het kan totaal geen kwaad om gitaren in en uit de versterker te pluggen als hij aan staat.
grtz,

Steven

Dude
3 maart 2002, 17:48
Hartstikke bedankt steven...