PDA

View Full Version : Gibson buitenbeentje



Billie Joe Armstrong
25 februari 2004, 20:35
Ik vind een Gibson Blues Hawk echt schitterend, alleen is hij bijna nergens te koop?! Komt dit door het feit dat dit een buitenbeentje is van Gibson, of is het een volwaardige Gibson? Er is trouwens ook nog een BB King Little Lucille signature versie. Als er mensen zijn die de sound van deze gitaar kennen, zal ik daar graag wat van horen. Ik vraag mij namelijk af of dit niet heel veel op een Les Paul geluid lijkt. Ps. Is dit een solidbody, hollowbody, of een semi-hollowbody???

Voor de personen die deze gitaar niet kennen, zal ik hem ook maar effe toevoegen:

http://www.gibson.com/products/gibson/hawk/images/DSBHCBGH.jpghttp://www.gibson.com/products/gibson/hawk/images/BluesHawk-gt.jpghttp://www.gibson.com/products/gibson/hawk/images/DSBHEBGH.jpg

Blues Hawk
Manufactured in: Nashville, TN

BODY
Species: Maple top/Poplar back
Binding: Single-ply top

NECK
Species: Mahogany
Profile: Narrow with slight V shape

FINGERBOARD
Species: Rosewood
Scale length: 251/2"
Nut Width: 15/8"
Inlays: Diamond

HARDWARE
Plating Finish: Gold
Bridge: Low-profile string-through-body system

ELECTRONICS
Pickups: Two Blues 90 with hum canceling dummy coil
Controls: Master volume, master tone with push/pull pot to disable varitone, three-way switch, six-way Varitone

CASE
Exterior: Black Gigbag
Interior: Black Padded
Silkscreen: White 'Gibson USA' logo

birt
25 februari 2004, 20:52
in een winkel op gespeeld op een zeer crappy amp dus ik kan er niet zo veel over zeggen

Sir Peckerkäse
25 februari 2004, 20:52
best mooie gitaren

pimmetje
25 februari 2004, 21:37
Ik heb er eentje... en speel er zeer tevreden op.
Speelt echt heerlijk en een heel fijn geluidje.

Twee eventuele nadelen:
- eentje van cosmetische aard: de body is nogal klein, waardoor 't een beetje speelgoed aandoet. Maar ik heb er nog niemand raar naar zien kijken of zo :)
- het andere nadeel is wat belangrijker: er moeten dikke snaren op. Als je van .009 houdt, is dit absoluut geen gitaar voor je. Met .010 klonk hij al lekker, maar het verschil bij .011 was echt enorm merkbaar...

Nu zal dat snaren-verhaal ook deels smaak zijn. Ik houd nu eenmaal van goede kabels. Maar bij andere gitaren vond ik 't effect van dikkere snaren minder duidelijk dan bij de blueshawk.

Als je van een beetje nuanceverschillen in je geluid houdt, zal je ook zeer dankbaar gebruik kunnen maken van de varitone. Leuke feature als je er eenmaal achter bent welke standen wat doen met je geluid.

Billie Joe Armstrong
25 februari 2004, 21:52
@ pimmetje

bedankt voor de info, maar kun je ook nog zeggen of het een solidbody, hollowbody, of een semi-hollowbody is... ook vraag ik mij af wat de echte verschillen zijn tussen zo'n blueshawk en een les paul.

pimmetje
25 februari 2004, 22:37
Het is een semi-hollowbody

De grootste verschillen met een les paul:
- body: semi-hollow, vrij kleine body tegenover een zwaar stuk mahonie.
- pick-ups: 2 blues90's (p90's met een paar windingen minder) tegenover 2 humbuckers... tenzij je LP natuurlijk p90's heeft :).

Je hebt dus vergeleken met een les paul wat minder sustain en meer single-coil geluid. Al blijven die p90's natuurlijk altijd net wat anders single-coil dan bijvoorbeeld een strat.

Qua toepassing kan ik je laten weten, dat ik de blueshawk altijd thuislaat als ik meespeel met een rockbandje. Dan gaat de Les Paul kopie (ibanez cn100) mee.
Voor m'n gewoonlijke portie blues is er echter voor mij geen fijner gitaartje dan de blueshawk... hooguit misschien nog 'ns te vervangen door een echte hollowbody, waar dan wel p90's in gegooid moeten worden.

ieme
26 februari 2004, 18:09
mooie gitaren maar worden bijna niet verkocht en volgens mij ook niet meer gemaakt, ik zou wel eens een hawk willenhebben

gegroet!

ieme
27 februari 2004, 10:31
Die nighthawk die nu op gitaarmarkt staat voor 1100 das toch wel aan de hoge kant of niet soms?

Nielsje
27 februari 2004, 10:34
ja denk het wel..

ik heb ze 2e hands zien staan voor ongeveer 800 euri..

de nighthawk, die was toch een beetje in het leven geroepen om te concureren met de strat of niet soms?

heb er wel eens eentje gespeeld, fijn geluidje, alleen de nek stond me niet aan, te dikke laklaag..

birt
27 februari 2004, 10:58
ja denk het wel..

ik heb ze 2e hands zien staan voor ongeveer 800 euri..

de nighthawk, die was toch een beetje in het leven geroepen om te concureren met de strat of niet soms?

heb er wel eens eentje gespeeld, fijn geluidje, alleen de nek stond me niet aan, te dikke laklaag..

een blueshawk heeft ook wel zo een stroeve dikkelak nek

jorrit
27 februari 2004, 12:53
k vind de body meer lijken op een voorontwerp van de lp ipv. een volwaardige gitaar...

Blijepanda
27 februari 2004, 13:28
Dat vind ik wel meevallen 8-)

Axl Rose
27 februari 2004, 13:35
k vind de body meer lijken op een voorontwerp van de lp ipv. een volwaardige gitaar...

Daar ben ik het best wel mee eens. Maar is allemaal kwestie van smaak. Gelukkig maar anders zouden we allemaal met dezelfde gitaar rondlopen :razz:

ieme
8 maart 2004, 23:21
ik zie op gitaarmarkt een Nighthawk staan voor 1000 euro... ik heb wel interesse maar dit is volgens mij wel duur, 800 euro zou ik een redelijke prijs vinden, of ben ik nou gek?

Punkrockerke
9 maart 2004, 09:40
Ik ken wel iemand die z'n Gibson Nighthawk Special (zwart, gold hardware) verkoopt voor slechts 750€. Hij woont wel in België, misschien is dat een probleem? Indien je geïnteresseerd bent laat maar iets weten, kan ik je z'n emailadres geven ofzo...

Joop M
9 maart 2004, 10:25
Er staat een Nichthawk special op de gitaarmarkt € 500,00
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=elecgit&md=details&id=20872
Grz Joop