PDA

View Full Version : Digitech 2120 VGS; aanrader of afrader?



Speeddemon
25 februari 2004, 19:34
titel zegt het: ik heb nu losse pedalen, maar wil een soort back-up alles-in-één-bak, en dacht aan de 2120 VGS. Is t wat?

FNaRK
25 februari 2004, 20:19
welke is dat ?
ik heb zelf jaren de GSP2101 gehad.........geweldig apparaat maar een ramp om te programmeren :-?

ben dus maar overgestapt op FX voor dummies (Line6) maar qua geluid mis ik nog steeds mijn Digitech. Ben trouwens ooit begonnen met een Digigtech RP1 :D

Tubefreak
25 februari 2004, 21:05
te gekke bak. Makkelijk te programmeren, veel effecten, goed geluid. Zelf hou ik (veel) meer van de GSP2101 omdat ie meer mogelijkheden heeft en je er echt absurde dingen mee kunt doen die je echt alleen anders met een Eventide kunt doen. Maar de 2120 is een goede optie.

Maarten

Speeddemon
25 februari 2004, 22:17
bedankt!
Maar wat is het verschil precies met die GSP2101?

Ik las in een recensie dat het stomme aan de 2120 VGS is, dat ie z'n effectsloop PRE-DISTORTION heeft! Dta wil ik dus niet.

Is iemand ook bekend met de Digitech RP-20 (gouden floor multi-fx)?

Is de GSP2101 alleen pre-amp of ook pre-amp & multi-fx? En heeft ie ook een buizen voortrap?

Speeddemon
25 februari 2004, 22:20
bedankt!
Maar wat is het verschil precies met die GSP2101?

Ik las in een recensie dat het stomme aan de 2120 VGS is, dat ie z'n effectsloop PRE-DISTORTION heeft! Dta wil ik dus niet.

Is iemand ook bekend met de Digitech RP-20 (gouden floor multi-fx)?

Is de GSP2101 alleen pre-amp of ook pre-amp & multi-fx? En heeft ie ook een buizen voortrap?

FNaRK
26 februari 2004, 10:04
2101 is buizen pre-amp plus een giga FX unit !

http://www.groovin-high.com/images/gsp2101.jpg

Tubefreak
26 februari 2004, 10:35
>Maar wat is het verschil precies met die GSP2101?
De 2101 is vrijer in het plaatsen van FX en het signaalpad. De 2120 heeft weer meer mogelijkheden in de preamp.

>Ik las in een recensie dat het stomme aan de 2120 VGS is,
>dat ie z'n effectsloop PRE-DISTORTION heeft! Dta wil ik dus niet.

Klopt. Nog iets stoms…. Input zit alleen op de voorkant. Tenzij je dus de fx return op de achterkant gebruikt….. Tja.. Alhoewel het niet moeilijk is om een input op de achterkant er bij te maken.

>Is iemand ook bekend met de Digitech RP-20 (gouden floor multi-fx)?
Uitgedunde versie van de 2101. Net als de Valve FX. Zou ik allemaal niet aan beginnen. 2101/2112/2120 zijn stukken beter. Zorg wel dat je 2101 helemaal geupdate is. Op mijn website vind je een link naar Dieters pagina, die alles weet over het updaten van de 2101.

>Is de GSP2101 alleen pre-amp of ook pre-amp & multi-fx?
Preamp en multi fx. Ik sluit er nu 2 preamps op aan (1 op de input, 1 op de fx return) en kan beide signalen compleet los van elkaar bewerken, mixen, etc. De preamp van de 2101 gebruik ik niet (heb immers 2 “echte” preamps), alleen de EQ en soms de compressor gebruik ik ervan.

>En heeft ie ook een buizen voortrap?
Ja. Maar stel je daar niet al te veel bij voor. Alhoewel 2 JJ’s wel een wat beter geluid geven dan de standaard chinese buizen. De 2120 heeft trouwens ook een buizen en solidstate preamp waar je hele leuke geintjes mee kunt uithalen. Ik denk dat je met de 2120 als stand alone unit betere geluiden kunt maken dan met de 2101. Maar dat is maar een mening. Als je echte wicked dingen wilt doen met FX, dan is de 2101 het einde.

Maarten

helleke
26 februari 2004, 14:41
Hey Speeddemon,heb je dat ding nou nog niet gekocht voor die paar rottige euro's :-D
Het grootste verschil tussen de 2101 en de 2120 is inderdaad, dat je de pre-amp sectie van de 2120 NIET kunt bypassen.
De fx zijn erg mooi en veel uitgebreider dan de 2101 en het gebruik is gemakkelijk.
Het buizen geluid is inderdaad niet echt super zoals Tubefreak al zei,maar het solid-state geluid komt wel aardig in de buurt van de RP20.
Ik heb destijds de 2120 juist verkocht omdat de pre-amp sectie niet te bypassen is.Je hebt ook nog de 2112 maar hoe dat precies zit met de pre-amp week niet.Misschien dat Tubefreak je er antwoord op kan geven.
Nu ik weer een goede fx-processor wil hebben ben ik op zoek naar een 2101.
Wie weet er nog 1?? :razz:

Tubefreak
26 februari 2004, 16:01
De 2112 is gelijk aan de 2120 alleen iets oudere software versie.

En als je 2101 wilt... ebay.de. Uit de US kan ook, maar dan moet je ff een paar weerstanden aanpassen.

Maarten

helleke
27 februari 2004, 12:04
Hey Maarten,

Zit er ook verschil in de 2101 en de 2101 LE of is het alleen het frontkleurtje??
Als er in het display 2.00.00 a staat, is het dan de orginele zonder upgrade?

Speeddemon
27 februari 2004, 13:47
cool jongens, duidelijke antwoorden.

even voor de duidelijkheid: als ik de 2101 of 2120 puur als multi-fx bak zou willen gebruiken in de fx-loop van m'n Engl Savage 60 buizenhead, zou jullie voorkeur dus naar de 2101 uitgaan?

@Helleke; tja, ik zit ondertussen op 16 (vintage) stompboxes (waarvan ik er maar 10 gebruik hoor)dus je snapt dat t geld niet naar die 2120 is gegaan. T was wel een goeie deal zeg, 450 euro incl Control One en alle handleidingen... :oops:

Tubefreak
27 februari 2004, 16:24
!! http://home.arcor.de/pirat28/sites/gsp2101revision_history.htm !!

Hier staat precies welke versie wat heeft/kan.
En het geneuzel of matched Groove Tubes preamp tubes die bij de LE en artist versie zaten was natuurlijk complete onzin. Gaven ze zelf ook toe, mensen wilde dat alleen wel graag lezen in de advertentie omdat ze ooit iets hadden gehoord over matchen... en dus.... ach ja.

Als je een 2101 alleen voor fx wilt dan is inderdaad de beste keus. Alhoewel 2120 ook echt helemaal te gek kan klinken hoor. En dat de preamp niet gebypassed kan worden maakt ook geen drol uit voor je sound. Zie het gewoon zo:
2101 complete vrijheid in programmeren
2120 makkelijk in gebruik en meer verschillende fx

Speeddemon
27 februari 2004, 18:59
Maarten, waarbij heeft de 2120 dan een streepje voor qua effects?

Ik gebruik zelf hoodzakelijk de volgende fx:
wah
compressor (voor funky/country chick'n pick'n sound)
overdrive
distortion (medium/high-gain)
solo-boost
chorus
flanger (af en toe)
analoge delay (of analog voiced) kort en lang

hoe is de delays van beide en hebben ze een post distortion boost aan boord?

Tubefreak
28 februari 2004, 13:11
Analog delay is vet. Daarnaast kun je parameters van je fx controleren door hoe hard je op je gitaar speelt. HEEL erg vet.

Wah's zijn in beide klote vergeleken met een echte wah.
Compr. van beide is goed.
Distortion van 2120 is beter vind ik. 2101 vind ik echt te zwak. 2120 is ok.
solo boost moet je doen door mid te boosten. Kan bij beide simpel en effectief met midi controller expressie pedal.
Chorus op beide vet
Flanger op beide ok

Maarten

Speeddemon
28 februari 2004, 23:40
hebben ze ALLEBEI een analoge delay, of een EMULATIE van een analoge delay (dmv high roll-off en/of bit reduction)?

Tubefreak
29 februari 2004, 12:01
Ja... zo kan ik het ook. Je kunt overal in de keten van de 2101 een EQ neerzetten en een beetje kutten met de frequenties. Maar de 2120 serie heeft een emulatie van een analoge delay, waarbij de pitch ook verandert als je de delay tijd aanpast. Bij de 2101 krijg je dan alleen maar een vage "stotter" delay.

Maarten

FNaRK
3 maart 2004, 21:29
http://www.marktplaats.net/markt/muziek/effecten/23762.htm

misschien interessant voor iemand ?

Speeddemon
3 maart 2004, 23:00
is dat een normale prijs voor een 2101? :???:

Tubefreak
4 maart 2004, 08:51
Ik heb er gister een op ebay.de gekocht voor een vriend. Was de aller, aller laatste GSP2101 die er gemaakt was, dus incl alle upgrades, maar zonder pedaal voor 361 euro.

Maarten

kokeleko
4 maart 2004, 10:59
Er staat /stond bij Spanjaard een 2112 + Contol One met 2120 upgrade voor 350,- pleuroos.

Bel snel!!!!!!!!!!! :D

helleke
4 maart 2004, 14:44
Ik heb er gister een op ebay.de gekocht voor een vriend. Was de aller, aller laatste GSP2101 die er gemaakt was, dus incl alle upgrades, maar zonder pedaal voor 361 euro.

Maarten

Was dat die Limited Edition?Daar heb ik nl ook nog op geboden,maar de laatste dag ging de prijs snel omhoog :D

Ik heb vorige week een 2101 incl Control One gekocht voor 250 euro.Helemaal orgineel ('94) en geen schrammetje erop.Welliswaar zonder de belangrijke upgrades maar dat kost me de kop ook niet.Software 3.00 is al in bestelling.Zelfs de buizen waren nog niet vervangen.

Ik heb ook een 2120 gehad maar deze klinkt echt stukken beter,zeker nu ik de pre-amp van de Powerball gebruikt.

@Maarten: ik heb je nog een PM gestuurd.Heb je die ontvangen?

Geert

Tubefreak
6 maart 2004, 10:05
Nee het was niet de goude LE. Software 3.00 is een goede keus, nu nog een PCC210 / dual S-Disc vinden. Dit is echt een must om geen drops te hebben tussen patches.

Vraag hem http://home.arcor.de/pirat28/start.htm eens of hij er nog heeft.

Ik zal mijn pm's ff bekijken.
gr. Maarten

kokeleko
6 maart 2004, 12:33
Kijk hier es

http://www.webtrafficmedia.com/default.aspx?query=digitech%202112


of hier

http://www.webtrafficmedia.com/default.aspx?query=digitech%202101

Speeddemon
8 maart 2004, 10:29
is er dan nog een verschil tussen de "Studio Tube", de "LE" en de "Artist" versies?

helleke
8 maart 2004, 15:45
Ze hebben alledrie standaard verschillende software versies,maar het is een kleinigheidje om bv van een Studio Tube naar de laatste software 3.00 versie te gaan.Dat zie je dan niet aan de buitenkant ,maar alleen als je m aanzet en/of erin kijkt.
Sommigen zijn bv uitgerust met 1 S-disc en sommigen weer met een dual disc wat het gebruik ervan ten goede komt.

Ik heb bv een Studio Tube met 1 S-disc maar de Dual disc en de laatste software 3.00 komen eraan.
Als je op Maarten zn site kijkt kun je er alles over lezen.

Tubefreak
8 maart 2004, 22:04
http://home.arcor.de/pirat28/sites/gsp2101revision_history.htm

Hier zie je exact welk type welke software heeft en hoeveel S-DISCS.
Maarten

FNaRK
9 maart 2004, 21:37
was die dual disc niet noodzakelijk voor een "seamless" patch-change ?

Tubefreak
10 maart 2004, 21:47
yep.

Per programma heb je keus uit of seamless patchchange wat echt te gek werkt en zelfs nog kunt bepalen hoe lang de delay en reverb moeten uitklinken. Maar je kunt ook programma's maken die 2 chips gebruiken en dus 2x zoveel fx aankunnen. En dan kun je echt funky dingen maken.

mrtn

Shaggy
14 maart 2004, 18:43
software of niet ..

dit zijn de neusjes van de zalm bij digitech maar programmeren is echt een fokking ramp .. als je systeembeheerder, webdesigner of iets dergelijks bent kun je er misschien mee omgaan. Ik vind de kwaliteit goed maar de muzikant krijgt veels teveel mogelijkheden.. zo weet een doorsnee gitaarman geeneens waar hij/zij moet beginnen..

Shaggy
14 maart 2004, 18:43
software of niet ..

dit zijn de neusjes van de zalm bij digitech maar programmeren is echt een fokking ramp .. als je systeembeheerder, webdesigner of iets dergelijks bent kun je er misschien mee omgaan. Ik vind de kwaliteit goed maar de muzikant krijgt veels teveel mogelijkheden.. zo weet een doorsnee gitaarman geeneens waar hij/zij moet beginnen..

Shaggy
14 maart 2004, 18:43
software of niet ..

dit zijn de neusjes van de zalm bij digitech maar programmeren is echt een fokking ramp .. als je systeembeheerder, webdesigner of iets dergelijks bent kun je er misschien mee omgaan. Ik vind de kwaliteit goed maar de muzikant krijgt veels teveel mogelijkheden.. zo weet een doorsnee gitarist niet eens waar hij/zij moet beginnen..

helleke
14 maart 2004, 18:51
Je hoeft echt geen systeembeheerder te zijn om hier goede geluiden uit te halen hoor.Met elke willekeurige processor heb je even tijd nodig om het apparaat te leren kennen,maar je hebt natuurlijk ook ongeduldige mensen...:razz:
Ik geef toe, tis niet de allergemakkelijkste maar met wat geduld kom je er best uit en is t de moeite daarna meer dan waard geweest 8-)

JohnnyCamaro
14 maart 2004, 20:58
Ik heb ook een 2101 gehad en ben blij dat ik er vanaf ben. Veel te moeilijk en omslachtig om te programmeren en je kunt maar een paar effecten tegelijk gebruiken. Heb nu een Boss GX700 voor de effecten en een Rocktron Piranha voor de oversturing. Klinkt goed. Ik raad hem aan..... 8-)

helleke
14 maart 2004, 21:43
Ik heb ook een 2101 gehad en ben blij dat ik er vanaf ben. Veel te moeilijk en omslachtig om te programmeren en je kunt maar een paar effecten tegelijk gebruiken. Heb nu een Boss GX700 voor de effecten en een Rocktron Piranha voor de oversturing. Klinkt goed. Ik raad hem aan..... 8-)


:???: :roll: