PDA

View Full Version : Acoustische Ibanez bas



Anavrin
25 februari 2004, 15:27
Heeft iemand ervaring met de AEB10 van Ibanez. Dit is een semi-acoustische bas. Ik denk er nl over om die te kopen. Check ook ff:
http://www.ibanez.co.jp/world/acoustic/page_ae/aeb10bk.html

dit is 'm:
http://www.ibanez.co.jp/world/acoustic/acos_pict/AEB10BK-14-02.jpg

AntY
25 februari 2004, 16:21
wat wil je met een acoustische bas? (dit is niet bedoeld zoals t klinkt, ik vraag t gewoon ter informatie).

Anavrin
25 februari 2004, 17:08
ik ga regelmatig naar mijn neefje (is ook maar een jaar jonger dan ik, en een halve kop groter, maar ja), en dan neem ik m'n acoustische gitaar wel eens mee, om een beetje te jammen. Dan speelt hij op z'n eigen acoustische gitaar, en ik dus op de mijne, maar aangezien ik dat ding verder bijna nooit gebruik, wil ik die verkopen, en dan een semi-acoustische bas kopen. Ik speel de laatste tijd nl meer bas dan gitaar, en om te jammen lijkt me dit wel leuker dan met 2 ac gitaren. Verder lijkt het me ook wel makkelijk om te gebruiken als jamgitaar met de band, komt onversterkt toch meer geluid uit dan uit een electrische bas....

AntY
25 februari 2004, 17:27
maar te weinig om lekker te kunnen jammen

dan kan je denk ik toch beter gewoon elektrisch blijven

Anavrin
25 februari 2004, 17:35
we spelen dan allemaal acoustisch, dus qua volume zit het dan wel goed denk ik, of gaat een acoustische bas veel zachter dan een ac gitaar?

Bastijn
25 februari 2004, 17:47
het volume van een akoustische bas haalt het BIJ LANGE NA niet bij het volume van een akoustische gitaar, en nu heb ik het over de meeste gangbare modellen, zoals die ene ibanez. ik heb een keer gejamt met een akoustische bas, en mn gitarist op een akoustische gitaar, en het was zo ooooooongelooflijk frustrerend -ik kon mezelf absoluut niet horen- als die bas niet van iemand anders was dan had ik m getrasht.
alleen als je slapt kan je er enig volume uithalen. voor unplugged samenspel is een akoustische bas absoluut waardeloos. maar het schijnt (heb ik hier ooit een keer gelezen) dat fender akoustische bassen maakt met enorme klankkasten, waar de lage tonen van een bas wél kunnen aanvloeien tot een volume wat ongeveer gelijk is aan dat van een akoustische gitaar.

AntY
25 februari 2004, 18:02
je hebt wel acoustische bassen die dat soort volumes kunnen halen.

ze heten "contrabas"

......


conclusie: neem een mini-ampje mee... of zet er daar een neer. is goedkoper, beter geluid, en harder gelui

frenske
26 februari 2004, 13:22
Dat klopt! Er komt praktisch geen geluid uit een akoestisch bas en dat met name de lage snaren E en de A. De G en D kun je enigzins goed horen, maar als je samen een normale gitaar speelt, zal je toch helemaal overstemt worden en dat wil je toch laten gebeuren door een jonger (maar een kop-groter) neefje!

Anavrin
26 februari 2004, 15:07
da's niet zo erg hoor, dan ram ik hem gewoon in elkaar.... :-D

Bastijn
26 februari 2004, 15:40
Dát is natuurlijk ook een optie..........
Probleem opgelost.