PDA

View Full Version : Letterlijk: metal gitaar



Stitch
25 februari 2004, 12:59
Juist ja...van alluminium dus! Heb de tekening al bijna af en dan gaat ie naar een CNC freesbank. Kosten, 50 euro voor de body, plusminus 250 euri voor de hals, de rest van de shit gewoon van markplaats halen. Komen emg's in (uiteraard).

Wat vinden jullie ervan? Twordt wel een ripoff van een bestaande gitaar. Weet alleen niet hoe ik het ga aanpakken ivm shielding (heb geen zin in radio538 tijdens een optreden).

Verder weet ik ook niet hoe zo'n gitaar zich houd ivm het verschil in volumeverandering door temperatuur verschil tussen het metaal van de body en het hout van de hals.

Zijn er nog meer dingen om speciaal op te letten? Plaatje komt nog...

birt
28 augustus 2004, 22:57
dit is een plannetje waar ik eigenlijk ook al lang mee rondliep, jij hebt de primeur :D

aluminium shield vrij goed maar kan je niet solderen. zorg dus dat de body op 1 plaats aan de aarding hangt met een draad die heel goed vastgevezen is zodat er een goed contact is

gecko84
29 augustus 2004, 13:03
Leuk idee,
waar kan jij zo goedkoop iets op een CNC-bank laten frezen? :???:
En hoe zwaar denk je dat je gitaar gaat worden...
Ik ben benieuwd.

Kjiratsiekoedel
29 augustus 2004, 16:29
ik neem aan dat hij hol wordt

arno
29 augustus 2004, 17:35
op zick leuk idee. Joe satriani heeft zijn houten gitaar eens laten verchromen. Het schijnt nogal gecompliceerd te zijn. Vooral de elektra.

Bluesbreaker
29 augustus 2004, 18:28
zou afschermen niet kunnen door eerst een paar lagen rubberverf er op te smeren?

ik heb er geen verstand van hoor, maar dat is het eerste waar ik aan denk

fred dons
30 augustus 2004, 07:05
de body zelf schermt al af dus rubber is niet nodig, echter zoals birt al zegt je kunt er niet op solderen, je kunt echter wel het draadje naar de aarde met een schroefje vastzetten in een cavity (als je met emg's werkt hoef je overigens niet te aarden)

Aluminium is inderdaad wel warmte gevoelig wat de stemming zou kunnen beinvloeden echter dat is het meest merkbaar bij een aluminium hals. (Endie van jou wordt van hout)
zoals al beschreven een is alu body is loodzwaar, wat de reden is dat ze vaak hol of relatief dun zijn, ik zou daar dan ook rekening mee houden

Anavrin
30 augustus 2004, 11:33
250 euro voor een hals, da's best duur of niet?

fred dons
30 augustus 2004, 12:22
dat is dan waarschijnlijk vanauit de VS + invoerrechten + vervoer
(en dan zit hij nog laag)

Wormaap
31 augustus 2004, 15:30
Alu is toch juist een heerlijk licht metaal :? Althans... De gemiddelde truss is niet veel zwaarder dan'n gitaar, en die dingen zijn toch echt alu en behoorlijk groot :P

Snaar'n Bennie
31 augustus 2004, 16:49
Bedoel je zo iets?!

http://groups.msn.com/_Secure/0SADdAssVLBrHZEkcp333gapImxiL*BTDrqIOVBm0mesPkrVzl WceKZpkj12znmO3pVmtEZZStm12LG8hRXkV61WPCEiX7ErvN13 Lx1b4qkIzAAAAynJZAg/abel%20axe.jpg?dc=4675487149417697013

Echt super gaaf zo'n ding! Is een Abel Axe. Bij the American Guitarstore in Enschede hebben zeer één staan!

Harvester Of Sorrow
31 augustus 2004, 16:51
dat is echt wel vet.
maar hoe zou dat geluid zijn?

Snaar'n Bennie
31 augustus 2004, 16:53
Ik zou het niet weten eigenlijk. Ik denk heel 'metall'! :wink:

Stitch
3 september 2004, 16:43
Bedoel je zo iets?!
Echt super gaaf zo'n ding! Is een Abel Axe. Bij the American Guitarstore in Enschede hebben zeer één staan!


Hehe hoe denk je dat ik op zo'n idee kom :-D Iedere keer als ik er ben speel ik er ff op, en moet zeggen klink best goed (okeej, is dan ook wel over een engl combo...)


Maareh, die dure hals is toch niet doorgegaan. Heb net een gitaar gescoord op ebay dus is het een goedkope marktplaats hals geworden van de lace drop&gain gitaar oid.

Over de body, dat shielden moet dan idd wel lukken met een schroefje en een plaatje. Ik was eerst van plan er allemaal gaten in te maken, zoals op het plaatje, ook een strat model. Maar daar zie ik vanaf, omdat ik nu waarschijnlijk een RR model ga maken. Hij wordt zo'n 25 mm dik. Met alle gewichtsbesparingen is ie nu zo'n 3,5 kilo. Alleen vervormd ie nog teveel (heb 412 Newton gemodelleerd dat klopt wel aardig toch, ongeveer 42 kilo).

Zal binnenkort eens een plaatje posten.

gecko84
4 september 2004, 14:11
Enige waar je met aluminium op moet letten is dat je geen staal of ander metaal in aanraking laat komen met het aluminium zelf. Dan krijg je een redoxreactie of iets dergelijks (denk aan scheikunde), wat er op neer komt dat het ene metaal het andere "opvreet" en de boel dus gaat roesten.
Bovendien is aluminium goed te lijmen.

Stitch
8 september 2004, 23:53
Plaatjes!

Hier het strat model van ibanez RG:
http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/1.JPG


Hier de RR vorm:
http://home.student.utwente.nl/r.j.b.pieper/gitaarnet/2RR.jpg

Snaar'n Bennie
9 september 2004, 17:59
Ey Stitch! Ik zou die hiel van die stratachtige iets ronder en comfortabeler maken. Maar that's my opinion.

Stitch
9 september 2004, 19:03
FF vergeleken met je image en je hebt gelijk. Ik wist et niet meer zo precies toen ik van tags terug kwam...dacht namelijk dat die daar meer afgeschuind was ipv gerond. Is wel lastiger frezen volgens mij.