PDA

View Full Version : geluid Super Reverb strakker?



The Thumb
25 februari 2004, 08:24
Hallo allemaal,

ik speel over een early 70's fender super reverb met geblackfaced circuit m.u.v. de gelijkrichter, dit is nog de 5U4. Hij is uitgerust met de originele Fender Special Design speakers. Het valt mij op dat de versterker met name in het laag niet al te strak is, wat verergert als hij langer aanstaat en/of harder gaat. Wie heeft er suggesties hoe ik de versterker (met name in het laag) wat strakker kan laten klinken?

Thanx!

Mr.Jay
25 februari 2004, 12:13
[quote="The Thumb"]Hallo allemaal,

ik speel over een early 70's fender super reverb met geblackfaced circuit m.u.v. de gelijkrichter, dit is nog de 5U4. Hij is uitgerust met de originele Fender Special Design speakers.

wat zijn originele Fender Design speakers ? zegt helemaal niks......welk merk/type zijn het ?

>Het valt mij op dat de versterker met name in het laag niet al te strak is, wat verergert als hij langer aanstaat en/of harder gaat.

Ik zeg het nog maar eens voor de zoveelste keer :cry:
: KOEL een Fender in godsnaam met een ventilator dan heb je de hele avond hetzelfde geluid !

Wie heeft er suggesties hoe ik de versterker (met name in het laag) wat strakker kan laten klinken?

Kwam die amp niet van CMW amps af ?

JaY

The Thumb
25 februari 2004, 18:58
spekaer code is 064121 137 7420

zijn dus volgens mij cts alnico

PeeVee
25 februari 2004, 19:41
Wie heeft er suggesties hoe ik de versterker (met name in het laag) wat strakker kan laten klinken?

VENTILATOR D'R ACHTER ZETTEN!!!

Verder verder misschien 5AR4 (GZ34) rectifier overwegen of misschien wel solid state rectifier. Letop, de netspanning schakelaar moet dan zeker op 230 of 240 Volt staan en bias moet even opnieuw ingesteld worden. Iets strakkere / hogere rendement speakers wil ook nog wel eens helpen. Leuke prijs/kwaliteit verhouding is Jensen RI C10Q's (€55 per stuk), zet b.v. een setje onderin en bewaar die twee CTS alnico's netjes in de kast... Moet jij eens kijken of dat blaast...

Mijn ultieme truuk (m.n. "open" podium) om een Super Reverb nog wat strakker te krijgen is er gewoon nog eentje naast te zetten :-D

Pfff... Mijn Bandmaster is ook retestrak trouwens... misschien toch eens serieus gaan denken aan een line-out op mijn SR :evil:

Mr.Jay
25 februari 2004, 21:16
spekaer code is 064121 137 7420

zijn dus volgens mij cts alnico

YES, uit '74 week 20.
Mooie speakers > echter SOFT, wat dozig en middy, niet echt strak.
Voor méér power, rendement zou je wat anders moeten plaatsen > Weber P10Q met6 Weber C10N of Q zou em veel harder en helderder maken.
Dan nog een GZ34 rectifier of SolidSTate ( zoals Peevee al aangaf ) > lrijg je zo'n 30-40V HV méér, dat maakt em wel strakker maar ook wat pinniger waarschijnlijk, cleaner , maar wél strakker in het laag.
Zeker de ceramische speakers maken em strakker.

Vraag is of ie daarna niet te hard gaat....blijft moeilijk, ik heb nog steeds ( na alle Webers, jensen e.d. ) graag mijn CTS erin, soms hard genoeg, som net niet, soms té hard......haha ( Ligt gewoon aan de play-omstandigheden )

JaY

The Thumb
26 februari 2004, 11:46
Mijn ultieme truuk (m.n. "open" podium) om een Super Reverb nog wat strakker te krijgen is er gewoon nog eentje naast te zetten :-D

tsja, die luxe heb ik niet PeeVee...

het is ABSOLUUT niet mijn doel het volume van de SR te verhogen, ik vind nu al vaak dat hij erg hard is, en er zijn maar weinig podia waar ik hem lekker open kan draaien.

Die CTS speakers klinken inderdaad erg vriendelijk, ik vind ze goed gebalanceerd en warm, mooi afgerond hoog, niet van die schreeuwerds... Maar misschien is het wel eens goed om te experimenteren met 2 jensens o.i.d.

Kunnen jullie mij uitleggen wat het verschil in geluid/karakter is tussen enerzijds de GZ34, anderzijds de solid state rectifier? Ik heb altijd begrepen dat een solid state rectifier bij goede buizenamps 'not done' is, beetje vloeken in de kerk zeg maar....

Thanx again

PeeVee
26 februari 2004, 12:59
Het is ABSOLUUT niet mijn doel het volume van de SR te verhogen, ik vind nu al vaak dat hij erg hard is, en er zijn maar weinig podia waar ik hem lekker open kan draaien.
Maar dan snap ik het toch niet... als hij "modderig" wordt aan de onderkant dan staat ie waarschijnlijk toch lekker op te breken (en dus flink open). Als ie warm wordt, wordt dat nog wat erger. De remedie is dan inderdaad wat meer headroom (volume) te creëren en/maar de amp dan wat zachter te zetten, je hebt dan uiteraard wat minder crunch.

Als je wat minder modder wilt maar wel zelfde hoeveelheid bass en crunch dan "easy on the bass" (mijn basknopje staat nooit hoger dan 3) en misschien toch speaker met dik laag erin zetten. Probeer eens een setje Jensen C10Q's onderin, die zijn niet zo duur, daar kun je je echt geen bult aan vallen. Heb je mooi "tweeweg" systeem; onderin lekkere dikke bas, bovenin lekker smeuiig mid/hoog. Misschien de 5U4 nog even laten zitten.

Het type gelijkrichter is bepalend voor de "sag" oftewel de Voltage drop over de gelijkrichter bij hoge belasting. Iedere gelijkrichter heeft een interne weerstand. Hoe meer stroom er gaat lopen door een weerstand, hoe meer spanning er over zal vallen (wet van Ohm). Een diode (solid state) gelijkrichter heeft een zeeeeer lage interne weerstand, er gaat zelfs bij zware belasting nauwelijks "Voltage verloren".

Een 5AR4 (GZ34) en 5U4 hebben een relatief hoge interne weerstand. Als er veel stroom gaat lopen, zal er dus veel Voltage "verloren" gaan (c.q. over de gelijkrichter vallen en niet over de buizen). Bij lager Voltage gaat de buis minder hard werken; het is dus een soort compressie / tegenkoppeling: als de buis hard moet werken zal er veel stroom gaan lopen door de rectifier, er zal dan veel spanning vallen over de rectifier dus de eindbuis krijgt minder spanning en zal minder effectief zijn (wordt dus beetje "ingedrukt"), andersom geldt hetzelfde; als je je toon "uit laat klinken" zal de buis steeds minder hard hoeven te werken dan zal er weinig stroom lopen, er zal dus steeds minder stroom gaan lopen, dus zal steeds minder Voltage verloren gaan dus Voltage op eindbuis zal wat omhoog gaan naarmate de toon zachter wordt; dit zorgt voor een soort sustain effect.

Een 5AR4 is nog redelijk "strak" maar als je de amp op z'n tenen gaat staan krijg je toch lekkere compressie. Een 5U4 geeft nog meer "sag" effect. Ik denk daarom dat een 5AR4 rectifier ook een reële optie is, de lage tonen is "hard werken" dus zal je bij een 5U4 zeker "last hebben" (sommige vinden dit juist kicken) van sag. Omdat de 5AR4 iets lagere interne weerstand heeft zal ie iets meer spanning geven, zet dus netspanning schakelaar zeker op 230V, je zult dan zo'n 465V B+ hebben, even netjes biassen en dan heb je een strakke amp.

Een 5U4 trekt meer gloeistroom dan een GZ34, je mag die dus "straffeloos" vervangen door een GZ34 maar zoals gezegd, let op de B+ (die wordt iets hoger) en even biassen!


Ik heb altijd begrepen dat een solid state rectifier bij goede buizenamps 'not done' is, beetje vloeken in de kerk zeg maar....

Ik dacht niet dat Stevie Ray Vaughan wordt geschaard onder de categorie "cursing in the church....

Het ligt er gewoon aan wat je wilt/zoekt. Diode gelijkrichter is lekker fel en strak, GZ34 is goede middenweg, 5U4 is lekker sponzig en bluesy... Leo Fender vond het "sag" effect maar vervelend en rustte b.v. een bepaald type tweed Bassman uit met DUBBELE rectifier (5U4) om de interne weerstand te halveren (met als doel het sag effect tegen te gaan). Ook de "83" rectifier is een tamelijk sagloze gelijkrichter en er zijn tal van prima brown- en blackface Fender amps (maar ongetwijfeld ook Marshalls e.d.) die die diode gelijkrichters gebruikenten.

Ik heb net een bf Bandmaster setje gekocht, heb ik eindelijk weer gezond en aan de praat... Pffff... over "fel" gesproken... met die dichte kast kun je zelfs tonen op de G en B snaar "voelen"... Ook wel kicken hoor...

Succes!!

The Thumb
26 februari 2004, 13:55
Allereerst erg bedankt voor je gelijkrichter uitleg! Begrijp ik het goed als ik zeg: hoe minder spanning op de buis, hoe minder strak je geluid? Of is dat wat te kort door de bocht?

Ik denk er erg aan iets met de gelijkrichter te gaan doen, het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat de versterker 'te strak' wordt, dwz erg kil en pinnig, dit is juist de reden dat ik een paar maandjes geleden mijn marble versterker eruit heb gegooid. Of is de impact ook weer niet zo groot?

Daarnaast, er staat nu net een kwartetje Celestion Vintage 10's op de marktplaats, is dat wat of klinkt dit erg rockachtig? (ik ga zelf voor een wat meer bluesy soundje a la ronnie earl, srv, jimmy vaughan, etc)

Mr.Jay
26 februari 2004, 21:00
>Ik denk er erg aan iets met de gelijkrichter te gaan doen, het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat de versterker 'te strak' wordt, dwz erg kil en pinnig, dit is juist de reden dat ik een paar maandjes geleden mijn marble versterker eruit heb gegooid. Of is de impact ook weer niet zo groot?

De impact is NIET zo groot.
2 dingen : de 5U4 sagt erg veel, als je de vervorming ingaat krijg je vieze onderkant > DAT heb jij. Door een GZ34 te plaatsen is dut veel beter.
tweede punt is echter > daardoor verhoogt je HV spanning in de amp.
Als die TE hoog wordt krijg je dus de 465V misschien Peevee noemt, dan krijg je een wat pinnigere sound. Door de ACvoltage switch achterop naar 240 te schakelen en ( ! ) checken of je gloeispanning dan nog binnen d e normen zit, kun je dit wat omlaag brengen wederom.
Laat dit in godsnaam allemaal door een technisch iemand doen, die weer de gehele amp naloopt op correcte ( bruikbare ) spanningen.
Een SR met GZ34 werkt het best, qua voltages en sag. Een 5U4 is leuk als nooit erg hard op de amp speelt.


>Daarnaast, er staat nu net een kwartetje Celestion Vintage 10's op de marktplaats, is dat wat of klinkt dit erg rockachtig? (ik ga zelf voor een wat meer bluesy soundje a la ronnie earl, srv, jimmy vaughan, etc)[/quote]

Nou, dan wil jij géén Celestions waarschijnlijk. Alle kans dat met 4 zulke jongens je versterker nóg harder gaat, en die die ging al hard genoeg gaf je aan. Je sound zal verder weggaan van de namen die je noemt ( USA-ers ), de Cel.'s klinken Britser.
Je zou beter 2 CTS kunnen vervangen door 2 alnico Webers b.v.
Ik heb geregeld bovenin wel es P10Q's van dit merk. Dan gaat ie al tikkie luider omdat ze helderder zijn.

JaY

PeeVee
26 februari 2004, 22:08
Allereerst erg bedankt voor je gelijkrichter uitleg! Begrijp ik het goed als ik zeg: hoe minder spanning op de buis, hoe minder strak je geluid? Of is dat wat te kort door de bocht?
Beetje kort door de bocht, het is niet een constante factor maar juist iets dynamische; die spanning op de eindbuizen verandert steeds mee met je spel, speel je vette volle accoorden dan dondert de spanning in, speel je zachtjes (of laat je je toon uitrinkelen) dan loopt de spanning weer op... Maar je hebt wel beetje gelijk, op het moment dat de spanning hoog is dan kan de eindbuis even goed en efficient zijn werk doen.


Ik denk er erg aan iets met de gelijkrichter te gaan doen, het enige waar ik een beetje bang voor ben is dat de versterker 'te strak' wordt, dwz erg kil en pinnig, dit is juist de reden dat ik een paar maandjes geleden mijn marble versterker eruit heb gegooid.
Hahahaha... Ja ik het het woord "pinnig" vaker in één zin zien staan samen met "Marble", verder zeg ik maar niets... (of was dit al teveel?)

Ik ga helemaal mee met Jay... Als je nu je netspanning op 220V hebt staan met die 5U4 dan gok ik dat standje 230 met een GZ34 wel OK is, maar zoals Jay terecht zegt is de 240 stand misschien beter. Gloeispanning ben ik ook een tijdje bezorgd over geweest, tolerantie is zeker 10% dus je mag 0,63V afwijken van de 6,3V, een gloeispanning van 5,67 is nog acceptabel volgens de boeken en vrijwel altijd meet ik op de 240V netstand 5,7 of 5,8 Volt. Overigens laatst tijdens "buizenles" met aparte regelbare gloeispanning gekeken wanneer buis echt radicaal werk zou weigeren, uit die test bleek dat 5,5 nog ruim voldoende is en zelfs bij 5V nog een goede werken, m.a.w. (zoals ze hier in Moas & Woal zeggen), da kum ech nie zo now....


Daarnaast, er staat nu net een kwartetje Celestion Vintage 10's op de marktplaats, is dat wat of klinkt dit erg rockachtig?
Zullen wel van Ruben zijn (double shots / en de nieuwe Mellotoons van Mike), hij had een RI SR met vier van die Vintage 10´s, ondanks dat deze heren een imposante sound neerzetten heb ik het idee dat zij zich meer richten op: (A) hard, (B) harder en (C) hardst. Lijkt op zich wel koel, maar gaat na een tijdje toch vervelen vind ik.

Tip van John vind ik ook een goeie, Weber alnico speakers zijn erg mooi maar ook kostbaar. Ga eerst voor een GZ34 rectifier en zoals John zegt, laat het effe doen door iemand die er verstand van heeft, kun je gelijk even je amp laten checken, misschien wat kleine modjes b.v. normal channel aansluiten op reverb. Leuk voordeel is dat je dan de kanalen kunt bridgen, is te gek effect, zet je een kanaal bassig en weinig hoog, andere kanaal zonder bass en juist met veel mid en hoog, evt. bright... Krijg je een soort tweestemmigheid, erg tof! Misschien kan Al(bert) je helpen.