PDA

View Full Version : Welke gitaar te kopen



y0ur1
24 februari 2004, 21:25
Hoi

Ik heb al een beetje ervaring op een acoustische gitaar en wil dan nu eidenlijk electrisch gaan. Wat ik persoonlijk de beste gitarist vind is David Gilmour. En wil dan ook een beetje zijn stijl gaan spelen, alleen welke gitaar hoort dar bij? Ik bedoel wat voor een soort klank/gitaar zou dan het best bij mij pakken? Mijn budget is ongeveer 500 euro.

guitartub
24 februari 2004, 21:31
Tsja, een mexicaanse strat?

y0ur1
24 februari 2004, 21:36
Tsja, een mexicaanse strat?

bedoel je zo iets?
Yamaha - PAC 012 RM

http://www.feedback.nl/pix/yamaha-pac012rm.jpg

Yamaha bouwt met deze Pacifica een prima startersgitaar met een knipoog naar de strat. Een humbucker in de brugpositie geeft de gitaar behoorlijk wat power en de tremolo werkt betrouwbaar en probleemloos!

Van: € 238,-
Voor: € 189,-

guitartub
24 februari 2004, 21:50
Zijn ook uitstekende gitaren en in de prijsklasse die jij zoekt heb je betere modellen van de pacifica

y0ur1
24 februari 2004, 21:59
maar kun je conreet een link/gitaar noemen?

erwinvanhalen
24 februari 2004, 22:03
http://www.feedback.nl/pix/fender-stratmex_std.jpg
De standaard sombrero versie van de Strat uit Mexico leverbaar in zwart, wit, wijnrood, hemelsblauw en sunburst met maple of rosewood neck. Klasse!

Prijs: € 449,-
bij de feedback

Goeie deal lijkt me zo

y0ur1
24 februari 2004, 22:08
http://www.feedback.nl/pix/fender-stratmex_std.jpg
De standaard sombrero versie van de Strat uit Mexico leverbaar in zwart, wit, wijnrood, hemelsblauw en sunburst met maple of rosewood neck. Klasse!

Prijs: € 449,-
bij de feedback

Goeie deal lijkt me zo

En dit is zon soort gitaar die gilmour ook veel bespeeld? Ik moet trouwens nog wel een versterker erbij kopen, dus deze is misschien wat duur.

LJay
24 februari 2004, 22:14
Inderdaad, maar Gilmours geluid bestaat lang niet alleen uit zn strat. Er zitten bovendien emg sa elemten in met speciale tone controls. Ook zijn effecten en overdrive pedalen spelen een grote rol.
Als je toch het geluid van gilmour wilt nastreven is een (mexicaanse) strat wel een goede keuze. Een mooi alternatief wat wellicht iets warmer zal klinken is de ibanez sz320/520, kijk op www.ibanez.com. die zitten rescpectievelijk 400 en 475 euro, het verschil is slechts een uiterliijk aspect. (ik vind de goedkope zelfs mooier)

y0ur1
24 februari 2004, 22:16
Inderdaad, maar Gilmours geluid bestaat lang niet alleen uit zn strat. Er zitten bovendien emg sa elemten in met speciale tone controls. Ook zijn effecten en overdrive pedalen spelen een grote rol.
Als je toch het geluid van gilmour wilt nastreven is een (mexicaanse) strat wel een goede keuze. Een mooi alternatief wat wellicht iets warmer zal klinken is de ibanez sz320/520, kijk op www.ibanez.com

Wat is een strat eigenlijk? En natuurlijk snap ik wel dat ik het geluid niet exact na kan bootsen. Maar bijvoorbeeld het nr shine on you crazy diamond wil ik mega graag goed gaan leren... lijkt me echt fantastisch om dat te kunnen spelen.

guitartub
24 februari 2004, 22:18
Mijn schoonzoon heeft zo'n Mexicaantje, idd klasse.
Maar voor die E500 een versterker erbij? Dat ga je dan niet redden. Probeer dan de Pacfica 112, het eerstvolgende model na de 012. Deze heeft iets betere mechanieken en klinkt iets beter dan de 012.
Prijsindicatie E230- en dan een Roland Cube 30 erbij dan kom je een aardig end.

LJay
24 februari 2004, 22:19
jij bent snel zeg!

De stratocaster is een alom gecopieerd model, origineel van fender. Gilmour speelt op verscheidene strats maar zn # 1 is toch wel het bekendst. Gilmour was voor mij ook een motivatie om te beginnen met gitaarspelen.

y0ur1
24 februari 2004, 22:22
Maar kan mij nou iemand uitleggen wat een strat is? En waarom ik persee zon mexicaanse gitaar moet hebben om dat 'zelfde'geluid te krijgen?

MoserCustomShopDotCom
24 februari 2004, 22:30
Fender heeft de stratocaster uitgevonden (strat).. het is deze vorm in combinatie met de 3 singlecoil elementen.

Het is gewoon de gitaar die Fender heeft gemaakt en zo heeft genoemd. Daarna zijn alle gitaren met die vorm ook stratocasters genoemd.

Je hebt (zoals ik net snel hierboven in een plaatje heb gezien geloof ik) ook superstrats. Dat is een stratocaster, maar dan met een humbucker element (dubbel element zeg maar) bij de brug.

y0ur1
24 februari 2004, 22:32
Fender heeft de stratocaster uitgevonden (strat).. het is deze vorm in combinatie met de 3 singlecoil elementen.

Het is gewoon de gitaar die Fender heeft gemaakt en zo heeft genoemd. Daarna zijn alle gitaren met die vorm ook stratocasters genoemd.

Je hebt (zoals ik net snel hierboven in een plaatje heb gezien geloof ik) ook superstrats. Dat is een stratocaster, maar dan met een humbucker element (dubbel element zeg maar) bij de brug.

en zon strat heeft dus een speciaal geluid neem ik aan? Zon guimore achtig geluid :) Dat is precies wat is zoek, maar deze strat gitaren zijn zeker ook een stuk duurder?

MoserCustomShopDotCom
24 februari 2004, 22:32
en over hetzelfde geluid krijgen... dat kan niet... iedere gitaar klinkt anders.. maakt niet uit, ookal worden dezelfde houtsoorten gebruikt.. het klinkt toch net iets anders. Het grootste verschil zit em in de elementen.

Een singlecoil (enkel) element klinkt anders dan een humbucker (dubbel). Probeer maar wat gitaren uit in een winkel en je zult het wel merken. Maar pedalen maken ook erg veel uit... en dus ook versterkers... het geheel eigenlijk... :lol: lol :lol:

y0ur1
24 februari 2004, 22:33
Fender heeft de stratocaster uitgevonden (strat).. het is deze vorm in combinatie met de 3 singlecoil elementen.

Het is gewoon de gitaar die Fender heeft gemaakt en zo heeft genoemd. Daarna zijn alle gitaren met die vorm ook stratocasters genoemd.

Je hebt (zoals ik net snel hierboven in een plaatje heb gezien geloof ik) ook superstrats. Dat is een stratocaster, maar dan met een humbucker element (dubbel element zeg maar) bij de brug.

en zon strat heeft dus een speciaal geluid neem ik aan? Zon guimore achtig geluid :) Dat is precies wat is zoek, maar deze strat gitaren zijn zeker ook een stuk duurder?

guitartub
24 februari 2004, 22:40
Je weet het geloof ik ECHT niet.
Als we over STRAT praten hebben we het over de FENDER (merk) STRATOCASTER (type) die door Leo Fender in 1954 op de markt werd gebracht. Zoals al gememoreerd speelt David Gilmore op een dergelijke gitaar die dan ook nog eens is uitegerust met enkele bijzondere onderdelen. De Mexicaanse Strat die we je anraden is een goedkoper type waarmee je misschien het best bij het door jou gewenste geluid komt.
De pacifica 112 van Yamaha is een goedkoop alternatief wat je niet al te snel zal gaan vervelen.
Voor de Gilmore sound zal je je toch ook in diens equipment moeten gaan verdiepen (Soort versterker, effecten etc die hij gebruik) en vergeet vooral een ding niet: SOUND ZIT IN JE VINGERS!!
(Dat betekend oefenen, oefenen en nog eens....)

Suc6,
Bert.

y0ur1
24 februari 2004, 22:44
Je weet het geloof ik ECHT niet.
Als we over STRAT praten hebben we het over de FENDER (merk) STRATOCASTER (type) die door Leo Fender in 1954 op de markt werd gebracht. Zoals al gememoreerd speelt David Gilmore op een dergelijke gitaar die dan ook nog eens is uitegerust met enkele bijzondere onderdelen. De Mexicaanse Strat die we je anraden is een goedkoper type waarmee je misschien het best bij het door jou gewenste geluid komt.
De pacifica 112 van Yamaha is een goedkoop alternatief wat je niet al te snel zal gaan vervelen.
Voor de Gilmore sound zal je je toch ook in diens equipment moeten gaan verdiepen (Soort versterker, effecten etc die hij gebruik) en vergeet vooral een ding niet: SOUND ZIT IN JE VINGERS!!
(Dat betekend oefenen, oefenen en nog eens....)

Suc6,
Bert.

Ik snapte het ECHT niet nee! maar bedankt voor je informatie.

guitartub
24 februari 2004, 22:46
You're Welcome!
:-D

y0ur1
24 februari 2004, 22:49
is dit wat? (2dehands, 200€)

Yamaha EG 112 electrisch guitaar
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/20621.jpg

guitartub
24 februari 2004, 23:09
Zeker het proberen waard, de humbucker bij de brug zal je een iets vetter en staviger geluid geven.

y0ur1
24 februari 2004, 23:11
Zeker het proberen waard, de humbucker bij de brug zal je een iets vetter en staviger geluid geven.

Maar Shine On You Crazy Diamond kun je hier wel lekker op spelen? Ik denk dat ik maar voor zoiets ga, ik ben ook nog maar eens beginnend electrisch gitaar speler en wil natuurlijk ook even kijken of het bevalt. Dadelijk koop ik een hele dure gitaar en dan bevalt het niet om de een of de andere reden...

guitartub
24 februari 2004, 23:22
Ben geen Gilmore kenner dus de titel zegt me niets, ik pas. :-?
Voor de rest heb je gelijk, zoek een goede (beginners)gitaar voor niet al teveel geld en kijk of het je bevalt.
Over alle facetten van gitaarspelen en de sound van diverse gitaristen zou ik nog wel uren door kunnen gaan maar het meeste leer je van:
ZELF DOEN!!

Groetjes,
Bert.

y0ur1
25 februari 2004, 00:01
Maar alle gitaren die voor mij betaalbaar zijn die hebben zon humbucker erbij ipv van 3 single coils. Hebben alleen die dure strats 3 single coils ofzo?

Nielsje
25 februari 2004, 00:04
nee hoor,

kijk maar eens naar een 2e hands squir :)

sommige mensen vinden een hum in de brug fijn...

ik niet..

ik heb het voordeel dat in mijn strat een humbucker zit die zowaar klinkt als een singlecoil.

Alleen, t ding is zwart en is gewoon een lomp blok, gaat er nog een keer uit :)

y0ur1
25 februari 2004, 00:10
nee hoor,

kijk maar eens naar een 2e hands squir :)

sommige mensen vinden een hum in de brug fijn...

ik niet..

ik heb het voordeel dat in mijn strat een humbucker zit die zowaar klinkt als een singlecoil.

Alleen, t ding is zwart en is gewoon een lomp blok, gaat er nog een keer uit :)
Ik kom deze tegen:
http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/20911.jpg

Lijkt mij wel wat, ziet er ook mooi uit(het moet rond de 100 euro kosten).
Omschrijving:

Vintage Beginners strat
Prima beginnerstrat waar je in tegenstelling tot grote merken weinig voor de naam betaald, de tremolo blijft in tegenstelling tot squier enz lang gestemd en de elementen geven een fraaie heldere toon.


Bieden tot 28 feb,en geen reactie op boden onder de 100 euro.

y0ur1
25 februari 2004, 00:58
Sommige hebben geen tremolo-arm, dat vind ik wel jammer want daar kun je zon mooi effect mee maken. Kan dat er later bij worden gezet? Ik heb namelijk een mooie fender gevonden maar die heeft er geen.

ToTaL FaKe
25 februari 2004, 09:19
plaats es een foto van die fender.... ut lijkt me sterk dat die geen Tremelo heeft :razz:
die tremelo is er gewoon uit gedraaid.......

gegroet

Harry
25 februari 2004, 09:53
en je vingers!!! Die zijn eigenlijk het belangrijkste voor je geluid.

strattie
25 februari 2004, 14:27
ja je bent zo te zien nog een behoorlijk n00b op het gebied van (electrische) gitaren. je kan in de bibliotheek waarschijnlijk best wel wat vinden over gitaren. dat heb ik aan het begin ook gedaan en je leert daardoor een helehoop over de gitaar...

geen dank :razz:
maarten

amon
25 februari 2004, 16:52
ik weet niet over welk geluid het gaat, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen, door de aangegeven gitaren.

maargoed, wat ik dan even wil zeggen tegen je:
ga voor een 2dehandse, als je dan toch nog een goedkopere wilt kopen, kun je met de rest van het geld nog een leuek versterker kopen!

y0ur1
25 februari 2004, 20:14
maar is rond de 200 euro een goede prijs (2dehands) voor deze gitaar? Is dit nou een strat?

http://static.marktplaats.nl/fotos/muziek/elektrgitaren/20621.jpg

Yamaha EG 112 electrisch guitaar

GuitarMaster
25 februari 2004, 20:37
Nee, dit is een YAMAHA PACIFICA.
Strat is een Model van Fender.

Het is net zoiets als je vraagt: is dat een SLK500, terwijl je naar een BMW wijst

y0ur1
25 februari 2004, 20:45
Nee, dit is een YAMAHA PACIFICA.
Strat is een Model van Fender.

Het is net zoiets als je vraagt: is dat een SLK500, terwijl je naar een BMW wijst
ja maar dit is toch strat achtig, of begrijp ik het verkeerd? Ik denk dat het deze wordt! Wat denken jullie er van?

Diesel
25 februari 2004, 23:58
Nee, dit is een YAMAHA PACIFICA.
Strat is een Model van Fender.

Het is net zoiets als je vraagt: is dat een SLK500, terwijl je naar een BMW wijst
ja maar dit is toch strat achtig, of begrijp ik het verkeerd? Ik denk dat het deze wordt! Wat denken jullie er van?

ja het is id een strat model
... is een leuke gitaar om mee te beginnen ... ik zou het zeker doen
Ik zoek ook een gitaar om mee te beginnen en ook ik denk aan de yamaha pacifica .... just go for it

maylingjv
26 februari 2004, 00:07
maar jonge toch tuurlijk is dit een strat,er staat alleen geen fender op,dus een erik v.d haar stratocaster is dan ook geen strat omdat er geen fender opstaat wat een bullshit,als fender als enige strats maakt,wat zijn G&L dan en ja spijtig Leo fender is allang dood dus hij kan jou ook geen strat meer bouwen.das toch allemaal onlogisch.als er morgen iemand een gitaar bouwt en zijn merk noemt blabla gitaren en hij noemt het model de telespaul ofzo,en deze gitaar wordt wereldwijd uitgebracht met veel succes en er beginnen kopieen te komen,en uiteindelijk bouwen ook topbouwers en kleine firma's zo'n gitaar al dan niet beter dan die firma nu zou uitbrengen,wat is dan het meest logische voor dat model te noemen: telespaul natuurlijk,of moet elke firma er een andere naam aan geven,

yOur1 koop die gitaar maar,ze kan niet slechter zijn als de goedkoopste mexican fender strat,

maylingjv
26 februari 2004, 00:10
(was bedoeld op guitarmaster zijn reactie )

EagleEye
26 februari 2004, 00:35
(was bedoeld op guitarmaster zijn reactie )er is ook een edit knop :roll:

Trocar
26 februari 2004, 00:38
[quote="maylingjv"]... wat is dan het meest logische voor dat model te noemen: telespaul natuurlijk,of moet elke firma er een andere naam aan geven...[quote]

Precies, het is een strat model. Een Strat(ocaster) is automatisch een Fender. Een strat-achtige is ervan afgeleid. Stratocaster(r) is een geregistreerde trademark van... precies... Fender.

EagleEye
26 februari 2004, 00:49
[quote="maylingjv"]... wat is dan het meest logische voor dat model te noemen: telespaul natuurlijk,of moet elke firma er een andere naam aan geven...[quote]

Precies, het is een strat model. Een Strat(ocaster) is automatisch een Fender. Een strat-achtige is ervan afgeleid. Stratocaster(r) is een geregistreerde trademark van... precies... Fender. "ja" is korter

maylingjv
26 februari 2004, 12:51
aahja ok :oops: en mens kan wel eens mis zijn hé

guitartub
26 februari 2004, 18:41
Hey Your1

Maak het jezelf niet zo moeilijk jong, pak die pacifica 112, die is dat geld meer dan waard en kan de kompetitie met Squier, Legend, Vintage (om maar eens een paar merken te noemen die 'strat' kopieen op de markt brengen) MEER dan aan. Kortom: je hebt voor die 200 euro een goede gitaar en houd dan zeker genoeg over (indien je idd 500 euro's te besteden hebt) om daar bijvoorbeeld de Cube 30 bij aan te schaffen.
En dan: EXPERIMENTEREN MAAR! :)