PDA

View Full Version : Waar zit het probleem -> hulp gevraagd



P
24 februari 2004, 20:21
Ik heb een heleboel in mijn gitaar zitten modden, maar nu ik alles heb aangesloten heb ik problemen:

Als mijn volumeknoppen openstaan doet ie niks en als ik ze dichtdraai gaat ie enorm storen. Het lijkt mij een aardingsprobleem, maar waar? Alles is geaard, behalve m'n switch. Zou dat et kunnen zijn...met dat volumepot verhaal etc.?

harrie-beton
25 februari 2004, 13:53
Oei.
Ik denk aarding.

tip:
Als je het kunt veroorloven moet je alle kabels vervangen door afgeschermde kabels en aarden aan 1 punt. Aard ook de brug (en de snaren) en de schakelaar. Daar worden enkelspoelselementen heel stil van. Als je uit de buurt van dimmers en beeldschermen blijft.

bert k
25 februari 2004, 14:45
Nee, er is meer mis. Bij een slechte aarding heb je brom, maar ook gewoon geluid. Jij hebt helemaal nix, dus ik denk dat er ergens een draadje verkeerd is aangesloten. :(

P
25 februari 2004, 21:14
Ik heb alle bedrading vervangen door schielded kabel, maar met dat volume pot verhaal...is er dan niet iemand die een bepaald probleem kan aanwijzen..als ik alles moet nagaan isset nogal veel werk....in principe zit alles goed gesoldeerd en kan er niks losgegaan zijn..

bert k
25 februari 2004, 21:36
als je je pots open zet hoor je niks. Dus zit het niet goed. Kan je nie een schemaatje posten, of vertellen hoe je het hebt aangesloten? Je geeft heel weinig info, dus het is moeilijk om een tip te geven.

Het enige wat bij me opkomt is dat je een aardedraadje teveel hebt liggen...

Javaca
25 februari 2004, 22:39
[Voor meer reacties gooi ik hem weer even door naar gitaren]

P
26 februari 2004, 19:55
ok het probleem van nisk horen als de pots openstaan is opgelost. Output verkkerd om aangesloten...stomstom stom...maar ni nog een aarding probleem. Waar aard je normaal je output op. Ik heb em nu direct op m'n brug, maar als ik die dan aanraak dan gaatie zoemen. Ik heb em al op een pot gehad, maar ook dat werkte niet echt goed...

Ik ga nog verder proberen, maar als jullie nog wat weten...ik hoor et graag!

P
26 februari 2004, 19:56
trouwens...dat aarde draadje teveel kan ik me wel iets bij voorstellen. Hoe had je dat in gedachten???

P
26 februari 2004, 22:04
Het gaat nu alleen nog maar van kwaad tot erger...ik ben radeloos en ik snap er geen zak van....ik denk dat ik alles er maar uittrek en maares opnieuw ga beginnen....weer 20 uur werk....gvd......... Alles wat ik aanraak bromt..of juist niet, maar dan sluit ik alles kort zodat ie helemaal niks meer doet....van de input draden bennik zelfs niet meer zeker wat nou aan welke pool moet... Ik heb het nog wel zo mooi uitgetekend en et klopte....maar met zoveel draden (push pulls voor parralel schakeling van 3 hummies)..ik kom er niet meer uit.

bert k
26 februari 2004, 22:32
Whoa... voorzichtig dan maar. Over de signaaldraadjs kan ik niet veel zeggen, maar de standaard manier van aarde is alle aardedraadjes o-p de volumepot solderen. Op het metalen huis van de pot dus. En dus ook de aarde van de output. Kijk goed uit dat je de aarde en signaal van de output niet omdraait.