PDA

View Full Version : Middentonen



Arnout
24 februari 2004, 17:28
Hallo

Waarom zijn de middentonen voor een gitaar zo belangrijk?
Ik ben nl. een gitaarversterker aan het maken en de middentonen worden opgesplitsd in de lage- en de hogemiddentonen.
Weet iemand hier een antwoord op?

Alvast bedankt

Arnout Hofmans

Anavrin
24 februari 2004, 18:02
de middentonen bepalen het geluid voor het grootste deel. Als je namelijk de bass/ treble helemaal open/ dicht draait, hoor je niet zoveel verschil, maar als je de mid helemaal open/ dicht draait, dan verandert het geluid extreem.





Tenminste dat vind ik....

NeeraDJ
24 februari 2004, 18:28
Bekijk het zo je hebt bass en je hebt treble, twee dingen die het tegenovergestelde van elkaar zijn. De mids zijn een soort van compromis omdat de noten goed over te laten vloeien en in sommige gevallen de gitaar warmer en zwaarder klinkend te maken. Je hebt dit ook bij elementen. Wanneer je bijv. een DiMarzio Steve's Special hoort dan zitten er weinig middentonen in, dit bevordert de onafhankelijkheid van de bass en treble en ze klinken daarom gedefineerder. Sommige mensen vinden dit echter weer té schel of té bassig en de noten vloeien niet lekker over. Middentonen bieden daarom ook een beetje veelzijdigheid. In sommige gevallen kan dit idd tot bepaalde geluidsvoordelen hebben. In combinatie met redelijk wat treble krijg je zo de wah-achtige vowel en bevordert dat je harmonics, in combinatie met bas krijg je soms weer een agressief, dik, hard riff geluid.

BartL
24 februari 2004, 18:28
Voor wat voor een gitaarspel gebruik je dan eigenlijk veel/weinig mid?

Ik heb mijn mid bijna altijd helemaal uitstaan.

Negative K3 fan
24 februari 2004, 18:33
Voor wat voor een gitaarspel gebruik je dan eigenlijk veel/weinig mid?

Ik heb mijn mid bijna altijd helemaal uitstaan.

waarom middentonen zo belangrijk zijn voor g itaren> omdat de snaren van de gitaarvooral in die frequenties trillen, eigelijk alleen maar, wat gitaristen vaak verstaan onder hoog is eigelijk gewoon hoog mid. Ongeveer alle frequenties die uit je elementen komen zitten in de middentonen, meeste gitaarspeakers houden ook al op bij zon 12000 herz geloof ik.

Wat ook een grappig verschijnsel is, als je als gitarist met scheur speelt in een band en je draait je mids erui met de eq blijft er niks van de gitaar over in het totaal geluid alleen maar irritant gebuzz.

NeeraDJ
24 februari 2004, 18:36
@BartL: Bijna alles wel. Blues, funk, jazz, Metal, misschien een beetje bij Rock. Hangt er eigenlijk ook vanaf wat je sound precies inhoudt, het kan dus ook in bijna alle stijlen weer ontbreken

kokteejl
24 februari 2004, 18:55
mmmzz vroeg ik me ook al een tijd af...ik heb men bass op 2, men mids op 4 en men trebble op 8, dan men overdrive op 4.5 en reverb op 6...dus zelfs met zo weinig bass en zoveel trebble klinkt men gitaar "zwaar"
Ligt dit aan men gitaar (epi les paul) en aan de snaardikte (.12) ? of aan iets anders?

kokteejl
24 februari 2004, 18:56
mmmzz vroeg ik me ook al een tijd af...ik heb men bass op 2, men mids op 4 en men trebble op 8, dan men overdrive op 4.5 en reverb op 6...dus zelfs met zo weinig bass en zoveel trebble klinkt men gitaar "zwaar"
Ligt dit aan men gitaar (epi les paul) en aan de snaardikte (.12) ? of aan iets anders?

Negative K3 fan
24 februari 2004, 19:10
het ligt aan iets anders: waarschijnlijk je eigen beleving of smaak van je sound. Zwaar is een ontzettend relatief begrip. Hiermee wil ik niet arrogant doen ofzo, dat ik nu al weet of het zwaar klinkt of niet, maar iedereen heeft een andere definitie van zwaar en andere estetische opvattingen.

NeeraDJ
24 februari 2004, 19:11
mmmzz vroeg ik me ook al een tijd af...ik heb men bass op 2, men mids op 4 en men trebble op 8, dan men overdrive op 4.5 en reverb op 6...dus zelfs met zo weinig bass en zoveel trebble klinkt men gitaar "zwaar"
Ligt dit aan men gitaar (epi les paul) en aan de snaardikte (.12) ? of aan iets anders?

Onder andere je gitaar, snaardikte, ampsettings, elementen, potmeters en constructie. Misschien dat ik nog iets ben vergeten, maar er schiet me nix meer te binnen.

Nicci
24 februari 2004, 19:38
Voor wat voor een gitaarspel gebruik je dan eigenlijk veel/weinig mid?

Ik heb mijn mid bijna altijd helemaal uitstaan.

waarom middentonen zo belangrijk zijn voor g itaren> omdat de snaren van de gitaarvooral in die frequenties trillen, eigelijk alleen maar, wat gitaristen vaak verstaan onder hoog is eigelijk gewoon hoog mid. Ongeveer alle frequenties die uit je elementen komen zitten in de middentonen, meeste gitaarspeakers houden ook al op bij zon 12000 herz geloof ik.

Wat ook een grappig verschijnsel is, als je als gitarist met scheur speelt in een band en je draait je mids erui met de eq blijft er niks van de gitaar over in het totaal geluid alleen maar irritant gebuzz.

middentonen zijn van belang voor elk instrument. alleen ligt het midden bij elk instrument ergens anders. draai alle midden maar een uit een bas. zelfde verhaal.

Nicci
24 februari 2004, 19:42
Voor wat voor een gitaarspel gebruik je dan eigenlijk veel/weinig mid?

Ik heb mijn mid bijna altijd helemaal uitstaan.

ik neem aan de je voornamelijk thuis speelt? geloof het of niet, maar zodra je met anderen muziek gaat maken of gaat opnemen, worden die middentonen die je nu helemaal wegdraait je vriend. als ik optreedt of met de band oefen en ik hoor mijzelf niet zo goed, dan kan ik met een kleine draai aan de middenknop de situatie direkt veranderen. het verschil tussen wel of niet gehoord worden.

wees lief voor middentonen. je gaat ze nog nodig hebben.
8-)

BartL
24 februari 2004, 19:46
Hmmm...ok :)
Nou, ik heb tot nu toe alleen nog maar repetities gespeeld. (Mijn eerste optreden is pas in mei :( )

Nicci
24 februari 2004, 20:15
Bart,

maak voor de grap maar eens een simpele opname van zo'n repetitie (met een minidisc ofzo) en speel een nummer 2 keer: 1 keer met de midden erg laag, en een keer met aanzienlijk meer midden. je zal het verschil denk ik wel horen.

Anavrin
24 februari 2004, 20:36
Voor wat voor een gitaarspel gebruik je dan eigenlijk veel/weinig mid?

Ik heb mijn mid bijna altijd helemaal uitstaan.
bij metal weinig mid, bij grunge veel mid, de rest zit er tussenin




heel erg clichématig, maar klopt ongeveer wel...

Exitinside
24 februari 2004, 22:46
Toen ik nog in een metalband speelde draaide ik altijd die mid uit, de gain voluit, treble voluit en de bas over de helft.
Dit klinkt wel goed op je kamertje(als je metal speelt), maar in een band klink je als een krekel.
Ervaring heeft me geleerd dat die mid toch wel erg belangrijk is om een geluid te creeren die je gitaarspel duidelijker,voller, subtieler en lekkerder laat klinken.(Ik heb eindelijk het licht gezien :D )
Veel metalbands hebben een waardeloos blugggghhhhh geluid....
Dit komt gewoon doordat ze die mid uitdraaien en de gain helemaal opendraaien...waardoor het live een grote brij wordt.

Exitinside
24 februari 2004, 22:47
Toen ik nog in een metalband speelde draaide ik altijd die mid uit, de gain voluit, treble voluit en de bas over de helft.
Dit klinkt wel goed op je kamertje(als je metal speelt), maar in een band klink je als een krekel.
Ervaring heeft me geleerd dat die mid toch wel erg belangrijk is om een geluid te creeren die je gitaarspel duidelijker,voller, subtieler en lekkerder laat klinken.(Ik heb eindelijk het licht gezien :D )
Veel metalbands hebben een waardeloos blugggghhhhh geluid....
Dit komt gewoon doordat ze die mid uitdraaien en de gain helemaal opendraaien...waardoor het live een grote brij wordt.

Exitinside
24 februari 2004, 22:47
Toen ik nog in een metalband speelde draaide ik altijd die mid uit, de gain voluit, treble voluit en de bas over de helft.
Dit klinkt wel goed op je kamertje(als je metal speelt), maar in een band klink je als een krekel.
Ervaring heeft me geleerd dat die mid toch wel erg belangrijk is om een geluid te creeren die je gitaarspel duidelijker,voller, subtieler en lekkerder laat klinken.(Ik heb eindelijk het licht gezien :D )
Veel metalbands hebben een waardeloos blugggghhhhh geluid....
Dit komt gewoon doordat ze die mid uitdraaien en de gain helemaal opendraaien...waardoor het live een grote brij wordt.

Exitinside
24 februari 2004, 22:48
Toen ik nog in een metalband speelde draaide ik altijd die mid uit, de gain voluit, treble voluit en de bas over de helft.
Dit klinkt wel goed op je kamertje(als je metal speelt), maar in een band klink je als een krekel.
Ervaring heeft me geleerd dat die mid toch wel erg belangrijk is om een geluid te creeren die je gitaarspel duidelijker,voller, subtieler en lekkerder laat klinken.(Ik heb eindelijk het licht gezien :D )
Veel metalbands hebben een waardeloos blugggghhhhh geluid....
Dit komt gewoon doordat ze die mid uitdraaien en de gain helemaal opendraaien...waardoor het live een grote brij wordt.

Jools
27 februari 2004, 15:54
Gitaar is een instrument bij uitstek voor middentonen. In een band vul je als gitarist voor een groot deel dat segment op. Daarom hoor je jezelf ook zo goed als je je midden opendraait

Lacrymosa
27 februari 2004, 16:54
Ik speel ook metal
en op mn koch staan de middentonen echt op max!!!
en mn gain op 12 uur
en dan maakt et me geen hol uit hoe de bass en treble staan, als ik mn mid open zet, heb ik toch wel een lekkere sound

de rest doe ik met mn vingers en de Evo zorgt voor alle gain die ik nodig heb

CheerS!!