PDA

View Full Version : Risico's gitaar in het vliegtuig



prs
24 februari 2004, 15:03
Hallo allemaal,

Ik vraag mij af; kan een gitaar (snel) beschadigd raken als je deze in een vliegtuig meeneemt.
Ik wil een gitaar laten komen met het vliegtuig. De gitaar wordt helemaal (en royaal) ingepakt in bubbels-plastic. Ook zit daaromheen nog een hardcase. Is er dan nog kans op beschadigingen (gebroken halzen enz.)
Groeten.
PRS

ieme
24 februari 2004, 15:17
ik denk dat ze de bubbels om de hardcase doen... lijkt mij wel, als ze hem goed dichttapen dan moet het wel goed komen.
Onthou wel dat er met je spullen gegooit gaat worden!!

Harry
24 februari 2004, 15:35
en draai je snaren los, anders gaat de luchtdruk rare dingen met je hals doen.

ieme
24 februari 2004, 15:36
en draai je snaren los, anders gaat de luchtdruk rare dingen met je hals doen.

goed laten verpakken en verzekeren

Negative K3 fan
24 februari 2004, 16:01
bij een les paul even de bovenkant van de pickups selector switch eraf draaien.

bert k
24 februari 2004, 16:03
en draai je snaren los, anders gaat de luchtdruk rare dingen met je hals doen.

Vertel!
Temperatuurverschil, oke, maar luchtdruk????

jorrit
24 februari 2004, 18:06
luchtdruk zal het probleem niet worden hoor temp. verschil kan dat wel...

gjlp
24 februari 2004, 18:51
Luchtdruk? Wij zitten toch ook in een vliegtuig, gaat toch ook goed.

Pilitev
24 februari 2004, 19:26
Dat met die luchtdruk geldt alleen voor air guitars :D

Javaca
24 februari 2004, 20:08
Luchtdruk? Wij zitten toch ook in een vliegtuig, gaat toch ook goed.

Daar wordt de luchtdruk weggehaald. In het bagageruim niet, daar wordt het ook erg koud.

Electrical Storm
24 februari 2004, 20:32
Heu? Huisdieren gaan toch ook in de bagageruimte?

schaap
24 februari 2004, 20:39
Ander deel toch :???:

iwan
25 februari 2004, 04:29
Ik ben drie maanden geleden met Bas en acoustische gitaar naar mijn nieuwe woonplaats (Oman) gevlogen. Beiden zaten in een hardshellcase: de bas in een houten koffer met spanbanden en dichtgeplakt met verhuizerstape, de gitaar in een lichtere kunstof case (Gator) ook dichtgeplakt.

De bas ging in het ruim.
In de open ruimte die er in de baskoffer rond de bas vrijbleef had ik flink wat kleren gepakt. = isolatie en = tegen schuiven. De koffer ging niet op slot, zodat de douane hem evt. kon openen zonder het slot te forceren.

Beide instrumenten heb ik ongeveer 2 tonen omlaag gestemd om de spanning van de snaren losser te maken (tip van de Ovation website, die gooien het trouwens op snelle luchtdrukverschillen, ook in de passagierscabine, die schadelijk zijn).

De Gitaar ging mee als handbagage.

Mijn ervaringen? Beide gitaren zonder probleem over. Was van de baskist wel een van de spanbanden kwijt en een van de scharnieren was kapot, maar die hing voor vertrek al op half zeven, dus dat verbaaste me niet.

Wel werd me bij elke gate door gatemedewerkers gezegd dat de gitaar waarschijnlijk niet meekon de cabine in, waarop ik zei dat ik hem dan wel bij de ingang van het vliegtuig achterliet zodat ie dan alsnog in het ruim kon (analoog aan al die kinder- en wandelwagentjes).... Echter met een niet te vol vliegtuig is er altijd wel een plek om hem te stouwen: tip is de kleer/bagagekast van de crew.

In mijn geval hielp het dat ik businessclass vloog. Dan rennen ze toch iets harder voor je


Dus: als je het vertrouwt dat je koffer in het ruim heel blijft (er wordt mee gegooid, ondanks 'fragile' stickers) kan je het doen. Of als je zo'n goede babbel hebt dat je zeker weet dat je hem in de cabine meekrijgt. Want reken erop dat je je gitaar naar het ruim mag bonjouren als je in een cattle-class vakantievlucht naar Rhodos zit, die tot de laatste stoel volgeboekt is, en er voor je acht club-metters met golftassen en te veel handbagage en al 14 kinderwagens met bijbehorend bleerkind naar binnengeperst zijn.

Nocki
25 februari 2004, 08:29
Paul van pauls bass matters haal zn basjes gewoon naar holland vanuit de us met het vliegtuig. deze worden daar in een harshell case gedouwd en gewoon hierheen gestuurd verder geen gedoe. hij heeft geloof ik nog geen problemen gehad. maar de tips hierboven zijn natuurlijk uit eerste hand... :-)


Nocki

Harry
25 februari 2004, 09:55
en draai je snaren los, anders gaat de luchtdruk rare dingen met je hals doen.

Vertel!
Temperatuurverschil, oke, maar luchtdruk????

ja, ik en techniek.... :roll: Neem het nou maar van me aan (of van degene waar ik het weer van gehoord heb :wink: )