PDA

View Full Version : 6L6 versus?



Dirtypool
23 februari 2004, 23:18
Ik ben een beetje lui en het is hier een beetje saai dus ik stel maar een vraag.
Welke poweramp-buizen passen in mijn Bassman en welk karakter mag ik ervan verwachten. In vergelijk tot de 6L6 dus.

Grtz Richard

Mr.Jay
24 februari 2004, 09:30
[quote="Dirtypool"]Ik ben een beetje lui en het is hier een beetje saai dus ik stel maar een vraag.
Welke poweramp-buizen passen in mijn Bassman en welk karakter mag ik ervan verwachten. In vergelijk tot de 6L6 dus.

Waarom zou je wat anders uit je Bassman willen ?
Enige leuke misschien is een setje TungSol5881's, maar die vind je niet zomaar.

JaY

Dirtypool
24 februari 2004, 11:36
Nou, ik weet eigenlijk te weinig af van buizen en ik vraag me af of KT 66 0f 88 passen met welk gevolg in karakter, EL34 met zo'n THD dingetje ertussen, zelfde idee und so weiter.

Gewoon benieuwd of jullie dat al eens geprobeerd hebben of is ^L^gewoon het mooist/best?

Richard

Mr.Jay
25 februari 2004, 12:15
Nou, ik weet eigenlijk te weinig af van buizen en ik vraag me af of KT 66 0f 88 passen met welk gevolg in karakter, EL34 met zo'n THD dingetje ertussen, zelfde idee und so weiter.

Gewoon benieuwd of jullie dat al eens geprobeerd hebben of is ^L^gewoon het mooist/best?

Richard

Hoort gewoon niet in een 59Bassman.
JaY

Dirtypool
25 februari 2004, 14:12
Ok, dan wat anders: bij mij staat ie op 3,5 al te hard voor de rest van de band, uitgezonderd de bassist.
Wat is jullie ervaring?
Daarbeneden vind ik m zo dood als een pier en ontneemt het me totaal de lust van het spelen, > weg inspiratie( voor zover aanwezig)

Richard

pimmetje
25 februari 2004, 14:42
Je wilt dus wat wijzigen in het geluid door andere buizen en je vind 'm te snel te veel volume pompen.
't Klinkt voor mij eigenlijk gewoon alsof je de verkeerde versterker hebt.

45W over 4x10" gaat idd al snel lelijk hard en je wilt de buizen juist wel wat laten werken. Misschien 'ns wat kleinere versterkertjes proberen... ruim minder vermogen en wat minder speaker-oppervlak.
Dat scheelt meteen ook weer met 't slepen :D.

Mr.Jay
25 februari 2004, 21:24
Ok, dan wat anders: bij mij staat ie op 3,5 al te hard voor de rest van de band, uitgezonderd de bassist.
Wat is jullie ervaring?
Daarbeneden vind ik m zo dood als een pier en ontneemt het me totaal de lust van het spelen, > weg inspiratie( voor zover aanwezig)

Richard

Welkom Richard in de wereld van de geliefde/gehate 59Bassman !
Op weinig volume is het een stevige strijd met jezelf en je gitaar inderdaad.
IK vind het nog steeds een waan-amp, maar hij moet gewoon wat harder staan > vandaar mijn ingebouwde opties > andere rectifier i.c.m. lagere spanningen , dan heb ik een 25W ampie, die ook nog erg snel cruncht
( Peevee vond em es een keer zacht zelfs 8-) )
Inderdaad als ie niet op zijn donder krijgt is ie vrij stug en iel, helaas pindakaas.
Wat ik 12j geleden veel deed > plexischotje ervoor zetten of een gitaarkoffer, flightcase erachter en volgas ........of zoals ik Monti Amundson es heb zien doen > een matras eromheen wikkelen :D
Nu kan ik makkelijk zonder die hulpmiddelen ermee spelen.

P.S. de eindbuizen die jij dus noemde zijn onbruikbaar > gaat ie alleen maar harder danwel cleaner mee. 2 x 6V6 zou een optie zijn > maar dan matchen jouw speakers niet meer ( bij mij wel dus ).

Een Tweed Bassman in "stock" conditie is voor in een stevige band, dus geen watjes-amp

JaY

PeeVee
26 februari 2004, 22:19
( Peevee vond em es een keer zacht zelfs 8-) )
WAT ZEGGIE?!?! :o

Nee serieus, je speelde toen alleen op backline, van mij had het wel een tikkie over de zaalversterking heen gemogen maargoed, misschien ben ik bevooroordeeld hahaha...


Wat ik 12j geleden veel deed > plexischotje ervoor zetten of een gitaarkoffer, flightcase erachter en volgas ........
Ik heb met mijn SR(īs) ook best vaak gezeur, zet amp daarom altijd dwars op het podium, onze doghouse slapper doet hetzelfde met zijn ampeg stack dan kunnen we elkaar goed horen en blaas je niet recht in het gezicht van de geluidsman. In kleinere tentjes draaide ik 'm zelfs wel eens om, dus gewoon met de speakers naar de muur en zoals Jay zegt de achterkant (beetje schel) een gitaarkoffer o.i.d. ervoor... Kan je lekker blazen zonder dat je dat directe "in your face" effect hebt...

Jay's tip met 6V6's gaat wel als je 2 speakertjes lostrekt en je moet dan echt op wat lagere spanning gaan zitten (dus met 5U4 rectifier en op 240V netstand). Door die lage spanning wordt impedantie ook wat lager dus je zou het met 3 speakertjes kunnen proberen.

Dirtypool
28 februari 2004, 01:22
Begrijp me goed, ik vind m niet te hard.
De rest loopt te zeuren.
Eigenlijk alleen de drummer, beste kerel, wijst eigenlijk naar de bassist, die op zijn beurt weer mij aankijkt.

Ik was gewoon benieuwd wat jullie ervaringen ermee zijn en of er gemakkelijk iet aan gedaan kon worden.

Verder ben ik gek op mn versterkertje, hoor

Grtz Richard

davinci77
28 februari 2004, 08:08
Die matrassen vind ik wel een goed idee. kunnen we om ons hoofd binden... :-D

Goed, maar afgelopen keer was al duidelijk dat als hij anders gericht was, hij veel minder luid klonk, maar wel body had.

Mr.Jay
28 februari 2004, 09:02
>en of er gemakkelijk iet aan gedaan kon worden.
Verder ben ik gek op mn versterkertje, hoor
Grtz Richard[/quote]

Ik heb al div. R.I.Bassmans onder handen genomen en wat "zachter " gemaakt, waarbij dit alleen maar de TONE ten goed komt :
o.a. alle spanningen worden wat lager ( welke gelijkrichter heb je erin ? ), sponzigheid neemt wat toe, voelt lekkerder aan op de lagere volumes > minder stug zoals je al zegt. Tevens wat betere TONE caps erin voor vollere sound en een iets correcter 1959-circuit. De amp gata dan iet seerder over het randje.
DAT zijn nog de makkelijkere mogelijkheden zonder al teveel ingrepen op die klote-printplaat.
Ik zet er dan ook meteen een bias-instelpotje+meetpunt in, makkelijk om in de toekomst altijd nw. buizen te kunnen biassen.

JaY

Dirtypool
28 februari 2004, 21:21
Jay, kun je mij offline vertellen wat je daar voor charged?

Grtz Richard

Mr.Jay
29 februari 2004, 11:47
Jay's tip met 6V6's gaat wel als je 2 speakertjes lostrekt en je moet dan echt op wat lagere spanning gaan zitten (dus met 5U4 rectifier en op 240V netstand). Door die lage spanning wordt impedantie ook wat lager dus je zou het met 3 speakertjes kunnen proberen.

Een R.I. Bassman heeft TE hoge spanningen voor 6V6's, zelfs met 5U4.
Er zit ook geen AC-keuzeschakelaar op.

JaY