PDA

View Full Version : SM 58 / SM 57 en verwanten



Br@mbo
23 februari 2004, 21:11
In dit topic (:http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=21538) begon iemand te schreeuweren dat er aan de Shure SM 57 en de SM 58 , gelijkwaardige micros bestaan aan de helft van de prijs????? ( de Collins DCM57 en de DCM 58 )

Is dat waar of is de collins alleen maar een zwakke kloon ?


nog een klein vraagje , ik wil een nieuwe mic voor allround gebruik ( opname akkoestische gitaar , zang en elektrische gitaar)

koop ik dan best de DCM 57 of de 58 ( vergelijk met de Shure SM series ) ?

bedankt voor jullie hulp

x.studio
24 februari 2004, 02:13
Bedoelt voor thuisgebruik, of moet die mic ook tegen het podium(mis)gebruik kunnen? Hij moet geschikt zijn voor zang/akoestisch en als amp mic schrijf je en naar ik aanneem uit een andere post van je geen kapitaal kosten. Voor alle drie optimaal zal niet lukken, maar waar gaat de hoofdmoot van het gebruik liggen? Ik denk aan geen van de mic's die je noemde, een sm58 achtige, is leuk voor live zang, maar zal niet mijn keuze zijn voor wat betreft akoestisch en als amp-mic. Voor ik wat zinnigs probeer te roepen graag even wat meer info please.

Br@mbo
24 februari 2004, 09:02
ja , ik weet wel

voor zang een SM58
voor amp een SM 57
voor akkoestisch een condensator micro

maarja , dan zit je aan 500 €

zou ik met bijvoorbeeld een SM58 ( die geschikt is voor zang ) ook op een acceptabele kwaliteit akkoestisch en amp kunnen opnemen ?

Het hoofddoel is zang, in de 2de plaats akkoestisch en in de 3de plaats zang , maar het is belangrijk dat het alle 3 gaat met een redelijke kwaliteit , snappie ?

Als de micro op het podium zal gebruikt worden zal dat waarschijnlijk voor akkoestisch of zang zijn...

enja , ik ben een armoe zaaier :roll: 8-)

bert k
24 februari 2004, 09:32
Ja, je zegt het, voor iedere toepassing is er een ideale micro. Maar met een SM58 kom je een heel eind. Hij is prima voor zang, en ook prima voor een amp. Voor acoustisch is hij redelijk.
Een SM57 is prima voor een amp, en behoorlijk goed voor acoustisch, en redelijk voor zang.
Condensators voor een amp is moeilijker, en ze zijn duur.

Niet eenvoudig om een keuze te maken. Ik zou voor een SM57 gaan. Behoorlijk goeie all-rounder. Koop dan wel een Shure. Ik ken Collings niet, maar wat denk je zelf? Zelfde kwaliteit voor de halve prijs? Als je het zeker wil weten moet je ze naast elkaar vergelijken.

Br@mbo
24 februari 2004, 09:45
Zoek op www.musik-produktiv.de eens naar een Collins DCM-57, dat is EXACT een Shure SM57, alleen met een ander plakkertje erop, en voor minder dan 50 euro. Dat wisten jullie allemaal vast niet he ;) Ik heb hem zelf ook en hij werkt top. Bovendien kan je voor ongeveer een tientje meer een Collins pakket kopen met een standaard, klem en snoer erbij. Toppietoppie.

En btw, een SM58 is niet gewoon een SM57 met een kapje erop. Een 58 heeft opnamegebied in de vorm van een nier, wat veel handiger is voor b.v. zang omdat je niet precies recht voor de mic hoeft te staan. Een SM57 is richtinggevoelig, waardoor hij beter is om b.v. voor je amp te hangen (maar dan dus wel ook precies erop richten he). Dat is het enige verschil. Het kapje is puur bescherming, that's it.


ik weet het niet , maar ik zal het zeker proberen ,
de vraag is of een SM57 wel geschikt is voor zang ?
ik heb momenteel geen mogelijkheid om het uit te proberen , in de muziekwinkel is de SM57 sold out ...

ReinoutV
24 februari 2004, 10:25
Bij Feedback is er (nu nog?) de Superlux ECO H6a te koop: condensator voor nog geen 20 euro. Dat is echt een aanrader. Je moet er wel dicht bij zingen/spelen om hem warm te laten klinken, maar ruis heeft ie amper. Deze is je geld echt wel waard, al moet je dan wel een fantoomvoeding hebben.

bert k
24 februari 2004, 13:09
Ja, maar hang hem niet voor een gitaaramp, das bagger.

Maar hij is zeker goedkoop.
Zoals ik al zei, zingen door een SM57 gaat best.

Dat citaat van Horus zitten een paar foutjes in. Hij noemt een 58 niervormig en een 57 richtinggevoelig. Dit is gewoon hetzelfde. Allebei zijn ze richtinggevoelig en dus niervormig. De ronde kap op een 58 zorgt idd voor een ander geluid. Iets meer laag-midden. De 57 klinkt iets helderder.

Negative K3 fan
24 februari 2004, 13:15
hm dat collins gedoe is echt wel interessant, zelfs als het niet helemaal een sm57 is maar wel in d e buurt komt ben ik al tevreden, en kabel en alles erbij voor maar 60 euro, das toch netjes?

Br@mbo
24 februari 2004, 17:46
Zoals ik al zei, zingen door een SM57 gaat best.



eum , hier ben ik helemaal niet meer mee , de SM 58 is een zangmicrofoon , maar zingen door een SM 57 gaat beter ???

welke neem ik nu het best als het om allround gaat ?

SM 58 , 57 of die Superlux??

bert k
24 februari 2004, 18:52
Nee nee, dat bedoelde ik niet. De 58 is de beste zangmicrofoon, maar de 57 is ook goed te gebruiken voor zang. Bijna net zo goed als een 57.

Als ik moest kiezen tussen die drie micro's zou ik voor de 57 gaan. Die is meer all-round dan de 58. En die Superlux is gewoon een goedkoop microfoontje, en dat hoor je toch wel.

Br@mbo
24 februari 2004, 20:10
oke , the 57 it is :D

ReinoutV
24 februari 2004, 22:30
Als ik moest kiezen tussen die drie micro's zou ik voor de 57 gaan. Die is meer all-round dan de 58. En die Superlux is gewoon een goedkoop microfoontje, en dat hoor je toch wel.

Dat valt nog best wel mee. Het is natuurlijk geen Rode, maar hij kan echt goede opnames maken. Hij is écht zijn geld waard, ga maar eens luisteren. Ik zal eens kijken of ik binnenkort wat opnames kan maken. Meestal mix ik de opname van de microfoon met bijvoorbeeld het elementje van een acoustische gitaar, het vult elkaar leuk aan.

bert k
24 februari 2004, 22:52
Ik zou bijna gaan roepen 'dat kan niet voor dat geld' maar ik kijk wel uit... Prijzen zijn echt superlaag tegenwoordig, en voor dat geld kan je niet fout gaan.

Ik heb zelf een Samson condensator gehad, volgens mij net zoiets, maar die heb ik inmiddels ingeruild voor Behringer B2

Mijn eerdere opmerking, dat je die superlux niet voor een amp moet hangen, bedoelde ik mee dat ik een condensator eigenlijk nooit mooi vind voor een amp; dat doe ik liever met een dynamische.

Ik heb een tijdje geleden een heleboel microfoons getest, allemaal condensators, van Behringer tot Neumann, en ook een SM57, en een gitaarelement. De hele test staat on-line: http://www.bertk.tomaatnet.nl/ Misschien leuk om eens te vergelijken.

x.studio
25 februari 2004, 02:42
Voor thuisgebruik zou ik kiezen voor een condensator, zeker omdat akoustisch en zang de hoofdmoot zijn. De al genoemde Superlux schijnt voor z'n centen best goed te zijn. Waar ik al veel positiefs over gelezen heb is de StudioProjects mic. http://www.studioprojectsusa.com/b1.html Ik heb voor mezelf eens een A-B testje gehouden en vind een condensator ook prima klinken voor een gitaarspeakercabinetje, maar smaken mogen verschillen natuurlijk. Testje was tussen een SM57-Shure c606(goedkoop uit de aanbiedingbak)-Sennheiser e635 en een condensator, de AT3035. Test was onder home-studio omstandigheden, dus niet live met het volume op 10, maar toch ook niet echt zachtjes. Ze klonken weliswaar allemaal anders, maar beroerd/ongeschikt waren ze geen van allen. M'n persoonlijke voorkeur was de AT en op de gedeelde 2e plaats de Sennheiser en de SM57.
Live zou ik minder snel kiezen voor condensators, wat dan wel hangt een beetje van de optreedomstandigheden af. Ik zie elektro-akoestisch gitaristen meestal via een DI-box rechtstreeks de tafel ingaan met een echte zangmic voor de snufferd. Hoe een SM57 zich houd als die verantwoordelijk is voor je gehele gitaargeluid (akoestisch, zonder elementje,piezotje of whatever op je plank)), weet ik niet, nooit zo gedaan. Een SM58 wordt veel gebruikt voor livezang, samen met z'n broertje nooit een verkeerde keus in het live circuit, of het de beste zangmic is zoals Bert beweert, daar zijn de meningen over verdeelt, de een zweert erbij en de ander weer net niet.
Wil je beiden, dus live en thuis in een keer vangen, neem dan een SM57 of 58 en die goedkope Superlux erbij, voor die 2 tientjes kan je geen buil vallen.

Tsjonge wat een lang l*lverhaal is dit geworden :-D nou ja just my 2 cents

Br@mbo
25 februari 2004, 08:06
Ik zou bijna gaan roepen 'dat kan niet voor dat geld' maar ik kijk wel uit... Prijzen zijn echt superlaag tegenwoordig, en voor dat geld kan je niet fout gaan.

Ik heb zelf een Samson condensator gehad, volgens mij net zoiets, maar die heb ik inmiddels ingeruild voor Behringer B2

Mijn eerdere opmerking, dat je die superlux niet voor een amp moet hangen, bedoelde ik mee dat ik een condensator eigenlijk nooit mooi vind voor een amp; dat doe ik liever met een dynamische.

Ik heb een tijdje geleden een heleboel microfoons getest, allemaal condensators, van Behringer tot Neumann, en ook een SM57, en een gitaarelement. De hele test staat on-line: http://www.bertk.tomaatnet.nl/ Misschien leuk om eens te vergelijken.


die mic-test is zeer nuttig:

met alle mics apart klinkt het wel goed ( die pickup vind ek zelf wel kut klinken ... ) met alle mics samen krijg je vloedgolf van verschillende accenten over je heen ,da's fantastisch :D ik vind dat de U87 er uit springt , klinkt lekker warm enzo , maar ik wil de prijs van dat ding niet weten :)

de SM57 vind ik bij deze opname iets te metalig en gevoelloos ... :(

bestaan er ook voorbeelden van de SM 58 ? ( ja sorry dat ik zo moeilijk doe , maar voor mij is dat een redelijk expentieve aankoop ):(

hoe heb je dit opgenomen, bert ? microfoon => mengpaneel => comp ofzo ?? tklinkt iig erg professioneel




x.studio : als ik die superlux bij feedback koop : 19.99 (= 20 €) de micro en dan 15 € verzend- en rempbourskosten = 35 € , is die dan nog het geld waard ?

ReinoutV
25 februari 2004, 12:28
Je hebt al een mengpaneeltje met fantoom en alles (kabels, statief)? Ik heb het ding zelf en ik zou zeggen: ja. Zelf voor 35 euro haal je geen (dynamische of condensator) microfoon die zo goed klinkt.

bert k
25 februari 2004, 13:16
Tja, het is lastig, vooral omdat het geld zo belangrijk is. Het liefst zou is zeggen, koop ze allemaal. Maar dat is te duur, dat snap ik. Als je moet kiezen zou ik de 57 nemen, heel persoonlijk. Maar een 57 en die Superlux erbij, zou dat te betalen zijn? Dan ben je meteen een stuk flexibeler.

Wat zangmics betreft, ik vind de 58 de lekkerste van deze drie. Maar mijn favoriet is de SM87, een condensator zangmic. Die klinkt zo geweldig!

Die demo op mijn pagina heb ik idd in een professionele studio gemaakt. D&R mengtafel, en Alesis harddiskrecorder. We hebben zo veel mogelijk mics neergezet en spelen maar. Het is dus maar 1 keer ingespeeld. De interne pickup legt het af tegen de microfoons, toch is het geen goedkoop ding; ik doe er thuis heel veel mee.
Het eindresultaat is een andere take. Twee Behringer B2's voor de begeleiding en een Audio Technica 4033 voor de melodie.

bert k
25 februari 2004, 13:19
FF op de Feedback site gekeken: http://www.feedback.nl/pages/popup.php?bar=ECOH6A Hij is er nog steeds. Maar €19,- kan je toch wel betalen?

Br@mbo
25 februari 2004, 13:49
ik moet zoiezo nog een mengpaneeltje kopen met een voorversterker , dus dat kost weer geld....

ik denk dat ik eerst de SM 57 + een voorversterker ga kopen , en dan zie ik later wel , is dat een goede beslissing ?

bert k
25 februari 2004, 17:08
Denk het wel... Wat voor mixer wordt het? Iets van Behringer of van Phonic zeker, lekker en niet duur :D

Br@mbo
25 februari 2004, 17:12
tsja dude , heb je anders een baan voor me ? :p

is er btw iets mis met behringer of phonic ??
alle tips hiervoor kunnen gepost worden hier : http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=25244 :p

dan ben ik er ongeveer uit :D

ReinoutV
25 februari 2004, 23:27
Kheb ook die Phonic MM1002 :):):)

Serieus: mijn boxen (Bose) ruisen nog meer dan die microfoon, mengpaneel en Creative Soundblaster bij elkaar. Als je toch zo'n mengpaneeltje koopt zou ik er gewoon 20 euro bijleggen en ook de Superlux kopen. Anders moet je er later weer zendkosten over betalen... :)

Is de SM57 een condensatormicrofoon??? Ik dacht dat het een dynamische was, net als de SM58, maar dan met een ander plopkapjegevalding erop...

x.studio
26 februari 2004, 00:53
Is de SM57 een condensatormicrofoon???

Nee beslist niet.

Is er in de omgeving van Roeselare geen muziekwinkel? Beetje zuur om 15euro verzendkosten te betalen voor een mic van 20euro.

Ik weet niet wat ze in de bekende Duitse onlineshops kosten, of wat daar de verzendkosten zijn, maar ik zou het even checken en eventueel de hele hap daar bestellen (mits goedkoper uiteraard)

Br@mbo
26 februari 2004, 09:01
x.studio , deze micro's hebben ze wel bij de Key Music , maar daar zijn ze duur, ik zou nog goedkoper uitkomen als ik ze laat opzenden

bert k
27 februari 2004, 10:06
Hoi, ik zag net deze adv op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/microfoons/6713.htm Misschien is het wat?

Br@mbo
27 februari 2004, 11:18
hej , thanks voor de tip , alleen zit ik dan weer in de verzendkosten naar België :(. Ik kijk wel uit , het is niet zo dringend :)

thanks voor jullie hulp gasten ,
dit topic is wat mij betreft opgelost

Br@mbo
9 maart 2004, 19:31
oke , nog even dan :p
momenteel gaat al mn geld naar mn computer maar ik heb mn fcking karaoke micro verkocht voor 55 € ( ingekocht voor 15 € , maja kvoel me wel beetje schuldig ... )

Ik moet een demo maken voor school , als ik nu 2* Superlux - ECO H 6 A koop ( 2*20 € ) , kan ik daar dan mee ook drums en elektrische gitaar opnemen of gaat dat klote klinken ? ik wil even alles waten over die microfoon als dat kan ( ook hoeveel v fantom voeding hij nodig heeft )

harrie-beton
9 maart 2004, 21:42
Shure sm58
No-budget wereldmicrofoon.
Cardioïd / gebruik : 1 a 5 cm.
Dynamisch type / laag uitgangsvolume, xlr, plopkap. Is al 25 jaar érg populair.
Degelijke all-round microfoon. Kenmerken : warm en toch helder geluid, weinig hoog.
Heeft wel een boost op 10 Khz voor extra presense. Wil je meer hoog, kies dan de beta-uitvoering.
Geschikt voor zang (blues!), slag/sologitaar, snare/toms.

Shure sm57 (idem sm58, echter zonder de plopkap)
Niet zo geschikt voor bass, bas, cymbals, piano, akoestische instrumenten.
Weinig hoog, idem sm58, echter zonder plopkap, daardoor vooral geschikt
voor gitaar*versterking alsmede toms/snare. niet zo geschikt voor zang.
(hoewel iedereen er maar in blijft zingen ;)

ReinoutV
9 maart 2004, 23:06
Superlux ECO H6a specifications:

Type: black electret condenser micropfone
Polar pattern: cardioid
Frequency response: 40 ~ 18000 Hz
Sensitivity: -33 dBV/pa (22.4 mv/pa) -> ik heb gemerkt dat je amper last hebt van omgevingsgeluid, net als dynamische condensatormicrofoons, in tegenstelling tot andere condensatormicrofoons. Dat betekent dat je zelfs met een beetje lawaai in huis best goede opnames kunt maken. Gaan we weer:
Rated impedance: 200 Ohm
Max. SPL: 136 dB (THD =< 1% 1000 Hz)
Power supply: phantom 36 ~ 52 V -> belangrijk, zoals je zelf al zei
Current consumption: 3 mA
Dimensions: (diameter) 52 (Max) x 170 mm
Weight: 250 g

Das alles wat op t doosje staat. Je kunt hem gewoon aan een standaard schroeven, een K&M plopfilter is voor 25 euro wel te koop en ready to go. Als het een beetje meezit kan ik morgen een Kitty Hawk Junior aan mijn verzameling toevoegen, waar ik wel wat opnames mee zal maken. Dan zal duidelijk zijn of de mic ook goed is om gitaarversterkers op te nemen.

Ic3gl0vE
9 maart 2004, 23:52
Shure sm57 niet zo geschikt voor zang.
(hoewel iedereen er maar in blijft zingen ;)

In den beginne was de SM57 ook bedoeld als zangmicrofoon :)

Br@mbo
10 maart 2004, 07:09
ja oke , SM 57/58 is heel leuk , maar dan kan ik mij geen deftige soundcard kopen , het gaat even over die Superlux , kan ik daar ook drums en elek. gitaar mee opnemen ??

En nog even over de Collings ( Shure SM kloon )
Mail van horus ( sorry dat ik em hier post maar vond em echt verhelderend


In mijn opinie kan het wel degelijk (heb je wel eens goed
gekeken waarvan zo'n ding gemaakt is? Dat is echt niets). Nu snap ik wel dat
je het prijs verschil een beetje groot vind voor hetzelfde ding, maar ik ben
er 95% zeker van dat het exact hetzelfde ding is. Om drie redenen:
1) Ik doe een multimedia studie, waarin ik ook een vak "audio" heb, en mijn
audioleraar (een ervaren studiotechnicus en musicus) is van mening dat het
zeer waarschijnlijk wel exact hetzelfde ding is.
2) De mevrouw achter de bali bij Musik Produktiv me letterlijk heeft gezegd
dat deze exact hetzelfde is als een Shure SM57. Een Shure kost bij hun meer
dus als deze minder zou zijn, zou ze dat echt wel gezegd hebben (meer
inkomsten voor hun immers als ik een Shure had gekocht, het verbaaste me
eigenlijk nog wel dat ze dat zo direkt vertelde).
3) Hij klinkt echt goed hoor. Het blijft natuurlijk een relatief goedkope,
dynamische microfoon, maar ik vind dat hij het uitstekend doet. Over een
paar weken ga ik een 1:1 vergelijking doen (een electrische gitaar opnamen,
met een Shure een Collins op dezelfde punten t.o.v. de gitaarversterker
speaker) en dan zal ik je wel laten weten of er misschien toch een verschil
in zit.

Vergeet niet dat een merk als Shure makkelijk meer kan vragen voor hun SM 57
(en 58) omdat het legendarische microfoons zijn. Afgezien van het logo zien
de Collins en de Shure er werkelijk exact hetzelfde uit. Misschien is het
wel, zoals je zelf zegt, gewoon een "kloon", maar het gaat hier niet om hout
of iets dergelijks he. Electronica is electronica, en er zit werkelijk bijna
niets in zo'n ding, dus ik ben er echt heel erg zeker dan het dezelfde is.
Maar zoals ik zei, ik ga nog een 1:1 vergelijking doen.
[/quote]

Br@mbo
10 maart 2004, 07:09
ja oke , SM 57/58 is heel leuk , maar dan kan ik mij geen deftige soundcard kopen , het gaat even over die Superlux , kan ik daar ook drums en elek. gitaar mee opnemen ??

En nog even over de Collings ( Shure SM kloon )
Mail van horus ( sorry dat ik em hier post maar vond em echt verhelderend


In mijn opinie kan het wel degelijk (heb je wel eens goed
gekeken waarvan zo'n ding gemaakt is? Dat is echt niets). Nu snap ik wel dat
je het prijs verschil een beetje groot vind voor hetzelfde ding, maar ik ben
er 95% zeker van dat het exact hetzelfde ding is. Om drie redenen:
1) Ik doe een multimedia studie, waarin ik ook een vak "audio" heb, en mijn
audioleraar (een ervaren studiotechnicus en musicus) is van mening dat het
zeer waarschijnlijk wel exact hetzelfde ding is.
2) De mevrouw achter de bali bij Musik Produktiv me letterlijk heeft gezegd
dat deze exact hetzelfde is als een Shure SM57. Een Shure kost bij hun meer
dus als deze minder zou zijn, zou ze dat echt wel gezegd hebben (meer
inkomsten voor hun immers als ik een Shure had gekocht, het verbaaste me
eigenlijk nog wel dat ze dat zo direkt vertelde).
3) Hij klinkt echt goed hoor. Het blijft natuurlijk een relatief goedkope,
dynamische microfoon, maar ik vind dat hij het uitstekend doet. Over een
paar weken ga ik een 1:1 vergelijking doen (een electrische gitaar opnamen,
met een Shure een Collins op dezelfde punten t.o.v. de gitaarversterker
speaker) en dan zal ik je wel laten weten of er misschien toch een verschil
in zit.

Vergeet niet dat een merk als Shure makkelijk meer kan vragen voor hun SM 57
(en 58) omdat het legendarische microfoons zijn. Afgezien van het logo zien
de Collins en de Shure er werkelijk exact hetzelfde uit. Misschien is het
wel, zoals je zelf zegt, gewoon een "kloon", maar het gaat hier niet om hout
of iets dergelijks he. Electronica is electronica, en er zit werkelijk bijna
niets in zo'n ding, dus ik ben er echt heel erg zeker dan het dezelfde is.
Maar zoals ik zei, ik ga nog een 1:1 vergelijking doen.

Br@mbo
10 maart 2004, 07:10
ja oke , SM 57/58 is heel leuk , maar dan kan ik mij geen deftige soundcard kopen , het gaat even over die Superlux , kan ik daar ook drums en elek. gitaar mee opnemen ??

En nog even over de Collings ( Shure SM kloon )
Mail van horus ( sorry dat ik em hier post maar vond em echt verhelderend


In mijn opinie kan het wel degelijk (heb je wel eens goed
gekeken waarvan zo'n ding gemaakt is? Dat is echt niets). Nu snap ik wel dat
je het prijs verschil een beetje groot vind voor hetzelfde ding, maar ik ben
er 95% zeker van dat het exact hetzelfde ding is. Om drie redenen:
1) Ik doe een multimedia studie, waarin ik ook een vak "audio" heb, en mijn
audioleraar (een ervaren studiotechnicus en musicus) is van mening dat het
zeer waarschijnlijk wel exact hetzelfde ding is.
2) De mevrouw achter de bali bij Musik Produktiv me letterlijk heeft gezegd
dat deze exact hetzelfde is als een Shure SM57. Een Shure kost bij hun meer
dus als deze minder zou zijn, zou ze dat echt wel gezegd hebben (meer
inkomsten voor hun immers als ik een Shure had gekocht, het verbaaste me
eigenlijk nog wel dat ze dat zo direkt vertelde).
3) Hij klinkt echt goed hoor. Het blijft natuurlijk een relatief goedkope,
dynamische microfoon, maar ik vind dat hij het uitstekend doet. Over een
paar weken ga ik een 1:1 vergelijking doen (een electrische gitaar opnamen,
met een Shure een Collins op dezelfde punten t.o.v. de gitaarversterker
speaker) en dan zal ik je wel laten weten of er misschien toch een verschil
in zit.

Vergeet niet dat een merk als Shure makkelijk meer kan vragen voor hun SM 57
(en 58) omdat het legendarische microfoons zijn. Afgezien van het logo zien
de Collins en de Shure er werkelijk exact hetzelfde uit. Misschien is het
wel, zoals je zelf zegt, gewoon een "kloon", maar het gaat hier niet om hout
of iets dergelijks he. Electronica is electronica, en er zit werkelijk bijna
niets in zo'n ding, dus ik ben er echt heel erg zeker dan het dezelfde is.
Maar zoals ik zei, ik ga nog een 1:1 vergelijking doen.

Br@mbo
10 maart 2004, 07:11
ja oke , SM 57/58 is heel leuk , maar dan kan ik mij geen deftige soundcard kopen , het gaat even over die Superlux , kan ik daar ook drums en elek. gitaar mee opnemen ??

En nog even over de Collings ( Shure SM kloon )
Mail van horus ( sorry dat ik em hier post maar vond em echt verhelderend


In mijn opinie kan het wel degelijk (heb je wel eens goed
gekeken waarvan zo'n ding gemaakt is? Dat is echt niets). Nu snap ik wel dat
je het prijs verschil een beetje groot vind voor hetzelfde ding, maar ik ben
er 95% zeker van dat het exact hetzelfde ding is. Om drie redenen:
1) Ik doe een multimedia studie, waarin ik ook een vak "audio" heb, en mijn
audioleraar (een ervaren studiotechnicus en musicus) is van mening dat het
zeer waarschijnlijk wel exact hetzelfde ding is.
2) De mevrouw achter de bali bij Musik Produktiv me letterlijk heeft gezegd
dat deze exact hetzelfde is als een Shure SM57. Een Shure kost bij hun meer
dus als deze minder zou zijn, zou ze dat echt wel gezegd hebben (meer
inkomsten voor hun immers als ik een Shure had gekocht, het verbaaste me
eigenlijk nog wel dat ze dat zo direkt vertelde).
3) Hij klinkt echt goed hoor. Het blijft natuurlijk een relatief goedkope,
dynamische microfoon, maar ik vind dat hij het uitstekend doet. Over een
paar weken ga ik een 1:1 vergelijking doen (een electrische gitaar opnamen,
met een Shure een Collins op dezelfde punten t.o.v. de gitaarversterker
speaker) en dan zal ik je wel laten weten of er misschien toch een verschil
in zit.

Vergeet niet dat een merk als Shure makkelijk meer kan vragen voor hun SM 57
(en 58) omdat het legendarische microfoons zijn. Afgezien van het logo zien
de Collins en de Shure er werkelijk exact hetzelfde uit. Misschien is het
wel, zoals je zelf zegt, gewoon een "kloon", maar het gaat hier niet om hout
of iets dergelijks he. Electronica is electronica, en er zit werkelijk bijna
niets in zo'n ding, dus ik ben er echt heel erg zeker dan het dezelfde is.
Maar zoals ik zei, ik ga nog een 1:1 vergelijking doen.
[/quote]

Kjiratsiekoedel
10 maart 2004, 10:10
ik heb zang en akoustisch gitaar opgenomen met SM 57 en SM 58.

ik merkte persoonlijk niet heel veel verschil in geluid. dat ligt ook zeker aan de rest van apparatuur.
Maar beide gaven een goed helder geluid.

Kjiratsiekoedel
10 maart 2004, 10:11
ik heb zang en akoustisch gitaar opgenomen met SM 57 en SM 58.

ik merkte persoonlijk niet heel veel verschil in geluid. dat ligt ook zeker aan de rest van apparatuur.
Maar beide gaven een goed helder geluid.

BartL
25 november 2004, 18:23
KICKMODE 8-)

Wat is een gangbare 2dehands prijs voor een SM58? Ik weet alleen dat ze nieuw 120 euro kosten & dat ze op marktplaats nog wel eens weg gaan voor een euro of 90.

El Capitain
26 november 2004, 13:06
Ik heb ze nieuw bij Feedback volgens mij ook al voor 99 euri gezien, dus ik zou wat meer afdingen bij een tweedehands prijsje.

x.studio
30 november 2004, 03:01
Zie ze hier staan die sm58 , 3 stuks voor 49,- http://www.poppeliers.nl/index.php?pid=116&PHPSESSID=147716484fa0a052ce73dbfa8c9a4c8a
[/url]

bert k
30 november 2004, 11:03
:o :o :o
Volgens mij zijn ze bij poppeliers de boel aan het oplichten. Ze zeggen echt Shure SM58, maar die koffertjes ken ik wel, das Chinese namaak, Samson of zoiets.

[edit] Ze hebben ook elektrische gitaren voor 19 euro... Ik word gek

x.studio
30 november 2004, 21:51
Ze adverteren ermee, dus hebben ze het te leveren, Neem je advocaat anders mee en koop de hele partij op. Moet een leuke winst op te pakken zijn (als het de echte zijn). Zul je zien dat ze 2 koffertjes hebben als lokkertje.
En die gitaren voor 19,- Altijd leuk voor aan de muur, ze tijdens een Jimi act in de fik te steken op het podium of om aan barrels te meppen (wel tevoren er een Fender stickertje op plakken), zie je iedereen denken van die is gek, wat zonde bla bla bla. :evil:

El Capitain
30 november 2004, 22:30
Volgens mij kijken jullie niet goed, want ik zie staan:

3x shure SM58 399,-

en daaronder

Dumpprijs 49,-
3 stuks microfoon + koffer en microfoon adapters


Je advocaat zal niks kunnen uithalen...

bert k
1 december 2004, 00:33
:-D Whahaha! Je hebt gelijk. Ik las het als 'Afgeprijsd van 399 voor 49' , maar het is een instinker... Wat een ratten :) (toch heb ik daar vorig jaar voor weinig prima keyboard gekocht)

Azrael
1 december 2004, 02:22
:-D Whahaha! Je hebt gelijk. Ik las het als 'Afgeprijsd van 399 voor 49' , maar het is een instinker... Wat een ratten :) (toch heb ik daar vorig jaar voor weinig prima keyboard gekocht)

LOL ik zag hem ook niet.........super........stel ratten inderaad. :-D

x.studio
2 december 2004, 02:07
Heb het plaatje in de folder even goed bekeken (met den neus erbovenop zeg maar) en dan zie je Samson op die mic's staan.

bert k
2 december 2004, 09:43
Ja, je kan niet verwachten dat je voor 49 drie sm58 mee krijgt.

Bouke
9 december 2004, 11:17
En toch is de Samson S12 een wereld mic! Voor niet al te veel geld (50/60 eurie) een degelijke, erg goed klinkende mic, zowel voor live als een beetje opnemen. Mara er zitten vast geen drie S12's in dat koffertje :D

Bouke

Han S
18 december 2004, 01:24
BTW, Poppeliers is failliet.

Harvey Gerst, een bekende microfoon goeroe zegt: je kunt elke microfoon voor elke toepassing gebruiken, alleen zal de een beter klinken als de ander.

Ik ben geen fan van de Shure SM57/58, ik heb maar één 57 en die gebruik ik nooit omdat een andere microfoon altijd beter klinkt.

De Amerikanen zijn gek van de 57 en het is daar ongeveer de standaard snare microfoon. Ik heb hem wel een tijdje op snare gebruikt en op zich klinkt het snare geluid wel goed, maar de 'off axis response' van dat ding is zo belabberd dat de overpraak van de hi hat op de 57 nergens naar klinkt.

Op zich is het geen verkeerde (zang)microfoon en hij kost niet al te veel, maar tegenwoordig komen er microfoons uit China en Australie welke minder kosten en beter presteren.

Mijn keus voor zang is de Neumann M149, de MXL V77 of V69 Mogami, de Beyer M88 of M69, de Sennheiser MD441 of MD421.

Als ik zou moeten kiezen voor een microfoon in de €100 klasse, dan zou mijn favoriet de Studio Projects B1 zijn. Dit is een groot membraan richtinggevoelige condensator, welke zeer veelzijdig is, redelijk neutraal klinkt, het meer dan goed doet op veel vocalen en er ook nog prima uitziet. Je kunt met deze mic ongeveer overal een goed resultaat mee krijgen.

Mijn favorite snare mic? Beyer M201 en die kun je ook prima voor zang gebruiken als je er een plopkap op zet.

Weet je wat ook een leuk microfoontje is? De Behringer ECM8000, wel een beetje veel ruis, rondomgevoelig, maar het kost een drol.