PDA

View Full Version : onderzoekje



THW
23 februari 2004, 20:44
Ok ik ben een onderzoekje gestart daarbij horen deze vragen:
Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Wat is de ultieme metal gitaar?
Wat is de ultieme blues gitaar?
Wat is de ultieme jazz gitaar?

dit onderzoekje hoort bij iets wat ik op school doe, dus als je alsjeblieft ook zou bijschrijven waarom zou ik heel erg dankbaar zijn!

SiNiSTRaL
23 februari 2004, 20:50
op alle vragen: Gibson explorer

THW
23 februari 2004, 20:54
op alle vragen: Gibson explorer
kan je ook zeggen waarom?
Ik moet een betoog houden erover, dus ik zou dankbaar zijn als je dat erbij zou kunnen zeggen. :)

alvast bedankt

Anders Destium
23 februari 2004, 20:54
Da's nogal persoonlijk

Ik ga bij allemaal voor de Ibanez RG2027x

Negative K3 fan
23 februari 2004, 20:54
pfft, ultiem, wat heet ultiem? niets is perfec,t alles kan nog net iets beter, een ultieme gitaar zou een gitaar zijn waarop je automatisch alles kunt spelen vanwege de innerlijke mojo. En waarschijnlijk heeft iedereen een andere smaak, zoals bijvoorbeeld dit bij ultieme metal gitaar:
de ene zegt dit: een glanzend zwarte explorer met een dimarzio evo
de ander dit: een matzwarte explorer met een bill lawrence 500xl

beetje raar 'onderzoek'.

Anders Destium
23 februari 2004, 20:55
Je kunt het beter houden over de verschillende soorten gitaren, gebruik anders google!

SiNiSTRaL
23 februari 2004, 20:58
de ander dit: een matzwarte explorer met een bill lawrence 500xl


najaaaa, wat voorn idioot zegt dat nou weer?!?!
:roll:

RadiuS
23 februari 2004, 21:02
Jeez man, wt een brakke niet-serieuze antwoorden tot nu toe zeg...

Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Gibson Les Paul - Vanwege zn vette geluid (humbucker elementen)

Wat is de ultieme metal gitaar?
willekeurige ESP gitaar - Vanwege floyd rose en strak EMG pickups geluid

Wat is de ultieme blues gitaar?
hm...twijfel, maar toch de Fender Stratocaster, vanwege het bluesy geluid op de nekpickup

Wat is de ultieme jazz gitaar?
Een oude Gibsonbak (weet geen model)
Vanwege holle body en doffe klank :razz:

Zoiets?

Anders Destium
23 februari 2004, 21:14
Tja, en dan heeft de volgende een compleet ander lijstje....

Ultieme rock gitaar:

PRS custom 22 (allrounder dan een les paul)

Ultieme metal gitaar:

Ibanez RG-serie (complete volksstammen toeren er niet voor niets mee)

Ultieme blues gitaar:

Fender strat (blues zuigt en daarom de ultieme gitaar ervoor ook)

Ultieme jazz gitaar:

Gibson ES serie

Nocki
23 februari 2004, 21:17
Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Gretsch/Guild archtops...
Wat is de ultieme metal gitaar?
Jackson
Wat is de ultieme blues gitaar?
Gibson lp / es 335
Wat is de ultieme jazz gitaar?
Gibson es335

tja mijn bescheiden mening. en die van bb king, brian setzer, randy rhoads.. enzo voort...
maar ik denk dat mijn gitaar dat ook best allemaal kan...
NOcki

prs
23 februari 2004, 22:06
Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Gretsch Brian Setzer model.

Wat is de ultieme metal gitaar?

Geen idee

Wat is de ultieme blues gitaar?

Paul Reed Smith willekeurig model. (Zelfs SE series)

Wat is de ultieme jazz gitaar?
Levin 320/325/330/335

hoofd
23 februari 2004, 22:38
'52 telecaster, voor alles...

Javaca
23 februari 2004, 23:03
Rock'n roll: Stratocaster, Telecaster, Les paul
Metal: Explorer
Blues: Es335/ Les Paul
Jazz: Es335/175

treblemaster
23 februari 2004, 23:07
Wat is de ultieme rock n roll gitaar?

Telecaster, omdat ie zo rauw en agressief klink. Daarnaast is ie simpel en overwoestbaar....

Anders Destium
23 februari 2004, 23:10
Simpele gitaren zijn voor simpele zielen :razz: :wink:

schaap
23 februari 2004, 23:15
En lelijke gitaren voor..... :P

Anders Destium
23 februari 2004, 23:38
lelijke mensen :razz:

Negative K3 fan
23 februari 2004, 23:39
Jeez man, wt een brakke niet-serieuze antwoorden tot nu toe zeg...

Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Gibson Les Paul - Vanwege zn vette geluid (humbucker elementen)
Brakke beargumentatie vereist slimme antwoorden, alsof er niet meer gitaren met humbuckers bestaan?


Wat is de ultieme metal gitaar?
willekeurige ESP gitaar - Vanwege floyd rose en strak EMG pickups geluid
Buiten ESP zijn er nog tig andere gitaren die die combinatie heeft, verder hebben niet alle ESPs die combi


Wat is de ultieme blues gitaar?
hm...twijfel, maar toch de Fender Stratocaster, vanwege het bluesy geluid op de nekpickup
Alsof een willekeurige andere gitaar met een single coil in de nek datzelfde niet heeft



Wat is de ultieme jazz gitaar?
Een oude Gibsonbak (weet geen model)
Vanwege holle body en doffe klank :razz:
En Gretsch, epiphone, d'anogwattus enzo dat niet hebben?

Sicky61
24 februari 2004, 00:12
Een les paul natuurlijk 8-)









Waarom?
Dat weet ik ook niet maar het is wel zo!

schaap
24 februari 2004, 00:22
Lennaars kom dan zelf met goede voorbeelden in plaats van enkel over een ander zn mening te zeiken :evil:

NeeraDJ
24 februari 2004, 00:23
Ok ik ben een onderzoekje gestart daarbij horen deze vragen:
Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Wat is de ultieme metal gitaar?
Wat is de ultieme blues gitaar?
Wat is de ultieme jazz gitaar?

dit onderzoekje hoort bij iets wat ik op school doe, dus als je alsjeblieft ook zou bijschrijven waarom zou ik heel erg dankbaar zijn!

Rock n roll: Bedoel je zoiets als Texas Rock? Een telecaster of elke willekeurige gitaar met PAF humbuckers.

Metal gitaar: Dat kan echt haast alles zijn. Bij voorkeur rijk aan sustain dus in de meeste gevallen set necks of neck thru gitaren. Tot nu toe vind ik ESP en Jackson het beste geschikt voor Metal, omdat ze daar specifiek toe gebouwd worden. Kijk maar naar de Viper met EMGs of de Warrior. Bij Metal denk je toch vaak aan hoge output.

Blues: Een goeie strat, deze zouden hiervoor het meest geschikt zijn vind ik dan. Het is gedefineerd, dunner en scheller perfect voor blues dus. Single coil elementen zijn hierbij dus een must.

Jazz: Alle hollowbodies met wat dikkere snaren en medium tot low output elementen zijn perfect. De Gibson ES bijvoorbeeld.

Natuurlijk kun je met de meeste kwaliteitsgitaren elke kant op, maar sommige modellen zijn er ook echt specifiek toe gebouwd. Voor de perfectionisten onder ons zouden deze toch voor elke stijl gebouwd zijn. Wanneer ik Speed Metal wil spelen ga ik toch liever naar mijn Gibson Flying V toe (met Bill Lawrence L500XL in de brug). Maar als ik goed wil soleren zonder teveel output dan ga ik toch naar mijn Ibanez RG3120. Natuurlijk kan ik met beiden gitaren allebei, maarja de één is toch wat specifieker zoals al eerder gezegd. Bij stijlen zijn gitaren ook niet alles hoor, je kan zo met low output elementen, de juiste effecten en een goede buizenversterker er zelfs een scheurende Rockgitaar van maken. Een voorbeeldje daarvan is Slash met zijn Seymour Duncan Alnico II Pro hums.

Hope this helps!

ieme
24 februari 2004, 00:53
voor mij zou het lijstje zo zijn:

Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Gretsch Brian Setzer

Wat is de ultieme metal gitaar?
Fender fatstrat

Wat is de ultieme blues gitaar?
Gibson les paul

Wat is de ultieme jazz gitaar?
Gibson ES335

Wat is de ultieme rock gitaar?
Fender telecaster

Wat is de ultieme akoestische gitaar?
Taylor 414

michielv
24 februari 2004, 08:17
Ok ik ben een onderzoekje gestart daarbij horen deze vragen:
Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Wat is de ultieme metal gitaar?
Wat is de ultieme blues gitaar?
Wat is de ultieme jazz gitaar?

dit onderzoekje hoort bij iets wat ik op school doe, dus als je alsjeblieft ook zou bijschrijven waarom zou ik heel erg dankbaar zijn!

1/ Les Paul
2/ Les Paul
3/ Les Paul
4/ Les Paul

Oftewel, net zoals deze antwoorden zijn al deze vragen puur afhankelijk van smaak en zul je in elke stroming wel iemand tegenkomen die een bepaald model gitaar gebruikt en daarbij zweert.

treblemaster
24 februari 2004, 08:59
Idd, ik denk ook alleen maar aan sex, drugs and rock 'n roll :D

ReinoutV
24 februari 2004, 10:14
Rock:
Gibson LP

Classic Rock:
Gibson LP, Fender Telecaster

Rock 'n Roll:
Gretsch, Gibson ES-335

Blues:
Fender Stratocaster, Gibson LP

Metal:
Jackson, ESP

Jazz:
Gibson ES-175

marc_o
24 februari 2004, 10:52
rock 'n roll..Gretch Brian Setzer of het model waar die van afstamt

metal...flying V en Explorers

blues.....strat

jazz Gibson L-5

(ik snap niet dat de meesten hiervoor een ES 335 kiezen)

stewartfan
24 februari 2004, 12:46
rock & roll ------> gretsch nashvile

rock -------------> stratocaster Lp Sg tele gretsch

blues ------------> stratocaster

metal ------------> gibson flying V

bert k
24 februari 2004, 12:57
Valt me toch op dat een hoop mensen het verschil tussen sommige ouwe stijlen niet kennen, laat staan de sound. (sprak opa :D )

Rock&roll: ja, die Gretsch is een goeie. R&R heeft meestal een clean, treble geluid, met veel twang en wat galm. Dus met een strat of welke andere single-coil kom je een heel eind, liefst met een Fender amp.

Les Paul is bagger voor rock&roll. Ik heb er een, dus ik weet waar ik het over heb. :) Voor blues is hij geweldig, net als Texax rock, of zelfs metal. Vet geluid, meer laag, minder hoog. Volgens de metalheads alhier heeft hij wat te weinig gain voor metal. Dan kom je meer richting Jackson en Ibanez.

Ik denk dat het vooral ook te maken heeft met de pickups die je erin hangt. Tenzij dit onderzoek meer over het uiterlijk van de gitaren gaat...

Negative K3 fan
24 februari 2004, 13:09
en chuck berry dan, dat is toch echt wel rock'n'roll met zn typische es335.

Harry
24 februari 2004, 13:09
nou opa, rock 'n roll is van alle tijden, en wat mij betreft is hetgeen dat het ten alle tijden gemeen heeft dat het een 'bite' moet hebben. En laat een LP daar nou genoeg van hebben....... 8)

Ik speel zelf alle stijlen op mijn Starfire Special. Wat nou hokjesgeest.

bert k
24 februari 2004, 14:10
Jajaja, van alle tijden, dat snap ik, maar de topicstarter zoekt volgens mij naar stijlkenmerken. En naar mijn idee kenmerkt r&r uit de 50/60er jaren zich door dat twangende enkelspoelgeluid. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat op een LP, ik heb zelf rockabilly staan spelen op een Charvel, dus alles kan. Maar het is niet kenmerkend voor de stijl. Net zoals Chuck Berry, zoals NK3 al opmerkt, dat is een uitzondering met zijn jazz-gitaar :)

bert k
24 februari 2004, 14:10
Jajaja, van alle tijden, dat snap ik, maar de topicstarter zoekt volgens mij naar stijlkenmerken. En naar mijn idee kenmerkt r&r uit de 50/60er jaren zich door dat twangende enkelspoelgeluid. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat op een LP, ik heb zelf rockabilly staan spelen op een Charvel, dus alles kan. Maar het is niet kenmerkend voor de stijl. Net zoals Chuck Berry, zoals NK3 al opmerkt, dat is een uitzondering met zijn jazz-gitaar :)

bert k
24 februari 2004, 14:11
Jajaja, van alle tijden, dat snap ik, maar de topicstarter zoekt volgens mij naar stijlkenmerken. En naar mijn idee kenmerkt r&r uit de 50/60er jaren zich door dat twangende enkelspoelgeluid. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat op een LP, ik heb zelf rockabilly staan spelen op een Charvel, dus alles kan. Maar het is niet kenmerkend voor de stijl. Net zoals Chuck Berry, zoals NK3 al opmerkt, dat is een uitzondering met zijn jazz-gitaar :)

bert k
24 februari 2004, 14:12
Jajaja, van alle tijden, dat snap ik, maar de topicstarter zoekt volgens mij naar stijlkenmerken. En naar mijn idee kenmerkt r&r uit de 50/60er jaren zich door dat twangende enkelspoelgeluid. Dat wil niet zeggen dat het niet gaat op een LP, ik heb zelf rockabilly staan spelen op een Charvel, dus alles kan. Maar het is niet kenmerkend voor de stijl. Net zoals Chuck Berry, zoals NK3 al opmerkt, dat is een uitzondering met zijn jazz-gitaar :)

Stratman70
24 februari 2004, 14:35
Voor rock 'n roll: mijn JV strat
Voor Jazz: Gibson Les Paul
Voor rock: ook de Les Paul
Voor bluezzzzzzzzz....... dat is interessant: vele mensen zie ik hier voor de strat kiezen. En eigenlijk zou dat ook de meest voor de hand liggende keuze zijn, maar ik ben zelf erg gecharmeerd van de humbuckerblues, zoals Peter Green, Gary Moore en nog wat van die mannen.
Maar persoonlijk past de strat beter bij me. Voor blues kies ik mijn Tokai strat.

Ach, wat ik maar wil zeggen is: je moet niet alles in hokjes plaatsen. Uiteindelijk is het toch een kwestie van smaak en soms kan Jazz met een strat nog wel mooi zijn en Jazz met een Gibson bak lelijk zijn.

Alles kan. Alleen je zult niet zo heel snel iemand doomy metal riffs op een ES335 zien / horen spelen en bijv. rock 'n roll op een Esp. Maar het kan allemaal natuurlijk.
Jazz kan ook met een zeepkist, dus waarom ook niet met een Steinberger ofzo.

bat
24 februari 2004, 21:19
Tja. Iets met 5, 6 of 7 snaren. Dat dus.

Oftewel: net als je denkt dat je wel ongeveer een idee hebt wat bij een bepaalde stijl "hoort", zie je iemand een geweldig stukkie wegspelen in die muzieksoort op een gitaar die je er helemaal niet bij had verwacht. Bijvoorbeeld:

Een Flying V voor Rock 'n Roll

Een Telecaster voor metal

Een Parker Fly voor blues

Om er maar een paar te noemen.

Wicked Willy
31 augustus 2004, 18:29
Onder het mom van haal maar eens een oud topic uit het slop:

Wat is de ultieme rock n roll gitaar? Gretsch Country Gentlemen
Wat is de ultieme metal gitaar? PRS Custom 24
Wat is de ultieme blues gitaar? Stratocaster
Wat is de ultieme jazz gitaar? Maccaferri of D'Aquisto

abbys
31 augustus 2004, 18:35
pak de cliche gitaren ( zoals in het eerste degelijke antwoord in deze thread, les paul , stratocaster enzo...) dat zijn de alom geaccepteerde gitaren in die gebieden

Soulflyhigh
31 augustus 2004, 20:06
Wat is de ultieme rock n roll gitaar? Les Paul
Wat is de ultieme metal gitaar? Jackson Soloist series
Wat is de ultieme blues gitaar? Ik denk toch wel strat
Wat is de ultieme jazz gitaar? Gibson ES achtig iets

Zoiets :-D

alhambra
31 augustus 2004, 20:14
Rock'n roll: LAG Roxanne Prestige of een prs wat uiteraard een zwak aftreksel is.
Metal: Explorer of flying V als het maar fout is.
Blues: Toch een telecaster of een strat.
Jazz: Sax :lol:

Rubenios
31 augustus 2004, 22:46
echt waar degene die bij metal fender gitaren noemt omg :o

BramVersteeg
31 augustus 2004, 23:37
Hhmm, afgaande op het imago van de genoemde stijlen zou ik zeggen.

Rock 'n Roll: Gretch gitaren. Als ik aan vetkuiven en rock 'n roll denk denk ik iig aan Gretch.

Metal: BC Rich achtige modellen. Flying-V's en explorers. Niet dat als je aan metal denkt metaan hieraan zult denken maar als je tegen mij zegt: BC Rich zeg ik wel meteen metal.

Blues: HHmmm, Of een strat en een Gibson. Ligt ook aan de blues die gespeelt word waarbij welk (stereotype) gitaar(geluid) past.

Jazz: Gibson ES modellen.

Nogmaals, dit zijn een beetje stereotypen die je vaak ziet binnen deze stijlen. Vandaar misschien nuttig bij je (toch wel rare) onderzoek. Als het over persoonlijke smaak gaat zou deze topic nog wel eens een lang vervolg kunnen gaan krijgen denk ik. :wink:

MightyMike
1 september 2004, 10:01
We zijn het natuurlijk eens dat het redelijk onzinnig is om gitaarmodellen aan genres te verbinden. Bovendien zijn termen als "rock 'n roll" heel vaag. Dit slaat zowel op de "vetkuiven" als op pakweg AC/DC.

Over AC/DC gesproken : het valt me op dat de SG nergens vermeld wordt...

schwalbe
1 september 2004, 12:02
Wat is de ultieme rock n roll gitaar? - Fender stratocaster
wat is de ultieme rock-gitaar? - Gibson Les Paul
Wat is de ultieme metal gitaar? - Dean ML (USA)
Wat is de ultieme blues gitaar? - dobro resonator (national?)
Wat is de ultieme jazz gitaar? D'Angelico New Yorker

F*R*E*A*K
1 september 2004, 14:53
rock 'n roll : les paul
metal: Ibanez iceman
blues: strat
Jazz: gibson es

dejohan
1 september 2004, 15:32
Ik denk dat de starter van deze topic al lang weggevlucht is er hier nooit meer terugkomt.

MightyMike
1 september 2004, 16:33
Ik denk dat de starter van deze topic al lang weggevlucht is er hier nooit meer terugkomt.

Haha : another on bites the dust

Bobbel
1 september 2004, 16:45
Mijn mening dan maar ff:

Wat is de ultieme rock n roll gitaar?
Kan heel verschillend zijn... bijvoorbeeld een Rickenbacker (Beatles), Fender Stratocaster (Jimi Hendrix), Gibson SG (AC/DC, The Who)... maar zelf zou ik voor een Stratocaster gaan, die gitaar is heel veel zijdig...

Wat is de ultieme metal gitaar?
Niet echt verstand van, maar een gitaar met een Floyd brug en EMG elementen... dus een ESP ofzo... (maar Irion Maiden speeld op Fender Stratocaster... dus dan zie je die veelzijdigheid van de Strat hier weer in terug)...

Wat is de ultieme blues gitaar?
Ik denk (aangezien BB King toch wel de bleus koning is) een Gibson Lucille, want blues moet clean warm en rond klinken net zoals Jazz...

Wat is de ultieme jazz gitaar?
Gezien mijn antwoord op de vorige vraag denk ik een goeie hollowbody (zo'n oude Gibson/Epiphone)... maar als je van Jazz-Funk uit gaat moet een gitaar wat schel zijn... dus kom je weer uit op een Fender Stratocaster...

Al met al kun je het beste een Fender Stratocaster nemen... het zijn namenlijk heel erg veelzijdige gitaren... ze kunnen zowel warm als schel klinken (eigenlijk kan iedere gitaar dat... maar een Strat overtreft daarmee dus wel alles)...

Alstjeblieft :D

Braindead
1 september 2004, 17:14
Wat is de ultieme rock n roll gitaar?

Deze speel ik door. Geen idee, een of andere es misschien ook de es 335 van Gibson?


Wat is de ultieme metal gitaar?

Er is geen ultieme metalgitaar, maar als ik er een zou moeten noemen is dat de fender heavy metal strat. Komt alleen al qua naam aardig in de buurt

Wat is de ultieme blues gitaar?

Gibson es 335. Een geweldige gitaar. Ebenhouten fretboard en een heel warme bluesy sound. Bespeelbaarheid is geweldig.


Wat is de ultieme jazz gitaar?

Alle full hollowbody gitaren