PDA

View Full Version : roundwound / nickelwound ?



emielow
23 februari 2004, 10:41
ik zag een aanbieding op bassstrings.nl 3 setjes hartke snaren (zijn nieuw ofzo) voor 22.95, het zijn nickelwound snaren. normaal heb ik altijd ernie ball slinkys, dat zijn roundwound snaren

wat is het verschil?

Surferboy
23 februari 2004, 14:26
Ik gok dat dit ook gewoon roundwounds zijn.....alleen dan gewonden met nikkel...........

emielow
23 februari 2004, 16:39
ja en wat is het verschil?

Surferboy
23 februari 2004, 16:48
Ander geluid en feeling gok ik.....

frenske
23 februari 2004, 18:00
Misschien moeten jullie dit 's lezen!

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2559

AntY
23 februari 2004, 22:29
volgens mij zijn de meeste staren gewoon roundwound met nickel en niet met staal....

Antal
25 februari 2004, 19:47
Kan iemand me dan gelijk even vertellen wat de term 'slowound' inhoud? Die kwam ik oa bij D'Addario tegen.

AntY
25 februari 2004, 20:39
ik weet het niet zeker, maar het zou kunnen zijn dat ze de windingen heel strak op mekaar draaien zodat je meer metaal in een snaar krijgt zonder m veel dikker te maken

Antal
25 februari 2004, 21:10
Ok, maar is dat dan een voordeel? Klinkt het dan anders ofzo?

AntY
25 februari 2004, 21:12
met meer metaal klinken je snaren wat voller en warmer. hoe dikker de snaar warmer en dieper de klank.

basswasp
25 februari 2004, 22:07
Hoe strakker je de windingen op elkaar draait hoe minder vuil er tussen de snaren kan komen en hoe langer ze dus goed blijven klinken. Handgewonden snaren zijn over het algemeen strakker gewonden dan machinaal gewonden snaren.

Ik dacht dat 't zoiets was, maar kan iemand dit bevestigen? :)

Bastijn
26 februari 2004, 11:39
op dadarrio.com staat een heel verhaalje over slowwounds. die snaren zijn met een speciaal heel traag machinaal proces gewonden, wat blijkbaar beter is ofzo.....tis iig duuurder

bassopotmus
29 februari 2004, 17:11
ik gebruik de slow's en ze worden op halve snelheid gewonden, wat meer precisie geeft in de windingen om de kern. Dat resulteerd in een snaar met meer kwaliteit omdat er inderdaad zoals Basswasp aanmerkerte minder ruitnme tussen windingen komen omdat het met meer naukeurigheid is gebeurt. Vollere sound en ik denk ook iets meer levensduur als resultaat. Ik vind ze goed, en doe er nu al een hele tijd mee.

sickpunk
29 februari 2004, 17:15
levensduur? nou bij mij hadden ze die niet... na 2 X oefenen, en 1 optreden.. brak m'n G snaar... ik speelde er niet eens op, legde alleen me vinger erop... nog nooit eerder gehad met geen enkel merk(zitten er rustig 4 maanden op ofzo... dees al na 3 weken...)

bassopotmus
29 februari 2004, 17:39
sick punk..speel je met een plectrum en fikse aanslag?

sickpunk
29 februari 2004, 17:53
ja, maar gebruik me G maar in 1 nr... dus... en hij brak nu, toen ik hem echt mega lichtjes aan raakt(we waren al klaar met spelen..)

Bastijn
1 maart 2004, 16:29
dan had je m waarschijnlijk verkeerd gespannen ofzo, of hij was gaan rafelen bij je mechanieken, want normaliter gebeurd dat niet