Inloggen

View Full Version : baslijnen schrijven



soapwater
22 februari 2004, 12:16
Hellow,

Weten jullie soms een website waar enkele tips, truks staan uitgelegd i.v.m. het schrijven van baslijnen? Ik speel al 4 jaar bas, maar ik heb nooit lessen gehad ofzo. Daarom heb ik niet echt de kennis van toonladders enz... kan iemand me wat wijzer maken?,dan kan ik ook baslijnen schrijven i.p.v. ze gewoon na te spelen of de 'geleerde' gitaristen het werk te laten doen...

Greetz :lol:

www.vanafvandaag.tk
22 februari 2004, 12:18
http://www.guitarnoise.com/bass.php
http://www.basstabarchive.com/lessons/

Succes ;-)

Wouter X
22 februari 2004, 12:26
http://www.talkbass.com/html/modules.php?name=News&file=article&sid=53

Clunk
22 februari 2004, 12:33
en hier nog een vette vatsige lekkere bass-site

http://www.wheatdesign.com/bassbook/

soapwater
22 februari 2004, 20:04
Wel ja, nu heb ik die toonladders gevonden? Maar hoe gebruik ik dit nu in een song? Hoe weet ik of ik nu de pentatonische, de majeur, de mineur.... moet gebruiken? Moeten de noten gewoon in volgorde afgelopen worden of moet je net combineren?? I have no ID...
Als ik bijvoorbeeld een nummer speel als '1234 van Catch 22' dan vindt ik dit wel een lekkere baslijn, maar ik kan niet onmiddelijk terugvinden op welke theorie het gebaseerd is... Heeft er soms iemand zin om me dit eens uit te leggen?

Groeten en bedankt voor de toffe links :lol:

Ruud
22 februari 2004, 22:14
Een ladder is eigenlijk gewoon een groepje noten die lekker bij elkaar klinken.... (gitaarakkoorden zijn vaak enkele noten uit ladders) mineur ladders speel je bij mineur-akkoorden, majeur ladders speel je bij majeur akkoorden..... volgorde en dergelijke maakt weinig uit, das juist het leuke, je kunt alles proberen......