Inloggen

View Full Version : baslijnen schrijven



soapwater
22 februari 2004, 12:16
Hellow,

Weten jullie soms een website waar enkele tips, truks staan uitgelegd i.v.m. het schrijven van baslijnen? Ik speel al 4 jaar bas, maar ik heb nooit lessen gehad ofzo. Daarom heb ik niet echt de kennis van toonladders enz... kan iemand me wat wijzer maken?,dan kan ik ook baslijnen schrijven i.p.v. ze gewoon na te spelen of de 'geleerde' gitaristen het werk te laten doen...

Greetz :lol:

www.vanafvandaag.tk
22 februari 2004, 12:18
http://www.guitarnoise.com/bass.php
http://www.basstabarchive.com/lessons/

Succes ;-)

Wouter X
22 februari 2004, 12:26
http://www.talkbass.com/html/modules.php?name=News&file=article&sid=53

Clunk
22 februari 2004, 12:33
en hier nog een vette vatsige lekkere bass-site

http://www.wheatdesign.com/bassbook/

soapwater
22 februari 2004, 20:04
Wel ja, nu heb ik die toonladders gevonden? Maar hoe gebruik ik dit nu in een song? Hoe weet ik of ik nu de pentatonische, de majeur, de mineur.... moet gebruiken? Moeten de noten gewoon in volgorde afgelopen worden of moet je net combineren?? I have no ID...
Als ik bijvoorbeeld een nummer speel als '1234 van Catch 22' dan vindt ik dit wel een lekkere baslijn, maar ik kan niet onmiddelijk terugvinden op welke theorie het gebaseerd is... Heeft er soms iemand zin om me dit eens uit te leggen?

Groeten en bedankt voor de toffe links :lol:

Ruud
22 februari 2004, 22:14
Een ladder is eigenlijk gewoon een groepje noten die lekker bij elkaar klinken.... (gitaarakkoorden zijn vaak enkele noten uit ladders) mineur ladders speel je bij mineur-akkoorden, majeur ladders speel je bij majeur akkoorden..... volgorde en dergelijke maakt weinig uit, das juist het leuke, je kunt alles proberen......
verder zijn er enorm veel ladders... pentatonisch, ionisch, blues en noem ze maar op... ze zijn allemaal anders en veelal geschikt voor bepaalde stijlen, maar naar mijn mening is de pentatonische de meest gangbare... 1 nootje erbij en je hebt een bluesladder... simpel,

Met al die nootjes in een ladder kun je een heerlijke baslijn in elkaar zetten, welke volgorde dan ook, maarja, ook buiten de ladders zijn mogelijkheden... opstapjes naar akkoorden en dergelijke zijn vaak simpele dingen die net wat extra groove geven.... bijvoorbeeld eenmaal een G# voor een A

soapwater
22 februari 2004, 22:36
Maar stel:
Een eenvoudig stuk met 4 akkoorden... Ik wil een beetje variatie in de bas i.p.v. altijd maar de basisnoot te spelen. Moet ik dan gedurende het hele nummer dezelfde toonladder gebruiken? of gedurende het hele akkoord of? Ik kan nergens een volledige uitleg vinden. Ondertussen snap ik wel wat de bedoeling is en ik kan in een baslijn ook zien hoe ze is opgebouwd, maar hoe het zelf te doen blijft me een raadsel... Zijn er soms nog dingen die ik moet weten? Is er een speciale methode voor ofzo?

Greetz

Phyrexian
23 februari 2004, 11:34
basis tip

stel een gitaar rif is G - A - E of iets dergelijks
als bassist kan je dan om te beginnen met in het ritme (zeer belangrijk of corpse) quiten en octaven toe te voegen van die rootnotes.

basswasp
23 februari 2004, 11:51
Er is ook niet 1 manier die altijd werkt... en daarom lijkt het soms wat ingewikkeld, in ieder geval zijn er een aantal dingen die je kunt doen.

Als eerst: probeer iets, als het klinkt dan is 't goed :)
Verder klinken grondtonen (octaven) en kwinten altijd goed, daarbij kun je ook nog tertsen spelen (let op mineur/majeur : kleine/grote terts). Zo kun je dit soort regeljes blijven uitbreiden totdat je bij chromatisch uitkomt.

Maar om even een praktisch begin te geven. Je speelt voornamelijk rock-achtige stijlen en punk. Daarbij maakt de gitarist meestal geen onderscheid tussen mineur en majeur (hij gebruikt 'powerchords'). Voor jou maakt het dan ook niet uit of je een mineur of majeur-ladder kiest. Vaak werkt mineur het beste, en de versimpelde mineur-ladder is de pentatonische (die naam kun je best vergeten).

Dit is een pentatonisch loopje in A met alle pentatonische tonen erin:


G|------------------------------------------------|
D|-----------5-7------------------------------------|
A|------5-7-----------------------------------------|
E|-5-8----------------------------------------------|

Ik schrijf dit maar meteen als tabulatuur op, omdat je het zo snel na kan spelen en er een soort patroontje ontstaat. Voor elk akkoord kun je zo dit patroontje opschuiven naar de grondtoon van het akkoord.

Zo kan hij bijvoorbeeld ook:


G|------------------------------------------------|
D|-----------5-7------------------------------------|
A|---3-5-7-----------------------------------------|
E|-5-----------------------------------------------|

Octaven van tonen in deze loopjes werken natuurlijk ook, hiermee kan je dus een heleboel noten vinden die allemaal 'werken :). Bedenk trouwens dat je op de eerste tel van een nieuwe akkoord de grondtoon 'moet' spelen. Zo krijg je wat structuur :)

Wanneer je een bepaald schema voor je hebt liggen, dan kun je het beste per akkoord van ladder wisselen. Dit is in het begin vrij lastig, maar als je het langzaam oefend of iets van te voren uitdenkt dan is het goed te spelen. Gewoon één ladder spelen over een serie akkoorden werkt ook, maar als baspartij is dat wat minder geschikt. Dit is meer voor soleren.

Dit is even snel in een tussenuur getypt, dus als er nog iets onduidelijk is of als je nog vragen hebt dan moet je het maar zeggen. Als je je akkoorden even geeft, kan ik ook nog wel een voorbeeld van een baspartij bedenken.

Bastijn
23 februari 2004, 12:35
maar je wilt dus via de theorie een baslijn onder een gitaarriff spelen?
zijn er meerdere die het altijd zo doen?

ik doe het anders, als mn gitarist wat speelt, speel ik eerst de grondtonen mee, en daarna schiet er altijd vanzelf wat in me hoofd, en dan probeer ik dat te spelen, en als de riff dan klaar is kijk ik naar de theorie, ontleed ik de riff gramaticaal, en kijk ik wat voor variaties en veranderingen het akkoord toelaten.
in de praktijk is het eigenlijk heel simpel, als iets gewoon fout klinkt, zit je in een botsend akkoord, klinkt het goed, dan zit je in het goede akkoord (of een uitstelping daarvan). dacht je dat Matt Freeman een zootje akkoorden uitschreef op papier en vandaaruit zijn baslijnen schrijft? ik denk het niet.
maarja, er is natuurlijk geen enkele "goede" manier om baslijnen te schrijven, maar ik denk toch dat de meeste bassisten het op mijn manier doen als ze een gitaarriff en ritme voor hun neus geschoteld krijgen.
alleen als ik echt geen inspiratie krijg, dan ga ik specifiek in het akkoord op en neer lopen, en kijken wat daar lekker in klinkt.

soapwater
23 februari 2004, 18:38
OK, nu ben ik al een stap verder. Maar met die theorie hoop ik nu een autmatisme aan te kweken waardoor ik op den duur vanzelf 'loopjes' kan spelen en improviseren... maar je moet ergens beginnen.
In sommige van onze nummers is er een stukje waar de bas net dat ietsje meer zou kunnen spelen dan nu, en daarom zou ik ook deze theorie onder de knie willen hebben om het geheel iets meer op te vullen en de bas meer betekenis te geven... Bassisten staan vaak in de schaduw van de gitaristen hé...

Hartelijk dank voor de nuttige tips!!

Greetz

Ruud
23 februari 2004, 21:52
... Bassisten staan vaak in de schaduw van de gitaristen hé...
Greetz

Tja, tis maar wat je der zelf van maakt,...

kijk eens naar een RHCP, RATM, Muse, Incubus, Primus, Supergrass, Police, e.v.a.

Bij onze band viel mijn geluid meer op dat dat van onze 2e gitarist destijds.. en idd, vooral door de lijntjes en de loopjes, en het feit dat ik te eigenwijs ben om me door 2 gitaristen naar de achtergrond te laten drukken. 8-)

Chris Wolstenholme
23 februari 2004, 22:25
maar als je in een band met 2 gitaristen zit, hoe kan je je daar goed onderscheiden, zonder dat je de bandsound te druk of irritant maakt, dan ga je al snel mee met een gitarist toch?

hoe dan jullie dat

basssssplayer
24 februari 2004, 00:47
't is eigenlijk heel simpel. Als een nummer bv in C maj. staat dan komen de noten C D E F G A en B er in voor. Die vind je ook in de akoorden terug. Een akoord is de 1,3 en 5 van de toonladder vaak gepaard met eventuele toevoegingen (7,9 enz).

In C is 't dan:

akkoord -> geslacht -> kerktoonladder -> benaming van kerktoonladder

C E G -> Maj. -> C D E F G A B C -> Ionisch
D F A -> Min. -> D E F G A B C D -> Dorisch
E G B -> Min. -> E F G A B C D E -> Frygisch
F A C -> Maj. -> F G A B C D E F -> Lydisch
G B D -> Maj. -> G A B C D E F G -> Mixolydisch
A C E -> Min. -> A B C D E F G A -> Aeolisch
B D F -> Verm. -> B C D E F G A B -> Lokrisch

baseer hier je lijnen eerst maar 's op. Hier kan je een ruime tijd op studeren.

suc6

J! 8-)

Semafoor
24 februari 2004, 16:44
maar als je in een band met 2 gitaristen zit, hoe kan je je daar goed onderscheiden, zonder dat je de bandsound te druk of irritant maakt, dan ga je al snel mee met een gitarist toch?

hoe dan jullie dat

Hopen dat je niet met 2 irritante, egotrippende gitaristen in een band zit :). Duidelijke afspraken maken en nadenken voordat je wat speelt, anders wil het idd nog wel eens rommelig worden. Spelen in een band is ook samenwerken (oke, deze zin klinkt wat kleuterjuf achtig, maar goed, je begrijpt het).
Gooi gewoon eens in de groep dat je een solo wilt.
En voor de topic starter: koop een goed boek :). Van internet en van anderen kan je veel leren, maar een leraar en/of een goed boek helpen je verder.

Fred at the Bass
24 februari 2004, 18:01
En voor de topic starter: koop een goed boek :). Van internet en van anderen kan je veel leren, maar een leraar en/of een goed boek helpen je verder.

Misschien enkele aanraders ?

merci

soapwater
25 februari 2004, 13:18
En voor de topic starter: koop een goed boek :). Van internet en van anderen kan je veel leren, maar een leraar en/of een goed boek helpen je verder.

Misschien enkele aanraders ?

merci

stond al in dit topic --> http://www.wheatdesign.com/bassbook/

is een boek op internet...

Clunk
25 februari 2004, 14:58
en een leuke ook :)

Semafoor
25 februari 2004, 16:29
En voor de topic starter: koop een goed boek :). Van internet en van anderen kan je veel leren, maar een leraar en/of een goed boek helpen je verder.

Misschien enkele aanraders ?

merci

Mel Bay heeft een serie hele goede basboeken in verschillende stijlen: vooral de jazz variant is een aanrader, mocht ik het ooit nog terugkrijgen dan kan ik wel de precieze titel of isbn opzoeken.
Verder heb ik ook een zeer uitgebreid boek van Hal Leonard (uitgegeven door warner bros) waarin de meeste schalen en het spelen in posities wel zo'n beetje behandeld wordt. Mocht je deze 2 boeken helemaal hebben doorgewerkt dan moet het wel goed zitten :).
Je moet wel bereidt zijn om het notenschrift te leren, maar goed, das nooit weg.

Semafoor
25 februari 2004, 16:30
En voor de topic starter: koop een goed boek :). Van internet en van anderen kan je veel leren, maar een leraar en/of een goed boek helpen je verder.

Misschien enkele aanraders ?

merci

Mel Bay heeft een serie hele goede basboeken in verschillende stijlen: vooral de jazz variant is een aanrader, mocht ik het ooit nog terugkrijgen dan kan ik wel de precieze titel of isbn opzoeken.
Verder heb ik ook een zeer uitgebreid boek van Hal Leonard (uitgegeven door warner bros) waarin de meeste schalen en het spelen in posities wel zo'n beetje behandeld wordt. Mocht je deze 2 boeken helemaal hebben doorgewerkt dan moet het wel goed zitten :).
Je moet wel bereidt zijn om het notenschrift te leren, maar goed, das nooit weg.

Semafoor
25 februari 2004, 16:31
En voor de topic starter: koop een goed boek :). Van internet en van anderen kan je veel leren, maar een leraar en/of een goed boek helpen je verder.

Misschien enkele aanraders ?

merci

Mel Bay heeft een serie hele goede basboeken in verschillende stijlen: vooral de jazz variant is een aanrader, mocht ik het ooit nog terugkrijgen dan kan ik wel de precieze titel of isbn opzoeken.
Verder heb ik ook een zeer uitgebreid boek van Hal Leonard (uitgegeven door warner bros) waarin de meeste schalen en het spelen in posities wel zo'n beetje behandeld wordt. Mocht je deze 2 boeken helemaal hebben doorgewerkt dan moet het wel goed zitten :).
Je moet wel bereidt zijn om het notenschrift te leren, maar goed, das nooit weg.

Ruud
25 februari 2004, 21:53
toch tijd om wat aan die server hier te doen,... dat driedubbel posten schiet ook niet echt supergoed op.... :-?

frenske
26 februari 2004, 13:24
Ik heb ooit eens Building Basslines van ...? gekocht! Is best wel aardig.

Trouwens alle basles boeken, hebben wel een hoofdstuk over akkoorden en hoe dit past in een nummer!

JoVe
26 februari 2004, 14:16
Oke, mijn poging wat theorie-tips te geven. Soapwater je was toch vooral met punk muziek bezig? Dat was ik tot een jaar geleden ook, maar nadat ik alle nummers van The Offspring, NOFX en Lagwagon mee kon spelen, had ik het wel een beetje gezien.

Voordat je met de baslijn bezig kunt is het handig om wat van de algemene theorie te weten.

Punkmuziek is vrij eenvoudig en je kunt ervan uitgaan dat je het hele nummer zich houdt aan 1 toonsoort (een bepaalde toonladder). Op elke noot van de toonladder kun je een akkoord bouwen.
Voorbeeld: de ladder van G-majeur bestaat uit de volgende noten:
G - A - B - C - D -E - Fis - G

Voor een akkoord pak je telkens de 1,3 en 5 noot. Voor G is dit dus G - B - D, voor B = B - D - Fis, C = C - E - G, D = D - Fis - A enz.
De noten uit het akkoord kun je zeker gebruiken in je baslijn. Bij punk wordt de 3e (de terts) meestal weggelaten (powerchord) toch kun jij deze wel in je baslijn pakken.
Het maakt wel uit of je een grote of kleine terts pakt, aangezien deze (zeker bij punk) wordt bepaald door de toonsoort.
Bijv. Het nummer staat is G (majeur) en de gitarist speelt een powerchord op D (D5), dan kun jij als bassist ook een Fis in je baslijn spelen. Ik kan je verzekeren dat deze Fis beter klinkt dan een F.

Als je dit begrijpt wil ik nog wel wat meer uitleggen. Maar ik zal de post niet te lang maken, dan wordt het zo onoverzichtelijk, he.

BTW. Mijn leraar Davy de Wit heeft zijn lesmateriaal on-line staan, dit is allemaal heel duidelijk en goed te begrijpen. Nadeel: je moet er voor betalen als je geen leerling van hem bent.

http://www.davydewit.nl/

Surferboy
26 februari 2004, 15:24
Oke, mijn poging wat theorie-tips te geven. Soapwater je was toch vooral met punk muziek bezig? Dat was ik tot een jaar geleden ook, maar nadat ik alle nummers van The Offspring, NOFX en Lagwagon mee kon spelen, had ik het wel een beetje gezien.



Dan zou ik verder gaan met Rancid..AFI..Raised Fist.....TigerArmy...oid......das best moeilijk baswerk....

Surferboy
26 februari 2004, 15:28
Oke, mijn poging wat theorie-tips te geven. Soapwater je was toch vooral met punk muziek bezig? Dat was ik tot een jaar geleden ook, maar nadat ik alle nummers van The Offspring, NOFX en Lagwagon mee kon spelen, had ik het wel een beetje gezien.



Dan zou ik verder gaan met Rancid..AFI..Raised Fist.....TigerArmy...oid......das best moeilijk baswerk....

Bleak
26 februari 2004, 15:38
rancid - maxwell murder OE OE OE op ongeveer 1 minuut die solo!!

speel dat maar is na dan kom maar weer terug :P

Fred at the Bass
27 februari 2004, 21:54
En voor de topic starter: koop een goed boek :). Van internet en van anderen kan je veel leren, maar een leraar en/of een goed boek helpen je verder.

Misschien enkele aanraders ?

merci

stond al in dit topic --> http://www.wheatdesign.com/bassbook/

is een boek op internet...

Ik slaag er nooit in om een boek op internet gans uit te lezen daarom zoek ik naar een boek op papier...

basswasp
28 februari 2004, 08:55
Uitprinten? :-?

soapwater
28 februari 2004, 10:32
Uitprinten? :-?

Ga eens kijken bij een plaatselijke boekhandel (Standaard boekhandel bv. --> België) en vraag ernaar... In zo'n speciaalzaken kunnen ze zowat alle boeken bestellen

Greetz

basbeest
11 maart 2004, 02:04
Het kwinten tertsen octaven verhaal is al redelijk uitgelicht en ook toonladder werk is al aan bod geweest maar wat ik een beetje mis is chromatiek. Dit is zeker voor een beginner de ideale manier om baslijnen te maken je moet het natuurlijk niet te pas en te onpas gaan gebruiken maar zeker als je meer een groovje dan een akkoordenschema afspeelt is het vaak lekker om chromatisch naar je grondtoon toe te lopen. makkelijk variaties zijn je grondtoon af en toe een octaaf hoger te pakken een kwint als opmaat pakken. het slimste is om het in begin jezelf niet te ingewikkeld te willen maken probeer stap voor stap te leren wat jij lekker vind klinken en zoek steeds meer variaties. Ik kan het niet laten om even een heerlijke baslijn te noemen Cold Sweat van Maceo Parker