PDA

View Full Version : Zoeeeeeeeeeeeeeeem



Sir Peckerkäse
22 februari 2004, 11:14
mijn gitaar zoemt/bromt, ik heb een kopie van een les paul, ik vraag me af de brom vandaan komt

als ik de elementen indivueel selecteer komt er meer brom uit dan als ik ze allebei aanzet

als ik op mijn gitaar de volume knop dichtdraai word de brom erger tot hij dicht is natuurlijk :lol:

als ik de tone knop helemaal dicht draai is de brom ook weg

------------------------------------------------------------------------------------

kan dit komen door het foute snoer, of zijn slechte afschilding of aarding de oorzaak?

arno
23 februari 2004, 14:32
Dan heb je hem waarschijnllijk niet (goed) geaard.

Sir Peckerkäse
23 februari 2004, 15:47
oplossing?

Javaca
23 februari 2004, 15:49
Je versterker aansluiten op een geaard stopcontact, ander snoer proberen.

Ik verplaats het even naar het gitaren-gedeelte waarschijnlijk heb je daar meer reacties.

bat
23 februari 2004, 23:03
Wat voor LP-kopie hebt je? (er zijn er met single coils die precies lijken op humbuckers)

Sir Peckerkäse
24 februari 2004, 16:11
een J&D met humbuckers

strattie
24 februari 2004, 19:43
ik heb dat ook strat like gitaar :???: heel raar... maar ik denk dat het bij mij door het volgende komt, ik had het achter klepje open omdat ik de snaren moest vervangen. toen kwam me kleine neefje (kutkind) en die zag daar een snoertje en trok di eder egt loeihard uit :evil: misschien was dat het aarde draadje? het liep iniedergeval van het ijzeren stuk waar de tremelo veren aan vast zitten naar een potmeter.

Javaca
24 februari 2004, 20:06
Ja dat draadje zorgt er voor dat je snaren (en jij zelf) worden opgenomen in het aardingscircuit. Dit draadje moet je meteen weer vastmaken en je probleem is verholpen.

Sir Peckerkäse
24 februari 2004, 20:44
vergeten te zeggen dat als ik iets metaals aanraak op het gitaar dat dan de zoem ietsje minder word

Javaca
24 februari 2004, 20:51
Dan is het de aarding dus. Zelfde probleem als strattie.

Sir Peckerkäse
24 februari 2004, 21:04
waar zitten die draadjes? misschien kan ik zelf wel doen :???:

Javaca
24 februari 2004, 21:28
Bij een LP onder de klepjes aan de achterkant

Sir Peckerkäse
24 februari 2004, 21:31
welk klepje, die van de potmeters en de plug of die van de pickup selector? en welk draadje moet het dan zijn

Vich
18 april 2004, 16:48
Ik heb het zelfde probleem hier met mijn gitaar. Spijtig genoeg zijn de elektriciteitsvoorzieningen in ons huis niet geaard en is er dus niks aan te doen :(

wietse
18 april 2004, 17:34
Ik heb het zelfde probleem hier met mijn gitaar. Spijtig genoeg zijn de elektriciteitsvoorzieningen in ons huis niet geaard en is er dus niks aan te doen :(
elk huis heeft geaarde contactdozen in de keuken dit is zelfs wettelijk verplicht , elke ruimte waar water is en stroom dat dit geaard is.
mischien is het in belgie anders maar hier geldt deze regel wel.
ikzelf heb een snoer van de keuken naar de kamer lopen voor de versterker.

lupoloco
18 april 2004, 17:55
Ik heb het zelfde probleem hier met mijn gitaar. Spijtig genoeg zijn de elektriciteitsvoorzieningen in ons huis niet geaard en is er dus niks aan te doen :(
elk huis heeft geaarde contactdozen in de keuken dit is zelfs wettelijk verplicht , elke ruimte waar water is en stroom dat dit geaard is.
mischien is het in belgie anders maar hier geldt deze regel wel.
ikzelf heb een snoer van de keuken naar de kamer lopen voor de versterker.

in belgie dienen alle stopcontacten geaard te zijn (dacht ik toch :-? )

doncker
18 april 2004, 19:15
In belgië is dat ook verplicht bij elk nieuw huis , alleen zijn er nog oudere huizen waar dit niet is .

Kjiratsiekoedel
18 april 2004, 19:32
aansluiten op een geaard stopcontact hoeft echt niet altijd te helpen hoor. bij mij niet!!

ik heb mijn gitaar geshield+ander schema gebruikt. zoek eens een soldeerschema op en vergelijk het met jouw gitaar. misschien is het gewoon een zooitje

Sir Peckerkäse
18 april 2004, 19:46
ik heb mijn gitaar zelfs nog een keer opnieuw gesoldeert met het schema dat echte gibson met 2 humbuckers en 2 volume en 2 tone moet hebben