PDA

View Full Version : Welke amp(s) doen JCM 800 tone?



Bins
22 februari 2004, 10:49
Ik heb weer een GAS-aanval, na pas 2x als voorprogramma te hebben gespeeld van de band Divit (uit de US, maar het zegt jullie vast weinig haha).
Anyway, hun setup:

Gitaar 1: SG --> JCM 800 (50 watt, maar vergeten te vragen/kijken of het 1 of 2 kanaals was)

Gitaar 2: LP --> Red Snapper --> JCM 800 (de amp deed cruch, de red snapper gaf soms wat extra)

Normaal zou ik liever 5150's, powertones en [insert high-gain amp here] op het podium zien staan... maar deze gasten klonken zo f*cking bruut, echt niet normaal. Als ze rustig speelden klonk het nog allamaal "redelijk" clean, maar als die gasten losgingen, dan leek het net of de amps meededen zeg maar. Ik snap nu eindelijk wat iedereen met "die amp heeft ballen" bedoeld.

Ik snap wel dat alleen een JCM 800 klinkt als een JCM 800, maar ik ben toch benieuwd welke amps "in the ballpark" zitten zeg maar. Ik geloof dat een 800 ongeverr 400-600 euris doet 2e hands, dus dat is zo'n beetje de prijsklasse waar ik inzit. Verder is clean niet belangrijk, ik wil alleen maar scheuren :evil: :P

P.S. Ik had dit topic net ook getiept, maar ik zag em nergens verchijnen, sorry als ie er dalijk pardoes 2x staat...

V!N
22 februari 2004, 16:11
Daar is makkelijk genoeg achter te komen. Was het front (te) vol met knopjes ?

Split channels hebben 11 knopjes, combo's 10 (geen precence).
De echte heeft er maar 6, meer heb je ook niet niet nodig. De echte heeft ook twee inputs, naast elkaar of boven elkaar.


Dus je wilt scheuren als een JCM 800 en niet meer geld uitgeven dan een tweedehands JCM 800 .. volgens mij kun je dan het beste een JCM 800 nemen ? Al het andere is surrogaat ..

andy
22 februari 2004, 17:26
Als ze rustig speelden klonk het nog allamaal "redelijk" clean, maar als die gasten losgingen, dan leek het net of de amps meededen zeg maar. Ik snap nu eindelijk wat iedereen met "die amp heeft ballen" bedoeld.


Dat is nou het typische van de JCM 800. Want ik snap wat je bedoelt. De amp heeft heel wat dynamiek en reageert lekker op hoe rustig of stevig je speelt. Ik zou idd ook gewoon voor een 2e hands JCM 800 gaan, want mn de high gain amps hebben dit niet. Ik heb zelf een JCM 800 en een Powerball. Die Powerball blaast alleen maar, die heeft niet die dynamiek van een JCM 800, die jou opviel.

skabouter
22 februari 2004, 19:39
het schijnt dat de orange amps dit ook doen. maar die zijn veel duurder. en ik moet zeggen dat ik mijn Bogner/hafler preamp een aardig oude marshall karakter terug vind. maar verder klinkt gewoon weinig zo goed aan een jcm800. ook een jcm2000 die je met heel weinig gain bespeelt is geen jcm800. jcm800 gaat om bloedhete buizen, en OVERLOAD-OVERLOAD-OVERLOAD. daar krijg je die enorme punchkick van.
echt geweldig

ik heb zelf the apers laatst zien spelen, ook 2x jcm800 .geweldig !! meest geile punksound die er is. fuck di-rect met hun rectifiers enzo.
JCM800 !! (ook rancids amps)

bins, ik zit heel erg in dubio of ik mijne weg zal doen. we praten er op msn wel over, ok? misschien ideetje voor jou, dan.

Bins
22 februari 2004, 20:35
:o GASGASGAS :P

treblemaster
23 februari 2004, 09:17
Ik heb er zelf nooit over gespeeld, maar het schijnt dat de Laney AOR Pro tube erg op de JCM800 lijkt qua geluid (en sommige vinden 'm zelfs beter). Lees de recensies op harmony central maar eens (niet dat die alles zeggen, maar om een beetje een beeld te krijgen...........)
Ze worden overigens niet meer gemaakt, dus ik weet niet of er makkelijk aan te komen is. Ze zijn iig niet erg duur.

diengeman
23 februari 2004, 16:17
en een engl, koch of mesa boogie?

jorrit
24 februari 2004, 19:33
als je gelezen had is dat niet wat hij zoekt....deze amps schijnen niet de "kick/punchkick/dynamiek" te hebben....