PDA

View Full Version : Vraagje over...



leliked
21 februari 2004, 21:03
...een Ibanez sz 320/520 (jaja weet dat er al een forum over is maar ik heb een andere vraag)
Ik wil graag alles kunnen spelen van Blues t/m Metal.
Nu heb ik de hals van de sz320 al gespeeld en ik vond m prima.
Maar mijn vraag is: heeft deze gitaar (of de 520) goede sustain als de p'ups en mischien de tuners vervangen zijn??

Swan
21 februari 2004, 21:08
waarschijnlijk heeft ie zo ook al genoeg sustain...en tuners maken niet zo veel uit voor de sustain, meer voor de stemvastheid...en de PUs maken ook niet uit voor de suustain ( al zou je met EMGs meer sustain hebben doordat ze geen magnetisch veld hebben) dus ik snap je vraag niet zo goed

leliked
21 februari 2004, 21:49
Ik bedoel niet dat de P'ups en de stemmechanieken met de Sustain te maken hebben (b'tje lompe zin was dat) maar ik bedoel gewoon of het een goede string-through-body constructie is. Als die slecht is heb je er nix aan heh? ;)

Swan
21 februari 2004, 21:50
oh :-D

Anders Destium
21 februari 2004, 23:51
Niets mis met de sustain van die gitaren. Sustain wordt pas een probleem bij floyd-rose type bruggen en bolt-on nekconstructies (lees Ibanez RG's en Jackson Dinky's :) ). Ik vind persoonlijk sustain niet zo verschrikkelijk belangrijk (ik haal ook uit een bolt-on RG met floyd genoeg sustain voor mijn eigen doelen :wink: )

SiNiSTRaL
21 februari 2004, 23:59
@swan: volgens mij hebben actieve pickups wel een magnetisch veld alleen minder...(ik kan er ook naast zitten hoor :) )

Swan
22 februari 2004, 00:07
@swan: volgens mij hebben actieve pickups wel een magnetisch veld alleen minder...(ik kan er ook naast zitten hoor :) )


kan best...maar daar gaat t toch niet om

Lacrymosa
22 februari 2004, 00:34
Wat veel mensen over het hoofd zien, is dat Pickups wel degelijk invloed hebben op de sustain

alleen niet op de duur er van, maar wel op het karakter

want de ene spoel zal anders reageren op een uitstervend signaal dan de andere

Maar pak de gitaar, speel er onversterkt op, dan hoor je wat voor sustain ie heeft

Super gitaren zijn het, zeker voor die prijs

en als je te weinig sustain heb......................moe je sneller spelen

CheerS!!

Lacrymosa
22 februari 2004, 00:34
Wat veel mensen over het hoofd zien, is dat Pickups wel degelijk invloed hebben op de sustain

alleen niet op de duur er van, maar wel op het karakter

want de ene spoel zal anders reageren op een uitstervend signaal dan de andere

Maar pak de gitaar, speel er onversterkt op, dan hoor je wat voor sustain ie heeft

Super gitaren zijn het, zeker voor die prijs

en als je te weinig sustain heb......................moe je sneller spelen

CheerS!!

michielv
23 februari 2004, 08:30
...een Ibanez sz 320/520 (jaja weet dat er al een forum over is maar ik heb een andere vraag)
Ik wil graag alles kunnen spelen van Blues t/m Metal.
Nu heb ik de hals van de sz320 al gespeeld en ik vond m prima.
Maar mijn vraag is: heeft deze gitaar (of de 520) goede sustain als de p'ups en mischien de tuners vervangen zijn??

Zowiezo heb je het belangrijkste al gezegd: je vond hem prima. Daarnaast moet je denk ik "sustain" niet verwarren met "klank". Een gitaar kan perfect spelen en klinken en toch een iets mindere sustain hebben (dwz de toon valt eerder dood) dan een andere gitaar. Is dit erg? Zolang jij uit de gitaar kunt halen wat je wilt niet. Een Les Paul heeft over het algemeen meer sustain dan een strat. Toch zijn er hele volksstammen die op strats spelen en daar de meest geweldige dingen uit kunnen halen.

NeeraDJ
23 februari 2004, 11:46
...een Ibanez sz 320/520 (jaja weet dat er al een forum over is maar ik heb een andere vraag)
Ik wil graag alles kunnen spelen van Blues t/m Metal.
Nu heb ik de hals van de sz320 al gespeeld en ik vond m prima.
Maar mijn vraag is: heeft deze gitaar (of de 520) goede sustain als de p'ups en mischien de tuners vervangen zijn??

De gitaar is prima en open voor veelzijdigheid. Zo niet dan kan je dat met je amp of andere pups nog bepalen. Toen ik de SZ520 uitprobeerde vond ik de stock pups niet denderend. De brughum had redelijk veel output, maar niet goed gebalanceerd. De neckhum was modderig, maar had een warme clean sound. Voor de stijlen die jij zoekt zou ik kijken naar de Seymour Duncan JB brug/Jazz hals, of the DiMarzio Norton brug/Air Norton hals. Zijn beter gebalanceerd in verhouding tot het tonale hout en zijn misschien wel de meest veelzijdige combos die ik tot nu toe ben tegengekomen. De tuners leken prima stand te houden op de gitaar, maar deze kun je goedkoop vervangen. Je hebt op de gitaar gespeeld dus ik denk dat jij ook zou moeten weten of ie rijk aan sustain is. Ik vond hem meer dan genoeg sustain hebben voor een set-neck/string tru constructie.

leliked
23 februari 2004, 17:36
't klopt dat 'k erop gespeeld had maar héél kort (binnekort ga ik er eens goed voor zitten) Ok Thx mensen, ik hoor van iedereen en ook op review sites dat deze gitaren hele goede gitaren zijn voor de prijs en dat als je de pickups veranderd voor een van deze combi's hij perfect geschikt is voor wat ik zoek: (veelzeidige gitaar van blues/rock t/m metal)
-Seymour Dunan Jazz-Neck JB-Brug
-DiMarzio PafPRO-Neck Tonezone-Brug

leliked
23 februari 2004, 17:36
't klopt dat 'k erop gespeeld had maar héél kort (binnekort ga ik er eens goed voor zitten) Ok Thx mensen, ik hoor van iedereen en ook op review sites dat deze gitaren hele goede gitaren zijn voor de prijs en dat als je de pickups veranderd voor een van deze combi's hij perfect geschikt is voor wat ik zoek: (veelzeidige gitaar van blues/rock t/m metal)
-Seymour Dunan Jazz-Neck JB-Brug
-DiMarzio PafPRO-Neck Tonezone-Brug

Ibanez RuleZ
24 februari 2004, 14:50
Niets mis met de sustain van die gitaren. Sustain wordt pas een probleem bij floyd-rose type bruggen en bolt-on nekconstructies (lees Ibanez RG's en Jackson Dinky's :) ). Ik vind persoonlijk sustain niet zo verschrikkelijk belangrijk (ik haal ook uit een bolt-on RG met floyd genoeg sustain voor mijn eigen doelen :wink: )

erik, ik heb vanuit verschillende bronnen gehoord dat het niet echt uitmaakt of een gitaar neck through is, of dat de hals opgeschroeft is. Een goede opgeschroefde hals zou een nagenoeg even lange sustain hebben als een gitaar van dezelfde houtsoorten, maar dan neck through. Dit is in ieder geval wat ze op het Jackson/Charvel forum zeggen. Ik weet niet of het waar is, maar het zou natuurlijk wel kunnen.

harrald

bert k
24 februari 2004, 16:07
Mee eens, denk ik. De meeste sustain verlies je met een tremolo, vooral eentje die met twee messen werkt.
Dat verhaal over wel of geen magnetisch veld gaat over stringpull. Dat kan je idd wat sustain kosten. Maar ik heb geen idee of EMG's minder veld hebben. Zit toch gewoon magneten in die dingen?

Ibanez RuleZ
24 februari 2004, 16:57
ja, maar die dingen hebben hele zwakke magneten, het geluid wordt daarna door het element versterkt (daarom is die batterij nodig) en dat versterkte signaal wordt je output, dus dat klopt wel: weinig stringpull

Harrald

NeeraDJ
24 februari 2004, 17:17
't klopt dat 'k erop gespeeld had maar héél kort (binnekort ga ik er eens goed voor zitten) Ok Thx mensen, ik hoor van iedereen en ook op review sites dat deze gitaren hele goede gitaren zijn voor de prijs en dat als je de pickups veranderd voor een van deze combi's hij perfect geschikt is voor wat ik zoek: (veelzeidige gitaar van blues/rock t/m metal)
-Seymour Dunan Jazz-Neck JB-Brug
-DiMarzio PafPRO-Neck Tonezone-Brug

Je DiMarzio combo lijkt me erg vervelend uit te gaan pakken. De Paf Pro zal zeerzeker prima werken, gebalanceerd en is tot nu toe één van de meest veelzijdige halspups die ik ben tegengekomen. De Tone Zone lijkt me een slecht plan. Ik heb zelf ook een Paf Pro/Tone Zone combo op m'n Ibanez RG3120, en vindt de Tone Zone verschrikkelijk bassig en middy klinken. Je kunt er geen fatsoenlijke leads en harmonics mee opbrengen, althans niet in een gitaar met wat warmere/dichte houtsoorten. Aangezien je een nette hoeveelheid treble nodig hebt in je SZ zal de Tone Zone niet goed voor je uitpakken. Je kunt er wel vette Metal/Rock riffs mee spelen, maar palm mutes klinken verder nergens naar. Ik zou een Norton uitproberen in de brug, is wat scheller en gebalanceerder en bovendien erg veelzijdig. Een voordeel is ook dat je met de juiste settings en een beetje amp, Eddie van Halen's tone kan krijgen.

Begrijp me niet verkeerd de Tone Zone is erg goed, maar dan wel in combinatie met wat gebalanceerdere zo niet schellere houtsoorten (Alder, basswood, Poplar, Ash)